Élet a Cápák között és után – Mi történt a nyertesekkel a műsor óta?

A menyasszonyi- és a kapcsolódó alkalmi ruhák tervezésével foglalkozó RAMI Wedding Dress is szerepelt az RTL klubbon futó Cápák között című üzleti showműsorában, ahol két Cápa is befektetést ajánlott fel számukra. Korábban a Hello Biznisz oldalán is írtunk róluk és a Telekom Digitálisan Tettrekész Díját is elnyerték. Mindez jól mutatja, hogy a divat és a digitalizáció igenis jól megfér egymás mellett. Sőt, a mai modern világban sok jel mutat arra, hogy a kettő egyre közelebb kerül egymáshoz. 

A cég mögött álló Adorján Ramóna elmondta, az adás után számos megkeresés érkezett hozzájuk. „Azért azt be kell vallanom, hogy az első néhány hét embert próbáló volt. Folyamatosan jöttek hozzánk az érdeklődők, ezért sokszor késő estig bent voltunk konzultációkon, illetve ruhapróbákon. Én pedig szerettem volna, ha minden menyasszony ugyanazt a ’valódi’, első próba élményt éli át nálunk – napszaktól, fáradtságtól vagy ’stressz-szinttől’ függetlenül” – meséli. 

Sok olyan menyasszony is megfordult náluk, akinek a vőlegénye, barátnője vagy éppen az anyukája látta Ramiékat a műsorban és ennek hatására kereste fel őket. „Több megrendelésünk is közvetlenül a Cápák közöttnek köszönhető. Ugyanakkor akadt olyan is, aki régóta figyelemmel kíséri a munkánkat, az adás pedig megerősítette az elhatározásában.” 

„Ugyan még nincs vége az idei szezonnak, de azért már közeledünk hozzá, így látjuk a közel végleges számainkat. Nem titok, hogy ebben az idényben annyi megrendelésünk volt, mint amennyire a következőben, azaz 2023-ra számítottunk. A bevételünk több mint duplájára nőtt” – meséli Rami. 

Ugyanakkor a fiatal vállalkozó úgy véli, az idei év minden cég életében sok nehézséggel járt. „Mi kétségtelenül az alkalmazkodásban és a problémamegoldásban fejlődtünk a legtöbbet. Az elkövetkezendő időszakban pedig szerintem még több rugalmasságra lesz szükség. Bevallom, nekünk például a megváltozott gazdasági körülmények miatt a korábban bombabiztosnak tartott üzleti tervükön is változtatnunk kell.” 

A Cápák – azaz a műsor befektetőinek – kapcsán pedig Rami azt meséli, hogy továbbra is számíthatnak rájuk. „Úgy érzem, mindenben segítenek, amiben kikérjük a véleményüket. Ugyanakkor nem árulnak zsákbamacskát, azt is szokták hangsúlyozni, hogy ők ugyan megosztják a saját álláspontjukat velünk, de ne feledjük, hogy a végleges döntés minden esetben a miénk. Összefoglalva azt mondhatom, hogy a műsor számos élményt, vásárlót, lehetőséget és nem utolsó sorban két Cápát is adott nekünk. Azt hiszem, bátran kijelenthetem, hogy többet kaptunk, mint amire számítottunk.” 

A Digitálisan Tettrekész Díj kapcsán Rami elárulja, nyereményüket elsősorban arra használják fel, hogy minél gördülékenyebbé tegyék az online kapcsolattartást- és teremtést a megrendelőikkel. Ugyanakkor a nemzetközi terjeszkedésre is fordítanak a kapott összegből. De egyébként is igyekeznek digitális eszközöket használni. Zajkás Benedekkel, Rami üzlettársával együtt folyamatosan követik a vezető techcégek megoldásait és törekednek is azok alkalmazására. „Bedivel igyekszünk minden területen könnyen megismételhető és skálázható folyamatokat létrehozni. Ezek általában egy kapcsolódó digitális, szoftveres megoldással egészülnek ki.” – meséli. 

