Sokat köszönhetek az anyaságomnak a munkámban! – Fónyad Dorottya és a Dora Natura története

Névtelen Terv 2024 03 19t092606.782

Fónyad Dorottya és a Dora Natura története 2013-ban kezdődött. A kisgyermekes anyuka natúr babakozmetikumokat szeretett volna elérhetővé tenni, ám nem úgy, hogy külföldről hozza be az itthon még kevésbé ismert márkákat, hanem saját termékekkel.

A vállalkozás kezdetekor gyerekkori barátnője, Bagi Renáta volt a társa. 23 évesek voltak, Dorottya kettő, míg Reni egy pici gyermeket nevelt. Induló tőke nem állt rendelkezésükre, viszont lelkesek voltak és hittek abban, hogy ami az ő gyerekeiknek jó, azt más is szívesen használja majd. Időközben Dorottya négygyermekes édesanya lett. Sikerei azonban azt bizonyítják, hogy anyaság és vállalkozás működhet egymás mellett.

Százzal indultak, most százezres nagyságrendben gyártatnak

Dorottya közgazdász végzettsége, illetve az, hogy mindketten vállalkozó családból származnak, sokat segített a kezdő lépéseknél, nem állt tőlük távol a saját céghez szükséges gondolkodás. Anyai részről pedig a gyógyítás, a gondoskodás volt jelen a Dora Natura tulajdonosának életében.

„Az édesanyám gyermekorvosként dolgozik a mai napig, én pedig nagyon sok időt töltöttem vele bent a kórházban – kezdi a történetet Fónyad Dorottya. „A koraszülött osztályon dajkálhattam a kicsiket, akikről lemondtak a szüleik,. közben pedig édesanyám mindig magyarázott; hogy milyen krémet kenünk a kicsire, vagy miért van szükség erre a vizsgálatra. Én pedig észrevétlenül szívtam magamba a tudást. Azt hiszem, csak azért nem lettem orvos, mert pontosan láttam, hogy ez a hivatás mekkora odafigyelést igényel. Engem viszont, ha megkérdeztek gyerekkoromban, hogy mi szeretnék lenni, mindig azt mondtam, hogy édesanya. 21 évesen érkezett az első gyermekem.”

Dorottya már akkor tudatosan kereste a natúrkozmetikumokat, így eldöntötték, hogy saját, csecsemőknek szóló portfóliót állítanak össze.

„A termékfejlesztéshez egyikünk sem értett, így megkerestük az ország akkori egyetlen iskoláját, ahol natúrkozmetológusokat képeztek – folytatja Dorottya. „Nagyon készségesek voltak az intézményben és ajánlottak nekünk végzett hallgatókat, akiket megkerestünk és kértünk egy próbakeverést. Viszonylag hamar kiderült, hogy ki az, aki érti, hogy mit szeretnénk, alapos és megbízható. Ő volt az, aki az első termékeinket elkészítette.”

A kész termékhez azonban kellett egy bérgyártó, aki akár kis mennyiségért is hajlandó beindítani a gépeket.

„Miközben egy éven belül mindketten elváltunk és semmiféle anyagi hátszelünk nem volt, nagyon hittünk abban, hogy a Dora Naturára szüksége van a vásárlóknak. Végül jelentkeztünk egy fiatal vállalkozóknak kiírt pályázatra, a kapott pénzből pedig legyártattuk az első száz darabot.”

Dóriék ugyanis hosszas keresés után találtak egy olyan bérgyártót, aki bizalmat szavazott nekik és elkészítette az első száz tégely krémet.

„Azóta is nagyon hálásak vagyunk és a mai napig vele gyártatunk. Azóta már évente százezres nagyságrendben.”

Ag39637
Dolgozókat és stratégiát kaptak támogatásul

Az elkészült termékeket kismama és babás csoportokban, védőnői rendezvényeken ajánlották. Évekig Dorottya lakásában volt a raktár, ott is csomagolt és ő adta fel a postán a rendelt termékeket.

2018 aztán fordulópont volt a Dora Natura életében; 5 éven át nem vettek ki semmit a cégből, hanem visszaforgatták, mellette pedig főállásban dolgoztak, ha éppen nem otthon babáztak.

„Láttuk, hogy ezzel az üzleti modellel nem tudunk több embert kiszolgálni – emlékszik vissza Dorottya. Befektetőket kerestünk, de nem azért, hogy tőkét injektáljanak a cégbe, hanem dolgos kezekre és egy helyiségre volt szükségünk. Végül az egyik cég adott egy sarkot a saját raktárában, megkaptuk a dolgos kezeket és a stratégiát is. Ma már úgy látom, hogy mi telepakoltuk a szekeret és ennyi segítség kellett, hogy megtoljuk. Fél évvel később már saját irodánk és külsős raktárunk volt.”

Jelenleg a back office-ban és a Dora Natura üzletben összesen kilencen dolgoznak, de a fejlesztőkkel, a logisztikusokkal és a termék gyártóival együtt nagyjából 50 ember dolgozik Dorottya cégének.

