Amikor nem a méret lényeg: hogyan csinál profi online marketinget egy kis kézműves tokaji borászat?

Olvasási idő 6 perc

Szinte a digitális ügynökségeket megszégyenítő módon gondolkodik az online jelenlétről és a digitalizációról egy kis cég, a tokaji Hímesudvar Pincészet. Várhelyi Péter borász-vállalkozó már húsz évvel ezelőtt meglátta az internet adta lehetőségeket, és azóta is a folyamatos fejlesztés híve. Beszélt nekünk az első lépésekről, a gyors változások lekövethetőségéről és arról is, hogy miképpen lehet igazán válságálló egy vállalkozás.  

A digitalizáció és az online tér adta lehetőségeket megfelelő módon kihasználó vállalkozások válságálló képessége szinte összehasonlíthatatlanul nagyobb azoknál, akik bármilyen ok miatt is, de nem tartják a lépést ezeken a területeken – ez az egyik legfontosabb megállapítása a kézműves boraival immár negyven éve a piacon lévő öt fős tokaji Hímesudvar pincészet tulajdonosának. Várhelyi Péter szerint érdemes a digitális fejlesztések útjára lépni, mert az ilyen alapokra épített vállalkozások kitettsége és bizonytalanságérzete jelentősen csökkent, ami különösen a válságos időszakokban fontos tényező. „Sok évet és sok energiát tettünk abba, hogy a digitális térben is látszódjunk, aminek eredményei jól látszanak békeidőkben is, ám az igazi értéke a jelenlegi időszakhoz hasonló krízisek során mutatkozik meg igazán” – tette hozzá a borszász-vállalkozó.  

Korán ébredtek, most szüretelnek 

A tokaji pincészet azon kevesek egyike, akik már a „digitalizáció hajnalán” is a fejlődési lehetőségét keresték. Ennek persze megvoltak a jól megfontolt üzleti okai is, ugyanis a Hímesudvar a borait nem a kereskedelmi hálózatokon keresztül juttatja el a vásárlóinak, hanem a saját – minden nap nyitva tartó – borkereskedésében értékesít (boraik tíz százalékát viszont online vásárolják, vevőik ötven százaléka pedig külföldi). Viszont „hiába vagyunk itt Tokaj belvárosi részén, az üzlethelyiség nem látszik az utcafrontról, ezért sokat kellett dolgoznunk azért, hogy a vásárlók megtaláljanak bennünket és betérjenek az üzletünkbe.”  

Az online világba való első lépést már 2000-ben megtették, ami, ha megnézzük, hogy napjainkban még mindig mennyi cég nem rendelkezik ezzel az alapvető felülettel sem, valóban egy magas szintű innovációnak számított. „Ekkoriban még olyannyira az elején járt az egész online világ, hogy alig-alig akadt néhány webfejlesztő cég, így a mi weboldalunkat is az egyik ismerősünk rakta össze” – emlékezett vissza Várhelyi Péter. A borász egyik alapelve a folyamatos fejlődés minden területen, így 2015-ben a jelenlegi weboldalukat elindítva újra szintet léptek. „Sok minden megváltozott addigra és azt láttuk, hogy egy automatizáltabb honlapra van szükségünk, ami jobban kezeli az online rendeléseket és a hírlevélküldő rendszerünket is” – tette hozzá Várhelyi Péter. Ugyanakkor a jelenlegi honlap már egy saját fejlesztés eredménye, ugyanis a váltás előtt a borász-vállalkozó nagyon alaposan körbejárta a weboldal készítés és a webshop motorok kínálta lehetőségeket és végül egy előfizetéses rendszer mellett döntött. Ennek ugyan megvannak a maga korlátai is, viszont bármikor megvan a lehetősége a gyors változtatásokra és beavatkozásokra, amire egy elfoglalt webmesterrel való együttműködés során nem mindig van lehetőség.  

