Wolf Gábor: Hogyan törhetsz be a piacra kezdő vállalkozóként?

Olvasási idő 6 perc
Fotó: Peszeki Dóra

Praktikus tanácsok azoknak, akik beindítanák vállalkozásukat, de még nem tudják:

• Hogyan határozzák meg az árakat? Milyen extra szolgálatásokkal növelhetik „kosárértéküket”?

• Mi legyen az az ellenállhatatlan ajánlat, amelyet a piac képtelen lesz nem megrendelni?

• Kinek reklámozhatják magukat fokozatosan, az 1., a 2. és a 3. fázisban?

Wolf Gábor marketing tanácsadó, a Marketing Commando alapítója a Telekom Hello Biznisz Facebook-csoportjának tartott novemberi exkluzív előadásában értékes nyereményjátékot hirdetett. A győztes egy ingyenes szakmai konzultáción vehetett részt, amelyen megtudhatta, milyen lépésekkel tud egy vállalkozás „betörni” a piacra. A beszélgetés rövid összefoglalójából kiderül, mi minden szükséges a sikeres induláshoz, területtől, szakmától függetlenül.

Az ingyenes konzultáció nyertese, Bécsi Sándor jelenleg másodállásban, hobbiként űzi a fotózást. Elsősorban esküvőket örökített meg, a koronavírus-járvány azonban ezt az „iparágat” is jelentősen befolyásolta. A fotográfus, a megváltozott viszonyok miatt, induló vállalkozásával kifejezetten a társkeresőket célozná meg. Hogy miért?

  • „Pár másodperc alatt dől el minden, hogy „jobbra, vagy balra húznak-e” a képernyőn, azaz, hogy szimpatikus vagy-e, vagy sem… Egy rosszul sikerült selfie, vagy fotó helyett, professzionális képekkel, sokkal nagyobb esélyt adhatunk magunknak a társkereső applikációkon.” vallja a fotós.
  • „Ez egy nagyon jól pozícionált szolgáltatás lehet. Ahogy az a nyereményjáték válaszából kiderült, a járványidőszak kezdete óta 44 százalékkal többet használjuk a social media felületeket. Ez nekünk, marketingeseknek kiváló hír, de neked is, hiszen amit tervezel, annak köze van ahhoz, hogy ki mennyit használja a telefonját.” – hangzott a bátorítás Wolf Gábortól, aki a beszélgetés további részében elárulta, hogy a jó pozicionáláson kívül mi mindenre kell még figyelni az indulásnál.
Kell, hogy legyen egy jó szlogen, egy hatásos reklámszöveg!
  • Az egyik fontos dolog az, hogy kitaláljunk egy jó reklámszöveget, egy jó szlogent, mert az még csak a pozícionálásod, hogy „társkereső fotós”.
    Például: „A portréfotó, amit csak jobbra lehet húzni…”Vagy: „Fotók, amiket csak jobbra lehet húzni…”Mindenki erre vágyik, igaz? Arra, hogy amikor én kirakok oda egy fotót, akkor azt húzzák jobbra. Ezzel megadjuk azt a csúcs hasznot, amit a szolgáltatásod kínál a vevőidnek.
Hogyan határozd meg az árat? Milyen extra szolgáltatásokkal növelheted a kosárértékedet?
  • Elsősorban szabadtéri fotózásban gondolkodok, hogy az embereket a természetes közegükben mutassuk meg. A kisebb csomagokban a szabadtéri fotózás lenne benne, egy nagyobban pedig a stúdióban történő fotózás. A legideálisabb az lenne, ha egy nagyjából 45 perces fotózás után öt nagyon jól sikerült képet adnék az ügyfélnek. A fotókat esetleg egyéb felületeken is használhatná, például az Instagramon, vagy a Facebookon. 25 ezer forint körül gondolnám ennek az árát.
  • Ha vonzó a szolgáltatásod, akkor egy páran biztosan le fognak másolni. Ilyenkor beindul egy piaci árharc. A legnagyobb árrést az elején tudod zsebre tenni, mert utána beindul a verseny, és valamennyi „árnyomás” lesz rajtad. Tehát az elején magasabbról kell indulnod annál, amit elsőre gondolsz. Fontos tudni azt is, hogy ha valaki rákattint a honlapodon a „kérem” vagy „megrendelem” ikonra, akkor a következő oldalon föl lehet dobni az extra opciókat.
    Például: „Érdekel téged, hogy otthon fotózzunk le? Érdekel, hogy stúdióban készítsük el a fotókat? Szeretnéd, hogy vigyek magammal sminkest? Ha már ott vagyunk, készítsünk business fotókat is? Ez ennyi és ennyi forint extra…” A rendelés utáni oldalon ezekkel a plusz szolgáltatásokkal lehetne emelni a kosárértéket.
Mi legyen az ellenállhatatlan ajánlatod, amit a piac képtelen lesz nem megrendelni?
  • Hogy mitől lesz ellenállhatatlan az ajánlatod? Ha garanciát adsz valamire!
    Ez így szólna:
    „Garantálom, hogy olyan képeket készítek neked, amelyeket legalább öten jobbra húznak egy hét alatt, vagy visszaadom a pénzedet, és megtarthatod a fotókat.” Ennek az a legnagyobb ereje, hogy azt garantálod vele, amit ígérsz. Nem azt garantálod, hogy neki tetszeni fog. A te szolgáltatásod azt ígéri, hogy jobbra fogják húzni. Az egyik kedvenc példám egy ránctalanító krém volt, aminek az volt a szövege, hogy „…ha ezt magadra kened két héten keresztül, és ha legalább három barátnőd nem gyanusít meg, hogy plasztikai sebésznél voltál, akkor visszaadjuk a pénzedet.”Ez így nem csak egy ígérgetés, de a gyártó a pénztárcáját, a felelősségét is mellé teszi. Nyilván a számokkal lehet játszani, hogy „hányan fognak jobbra húzni”. Minél konkrétabb, annál erősebb a garancia. Amire mindenki számíthat: lesz olyan, aki azt mondja, hogy „nem jött be, kérem vissza a pénzemet”, és lesz olyan is, akinek bejött, de átver. Ne foglalkozz vele! Ha valaki visszakéri a pénzét, akkor visszaadjuk neki. Még akár kérhetünk is egy visszajelzést, amit utána kirakhatunk a honlapunkra: „Tőlünk rendelt XY, aki nem volt elégedett, visszakérte a pénzét, egy nap alatt vissza is kapta.”  Van ilyen…
Kinek reklámozd magad az 1., a 2. és a 3. fázisban?
  • Ha nincs végtelen pénzünk a reklámozásra, meg kell néznünk, kiket tudunk elérni a legkönnyebben, a legolcsóbban. Nyilván a közeli barátainkat, rokonainkat, ismerőseinket. Az első feladat az lenne, hogy ki kellene nekik küldeni egy levelet, lehetőleg postán, amelyben tudatod, milyen vállalkozásba kezdtél, de ezzel már ajánlatot, sőt, kedvezményeket is adhatsz.
    Például így:
    „Sziasztok! Van egy örömhírem. Új vállalkozásba kezdtem. Társkereső fotós vagyok. Olyan fotókat készítek, amiket csak jobbra lehet húzni. Ha ilyenre lenne szükséged, akkor szeretném, ha tudnád: mivel ismerős vagy, és az első rendelőim között lehetsz, jár neked egy 10.000 forintos bón! Plusz, adok még egyet, ha esetleg egy másik ismerősödnek adnád”.
  • Akikkel elkezded, azokat meg kell kérni, hogy értékeljenek a Facebookon, a Google-ön, mert nagyon nagy szükséged van az elégedett ügyfelek értékelésére, amelyeket ki tudsz rakni a honlapodra. Dolgoznunk kell azon, hogy jöjjenek a visszajelzések! Adhatsz kedvezményt, vagy plusz szolgáltatást, ha valaki például egy hónapon belül értékel téged. Aztán, mindenképp nézd meg, hogy mennyibe kerülnek a számodra releváns alkalmazásokon, oldalakon a hirdetések. A közösségi média oldalakon, például az Instagramon, vagy a Facebookon a hirdetéseknél pontosan kell beállítanod a célközönséged, tudnod kell, hogy elsősorban a környékeden melyik korosztályt érdekelheti a szolgáltatásod.