„A legtöbb vásárlónk a közösségi médián és a weboldalunkon keresztül talál ránk. Úgy gondolom, ez korántsem véletlen, hiszen a menyasszonyok alapvetően a social media használatával inspirálódnak, ezeken a felületeken gyűjtik össze a menyasszonyi ruhához és az esküvőhöz kapcsolódó ötleteket. Az egyik legjobb érzés, amikor a mi fotóink, posztjaink vannak ott a vásárlók oldalán. Így az egyik fő fókuszunk, hogy az összes platformon minőségi és értékes tartalmat tudjunk ’gyártani’ a követőinknek és leendő vásárlóinknak. Igyekszünk komoly figyelmet fordítani ezekre a csatornákra. Úgy vélem, ez a mai világban különösen fontos a célközönség elérése szempontjából” – hangsúlyozza Rami.  

A Bedi által létrehozott CRM rendszerüket pedig mindig az aktuális üzleti modellüknek megfelelően alakítják. Ez azt jelenti, hogy az alapvető struktúra megmarad, ugyanakkor folyamatosan kisebb változtatásokat és bővítéseket eszközölnek. Az egyik példa erre, amikor egy új pipeline-t hoztak létre, hogy adminisztrálni tudják a nemzetközi szalonokkal kapcsolatos értékesítési folyamatot – avat be Bedi. (A pipeline voltaképpen egy olyan, ismétlődő parancssorozat, ami az értékesítést támogatja, segíti – a szerk.) 

De további terveik is vannak. Ugyanis – ahogy Rami korábban is említette – egy-egy ruhánál a kézzel készült részletek előkészítését is lehetne bizonyos mértékig digitalizálni. Habár erre az elmúlt félévben a sok munka miatt nem volt lehetőségük, de most, hogy nemsokára vége az esküvői szezonnak, több kapacitásuk lesz az ilyen típusú „kutatások” elvégzésére és a kapcsolódó előkészületekre is. 

És hogy mit tanácsol a fiatal vállalkozó annak, aki – hozzá hasonlóan – beugrana a Cápáktól hemzsegő medencébe? 
  • „Merjetek kilépni a komfortzónátokból! Ez legtöbbször különleges eredményhez vezet, főleg, ha minden tőletek telhetőt megtesztek az odavezető úton.  
  • Adjátok önmagatokat a műsorban! Élvezzétek ezt a különleges alkalmat, amennyire csak tudjátok. Nevessetek, mosolyogjatok.  
  • És ne feledjétek: a Cápák nem harapnak, csak kóstolgatnak.” 
Van olyan is, aki váltott, de nem a hagyományos értelemben véve 

A Next-Present „digitális ajándékozási” csapata szintén nagy sikert ért el a műsorban és elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész Díját is – őket is bemutattuk oldalunkon. Szolgáltatásuk lényege röviden az volt, hogy a felhasználók a weboldalukon keresztül választhattak ki egy-egy ajándékot – terméket vagy élményt –, amire aztán a családtagok, barátok adhatták össze a pénzt – elkerülve ezzel a felesleges stresszt és az esetlegesen haszontalan ajándékok megvételét, azaz a kidobott pénzt.  Az élet azonban kiszámíthatatlan, és végül – a háromról öt fős létszámúra nőtt – csapat úgy döntött, szétválnak útjaik és befejezik a projektet. 

Gyarmati József, a korábbi cég egyik ügyvezetője azonban továbbra is a stratup-ok világában maradt, csak más minőségben. 

A Next-Present felbomlása kapcsán Joci azt sem titkolja, hogy a korábbi cég működtetése többek között sok fenntartási-, üzemeltetési- és marketingköltséggel járt. „A Cápák között azonban ezzel együtt mindenképpen jó visszaigazolást jelentett számunkra arra nézve, hogy van igény az ilyen típusú vállalkozásokra. Persze azért ebben eleve bíztunk – ellenkező esetben nyilván el sem mentünk volna a műsorba –, ugyanakkor úgy gondolom, hogy egyfajta „piaci edukációra” lenne szükség a témában. Esetünkben például mindenkinek ez volt az első startup-ja, előtte más típusú vállalkozásunk volt vagy alkalmazottként dolgoztuk.” 

