A válságálló cégek egy titkos recept szerint élik túl a kríziseket – a recesszióval dacoló vállalkozókat kérdeztük

Olvasási idő 8 perc

Egy válságos, recessziós időszak minden vállalkozót és céget komoly kihívások elé állít, amikre nem elég a szokványos módszerekkel reagálni. Cégvezetőket, vállalkozókat kérdeztünk arról, hogy miképpen lehet sikeresen kezelni egy komplex krízist s hogy mi a titka a válságálló cégeknek. A válaszokon olykor mi magunk is meglepődünk.  

A rugalmasság, a nyitottság és a kreativitás békeidőkben is a vállalkozók legfontosabb készségeit jelentik, ám válságok idején vagy recessziós időszakban a cég túlélésének nélkülözhetetlen elemei. Hiszen nem elég csak és kizárólag a tankönyvek receptjeire támaszkodni – ahány cég, annyire féle lehetőség és út.  

Bizalom nélkül nem megy 

„Egy vállalkozás csak magas belső bizalmi szinttel képes jól kezelni a válságos időszakokat, a bizalom minősége határozza meg, hogy milyen válságkezelő intézkedéseket lehet bevezetni” – állítja Gazsi Zoltán, a salátamixek és öntetek gyártására specializálódott Eisberg Hungary Kft. ügyvezetője. Például – tudtuk meg az cégvezetőtől – a Covid-járvány időszaka alatt visszaesett a cég forgalma, ám a helyzetet nem létszámleépítéssel, hanem a fizetések tíz százalékos csökkentésével kezelték. „Mindenki megértette a döntés értelmét s amikor a forgalom normalizálódott, a korábban levont pénzt egyben visszafizettük” – érzékeltette a cégvezető a kölcsönös bizalom fontosságát. Ám az Eisberg nem csak a bizalomra épít, hanem a számokra, a rendszerszintű gondolkodásra és az alkalmazkodó képességükre is, amire szükség is van a gyenge forint, a magas energiaárak és -infláció okozta helyzetben.  

A racionális én 

„Válság idején cégvezetőként a racionális énünket kell elővennünk” – hívta fel a figyelmünket Dr. Dura Mónika, az ACTIVE Holding Kft. ügyvezetője, mentor. „Vagyis tételesen végig nézzük a vállalkozás valamennyi költségét, az elhanyagolható vagy lefaragható tételeket kommentekkel látjuk el, de a büdzsé újratervezése során megóvjuk a cég alapértékeit” – fogalmazott az ügyvezető. Például hiába találunk egy néhány forinttal olcsóbb beszállítót a pékségünkbe, ha az adott partner megbízhatatlanul szállít. „Márpedig, ha a pékségünk alapértékeként a vevőinket minden reggel friss péksüteménnyel várjuk, akkor nem biztos, hogy az olcsóbb a jobb választás” – tette hozzá Dr. Dura Mónika. S ahogy Gazsi Zoltán, úgy ő is kiemelte a kollégákkal való bizalomra épülő kapcsolat jelentőséglét. „A költségek lefaragásának mikéntjéről ki kell kérnünk a munkatársak véleményét, hiszen ők vannak közvetlen kapcsolatban az ügyfelekkel, a beszállítókkal, illetve sok olyan információval és egyedi meglátássokkal is bírnak, amelyek segítik a vezetőket a lehető legjobb döntések meghozatalában” – fogalmazott mentor.  

