Nem csak eladni kell tudni az árut, hanem el is kell juttatni a vevőhöz

Olvasási idő 10 perc

Mit tegyen az ember, ha nem talál olyan szolgáltatót, amely gyógyírt kínálna gondjaira? Cikkünk hőse nem sokat habozott, hanem létrehozta a kérdéses szolgáltatót, amely azóta Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi logisztikai vállalkozása lett. A Webshippy immár nemzetközi terjeszkedésben gondolkodik, mondja Perényi András alapító-ügyvezető.

Webáruházat létrehozni már nem ördöngösség a készen kapható webshop engine-ek korában. A webes rendszerek egyszerűen használható formában kínálnak minden szükséges funkcionalitást, a kereshető katalógustól a fizetési opciókig. Tegyük fel, hogy be is indul az üzlet, és szépen jönnek a megrendelések. Hacsak nem elektronikusan is terjeszthető termékről van szó, ilyenkor jön az első nagy buktató: a rendeléseket teljesíteni is kell, minél gyorsabban, minél pontosabban.

Az e-kereskedelemhez tartozó logisztika viszont sokkal bonyolultabb annál, mint ahogy azt a legtöbben elsőre gondolnák. Ott a raktár, ahol meg kell találni a megrendelt árut, azt le kell szedni (ezzel együtt frissíteni a raktárkészletet), becsomagolni, számlát és futárcímkét generálni, ezeket mellékelni a csomaghoz, majd fel is adni. Ebben a folyamatban rengeteg a manuális munka és ezzel a hibalehetőség.

Pontosan ezzel a helyzettel szembesült Perényi András. Kozmetikumokat forgalmazó webáruházat üzemeltetett barátjával, ami a jó marketingnek köszönhetően szépen felfutott. (András korántsem volt újonc a saját vállalkozások működtetése terén. Már húszas éveiben sikerre vitte a két barátjával alapított Insomnia reklámügynökséget; utána két évig Thaiföldön élt, ahol turisztikai mobilappot készített; majd újra itthon először szórakoztató elektronikai kiegészítőket áruló webshopot alapított, és ezután jöttek a kozmetikumok.) Amikor a megrendelések száma elérte a 3-4 ezret, már nem győzték a kiszállítást – túl sok lett a téves csomagolás, a hibás teljesítés.

„Biztos voltam abban, hogy nem egyedi a problémánk, más webshop is belefutott már hasonló nehézségekbe. A külföldi szakmai oldalak, blogok tanulmányozása során kiderült számomra, hogy létezik a kiszervezett e-kereskedelmi logisztika, angolul fulfillment, mint szolgáltatási forma. A gond csak az volt, hogy itthon nem találtam olyan szolgáltatót, amelyik megfelelt volna az igényeinknek. Az e-kereskedelmi logisztika legfőbb jellegzetessége ugyanis az, hogy 1-5-10 tétel kerül egy rendelésbe, ilyen rendelésből viszont rengeteg van. Mivel nem találtunk kedvünkre való megoldást, csak egy út maradt előttünk: magunknak kellett csinálni valamit”, mesél az előzményekről András.

András maga állt neki fejleszteni az informatikai rendszert, amely a lehető legnagyobb mértékben automatizálja a rendelésteljesítések folyamatát. Egy év alatt összeállt a rendszer magja, amely jól kielégítette a legfontosabb igényeket. Később már tudtak profi fejlesztőket is felvenni, akik hozzátették a hiányzó funkcionalitást, illetve hatékonyabb formában újraírták a kódot.

És hogy miként lett ebből a Webshippy? „Eleinte csak magunknak fejlesztettük ki a rendszert – meséli András. – Hamar kiderült azonban, hogy sok más webshop is hasonló problémával küszködik. Egyre többen kérték, hogy nekik is csináljuk meg az e-logisztikát. 2016 tavaszán jutottunk arra az elhatározásra, hogy függetlenítjük ezt a tevékenységet, és hivatalosan is megjelenünk a fulfillment szolgáltatással; ekkor jegyeztettük be a Webshippyt. Egy 50 négyzetméteres Pozsonyi úti irodában kezdtük, onnan költöztünk először egy 150 négyzetméteres raktárba, majd onnan Dunakeszire, ahol az 1000 négyzetméteres alapterületet hamarosan meg kellett dupláznunk.”