A megszűnés miatt pedig értelemszerűen nem is történt befektetés a vállalkozásba a Cápák részéről. A felbomlás egyébként még idén májusban történt, így a recesszió nem játszott szerepet mindebben. „Persze szakmailag mindenképpen pozitív visszajelzés az, amit a Cápáktól kaptunk. Továbbá egy ilyen műsor jó kiugrási lehetőséget jelent az induló cégeknek. Illetve az is sokat segít, hogy a Cápák belekérdeznek az üzleti tervbe, hogy az adott vállalkozás miért pont azt az irányt választotta és más hasonlók” – összegzi Joci. 

„A műsor és a Telekom Digitálisan Tettrekész Díja kapcsán pedig sok gratuláció érkezett az ismerősöktől is. Nagyon örültünk a díjnak, hiszen jó visszacsatolást jelentett. Ugyanakkor a mi esetünk véleményem szerint tipikusan azt bizonyítja, hogy maga a koncepció jó volt, viszont az üzleti megvalósítás már kevésbé működött” – teszi hozzá. 

És valahogy így került előtérbe Joci életében a Startup Maffia. „Ez voltaképpen egy olyan közösség, ahol a résztvevők saját startup ötleteikről és a vállalkozásaikban felmerült problémákról tudnak beszélgetni, emellett pedig egymástól és meghívott előadóktól tanulhatnak” – olvasható a szervezet Facebook-oldalán. „A cél, hogy a gyakorlatban is használható tippeket adjunk a (majdani) fiatal vállalkozóknak. Főleg egyetemisták vesznek részt a rendezvényeinken, általában nekik tartunk előadásokat. Az ajtó azonban szó szerint mindenki előtt nyitva áll, bárki eljöhet hozzánk. Példának okáért ültek már gimnazisták is a hallgatóságunk soraiban” – árulja el Joci. 

A kezdeményezés egyébként még 2020 májusában indult, Joci pedig 2021. szeptember óta tagja a közösségnek. Idén május óta pedig az elnöki posztot tölti be. Amikor megkérdezem, hogyan lett vezető, annyit válaszol, hogy véleménye szerint a kapcsolati háló miatt kérhették fel őt erre a posztra. A maga részéről pedig mindenképpen szeretett volna ő is hozzátenni valamit mindehhez. „Megpróbáltam az alapján gondolkodni, mit is hallanék én magam szívesen egy-egy ilyen ’összejövetelen’ és eszerint összeállítani a tematikát és felkérni az előadókat” – meséli. 

A szervezet partneri hálózata meglehetősen kiterjedt, multinacionális cégektől kezdve egyetemeken át a befektetőkig sok mindenkivel kapcsolatban állnak. Rendezvényeiken pedig személyes összekötést biztosítanak, azaz odairányítják a résztvevőket a megfelelő – leendő – partnerhez, tanácsadókhoz, lehetővé téve ezzel a bemutatkozást. 

És persze a digitalizáció a Startup Maffia esetén is alapvető elvárás. „Elmondható, hogy a közösségi médiánk a legaktívabb felületünk. A Facebook-oldalunkat jelenleg több mint 1.400-an követik. De van egy zárt Facebook-csoportunk is nagyjából 600 fővel. Rendezvényeink ingyenesen látogathatók, csak regisztrálni kell rájuk. Az eseményekhez egyébként online jegyértékesítő platformot használunk. De a modern megoldások közül említhetném még a Meetup-ot, a közösségépítő platformokat vagy a többek között csoportmunkára is használható Slack-et. Az egyesületen belüli kommunikáció- és információcsere pedig a felhőben zajlik, továbbá elektronikus aláírást használunk. A Trello sokat segít a projektjeink kezelésében, a designelemek tervezéséhez pedig a Canvát használjuk. Habár ezek nagyrészt ingyenesen elérhető megoldások, a teljes képhez azért az is hozzátartozik, hogy nonprofit cégként több ingyenes licence-et is kapunk” – avat be Joci. 

Ugyanakkor mindez azt is jól mutatja, hogy alapvetően nem a pénzen múlik a siker. Viszont fontos, hogy ha valaki újonnan szeretne vállalkozni, akkor előtte alaposan mérje fel az adott piaci területet, az aktuális körülményeket. Járjon el rendezvényekre, hiszen ezeken a helyeken adott esetben például könyvelővel vagy ügyvéddel is tud díjmentesen egyeztetni. Továbbá olvasson blogokat, nézzen videókat. Összefoglalva úgy lehetne mondani, hogy először inkább a saját képzésébe fektessen pénzt, mint magába a vállalkozásba” – summázza Joci. 