Válságra és megoldásra szocializálódtak

Noha a Eisberget is érinti a Covid-helyzet és a szomszédban dúló háború, alapvetően egy, a krízisek megoldására szocializálódott csapatról és menedzsmentről van szó. „A globális felmelegedés sok éve okoz problémákat a nyersanyagok terén, így edzettek vagyunk a váratlan helyzetek megoldását illetően” – tudtuk meg Gazsi Zoltántól. „Az egyik vezetői tréningre meghívtuk Rakonczay Gábort és a szavai nyomán igen gyorsan világossá vált számunkra, hogy nem az jelenti a nehéz helyzetet, ha nincs a boltok polcain madársaláta, hanem ha mínusz húsz fokban száz kilós teherrel kell túlélnünk harminc napot” – hozott egy példát Gazsi Zoltán a szerinte megfelelő személetmódra. Racionális helyzetelemzésre és annak tudatosítására van szükség, hogy a konkurencia is hasonló nehézségekkel küzd. „Viszont, ha okosabbak vagyunk a versenytársainknál, akkor minél komplexebbé válik a helyzet, annál nagyobb előnyre tehetünk szert” – tette hozzá Gazsi Zoltán. Azt viszont érdemes tudnunk, hogy az Eisberg mögött ott áll egy nagy, tőzsdén jegyzett svájci vállalat is. 

Lépésről lépésre

Az Eisberg menedzsmentje lépéről lépésre és valós információk alapján hozza meg a döntéseket. „A vásárlók egyre óvatosabbak a költéseikkel, a kisebb, olcsóbb kiszereléseket keresik, kevesebbet járnak étterembe és óvatosan bánnak a házhozszállítással is annak költségei miatt, vagyis vélhetően az otthoni főzés irányába mozdulnak el, erre a változásra pedig reagálnunk kell a termékeinket illetően is” – említette meg Gazsi Zoltán. Figyelik és reagálnak a beszállítók, illetve a kereskedők reakcióira is, hiszen a kedvezőtlen külső körülmények őket is érintik. „Ma már ott tartunk, hogy sok meghatározó hazai beszállító partner is euróban adja meg az árait s csak október hónapban harminc millió forint volt az árfolyamveszteségünk” – avatott be minket az Eisberg ügyvezetője. Szerinte miközben kockázatokkal jár, elkerülhetetlen az emelkedő költségek az árakba való fokozatos beépítése. Emellett reális és rugalmas büdzsére van szükség és át kell gondolni a marketing- és a beruházások költségeit és megtérülési idejét is. „Itt az Eisbergnél így járunk el, emellett például alaposan átvilágítottuk a berendezéseink energiafelhasználását és lehetőség szerint optimalizáltuk is azokat” – tudtuk meg Gazsi Zoltántól. Egy vállalkozás sok mindent megtehet házon belül, ugyanakkor fontos a vevőivel és partnereivel való még szorosabb és kreatívabb együttműködés; tehát akár a korábban elvetett, ám az új helyzetben viszont működőképes ötletek, együttműködési javaslatok felmelegítse is erősítheti a válságálóságot.

Diverzifikáció és több lábon állás   

Egy recessziós helyzetre megfelelő válasz lehet a diverzifikáció vagy a több lábon állás is. Előbbi esetében Dr. Dura Mónika szerint először is meg kell vizsgálni a körülményeket és a változásokat annak függvényében lekövetni. Ugyanakkor kulcskérdés, hogy vállalkozás milyen gyorsan és mélységben alkalmazkodik, s ebben is az ügyfelekkel, a partnerekkel napi szinten kapcsolatban lévő kollégák jelenik az alapot, hiszen először ők találkoznak a megváltozott ügyfél- vagy partnerigényekkel, amelyeket a felsőbb szintekre kommunikálhatnak. Ha pedig egy vállalkozó több lábon szeretne állni, akkor szintén körültekintően kell eljárnia. „Rendelkeznie kell a megfelelő helyzetértékelés és a kudarcok feldolgozásának képességét annak érdekében, hogy még egyszer sem kövesse el ugyanazokat a hibákat – tudtuk meg László Gézától, a lap és könyvkiadással és díjazási rendszerek menedzselésével foglalkozó Netvestor Kft ügyvezető igazgatójától.  

A vállalkozó öt pontban foglalta össze, hogy mire kell odafigyelniük azoknak a vállalkozóknak, akik több lábon szeretnének állni:  
  1. Érteni kell ahhoz a területhez, amivel foglalkozni szeretnénk. Az, hogy már sikeresek vagyunk egy területen, még nem azt jelenti, hogy ezt akármelyik másik területen tudjuk reprodukálni. A több lábon álláshoz olyan üzleteket válasszunk, amelyekhez értünk, és amelyek valamennyire kapcsolódnak a jelenlegi vállalkozásunkhoz! 
     