Kaptál olyan tanácsot, ami gyakorlatias? Amit, ha most becsukjuk a Zoomot, akkor meg tudsz csinálni?

  • Igen, persze. Például azt, hogy elindulok a közvetlen ismerőseim körében. Én nem is ilyen szűken gondoltam az elején, ez így sokkal praktikusabb is. Nekik is lesz egy hatalmas előnyük, mert lesz egy csak jobbra húzható képük. Maga a jelmondat, ez is nagyon hatásos, amit itt kitaláltunk. Nagyon szépen köszönöm!
  • Megköszönöm, ha ide a videó alá visszajössz egy hónap múlva, és megírod, hogy mi történt azóta.
  • Rendben, áll az alku!

Végül összegyűjtöttük a 10 legfontosabb gondolatot a konzultációból. Figyeld a Telekom Hello Biznisz Facebook csoportját és csatlakozz a következő élő előadásokhoz, hátha te nyered a következő konzultációt!

10 hasznos tanács kezdő vállalkozásoknak
  1. Próbáld meg jól elhelyezni magad a piacon! „Lógj ki fölfelé”! A járványhelyzet sok területet átalakított, a digitális eszközöket és alkalmazásokat soha nem használták annyit, mint ebben az időszakban!
  2. Mindenképpen kell egy jó reklámszöveg, egy hatásos szlogen!
  3. Ajánlataidat indítsd magasabb árszintről! Ha beindul az árverseny, akkor fokozatosan tudsz lejjebb menni a piaci árakkal.
  4. Kínálj extra szolgáltatásokat, amelyekkel növelheted a kosárértékedet!
  5. Adj hiteles garanciát szolgáltatásodra! Azt garantáld, amit ígérsz!
  6. Kérj visszajelzéseket! Növeld hitelességed az ügyfelek értékeléseivel!
  7. Kell, hogy legyen egy „A, B, C fázis” a vállalkozás megfelelő hirdetésére.Először csak a közeli ismerősök, utána a tágabb, közösségi felületeken található követői táborod, majd a még nagyobb célközönség felé nyiss!
  8. A közösségi oldalakon állítsd be megfelelően a hirdetési felületeket!
  9. Bevételed egy részét fordíthatod hirdetésre, hogy egyre tágabb legyen célközönséged.
  10.  Készíts honlapot! Írj szakértői blogot, cikkeket weboldaladon, és ne felejtsd el megjeleníteni azokat közösségi oldalaidon!

Szerző:
Melczer Zsolt
HelloBiznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.