10 év alatt beletanult, hogyan kell kozmetikumokat készíteni, illetve egy érzékszervi minősítő képzést is elvégzett. Hatóanyag szinten ő állítja össze a terméket, a receptúrát, amit aztán a fejlesztők a gyártásra optimalizálnak.

„Szenvedélyemmé vált ez a téma, éppen ezért folyamatosan figyelem a piacot, az új alapanyagokat és a nemzetközi kutatási eredményeket. Azt figyeltem meg, hogy ha egy trend nagyon szárnyra kap, akkor a felfutás után érkezik a visszacsapás. Például sokáig a petrolkémiai összetevők nem jelentettek problémát a fogyasztók többségének, ezeket vásárolták, ám amikor ráébredtek, milyen bajok származhatnak ebből, a nagyon natúr, bio termékeket kezdték keresni. Jelenleg a tudatos bőrápolás, a dermokozmetikumok kerültek előtérbe, de azt gondolom mindkettőnek megvannak a vitathatatlan előnyei. Mi a kezdetektől laboratóriumi tisztaságú hatóanyagokat is használunk a natúrkozmetikai termékekben. Én ebben látom a jövőt.”

Anya és barátság; nem zárja ki a karriert

A kezdő, 12-höz képest ma már 90 fölött van a Dora Natura termékeinek száma és az étrend kiegészítők irányába is nyitottak. Közben pedig létrehoztak egy ma már 30 ezer főt számláló közösséget is.

„A Nem Ősanyák csoportot eredetileg azért hoztuk létre, hogy ne csak a termékeinkkel kapcsolatban kérdezhessenek az érdeklődők, vásárlók – mondja Dorottya. „Az évek során egyre több lett az olyan üzenet és bejegyzés, ami már nem volt feltétlenül profilba vágó, viszont nyitottak voltunk ezekre a beszélgetésekre. Így aztán elkülönítettük a Dora Natura oldalt, ahol valóban a termékek vannak a középpontban, ám ha valaki beszélgetni akar, nem elsősorban szakmai tanácsot kérne, őt átirányítjuk a Nem Ősanyák csoportba. Természetesen, ekkora résztvevő számnál már szükség van több adminra, akik felügyelik a tartalmakat, és hogy lehetőleg ne ismételjük magunkat.”

Nemrégiben pedig megújult a weboldal is, amely a márkával kapcsolatos bizalmat és elköteleződést szolgálja.

„Úgy tapasztalom, hogy nagyjából 2-3 évente szükséges az online megjelenés megújítása is. Mivel tudjuk, hogy a hűséges vásárlókból tudunk igazán építkezni, ezért megalakítottuk a Dora Natura Klubot is, amely egyedi ajánlatokat, személyre szabottabb szolgáltatást nyújt.”

Dorottya és a Dora Natura két olyan ponton is összefonódott, amely gyakran okoz problémát a vállalkozóknak: a barátság és az anyaság.

„Azt gondolom, példaértékű, ahogyan az alapítótársammal hét évig együtt vezettük a céget. Ő először háttérbe vonult, majd el is adta az üzletrészét. Azt hiszem, idejében észrevettük, hogy nem ugyanazok a terveink a Dora Naturával és mielőtt jelentkeztek volna a konfliktusok, elváltunk üzletileg békében. A másik téma, az anyaság és a karrier egyensúlya évekig okozott nekem lelkiismeretfurdalást. Szülési szabadságra is maximum 2-2 hétre jöttem el. A gyerekeim belenőttek ebbe az életformába, tudják, hogy nem 8 órától délután 4-ig dolgozom, ugyanakkor megtanultam delegálni a feladatokat. Évekig küzdöttem az érzéssel, hogy mindenhol meg szeretnék felelni, de így sehol nem tudok maximumot nyújtani.  Aztán tudomásul vettem, hogy ez nem is fog menni és valahogy nyugvópontra érkeztem. Hiszem, hogy nem annak ellenére, hanem éppen azért is lehetek hiteles cégvezető ezen a területen, mert négygyermekes édesanya is vagyok.”

Dorottya tippjei olyan édesanyáknak, akik úgy szeretnék teljesnek érezni magukat, hogy vállalkozást is vezetnek:
  1. Delegálj! Ott legyél jelen, ahol pótolhatatlan vagy.
  2. Fogadd el, hogy a feladataid hatnak egymásra. Minden terület profitálhat a másikból.
  3. Ne akarj mindenhol 100%-ot nyújtani. Lagom! – tanuld el a svédektől.
  4. Szánj időt magadra! Ha te elfogysz, senkinek nem tudsz miből adni.
  5. Ha nagyon nem érzed jól magad a bőrödben, túl sok rajtad a teher, változtass! A legtöbb dologra igenis van ráhatásod.

Szerző:
Ványik Dóra – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.