  1. A figyelem nem tördelhető szanaszét. Egyszerre legfeljebb 2-3 projekttel lehet jó hatékonysággal foglalkozni, aki ennél több vasat tart a tűzben, könnyen megégetheti magát, az új vállalkozások a régiekről vihetik el a fókuszt. 
     
  1. Nem szabad célt téveszteni! Egy új vállalkozást rengeteg indokkal el lehet kezdeni, de tudni kell, hogy miért cselekszünk. Ha csak nagyobb biztonságra vágyunk, akkor lehet, hogy érdemes a már meglévő üzletet fejleszteni. Ha csak unatkozunk, akkor talán érdemes megnézni, hogy a jelenlegi üzletünkben hogyan találhatunk izgalmakat! 
     
  1. A hobbit és az üzletet nem feltétlenül érdemes összekeverni: mindkettő fontos része a vállalkozói létnek, de egy hobbi iránti rajongást akár tönkre is tehet, ha üzletként kezdünk rá tekinteni! 
     
  1. El kell tudni engedni a dolgokat, legyen szó ötletekről, partnerekről vagy akár vállalkozásokról. Ha megpróbálkozunk egy új üzlettel, de minden törekvésünk ellenére sem jön a siker, akkor egy ponton meg kell tudnunk tőle válni. De ez fordítva is történhet, hiszen lehet, hogy pont az új üzlet lesz az, ami miatt a régit érdemes a hátunk mögött hagynunk. 

A külső változásokhoz való alkalmazkodás „belső” változásokkal is jár, ami viszont egyes munkatársak számára nehézséget jelenthet és így gyengítheti a vállalkozás ellenállóképességét is. Dr. Dura Mónika szerint e téren is kiemelkedő szerepe van a vezetői döntések őszinte és önazonos kommunikációjának. Cégmérettől és tevékenységi körtől függetlenül pontosan ismernie kell minden kollégának és külső partnernek a meghatározó körülményeket, a vállalkozás helyzetét, a meghozott, akkor fájdalmasnak ható intézkedések hátterét, logikáját és célját. „A munkatársaknak pedig e célok érdekében – ami egy krízis esetén a növekedés helyett inkább a stabilitás megtartása lehet – kell dolgoznia minden nap, megfogalmazva és szem előtt tartva azokat az értékeket, amelyek megkülönbözetik őket a versenytásaktól” – tette hozzá az ACTIVE Holding Kft. ügyvezetője. A folyamat része a munkatársak rendszeres tájékoztatása az aktuális helyzetről, a válságintézkedések eredményeiről. Az Eisberg esetében – tudtuk meg Gazsi Zoltántól – a munkavállalók rendszeres tájékoztatása a szervezeti DNS része, hiszen a Viber alkalmazást használva „Sali kapitány néven működtetünk egy minden dolgozó által elérhető chatbotot, amin rendszeresen megkapják a cég életével kapcsolatos legfontosabb információkat”.  

Dr. Dura Mónika arra hívta fel a figyelmet, hogy noha egy krízis által kikényszerített intézkedéssorozat fájdalmakkal is járhat, a megtett lépések túlmutatnak önmagukon. „Gondoljunk csak arra, hogy az ősszel megmetszett fák milyen mértékben erősödnek meg a következő év tavaszára” – hozott egy hasonlatot az ügyvezető mentor. Vagyis a krízist sikeresen kezelő és túlélő vállalkozások erősebben kerülhetnek ki a válságból.  

Összefoglalva:  
  • A válságálló cégekben magas a bizalmi szint 
  • A racionális helyzetelemzésre és döntésekre van szükség 
  • Közös gondolkodást és együttműködést kell kialakítani a vevőkkel és a külső partnerekkel 
  • Körültekintő gondolkodással megoldást jelenthet a diverzifikáció vagy a több lábon állás is 

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 8

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.