„Továbbá nagyon fontos, hogy amikor már vállalkozik valaki, akkor mindig tartsa szem előtt azt, hogy manapság leginkább az egyediséggel lehet kitűnni. Legyünk tehát minél kreatívabbak, vigyük bele a saját személyiségünket is a cégünkbe. Ez azonban nem keverendő össze a magánélet ’nyilvánossá tételével’” – teszi hozzá. 

A vállalkozói lét a fiatal szakember szerint egyébként is az alkalmazkodásról szól. Így ha valaki mégsem tudja kihozni a maximumot belőle, akkor nincs mese, új megoldásokat és alternatívákat kell keresni. Ez az úgynevezett pivotálás: meg kell vizsgálni a különféle opciókat és ki kell választani közülük a leginkább megfelelőt. 

És hogy miben rejlik a sikeres vállalkozás és értékesítés titka? „Én ezt két összetevőre bontanám. Egyrészt ott van a marketing, a trendkövetés, a tartalomgyártás. Meg kell találni a célközönséget, megnézni, hogy annak tagjai melyik social media platformon érhetők el a leginkább. Fontos, hogy az ő nyelvükön kommunikáljunk. Ha magunkat vagy a csapatunk egyetlen tagját sem tartjuk erre alkalmasnak, akkor inkább kérjük „külsős” szakértő, tanácsadó segítségét” – tanácsolja Joci. „Fontos, hogy egyedi értékajánlat legyen megfogalmazva, tehát emeljük ki, hogy miben vagyunk mi jobbak, mint mások, miért érdemes minket választani. A sales-szel kapcsolatban pedig ott van az úgynevezett egyedi eladási ajánlat. Ennek lényeg annak hangsúlyozása, hogy miért pont az adott termékre, szolgáltatásra van szüksége a célközönségnek, miért pont azt vegye igénybe” – teszi hozzá. 

És természetesen a cégen belüli megfelelő információ- és kommunikációáramlás is elengedhetetlen. Habár Joci sok egyetemistával találkozik a rendezvényeiken és sok felsőoktatási intézménnyel áll kapcsolatban, azt vallja, hogy mindehhez nem feltétlenül kell diploma – tudatossággal és kitartással sok mindent el lehet érni. „Én egyébként a magam részéről szeretem nálam okosabb emberekkel körülvenni magam. ’Ha te vagy a legokosabb ember a teremben, akkor rossz teremben vagy.’ – szól az idézet, amivel én teljes mértékben egyetértek – összegzi Joci. Hozzátéve, hogy azért nagy adag bátorságra is szükség van egy vállalkozás elindításához. Ugyanakkor az is fontos, hogy legyünk felkészülve az esetleges pofonokra is, néha ugyanis pont ezek visznek előre. A lényeg, hogy ezeket is tudni kell kezelni, fel kell tudni állni belőlük és mindig menni kell tovább. 

És hogy mindezek után milyen tippeket tud adni Joci a Cápák között új évadába jelentkezőknek? 
  • „Legyél felkészült minden területen! Egy ötlet önmagában véve még kevés. Legyél tisztában a számokkal, tudjál válaszolni a keresztkérdésekre, felkészülten és – jó értelemben véve – alázatosan érkezzél, szerepeljél. 
  • Legyél minden szempontból befektetőképes! Beleértve a megfelelő csapatot, jogi- és pénzügyi ismereteket – ez az úgynevezett ’smart money’ koncepció. 
  • Készülj fel lelkileg! Ne személyes sértésnek, „kötekedésnek” vedd az esetleges visszakérdezéseket, építő kritikákat.” 

Ha vállalkozóként Te is szeretnél növekedni és fejlődni, de ehhez befektetésre van szükséged, vagy szeretnél digitálisan szintet ugrani, akkor bátran jelentkezz a Cápák között következő évadába!  

Szerző:
Bodnár Zsófia – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés / 5. Összes értékelés:

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.