A fulfillment szolgáltatás alapjában véve egyszerű. Az értékesítést továbbra is a kereskedő végzi; a fulfillment szolgáltató a termékek tárolását, rendelések összeállítását, csomagolását, számlázását és kiszállítását vállalja át. A folyamatot a kereskedő egy felhő alapú rendszerben tudja nyomon követni; ehhez persze össze kell kapcsolni a webáruházát és számlázási szoftverét a Webshippy rendszerével. A webshopban feladott rendelések azonnal megjelennek a Webshippynél is, ahol a hozzájuk beszállított raktárkészletből teljesítik a rendeléseket.

Az üzlet szépen bővült magától is – és aztán jött a Covid és azzal az e-kereskedelem robbanásszerű fejlődése. „Addig is közel exponenciális volt a növekedésünk, de a fejlődés tavaly tavasszal még nagyobb lendületet vett. Nem csak az ügyfelek száma emelkedett meg, de a csomagforgalmunk is nagyjából a duplájára ugrott. Már amúgy is tervben volt a költözésünk, de ezt előre is kellett hoznunk augusztusról májusra. Először a nagyobb ügyfeleket vittük át az új fóti raktárba, majd az egész operációt átköltöztettük az immár közel 10 ezer négyzetméteres létesítménybe”, mesél az első hónapokról András.

Az új létesítmény egyedülálló a maga nemében, és tükrözi a Webshippy azon törekvését, hogy mindig a lehető legmodernebb e-logisztikai szolgáltatásokat és rendszereket kínálja ügyfeleinek. Korábban is automatizálták, amit lehetett, így az új raktár létrehozásánál sem az volt a kérdés, hogy automatizálják-e, hanem az, hogy miként automatizáljanak. Ehhez először is megnézték, hogy mi okozza a legnagyobb problémát az operációban, és kiderült, hogy a raktárterület növekedésével a rendelésekhez szükséges termékek összegyűjtése, az úgynevezett picking lesz egyre inkább a szűk keresztmetszet. Egyszerű az összefüggés: minél nagyobb a raktár, minél többféle az áru, annál többet kell sétálnia a kollégáknak, mire összeszedik a rendelésekben szereplő termékeket.

Megvizsgálták, hogy melyek jelenleg a legmodernebb robotizációs rendszerek és végül olyan robotizált picking rendszert választottak, mint amit az Amazon is használ. A robotizált raktári területen nagyjából raklap alapterületű, felemelhető polcok vannak; a robotporszívóhoz hasonló kinézetű, de jóval nagyobb méretű és teherbírású önjáró robotok ezek alá gurulnak be és emelik fel, majd viszik az összekészítő munkaállomáshoz a polcokat, ahol a munkatársak kiveszik a kívánt terméket. Ezt hívják goods-to-person technológiának, vagyis az áru jön az emberhez, nem pedig az ember megy az áru után. Az egész polcok szállítására pedig azért van szükség, mert a Webshippy raktárában rendkívül heterogén árukészlet található. „Nincs olyan robot, amely egy szempillaspirált és egy medencetisztító gépet is ki tudna szedni a raktári polcról”, fogalmaz Perényi András.

Kiválóan skálázható, rugalmas, hatékony – sorolja az új raktári rendszer legfőbb előnyeit András. A kialakítás révén azonos alapterületen sokkal több terméket tudnak tárolni; a robotizált raktárterület könnyen növelhető és új robotok is pofonegyszerűen a rendszerhez illeszthetők. A polcok kialakítása teljesen flexibilis, akkora tárolórackeket alkalmaznak, amelyek megfelelnek az adott termék igényeinek. Mindehhez természetesen tartozik egy vezérlőszoftver, amely összehangolja a robotok működését, a kiszedés folyamatát. Ezt a szoftvert illeszteni kellett a Webshippy rendszeréhez, amely az egész raktárfejlesztés egyik legkeményebb diójának bizonyult, és majdnem egy évig tartott. Az így kialakított megoldás viszont már alkalmas arra, hogy párhuzamosan működjön a robotizált és a hagyományos, kézi kiszedési eljárás.

