A nehéz döntésekre is fel lehet készülni, ugyanakkor a bénultság és a kivárás semmiképp sem jó stratégia

Egyik napon még béke van Európában, a másik napon már nincs, egyik hónapban még van KATA, a következőben nincs, bankok mennek tönkre, szállítási útvonalak szűnnek meg…ezt a rajtunk kívül álló környezetet nevezhetjük fiktív közegnek, amelyben a vállalkozásoknak talpon kell maradniuk, s amelyre nincs befolyásuk. Saját döntéseiket azonban még a bizonytalanság övezte gazdasági recesszió idején is meghozhatják jól, sőt, akár jövőbe tekintő fejlesztéseknek is szentelhetik ezt az időszakot. Két „válságálló” cég – a Mystic Nails és a Webshippy – tapasztalatait, illetve Svéda Dóra üzleti coach tanácsait foglaltuk össze.   

A vállalkozói lét természetes velejárója, hogy tökéletes bizonytalanságban kell felépíteni a céget ebben a fiktív világban – mondja Gyimesi László, a tizenöt éves Mystic Nails alapítója, s hozzáteszi: azért, hogy soha ne legyünk kiszolgáltatottak, mindig kell, hogy legyen b és c tervünk is. Perényi András, a Webshippy online áruházak logisztikáját kiszolgáló cég alapítója szerint éppúgy, ahogy a covid okozta válságból, a mostaniból is ki fog lábalni a gazdaság, de változások várhatóak a piacon. Svéda Dóra, a Coachingcentrum alapítója azt hangsúlyozza a jelenlegi helyzet kapcsán, hogy vezetőként különösen fontos, hogy rugalmasak tudjunk maradni a folyton változó környezetben. Szükséges, hogy erősödjön a stressztűrő és az újratervező képességünk, valamint jól működjön a munkatársakkal való kommunikáció. 

Ez utóbbira jó példa a Mystic Nails, amely egy szegedi szépségipari vállalkozás, tizenöt év tapasztalattal. 2007-ben egy testvérpár indította el, így a 2008-as válság és a Covid is a történetük része. Gyimesi László alapító ügyvezető elmondása szerint a koronavírus járvány rossz hatással volt az iparágukra, ők azonban megerősödve jöttek ki belőle. A dráma persze nem kerülte el a céget: az első két hétben teljesen megállt a forgalmuk, amelyre lett riadalom és a munkatársaikkal közösen válságterveket kezdtek gyártani. – Felvázoltam az anyagi helyzetünket, megmutattam a teljes stábnak, hogy meddig elég a tartalékunk. Erre a csapat fantasztikusan reagált: jöttek az ötletek, hogy miből lehetne bevételünk, sőt volt olyan is, aki magától kész lett volna lemondani a fizetése egy részéről – avat be László. Ekkorra a Mystic Nails már erős exporttal és digitális jelenléttel bírt, ezekre ugyanis az első tíz évben nagy hangsúlyt fektettek. 

Hangsúlyáthelyezés: az online terek felfedezése 

A közösségi médiában azonban éppen 2020. elején akartak még erőteljesebben megjelenni: létrehoztak egy szakmai műkörmös csoportot a Facebookon. – Amikor megjelent a vírus, addigra már elkészült a csoport, de a tagok száma alacsony volt. Az első karantén időszakban azonban egyre többen csatlakoztak, így a kollégák áthelyezték a főtevékenységeket ide: például oktató videókat osztottak meg, amelyből tanulhattak a bezárásra kényszerült manikűrösök. S elkezdtek vásárolni a gyakorláshoz… Azóta ez lett a legnagyobb forgalmat generáló felületünk – részletezi László, aki szakmáját tekintve közgazdász és abban hisz, hogy a recesszióra mindig azt megelőzően, a békeidőben kell felkészülni. – Nem szabad elszórni a bevételeket akkor, amikor jól megy az üzlet és mindig törekedni kell arra, hogy legyen az A mellett B és C tervünk is – húzza alá. Jó példa erre az, hogy a Mystic Nails még a háború kitörése előtt búcsút intett a bankfüggőségnek. Tőkéjüket több bankban, megosztva tartják kisebb összegekben, így amikor a Sberbank csődbe ment, nem érintette őket az eset drasztikusan. A biztosítás fedezte a kárt. Pedig korábban minden vagyonukat abban a bankban tárolták. 

TIPPEK Gyimesi Lászlótól 
  • A gazdaság ciklikus. Fentek és lentek váltják egymás, ezért a válságok elkerülhetetlenek, emiatt pedig folyamatosan készülni kell rá!  
  • Be kell látni, hogy a vállalkozók fiktív világban élnek. Bármi megváltozhat a közegükben egyik napról a másikra. Ezt el kell fogadni és arra kell törekedni, hogy csökkentsük a minket érintő kockázatokat! 
  • Folyton keresd az új piacra lépés lehetőségét! A Mystic Nails a 2008-as válság idején dolgozott az exportra lépés lehetőségén, amely 2009-ben el is indult és azóta is jelentős árbevétellel számolhatnak a külföldi eladásokból. Így ráadásul deviza-bevételük képződik, ami most nagyon hasznos a romló forint idején. 
  • Képezd magad! Mindig tanulni kell más szakmabeliektől, a munkatársaktól, illetve képzéseken is érdemes részt venni!  
  • Építs olyan csapatot, amelyben a munkatársak a szó szoros értelmében a vezetők partnerei és nem a beosztottjai! 

