Csődhelyzetet leküzdve, ma már üzleti intelligenciával előzik a versenytársakat – Suhajda Tamás és a Ferro-Sped sztorija

Kkv 076 1080x610 Hb Cikk Ferrospeed

Ferro-Sped 2000 Kft. egy második generációs, szállítmányozással foglalkozó családi vállalkozás. A közel három évtizednyi tapasztalat számtalan hullámvölggyel és sikeres időszakkal volt tarkított. Vajon, hogy sikerült kilábalniuk a csődközelből? Hogyan jöttek rá, hogy a jól szabályozott munkafolyamatok és a digitális fejlesztés kulcsfontosságú a versenyképességük szempontjából? Ifjabb Suhajda Tamással, a Ferro-Sped ügyvezető tulajdonosával beszélgettünk arról, hogy mivel teszik lehetővé azt, hogy az ügyfeleik áruja mindig időben és kifogástalan állapotban érjen célba Európa bármely pontján.

A Ferro-Sped története 30 éve kezdődött, amikor Suhajda Tamás édesapja egy saját járműeszközzel elkezdett fuvarozni. Így kezdődött minden, ez volt a jelenlegi cég alapja. Ahogy telt az idő, a 90-es években nem csak szállítmányoztak, hanem betonacél kereskedéssel is elkezdtek foglalkozni. Emiatt jelenleg is két cég van a cégcsoportban: az egyik a Ferro-Sped 2000 Kft-je, amiket ifjabb Suhajda Tamás vezet. A másik pedig az édesapjáé, a Steel-Transz Kft. melyet Tamás öccsével közösen vezetnek – ez lett a vasas irányból, míg a fuvarozást a Ferro-Sped-hez került. Tamás elmondása szerint a cégátvétel tervezett volt, de nem volt különlegesen előkészítve. „Egyszer csak belecsöppentem, hogy céget kell vezetni. Sok vitánk, konfliktusunk volt, melyet sikerült mindig kisimítani. Sokat jelentett, hogy az édesapám nem állt szembe minden újtásnak, hanem nyitott volt, és rám bízta az irányítást. A legfontosabb összetevő, mely miatt sikere volt a cégátadásnak a bizalom, melyre az egész családi cégcsoport épül a mai napig is!” – mondja Tamás.

Csődközeli helyzet kezelése

Ráadásul ez a pillanat 2008-os világválság közepette érkezett el, amikor nagyon nagy pofont kapott a vállalkozás, ugyanis nagy hitelállományban voltak benne, és emiatt óriási zuhanásba került mind a két cég. „Most azt mondom, hogy nagyon jó volt, mert legalább akkor megtanultam, hogy mi az, hogy túlélés. Tehát mikor most azt mondják, hogy válság van, akkor csak legyintek, mert 2008-ban sokkal nagyobb zuhanás volt” – emlékszik vissza az időszakra Tamás. Ebben az időszakban az volt a legfontosabb, hogy a 100-120 kamiont, amivel rendelkeztek el tudják valamilyen módon indítani. Idegőrlő periódus volt, Tamás az édesapjával cégek százait látogatta végig azért, hogy munkát tudjanak vállalni, el tudják indítani a kocsikat. “Utólag ez azért volt szerencsés, mert megismerem nagyon fiatalon a későbbi munkaadóim nagy részét, és nagyon sok kapcsolatra tettem szert!” – teszi hozzá a cégvezető. Közben ketyegtek a hitelek, és azokat vissza kellett volna fizetni, de ezt nem tudták megtenni. „Ez is megtanított arra, hogy pontosan kezeljük a számokat, fontos, hogy átlássuk a költségeket a cégen belül ahhoz, hogy racionalizálni tudjuk a működést. Minden, ami kiadáshoz tartozott, megpróbáltuk meghúzni, és mindent, ami nem volt fontos a napi működéshez, megpróbáltuk eladni. A csődhelyzet a másik cégünk keresztkezességéből adódott, így azt is megtanultam, hogy keresztkezességet nem fogunk vállalni, ez mai napig szabály a családi vállalkozásainknál!” – meséli Tamás.