Robot2

„Mindig is igyekszünk a piac előtt járni, és büszkék vagyunk arra, amit csinálunk. A fulfillment tevékenységet is mi kezdtük el Magyarországon, mi használtuk először magát a szót is. Persze nem mi találtuk fel a spanyolviaszt, de megnézzük, mi működik a nemzetközi piacon, és azt megteremtjük itthon is. Az úttörő szerepünkből adódóan időnként a felhasználói igények előtt járunk, de hiszek abban, hogy ha felkínáljuk a lehetőséget, hamarosan lesz rá igény is. Ilyen például az aznapi kiszállítás lehetősége. Hamarosan lehetővé tesszük, hogy a Webshippy ügyfelei felkínálják az aznapi szállítást saját vevőiknek, először Budapesten, aztán a vidéki nagyvárosokban. Ehhez már megteremtettük a szoftveres támogatást és a folyamatmodelleket”, villant fel egy fejlesztési irányt András.

Bármennyire is automatizálják a kiszedést, a fizikai folyamatok skálázása mindig is komoly beruházást fog igényelni, ez pedig növekedési korlátokat jelent a Webshippy számára. Az egyik megoldás erre a fizikai és az elektronikus szolgáltatás elkülönítése – utóbbi ugyanis sokkal több ügyfél számára kínálható. A Webshippy ezt úgy oldotta meg, hogy a folyamatainak kezelésére kifejlesztett szoftver licencét is értékesíti azoknak az e-kereskedőknek, amelyek hatékonyabban akarják megoldani az e-logisztikát, de ilyen vagy olyan okból nem tudják kiszervezni a tevékenységet. „Ha valaki igényli, a teljes rendszert a saját raktárában is be tudjuk vezetni, akár a robotokkal, akár azok nélkül. Bármelyik megoldást választja is az ügyfél, biztos lehet abban, hogy ennél hatékonyabb e-logisztikai szoftverrendszert nem talál a régióban”, állítja határozottan András.

Ebben olyan biztos a Webshippy, hogy a feltételezést a gyakorlatban is kipróbálja. A következő időszak egyik nagy feladata a nemzetközi terjeszkedés lesz, amelyhez szakmai befektetőt is talált a vállalat. 2020 végén a Hiventures részedését a cégben kivásárolta a Trans-Sped, amely így kisebbségi tulajdonos lett a Webshippyben. A Transsped a legnagyobb múltú és legnagyobb forgalmú, máig családi tulajdonban lévő magyar logisztikai vállalkozás. Ők is mindig keresik az új utakat, így ismerték fel, hogy nyitniuk kell az online kereskedelmi logisztika és a fulfillment irányába. A két társaság vezetése hosszú beszélgetések során tárta fel a közös lehetőségeket, a szinergiákat, és ennek eredménye lett a megállapodás.

Ennek csak egyik eleme a tulajdonrész-vásárlás. A Trans-Sped a Webshippy szoftverének licencét is megvette, és annak segítségével maga is belép az e-kereskedelmi fulfillment piacra. Az érdekellentétet úgy kerülik el, hogy a Trans-Sped olyan ügyfélszegmenst szolgál ki, amelyet a Webshippy nem tud beilleszteni az operációjába – ide elsősorban a nagyobb méretű termékeket (például a fehérárut) kínáló webáruházak tartoznak.

Raktar2

A két cég egyesített erővel kezd bele a környező országok piacainak meghódításába. Perényi András így vázolja a terveiket: „A következő három évben öt kelet-európai országban akarunk megjelenni saját raktárakkal. A Trans-Sped végzi majd a raktárak operatív üzemeltetését, a logisztika fizikai megvalósítását, mintegy a Webshippy alvállalkozójaként. Eközben mi leszünk felelősek a nemzetközi márkaépítésért, az értékesítésért, a marketingért és gondoskodunk arról is, hogy a szoftver továbbra is a lehető legmodernebb legyen. Az ügyfelek között számítunk a külföldi terjeszkedésben gondolkodó magyar webáruházakra és a helyi kereskedőkre és a nemzetközi vállalatokra egyaránt. Utóbbiak számára azért lehetünk vonzóak, mert az általunk kiépíteni szándékozott nemzetközi hálózattal senki nem rendelkezik a régióban. Nem kell azon gondolkodnod, hogy a régió melyik országában melyik fulfillment szolgáltatóval szerződj le – egyetlen cég, egyetlen hálózat segítésével megoldhatod az összes piacra való belépésedet.”