Svéda Dóra, a Coachingcentrum alapítója. Szerinte különösen fontos, hogy vezetőként megfelelően kommunikáljunk a kollégákkal. A jelenlegi helyzetben ugyanis még azok a kollégák is képesek elbizonytalanodni, akik egyébként önállóan dolgoznak. -  A nehéz helyzetekben érdemes a cégeknek felvállalni, hogy bevonnak külső szakembert – mondja Dóra és kiemeli, hogy a munkatársak felé történő visszajelzés is nagyon fontos. Nem évente és félévente, hanem annál sokkal gyakrabban, akár hetente érdemes ezt megtenni, mert a beosztottak vágynak a visszajelzésre és az egyértelmű helyzetekre. – Békeidőben a vezető dönthet arról, hogy most éppen dinamizál, – fejleszt, átalakít, növekedésre ütemez – vagy stabilizál. Krízis helyzetben ezt a kettőt egyszerre kell csinálni: stabilizálni a már meglévőket és gondolkodni azon, hogy min változtasson ahhoz, hogy elébe menjen a kockázatoknak. Ez utóbbi nagyon megterhelő lelkileg, szellemileg és időben is – mondja Dóra, majd arról a szomorú élethelyzetről kérdezem, amikor meg kell húzni a nadrágszíjat és a juttatások csökkentése vagy a létszámleépítés jön szóba. - Ha a vezető megteremtett egy bizalommal teli környezetet, akkor a kollégák el tudják fogadni, hogy vannak megszorítások és a vezető vagy tulajdonos fájdalmas döntéseket hoz. Néha olyan helyzetet is látunk, hogy a munkatársak megmaradnak, kivárnak, vagy visszatérnek, mert adott esetben kötődnek a vezetőhöz, tudják őt követni, bíznak benne – fogalmaz. 

Svéda Dóra szerint a bizalom egy vezető esetében kialakítható, ha ő:  
  • kompetens, 
  • hiteles, 
  • vezetői szerepében tudatos és őszinte, 
  • jó szándékot feltételeznek tőle, 
  • jelen van, látható a munkatársak számára, 
  • emberi, és képes megmutatni a sebezhetőséget is. 
Mit tegyünk, ha az innováció munkahelyekbe kerül? 

Recesszió van, gazdasági világválság, ezért fontos, hogy erről is kommunikáljon a vezető. Még akkor is, ha ügyetlen ebben. Minden jobb a hallgatásnál, az eltűnésnél, a bezárkózásnál – húzza alá Svéda Dóra. Amikor pedig szóba jön a humánerőforrást kiváltó beruházás, mint innováció, akkor szintén ezt, az őszinte kommunikációt hangsúlyozza. – Az ma már nem kérdés, hogy a technológiai fejlesztés előre viszi a céget és ez a meglévő munkavállalóknak is jó. Törvényszerű, hogy ilyenkor lehetnek áldozatok, akik emiatt elveszítik az állásukat, azonban vezetőként ezt muszáj felvállalni. Azok a vállalkozások tudnak életben maradni, amelyek innovatívak és előre mennek – húzza alá Svéda Dóra. Mint tudjuk, vannak ágazatok, amelyekben a technológiai fejlesztés hatására nem csökken a dolgozói létszám és vannak, amelyekben csökkennek vagy teljesen kiváltják az emberi tevékenységet a gépesített rendszerek. Mit tehet a csalódott dolgozó ilyenkor?  – adódik a kérdés. - Azt gondolom, hogy ez a folyamat, amelyben bizonyos szektorokban a gépek kiváltják az embert, oda fog vezetni, hogy az egyének felismerik, hogy nyitni kell más területek felé. Nem jó az áldozati működés, munkavállalóként elengedhetetlen a rugalmasság, az átmeneti kompromisszumok vállalása nehéz helyzetekben – hangsúlyozza a szakember és hozzáteszi: – Van, hogy újra tanulni kell vagy akár átképezni magunkat. Svéda Dóra kiemeli, hogy nemcsak munkahelykiváltó, hanem a humánerőforrást optimalizáló fejlesztésekre is alkalmas lehet a mostani időszak. Érdemes elgondolkodni a kollégák képzésén, vagy lehet közösen ötletelni például az ügyfélélmény növeléséről. Egy biztos: a bénultság és a kivárás semmiképp sem jó stratégia – emeli ki.  