A legnagyobb kihívás az volt, hogy alacsony volt árbevételük, és nagyon nagy kiadásaik voltak. Éveken keresztül meg kellett húzni a nadrágszíjat. „Nem volt kérdés, nem volt nyaralás négy évig, éjjel nappal a cég megmentésén dolgoztunk”- mondja Tamás. Ferro-Sped aztán csődvédelem alá került, de azon kevés hazai cég között vannak, akiknek sikerült kilábalniuk a csődhelyzetből. Ehhez kellett egy reorganizációs terv és kaptak egy csődbiztost is. Leinkasszózták a bankszámlájukat: két év alatt tudtak ebből a helyzetből kemény munkával kijönni, míg nem 2012-ben lezárták ezt a csődvédelmes időszakot. „Életünk egyik legnehezebb időszaka volt, 2012-től tudtuk a céget áttenni eredményes pozícióba, tehát addig veszteséget csinált a Ferro-Sped, viszont 2012-től minden egyes évben nyereségesek vagyunk, és évente nagyjából 5 és 15 százalék közötti növekedést tudunk elérni” – emeli ki Tamás, akinek a legmeghatározóbb élménye az volt, amikor a csődvédelem alatt lévő cég vezetőjeként kellett kiállnia és kommunikálnia a beszállítók felé, akiket nem tudtak kifizetni 5-10-20 millió forinttal, és el kellett nekik mondani, hogy majd talán öt év múlva fogják viszontlátni a pénzüket. A munkatársakban is tartani kellett a lelket. „Ott ülsz az első sorban, és 120 ember téged néz, az egy nagyon kellemetlen szituáció. Mindössze 22-23 éves voltam. Ez megtanított, hogy tudjam értékelni, hogy mi a rossz, és mi a jó” – emlékezik vissza Tamás. A cég hiába került ki a csődeljárás alól, de ezek után még öt évbe telt, amíg vissza tudták fizetni az összes beszállítói, banki követelést. „Amennyiben az öt év alatt egy napot is csúszok, abban a pillanatban átkerülünk a cégfelszámolásba. Tehát ez a pallos mindig ott volt a nyakunk felett, el lehet képzelni, hogy milyen „könnyen” kaptam hitelt a kamionokra. Nagy kockázattal futottam, ezért a fő motivációm az volt, hogy minél előtt lezárjam ezt az időszakot, kerüljön le rólunk ez a negatív pecsét és végre értelmesen tudjunk működni” – mondja Tamás, aki szerint ehhez folyamatosan fokozták a termelékenységet, optimalizálták a működést és visszaforgattak mindent a vállalkozásba. Minden évben tudták a forgalmukat, eredményességüket növelni. A csődhelyzet után, 2016-tól tudtak új kamionokat vásárolni, elkezdtek a költségek lecsökkenni, mivel az új eszközökkel hatékonyabbak lettek, és ki tudtak lépni a nemzetközi piacra is.

Kötöttségektől mentesen

Jelenleg 130 darab saját járműeszközük van és nagyjából huszonöt alvállalkozót alkalmaznak, mellyel napi 200-220 fuvart tudnak teljesíteni. Az új eszközöknek hála be tudtak kapcsolódni a nemzetközi fuvarozásba. Az építőipar kiszolgálása mellett elkezdtek új irányokban is megvetni a lábukat. A túlméretes áruszállításban kezdtek piacot építeni. A speciális nagyságú elemek szállítása olyan piaci résnek bizonyult, ami nagyon jövedelmező lett a cég számára. Ez lett a növekedési stratégiájuk: állandóan új piacok után keresés. A nemzetközi nyitás is szépen alakult, de a covid megtörte a növekedési periódust. 2012-2020 között egészen a covidig, szépen évről évre fejlődtek, stabilan tudtak 10 % körül növekedni évente! “2015 től új irányokat kerestem, ami túlmutat a klasszikus korábban végeztt belföldi építőipari szállításokon. Elindítottuk 2015-ben a spediciós üzletágunkat, mely szállítmányozással foglalkozik. Mára a forgalmunk 25 %-át ez teszi ki. Jelenleg már egy budapesti irodával is rendelkezünk” – számol be a fejlődés sarokpontjairól Tamás.

