Így készíts marketingtervet 2021-re

Olvasási idő 5 perc

A 2021-es marketingterv elkészítése az idei, koronavírusos év tanulságainak beépítése nélkül csak stresszt okoz és időpocsékolás. De mire figyeljük még oda az adatok, trendek kielemzésén túl, amikor nekilátunk megtervezni vállalkozásunk jövő évi marketingjét? Hello Biznisz szakértőink segítségével a téma kapcsán felmerülő, legfontosabb kérdésekre válaszolunk. 

Hogyan fogjunk neki a marketingtervezéshez?

Általánosságban most is „első és legfontosabb, hogy tisztában legyünk a cég stratégiai céljaival és azzal összhangban, azon célokat tovább bontva határozzuk meg a marketingstratégiát” – hangsúlyozza Szabó Edit Ditte digitális marketing szakértő. Azaz tudjuk:

  1. Kinek? (piac ismeret és célcsoport meghatározás), 
  2. Mit? (termék/ szolgáltatás), 
  3. Milyen céllal? (ismertségépítés vagy konkrét értékesítési), 
  4. Mikor? (kampányszerűen vagy folyamatosan), 
  5. Hol? (milyen csatornán, eszközzel) 
  6. és mennyiért? tervezünk. 

A marketingbüdzsét lentről fel (célokhoz rendelt benchmarkokkal) vagy fentről le (céges tervezett bevételből visszaszámolva) is kalkulálhatunk. Szabó Edit Ditte hozzáteszi, hogy mindig érdemes nagyon konkrét célokat (értékesítési darabszámok, érdeklődők elérése, feliratkozók gyűjtése stb.) meghatározni. „Maximum érdemes havonta felülbírálni, és tisztában lenni a jelenlegi gazdasági környezet adta bizonytalanságokkal”.

Matykó Noémi, közösségi média szakértő, a Chiro Marketing ügyvezetője és alapítója, egyben a Hello Biznisz oldalán is bemutatkozott The Paradise Project társalapítója úgy véli, hogy idén ezek mellett, legfontosabb elemként a rugalmasság kerüljön a marketingtervbe: „Elképzelhető, hogy jövőre is, hétről hétre újra kell tervezned a folyamataidat, a költéseidet, sőt az eszközeidet is. Ma még szabad utcára mennünk, holnaptól már csak este 8-ig, jövő héttől talán még azt sem”. 

Noémi hozzáfűzi: ő mindig azt javasolja, hogy a marketingtervezést előzze meg egy üzleti terv: 

  • Milyen kiadások és bevételek várhatóak 2021-ben?
  • Milyen beruházásokat, termékfejlesztést, HR változásokat tervezel? 
  • Mennyi pénz marad a marketingre, vagy – és ez még jobb megközelítés – mekkora forgalmat kell realizálnod ahhoz, hogy hozni tudd az eredményeket, és ehhez mekkora marketing költségre lesz szükséged? 

A tervezésnél most viszont kihagyhatatlan, első lépés, vélik a szakértők, hogy a 2020-as adatokat alaposan végig elemezzük és a következtetéseket levonjuk:

  • Milyen ingadozások voltak idén, milyen trendeket lehet megfigyelni? Azt biztosan tudjuk, láttuk, hogy minden szektorban vállalatmérettől függetlenül az online jelenlét alapvető lett. 
  • A covid, a korlátozások, az egyéb intézkedések milyen hatással voltak a működésedre? Be kellett zárnod? Csökkent a forgalmad? Netalán annyira megugrottak a webshopodban a vásárlások, hogy nem tudtad kiszolgálni a vevőidet?
  • A marketingbüdzsé áttervezése, növelése nagyon sok vállalkozás esetében életmentő megoldás volt, az aktív jelenlétre egyértelműen megérte költeni. Tartalommarketing bevezetése, új weboldal fejlesztése ugyanígy legtöbbször jó, idővel megtérülő befektetésnek bizonyult, ezért büdzsé kialakításakor érdemes a jövő évre is nagyobb összeggel számolni marketingre. 