Robotok a raktárban, a Webshippy előre menekül a válságban 

A Webshippy látszólag egy logisztikai cég, azonban ennél sokkal több: egy innovatív tech startup, amely azon dolgozik, hogy az általuk kiszolgált webáruházak mögött minden időpillanatban a legmodernebb logisztikai megoldások álljanak. Perényi András alapító kérésünkre felidézte: 2016-ban egy 50 négyzetméteres belvárosi irodából indultak, ahol három polcról árulták saját termékeiket. Amikor ezt kinőtték, elkezdték fejleszteni a Webshippyt, amely mostanra webshopok kiszervezett logisztikai szolgáltatójaként 15 ezer terméket kezel naponta és 6-8 futárcéget szolgál ki. Jelenleg Magyarországon összesen 10 500 négyzetméteren, Pozsony mellett pedig további 3000 négyzetméteren működik raktáruk, s 180 főt foglalkoztatnak. Az ügyfelek száma folyamatosan nő: közel kétezer megbízó esetében a teljes árukészletet tárolják és kezelik, további körülbelül ezer kereskedő pedig az online nagyker piacterükről árusít saját webshopján. A Webshippy raktáraiban az árubevételezés, a tárolás és a megrendelések kezelése, vagyis az összegyűjtés, a csomagolás és a futárnak való átadás zajlik. – A termékek összeválogatásához rengeteget kellett gyalogolniuk a munkatársaknak. Volt, aki több tíz kilométert tett meg egy műszak alatt. Ezt kiváltandó robotizáltunk bizonyos feladatokat – avat be András. Ez is annak az eredménye, hogy a Webshippynél a folyamatokat állandóan vizsgálják. – Mérjük a hatékonyságot és időről időre próbáljuk a különböző műveleteket innoválni. Olyan fejlesztéseken dolgozunk, amelyekkel a részfeladatokat hatékonyabbá tudjuk tenni. Ez lehet egy IT fejlesztés, de akár egy csomagoló anyag bevezetése is – mondja András, utalva arra, hogy ők fejlesztették ki egyedi dobozaikat, amelyekben „beépített” ragasztószalag van. Így egy lépéssel – a ragasztással – kevesebb feladata van a csomagoló munkatársaknak. Visszatérve a robotizálásra, a cég esetében a termékek összeszedése volt az a folyamat, amely a legkevésbé volt hatékony. A nagyon nagy területet emberi léptekkel lehetetlen volt bejárni. Mostanra megoldották ezt a problémát és robotok viszik el a polcokat az emberekhez. – Mivel bővülő cég vagyunk, nálunk ez a munkaerő kiváltó beruházás nem járt elbocsájtással. A kollégáknak lett más feladatuk. A robotokkal viszont sokkal könnyebb és gyorsabb lett a munka. Huszonöt robot dolgozik 250 polc között egy lezárt területen, s mint egy sakktáblán a bástyák, úgy közlekednek. A robotporszívóhoz hasonló kis gépek megemelik a polcot és elviszi az állomáshoz. Hívni sem kell őket, maga a rendszer tudja, hogy melyik polcot kell mozgatni. A munkatársak már csak egyhelyben állva, leveszik a polcról az adott terméket – avat be Perényi András a fejlesztés részleteibe. A most zajló gazdasági folyamatokra reagálva elmondja: valószínűleg erősödni fog az online kereskedelem jelentősége, de az kérdés, hogy lesz-e vásárlóerő, s mely termékek lesznek a kelendők. Perényi András abban biztos, hogy a válságból ki fogunk lábalni.  – A covidnak is voltak pozitív hozadékai a munkahelyekre nézve, például elfogadottabb lett a home office. Remélem, most is így lesz. Mindenesetre mi előre menekülünk. Jelenleg a külföldi piacokra koncentrálunk. Szeretnénk eurós árbevételt képezni. A Webshippy célja, hogy a webshopokat segítsük a versenyképességük növelésében. Olyan segítséget szeretnénk nyújtani, olyan logisztikai innovációkat próbálunk létrehozni, amellyel a közepes- és kis webáruházak többet tudnak eladni, mint a versenytársaik – zárta gondolatait Perényi András.  

5 TANÁCS, HA MUNKAERŐKIVÁLTÓ BERUHÁZÁSON GONDOLKODSZ 
  1. Fontos a hatékonyság mérése. Ez megmutathatja, mely terület nem elég hatékony – ott kell keresni a fejlesztési lehetőségeket! 
  1. A hatékonyságnövelő, profitot hozó beruházásokat most érdemes megvalósítani, mert akár egy fél éves csúszás is érezhetően meg fogja növelni a beruházások költségét. 
  1. Nem kell megijedni! A technológiai fejlesztések nem minden esetben járnak elbocsájtásokkal. Azonban, ha mégis, akkor a nehéz döntést a többi munkahely megmentése és a cég érdekében a vezetőnek meg kell hoznia. 
  1. Az automatizációért tett lépések erősítik a vállalkozásodat! Időt, pénzt és energiát spórolsz, amelyet másra fordíthatsz. 
  1. Fontos a bizalmi légkör és a segítő szándék. Ennek része a vezető-alkalmazott közötti őszinte kommunikáció. Így minden változás könnyebben átvészelhető. 

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.