Informatikai fejlesztések

„Covid nagyon-nagyon sok mindenben segített nekem, mert ez adta a lökést ahhoz, hogy informatikai fejlesztésekbe vágjunk. Korábban ezt mindig elhessegettem, hiszen 10-20 millió forint befektetés sok pénz. Ma azt mondom, hogy azonnal megveszem, ha ilyen jó áron lehet fejleszteni az IT rendszerünket. Nagyot változott a szemléletem”- vallja be Tamás. Azzal, hogy nem voltak felkészülve az online működésre, a covid alatt nehezen tudtak dolgozni. Ezen kívül még egy fontos mozgatórugót emel ki: az adatvágyat. A szoftverek erősödésével egyre több adat vált láthatóvá a cége működéséről és ez új távlatokat hozott a cégvezetésben. „Szerettem volna mindig egy hatékony értékelési rendszert kialakítani a kollégáknak. Egészen 2020-ig mindig minden évben próbálkoztam. Egyik szoftver sem jött be, nem sikerült. Volt, vagy 100 Excel-táblám, abban próbáltam vezetni az adatokat és az Excel tábláink kártyavárként dőltek össze. Egyszerűen nem bírtam már összemosni a dolgokat és szétcsúsztam. Nagyon bonyolultak lettek a táblázatok, és a rendszer nem volt a kollégák számára sem egyértelmű. Megtanultam azóta, hogy a kollégák számára lehető legegyszerűbb és legérthetőbb rendszer lesz a nyerő, amit meg fog érteni, tudja, hogy miért dolgozik” – osztja meg tapasztalatait Tamás. Az informatikai szemléletváltás gyors fejlődést hozott a Ferro-Spednél, de nehézségekbe ütközött az új rendszerek bevezetésénél a kollégák bevonása. „Idáig 10-20 évig dolgoztak egy rendszerben, és most át kell adni egy új struktúrát, új szemléletet. Ezelőtt sokszor megérzés alapján, tapasztalok szerint döntöttünk. A lendület vitt bennünket, a munka szeretete, ami miatt dolgozunk, és egyszerűen ez már kevés volt. Tehát most elérkezett a világ arra, hogy ha nem váltasz irányt, akkor vége: hosszú távon nem fogsz tudni működni. Elindultunk egy úton, amit bevállaltam, és a kollégáknak ez teljesen új volt. Az egyik legnagyobb kihívás a “miért” kérdések kezelése volt. Záporoztak az olyan kifakadások, hogy miért van szükségünk új rendszerre, jó volt ez idáig, így is mentünk, és fejlődtünk… Utólag minden kollégám azt mondja, hogy ezek nélkül nem tudnánk ma dolgozni, de ehhez eltelt 2-3 év. Sok kommunikáció, beszélgetés, és a sok miértre adott válasz kellett ehhez!” – meséli Tamás.

Power BI ereje

Tamás találkozott egy informatikai tanácsadóval, aki bevezette a cégénél a Microsoft Power BI szoftvert, mely az egymástól független exceltáblákból összekapcsolódó vizuálisan is látványos, interaktív elemzéseket készített. „Annyi mutatóm lett, annyi diagramom, annyi mindenem, hogy én egész nap ezt néztem, és rákaptam szépen az ízére. Például megérkeztek az első adatok és top5 cégeim közül az 5. helyezettet kirúgtam. Megköszöntem az együttműködést és másnaptól 22%-al többért tudtam eladni a felszabadult kapacitást. Ehhez azt kell érteni, hogy sok eszközünk van, sok gépjárművezetőnk van, összesen 190 munkavállalónk, irodaházunk, 10 hektáros telephely és kocsinként, egyesével, autónemenként, fuvarszervezőnként, fuvaronként, fuvarkörönként, fuvar hetenként, fuvar hónaponként, nyereséget kimutatni esélyem sem volt korábban. Innentől kezdve, hogy a Power BI-al kezdtünk dolgozni, már minden adat a rendelkezésemre állt. Innentől kezdve pontos nyereséget tudtam kimutatni és a kollégáknak be tudtam mutatni, első körben azt, hogy mely ügyfelek kiszolgálása veszteséges. Szép lassú folyamat volt, de kigyomláltunk mindent. Ezek után összehívtam a kollégákat egy meetingre, és bemutattam a teljesítménymenedzsment rendszert és a Power BI segítségével azokat a mutatókat, KPI-okat, amelyeket el kell érnünk, amelyek a legfontosabbak. Szkeptikusok voltak. Megmutattam nekik, hogy az átlag rakott-üres fuvar arányunk, azaz a hatékonyságunk 69% körül volt. Kijelöltem a célt, hogy legyen 78! Tavalyi évben már közelítettünk ehhez! Elkezdtünk máshogy gondolkodni. Kollégáknak nagyon sok kommunikációt kellett bevezetnem, hogy miért fontos a fuvarkörök vizsgálata. Megjelenítettem nekik is a Power BI-t, hogy tudják ellenőrizni maguknak, hogy hogyan lehetnek jobbak. Az eredmény alapján kapják a bónuszt, ami így teljesen mérhető lett. Büszke vagyok arra, hogy a kollégák szépen rákaptak a rendszerre, már ők is aktívan használják ” – meséli Tamás, aki kiemeli, hogy sokkal rugalmasabban tudja a rendszer segítségével például az árazást kezelni. Az üzemanyagár változását hozza példának, hogy korábban egységesen árat emelt volna minden ügyfélnél, de most a darabszám, volumenszám alapján egyesével meg tudta mondani minden partnernek a számára releváns és üzletileg megalapozott árváltozást. Elmondása szerint korábban ezek a döntések ösztönből mentek, most már viszont van annyi adata, hogy adatvezért döntéseket tud hozni. A munkatársakat is egyre jobban érdekelte a saját teljesítményük és persze a teljesítményhez köthető bónusz alakulása. Mindez erőteljes javulást indukált a teljesítmény mutatókban is. Tamás sem állt meg itt. Elkezdte fejleszteni az új vállalatvezetési rendszerüket, ami saját fejlesztésben valósul meg. Ez több tízmilliós befektetés jelenleg, de hisz benne, hogy évente minimum 10 milliót fog neki hozni, azaz hosszútávon kifizetődő. Sőt, Tamás szerint egyre több hasznot fog hozni a bevezetendő rendszer, mivel a több keletkező adatból új és új teljesítmény növelő irány születik. Példának hozza, hogy eddig tapasztalatok alapján döntöttek egy fuvarküldésről, és utólag ellenőrizték vissza magukat. Most egy algoritmus fogja kiszámolni neki, hogy mi az a város, ami a legjobb desztináció a kamion számára. „Négy monitor van fölrakva a munkatársak köré, ahol látják az aktuális fuvarok üres arányát, látják az elvárt rakott üres arányt, látják a havi átlagot. Ugyanezt látják a kilométer futásban. Minden egyes adat, amit mi eddig utólag elemeztünk most élővé, valós idejűvé válik. A kocsik folyamatosan kommunikálnak a rendszerrel. A kocsik kilométere egyből kikerül a monitorra és ezt nem utólag dolgozzuk fel, hanem az új rendszerrel előre tudunk gondolkodni. Annyi fejlesztést hajtunk mára vére egyszerre, hogy van a vállalkozásunkon belül egy fejlesztési vezető, aki szinte csak a fejlesztésekkel, és szabályozásokkal foglalkozik.” De az adatalapú gondolkodás minden téren új irányokat hoz a vállalatnál. „Elkezdtük még a sofőrök teljesítményét mérni egy online rendszerrel, ahol a sofőröket több ezer adat alapján naponta pontozzuk. Lett egy trénerem, illetve egy olyan emberem, aki mindig beül a rosszul pontozott gépjárművezetők mellé. Az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest több literes megtakarításunk van, csak az miatt, hogy a jókat pontozzuk, bónuszoljuk, és minden egyes százalék előre lépéssel fogyasztáscsökkenést fogunk elérni. A vállalkozásomat a jelenlegi építőipari válság ellenére is fejlesztem, kollégákat veszek fel, és előre menekülünk! Abban hiszek, hogyha kollégáka, struktúrába fektetek, az meg fog térülni, és amikor a piac újra be fog robbanni ott leszünk az első sorban!” – mondja lelkesen Tamás, aki a mesterséges intelligenciában is hatalmas fantáziát lát: „az a következő lépésünk” – jelenti ki.