A klasszikus marketingtervezést lépéseit Noémi egy blogposztban összefoglalta korábban, itt találod: https://chiro.hu/online-marketing-strategia-tervezese

Hogy ez mennyire jó megoldás arra jó példa a Chiro ügynökség története, akik márciusban, a veszélyhelyzet kihirdetése után ügyfeleik 50 százalékát elvesztették. Noémi ekkor duplájára emelte a marketingköltést, ráfeküdt a tartalommarketingre, a figyelmes SEO-ra, és jelenleg az előző évhez képest már 70 százalékos árbevétel növekedést könyvelhetnek el.  

Ha a marketing feladatokat növeljük, számolhatunk emberi erőforrás hiánnyal, esetleg nem lesz kapacitásunk házon belül megoldani az ezzel járó feladatokat. Szabó Edit Ditte szerint a mostani válsággal az is kiderült, hogy az ilyen jellegű problémára remekül bevethetők az egyre nagyobb számban megtalálható marketinges szabadúszók

Ha jelenlegi üzleti cél nem működik a válságban, hogyan találjunk újat? 

Noémi szerint sok ötleteléssel és kutatással. „Járj nyitott szemmel a piacon, nézd meg, mi az, ami működik. Józan paraszti ésszel gondold végig, hogy a te iparágadban mi a legfontosabb problémája most a vevőknek, és erre te milyen megoldást tudsz szolgáltatni. Nem kell mindenkinek maszkot és kézfertőtlenítőt árulnia, de legyen házhozszállításod vagy online verzióban elérhető megoldásod” – mondja. 

  • Fodrászként csomagolhatsz a vendégeidnek hajfestéket az otthoni festéshez (nyilván nem ugyanaz, mintha elmenne hozzád: sem neki, sem neked, de van úgy, hogy a túlélés a cél)
  • Online marketing ügynökségként új szolgáltatási csomagokat rakhatsz össze az újonnan online-osító cégeknek az alap szolgáltatásaidból (arculat, weboldal, Facebook stb.) 
  • Konditeremként online órákkal mélyítheted el a meglévő vendégköröd lojalitását. 

Légy kreatív, most aztán tényleg szükség van az „out of the box” (sablonoktól eltérő) gondolkodásmódra. Nem mindig kényelmes, és sokszor épphogy csak arra elég, hogy átvészeld a nehéz időszakot, de ezzel most akár meg is mentheted a vállalkozásodat” – véli Noémi. 

Mennyire lehet 2021 teljes évére tervezni, hány forgatókönyvet írjunk?

A szakértők egyetértenek abban, hogy minimum kettő, egy pozitív és egy negatív szcenárióval kell készülni. De Noémi azt tanácsolja, hogy vegyünk számításba még több lehetőséget. „A saját példámból kiindulva: amit korábban legrosszabb forgatókönyvnek hittem, messze nem a legrosszabb, 2020 megmutatta, hogy még annál is lehet nehezebb a helyzet, mint amit eddig gondoltam. De fordítva is igaz: sokkal nagyobbat lehet növekedni egy év alatt, mint azt korábban reméltem. Szóval továbbra is azt mondom, hogy legyen optimista, pesszimista és realista terved is, de készülj fel rá, hogy az egyik hónapban az egyik, a következő hónapban a másik terv fog megvalósulni” – meséli. 

Összességében a szakértők egyetértenek abban, hogy fontos egy terv, amelyet gyakran tudsz aktualizálni, és ne ragaszkodj korábban jól bevált megoldásokhoz, ha azok ebben az időszakban láthatóan nem működnek. „Maradj higgadt, mert a félelemből, kapkodva meghozott döntések sem a marketingben, sem az üzleti életben nem kifizetődőek” – zárja a beszélgetést Noémi.

Szerző:
Kandó Eszter – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.