Gyerek vagy üzlet: a hiba bizony az élet része 

Olvasási idő 5 perc
Névtelen Terv 2024 07 01t145311.370

Ideje átértékelnünk a tévedéseinket, és vállalkozóként is sokat tanulhatunk a gyereknevelésben elkövetett ballépéseinkből. A gyereknevelés tapasztalatai és az üzleti működés gyakorlata között szorosabb összefüggés van, mint gondolnánk – véli Nagy György, a Sigma Technology Magyarország country managere, a HR Fest FxckUp Night Szülőknek sorozat korábbi előadója. Az üzletember egykori előadásából kiderül: az idealisztikusan megkezdett, majd időnként hibákat is felsorakoztató folyamat teljesen normális dolog, amelyből sok tanulságot is levonhatunk, ha kicsit megengedőbbek vagyunk magunkkal. 

Ahogy a legtöbb kezdő vállalkozó az üzletbe, úgy az új szülők a gyerekvállalásba is úgy vágnak bele, hogy mindenféle elképzeléseik és elveik vannak, megtervezik, hogy ideálisan hogyan kellene működnie az egésznek. Aztán persze ez a valóságban nem így történik végül – mondta el Nagy György, a Sigma Technology Magyarország country managere, a HR Fest által szervezett FxckUp Night Szülőknek sorozat egyik fellépője.

„Az ember hajlamos elrontani dolgokat, olyan hibákat követ el, amelyeket korábban maga is előre látott. Úgy tűnik, a siker érdekében törvényszerűen el kell rontanunk egy-két dolgot.”

Nagy György saját példát is említett: fiatal szülőként szerette volna elkerülni otthon a káromkodásokat.

„Egykori bölcsészhallgatóként a kommunikációról megtanultam, hogy amit kimondunk, az hatással van a világra. Nemcsak cselekedetekkel lehet változást elérni, hanem szavakkal is. Gondoltam, hogy én ezt majd alkalmazom szülőként is, és próbálom elkerülni a káromkodásokat, hátha a világ (de legalább a családi fészek) jobb hely lesz ettől. Ez aztán különféle abszurd helyzeteket eredményezett. Amikor elkezdtek internetezni a gyerekek, próbáltam az internetes forgalomból kiszűrni számukra a csúnya szavakat. Sok wifi routerben meg lehet azt csinálni, hogy a beállításokban megadja az ember azokat a szavakat, amelyeket nem akar viszontlátni a letöltött oldalakon, de ez magyarul és angolul is embert próbáló feladatnak bizonyult. Arról nem is beszélve, hogy az égvilágon semmi értelme. Sokkal előrébb járnak már a weboldalkészítők, számos módszer van arra, hogy ezeket a router szintű szűréseket megkerüljék. Úgyhogy ezt a harcot feladtam… Sokkal hatékonyabb elmagyarázni a gyerekeknek, hogy nem szép dolog ugyan, de a káromkodás igenis az élet része.”

Ne legyünk olyan szigorúak magunkkal!

A tanulság Nagy György szerint az, hogy be kell látnunk: a hiba, a tévedés, a tévút, a kudarc része a szülővé válásnak és az üzletnek, sőt, minden bizonnyal az életnek is.

„Nem úgy kell nekimenni a feladatoknak, hogy biztosan nem fogjuk elrontani. Inkább úgy, hogy bizony valószínűleg elrontunk majd ezt-azt, de legtöbbször nem történik semmi azon túl, hogy gyarapodtunk egy tapasztalattal, és legközelebb jobban csináljuk.”

Vagyis a hiba bizony a folyamat elkerülhetetlen része, legyen szó akár üzletről, akár gyereknevelésről. Nagy György szerint a hibának „rossz a sajtója”, a tévedést démonizáljuk, a rossz üzleti döntést gyakran felnagyítjuk, a sikereknek pedig talán nem örülünk annyira. Miközben az első üzleti döntésünk, az első cégalapításunk, az első kinevezésünk nem biztos, hogy hosszú távon is jó döntésnek bizonyul, de kihagyhatatlan része a tanulási folyamatnak.

Felfedezhető párhuzamok

A szakember úgy véli, tévedés azt hinni, hogy a beosztottjaink majd mindig együttműködőek lesznek, vagy hogy a gyerekek természetüknél fogva úgyis engedetlenek. Sokszor előfordul ugyanis, hogy a kollégák nem érzik sajátjuknak a vállalati stratégiát, és a gyerekek sem feltétlenül valamiféle velük született dacból mondanak ellent. Sokszor inkább arról van szó, hogy velünk van a baj: egyszerűen nem fejeztük ki elég érthetően magunkat, nem adtunk időt a kérdésekre vagy nem mutattunk elégszer jó példát.

A gyerekek, különösen pedig a kamaszok sokszor nem úgy viselkednek, ahogy azt elvárjuk. De az üzlet, sőt az élet is gyakran ugyanúgy az ellenkezőjét produkálja annak, ami elterveztünk. A jó válasz mindkét helyzetre hasonló: az odafigyelés, a türelem, az empátia, a hosszú távú gondolkodás és az értékalapú cselekvés nemcsak a családi konfliktusokat oldja, de a sokszor jóval barátságtalanabb üzleti világban is hasznunkra válik.

Ugyanígy nem kell félnünk korábbi véleményünk vagy döntéseink felülvizsgálatától sem. Az üzlet sokszor gyors reakciót igényel, és akinek tehetsége és tapasztalata is van, a részletek ismerete nélkül is hozhat jó döntéseket. A körülmények azonban gyorsan megváltozhatnak, és ami néhány napja még jó döntésnek tűnt, utóbb rossz húzásnak bizonyulhat. Márpedig a jó vezető nem az, aki tűzön-vizen át ragaszkodik a döntéséhez vagy a véleményéhez, hanem aki folyamatosan újraértékeli a helyzetet és az új információk tükrében nem fél bátran irányt változtatni.

„A Sigma Technology-nál sokáig nem engedtem senkit részmunkaidőben dolgozni. Úgy gondoltam, nem tud teljes értékű munkát végezni az, akinek munkaidőben ’máshol is jár az esze’ vagy akinek egy adott időpontban mindenképp abba kell hagynia a munkát. Aztán rájöttem, hogy ennek pont az ellenkezője igaz. A részmunkaidősök minden elkövettek, hogy a rendelkezésre álló munkaidőből a lehető legtöbbet kihozzák. Lehet, hogy nem maradtak sokáig az irodában, addig viszont óriási hatékonysággal dolgoztak.”

Nem csak üzleti könyvekben rejlik hasznos tudás

Nagy György szerint az üzleti világból rengeteg jó visszajelzés érkezett a fenti megközelítésre. Úgy tűnik, sokszor érdemes általánosítani, ahogy az üzlet és a gyereknevelés is sok összefüggést mutat. A bevált gyakorlatok (best practices) gyakran nagyon eltérő helyzetekben is hasznunkra válnak. Az üzlet és az élet egyéb területei között elmosódnak a határvonalak.

Nagy György ezért azt javasolná a kezdő vagy akár a már gyakorló vállalkozóknak is, hogy ne csak üzleti könyvekben keressék a bölcsességet, hanem vegyenek át példákat az élet más területeiről, ahol már járatosabbak. A sport, a hobbi, a barátság, a szülői lét ugyanis mind érdekes és hasznos tanulságokkal szolgálnak a vállalkozás számára is.

Szerző:
Teleki Márk – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.