Suhajda Tamás tanácsai digitalizációban fejlődni vágyó vállalkozóknak:

“Adatvágy a kulcsszó. Valóban erre van szükség, és azt gondolom, hogy BI vagy hasonló adatokat összehozó kimutatást generáló rendszerekre minden cégnél szükség van, főleg most, amikor ilyen gyorsan kell dönteni, ilyen gyorsan változik a piac, nincs időnk várni. Dönteni kell, ez adatok nélkül nem megy ma már! Az ösztönös döntésekre ma már nehéz támaszkodni! Adatokra van szükség.

Ha elkezdesz így gondolkodni, kialakul az adatvágy benned, ami elindít egy láncfolyamatot, és nincs vége, ha elkezded! Egyik adat hozza majd a másikat, és ezek láncba rendeződnek, és összefüggéseket tudsz belőle kreálni! Így a döntéseidben még élesebb leszel.

Ha van adatvágyad:
  1. Ülj le egy szakemberrel, aki segít a meglévő excel tábláidat összegyúrni, és rendszerré formálni!
  2. Ha az lenne a kérdés, hogy megfog-e térülni: a válaszom igen! Nem csak rendszert kapsz a végén, hanem gondolkodásmódot is!
  3. Fontos, hogy mindezt te alakítsd ki, ne pedig valamelyik kollégádra bízd.
  4. Higgy benne, mert akkor, ha ezt látják kollégáid is rajtad, akkor ők is hinni fogják, hogy ez a jó irány!
  5. Az első időszak sok munkával és idővel jár, de meg fogja érni!
  6. Később sem lesz vége a feladatoknak: ha bekerülsz ebbe a világba folyamatosan jönnek majd az ötletek és egyre hatékonyabbá válik a céged működése!

Cikkünk a Bizalmi kör együttműködésével valósult meg.

Szerző:
Varga Zsuzsanna -Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.