Kívülről egyetlen folyamatos diadalmenetnek tűnik a Webshippy eddigi története. A sikerek mögött azonban folyamatos munka van, azokat nem adták ingyen, árnyalja a látszatot András. „Az élet abból áll, hogy minden területen problémákat oldasz meg. A kérdés csak az, hogy miként állsz hozzá a problémákhoz. Alapítótársammal, Vorobcsuk Zoltánnal együtt nagyon megoldásorientáltak és türelmetlenek vagyunk. Bármit látunk, bármit csinálunk, folyamatosan azon agyalunk, hogyan lehetne még jobbá tenni, még hatékonyabban művelni. Ez a hozzáállásunk már vállalati kultúrává nőtte ki magát, és áthatja az egész cég mindennapjait. A felsővezetői csapat is olyan emberekből áll, akik hasonlóan gondolkodnak, proaktívan keresik a megoldásokat.

„Probléma nem akkor van, ha valamit nem tudsz, hanem akkor, ha nem ismered fel a hiányosságaidat, és azt hiszed, mindent tudsz. Én soha nem vagyok biztos magamban, állandóan challange-elem magam, hogy elég jók vagyunk-e, elég jól csináljuk-e. Folyamatosan kutatom, hogy mások milyen módszereket alkalmaznak, melyek a legjobb gyakorlatok, különösen a külföldi cégeknél. Beszélgetek a sikeres cégek vezetőivel, kifaggatom őket, hogyan oldották meg a problémáikat. Nagyon ritkán fordul elő, hogy egy problémával te szembesülsz elsőként. Mindenre van megoldás, és azt általában valaki már le is írta valahol.

„A gyors növekedés jelentett kihívásokat, de ez is másképp látszik kívülről, mint megélni belülről. Öt éve az induláskor el sem tudtam volna képzelni, hogy milyen érzés lehet egy 10 ezer négyzetméretes raktárból kiszolgálni több mint 1500 ügyfelet. De amikor megyünk az úton, egyik lábunkat rakjuk a másik után, és igazából csak a következő lépést figyeljük, és az éppen aktuális problémát oldjuk meg. Szerencsére még a mostani 130 fős cégben is sikerült megtartani a startupos gondolkodás jó részét, miközben természetesen alkalmazkodnunk kellett a nagyvállalati működés követelményeihez. Ennek egyik titka, hogy az új belépőknek is átadjuk azt a lendületes gondolkodásmódot, ami az elején kiemelt minket a többiek közül.”

Öt dolog, amit érdemes eltanulni Perényi Andrástól saját vállalkozásod irányításában
1. Legyenek határozott céljaid!

Ez egyaránt igaz a személyes és a vállalati célokra. Fogalmazz meg távlati célokat és ezt kommunikáld is megfelelő módon, kívül és belül egyaránt.

2. Építs erős csapatot!

András csak topligás játékosokkal szeret együtt dolgozni: az ilyen embernek elég kiadni a feladatot, ő pedig megy és megoldja, nem jön vissza állandóan kérdezősködni, hogy hogyan csinálja.

3. Fordíts figyelmet a márkaépítésre!

Andrásnak – reklámszakmai múltjából következően – könnyen megy a márkaépítés, de ezt abszolút tudatosan végzi. A nemzetközi terjeszkedésben különösen fontos szerepet szánnak a jó márkának. „Nagyon jó érzés számomra, hogy a Webshippy egy szexi brandnek számít”, mondja.

4. Ne szégyellj másoktól tanulni!

Valaki már biztosan találkozott azzal a problémával, amivel te most szembesültél. Keress nemzetközi példákat, kutass a neten, beszélj más cégvezetőkkel – minden bizonnyal már a megoldás is készen áll.

5. Oszd meg a tudásodat!

Ha valamit jól csináltál, beszélj róla bátran. Járj el konferenciákra előadni, írjál szakmai blogot, hadd tanuljanak a te példádból, ahogy te is tanultál másokéból.

Szerző:
Schopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.