Digitális gondolkodás, online jelenlét, marketing arzenál 

A vállalkozó szerint ma már csak nagyon kevesen tehetik meg, hogy ne legyenek jelen valamelyik online platformon. A Hímesudvar pincészet számára e jelenlét nagyban biztosítja a kereshetőséget, az értékesítést és megerősíti a vevőkkel való kapcsolatot is. „Könnyebb megtartani egy vevőt, mint folyamatosan újat szerezni”, tette hozzá Várhelyi Péter. Noha olykor helyben is hirdetnek és élnek a szórólapozás lehetőségével is, a marketingjüket kilencven százalékban az online-ban viszik. A közel ötezer követővel bíró Facebook-oldalukat pedig nem a sales irányába vitték el, hanem inkább szórakoztatni szeretnék a követőiket, így pillanatképeket, napi érzéseket osztanak meg, míg az Insta-oldalukon a tokaji borvidék szépségeit mutatják meg. Ahogy Várhelyi Péter fogalmazott, a bor – szemben például egy doboz festékkel – egy emocionális termék, amihez hozzá tartozik a szőlő, a borvidék, a pince és maga a borász is. Szerinte a bort nem elég csak elkészíteni; meg kell rá teremteni a vágyat, biztosítani kell az elérhetőségét is. „Ki kell tenni a kirakatba, erre pedig az online tér adja az egyik legjobb lehetőséget” – fogalmazott a borász. Mindezek mellett viszik a borturizmus rejtelmeit feltáró blogjukat és hírlevelük is van. A cég működéséhez jelenleg még nem használnak semmilyen CRM rendszert, ám az összes folyamatukat digitálisan kezelik. A szamlazz.hu első felhasználói között voltak és kihasználják a Google Biznisz adta ingyenes megoldásokat is.  

Tiszteld a vevőidet! 

A borász szerint nem csupán a kapcsolatteremtés, a gazdasági sikeresség miatt fontos az online jelenlét. „Szerintem ez az illendőség kérdését is jelenti, ugyanis meg kell tisztelnünk a vevőinket azzal, hogy lehetőséget adunk számukra, hogy gyorsan és kényelmesen tudjanak tájékozódni a vállalkozásunkat, termékeinket, szolgálatásainkat illetően” – hívta fel a figyelmet Várhelyi Péter. Kifejezetten károsnak tartja, amikor „egy elavult honlapot kell böngészni nagyon régen frissített árakkal, vagy amikor annak ellenére van zárva egy étterem, hogy a Google ennek az ellenkezőjét jelezte. „Az online jelenlét a bizalomépítés és erősítés eszköze is, ezért minden esetben naprakésznek és frissnek kell lenni” – tette hozzá a tapasztalt vállalkozó.  

A válságálló működés alapjai 

„Amikor beütött a Covid-járvány, mi már öt évvel előrébb tartottunk, így ez a két esztendő, noha nem volt egy sétagalopp, mégis könnyebben vettük az akadályokat” – emelte ki Várhelyi Péter a korábbi bő másfél évtized tudatos digitális építkezésének egyik pozitív hatását. A konkurens borászatok jó része a kereskedelmi hálózatok felé értékesítette a borait és nem foglalkozott az online jelenlét minimális kiépítésével sem. Ők a Covid kitörése során nehéz helyzetbe kerültek, mert korábban nem kommunikáltak a vevőikkel, nem volt naprakész a honlapjuk és social media kommunikációjuk sem volt folyamatos, ezért kapkodva kezdtek el fejleszteni webshopot, email címlistákat építeni. Mivel a Hímesudvar rendszerei ekkor már készen voltak és jól működtek, folyamatosan tudták tartani a kapcsolatot a vásárlóikkal, az értékesítést pedig a webshopon keresztül és a futáros kiszállításokkal oldották meg.  

Nehéz lépést tartani a gyors változásokkal – de nem lehetetlen 

Várhelyi Péter borászként felel a három hektáron lévő szőlőért is, de mégis időt és energiát fordít a fejlődésre. Az online marketingbe autodidakta módon ásta bele magát, és szerinte erre mindenkinek megvan a lehetősége. „Hatalmas mennyiségű szakmai információ érhető el ingyenesen és van lehetőség arra is, hogy fizetős csoportokban is képezzük magunkat” – hívta föl a figyelmet. Számára inkább az okoz nehézséget, hogy minél többet tud az online marketing működéséről, annál jobban látja, hogy mennyi olyan lehetőséget kínál, amit ők – kis cégként – nem tudnak kihasználni. E munka ügynökséghez való kiszervezése egyelőre nem aktuális számukra. Terveik között szerepel a PR felpörgetése és a TikTok fiók elindítása, videók gyártása is, ám ezek a projektek később indulnak erőforrás- és kapacitáshiány miatt. A digitális világ s az online tér gyors változásait nehéz lekövetni, ám ahogy Várhelyi Péter mondja, amibe belekezdenek, azt igyekeznek tisztességesen csinálni. Mint fogalmazott: hiába van valakinek nyolc-tíz csatornája, ha azokat nem tudja megfelelően működtetni. „Inkább legyünk jelen kevesebb felületen, de folyamatosan magas minőséget képviselve” – emelte ki Várhelyi Péter. 

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 10

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.