A vaktában lövöldöző vállalkozások elbuknak – így pörgette fel a forgalmát a Home&Design24 webáruház

Olvasási idő 6 perc

Nem hozta a számokat, így az alapjaitól kellett rendbe tenni a Home&Design24 lakberendezési tárgyak árusításával foglalkozó webshop digitális hátterét. Az új tulajdonosok a Google Analytics segítségével nem csupán a hirdetési költségeiket optimalizálták, de rövid időn belül felpörgötték a webáruház forgalmát is. Cikkünkben megmutatjuk, hogy miért éri meg mérettől függetlenül minden vállalkozás számára hangsúlyt fektetni az analitikára. Mindezt informatikai tudás nélkül és ingyenesen. 

„Noha működő webshopot vásároltunk meg, mégis azt tapasztaltuk, hogy nem jönnek az általunk remélt és tervezett számok, ezért mindent a nulláról kellett felépítenünk” – így emlékszik vissza a három évvel ezelőtti helyzetre Ónosi Andrea, aki családi vállalkozásban viszi a Home&Design24 lakberendezési tárgyak árusításával foglalkozó webshopot. Ennek okait végül az információhiányban találták meg, aminek az volt az oka, hogy az előző tulajdonosok nem használtak analitikai rendszereket a weboldal forgalmának méréséhez és a kapott adatok elemzéséhez. Ez azért jelentett problémát, mert ennek hiányában nem állt rendelkezésre arra való információ, hogy a webáruház hogyan teljesít az online térben; milyen a forgalma, kik, milyen jellemzőkkel és honnan érkeznek az oldalra, milyen eredményekkel futnak a hirdetések, hogyan alakulnak az organikus elérések számai. Első lépésben az organikus eléréseken próbáltak javítani a SEO-szempontok betartása mellett, ám a keresőoptimalizálás sem járt a várt eredményekkel, mert a számok továbbra sem az elvártak szerint alakultak. Viszont Ónosi Andrea nem adta föl, ezért többek között elvégzett egy online marketing tanfolyamot is, ahol először szembesült azzal, hogy adatgyűjtés és elemzés, a hirdetések paraméterezése nélkül nem tudnak megfelelő mértékben növekedni.  

Google Analytics: amikor vége a vaktában lövöldözésnek és jobb helyre megy a pénz 

„Miután létrehoztuk az ingyenes Google Analytics fiókunkat és elkezdek ömleni az adatok, akkor szembesültünk azzal, hogy addig csak vaktában lövöldöztünk és dobtuk ki a pénzt az ablakon” – mondta Ónosi Andrea. Ugyanakkor az adatgyűjtés mellett beelvágtak a számukra releváns kulcsszavak kutatásába és a kapcsolódó keresési trendek megismerésébe is. Ám ezek mellett a legfontosabb lépésük a hirdetéseik és a hírleveleik paraméterezése volt, mert ennek segítségével tudják pontosan nyomon kövezni egy-egy hirdetés teljesítményét. „Így pedig a költségeket is tudjuk optimalizálni, mert ha valamelyik hirdetés nem teljesít megfelelően, akkor azt akár ki is kapcsolhatjuk, míg a jobban pörgők mögött növelni tudjuk a büdzsét” – említett meg egy lényeges szempontot Ónosi Andrea.

Nagyon gyorsan jöttek az eredmények 

Az ingyenes és felhasználóbarát felületű Google Analytics rendszeres használatával gyakorlatilag nyitott könyv lesz előttünk, hogy a weboldalunkat kik, miért és milyen gyakran látogatják, ez pedig a megfelelő döntések meghozatalában támogat bennünket vállalkozókén. Éppen ez történt a Home&Design24 esetében is, mert az Analytics használata alapjaiban változtatta meg a webshop működését és mindössze három hónap múltán az eredmények is szépen jöttek. Jobban megismerték a vásárlóikat, a piaci trendeket, amire egy kkv-nak mindenképpen szüksége van, ha versenyben akar maradni egy nagyon erős szereplőkkel teli piacon.  

Fodrász, manikűrös, pék: bárki számára elérhető és üzletileg hasznos eszköz 

Az online világ egyik legfontosabb jellemzője, hogy a megfelelő analitikai eszközökkel a benne zajló valamennyi folyamat mérhető és így ahogyan azt a Home&Design24 esetében is láthatjuk, ma már bárki számára adott az adatalapú döntéshozatal lehetősége, ami jelentősen támogatja a kitűzött üzleti célok elérését. „A Google Analytics pedig arra alkalmas, hogy mérni tudjuk a weboldalunk forgalmát” – mondta Takács Dávid PPC specialista.  

Már az alapvető beállítások elvégzésével, illetve minimálszintű felhasználás mellett is tényleges adatokon alapuló, valós válaszokat kaphatunk olyan kérdésekre, miszerint: 

  • pontosan hányan látogatják a weboldalunkat? 
  • a látogatók milyen különböző forrásokból érkeznek? 
  • mennyien használják az oldalunkat asztali számítógépről, táblagépről vagy okostelefonról? 
  • átlagosan meddig maradnak a látogatók a honlapunkon? 
  • illetve mekkora az úgynevezett „visszafordulási arány”, avagy hányan távoznak úgy az oldalunkról, hogy csak egy oldalmegtekintést tesznek? 

 „Ez a tudás pedig abban segíti a vállalkozót, hogy a kommunikációját megfelelően tudja optimalizálni” – tette hozzá a digitális szakember. Vagyis az adatok alapján, ha például a célcsoportot a budapesti, 25-45 éves férfiak alkotják egy adott témakör mentén, akkor meghatározható az őket leginkább elérő online csatorna és hogy melyik hirdetési platformra szükséges nagyobb hangsúlyt fektetni.  

A nulladik lépés: a paraméterezés

A kommunikáció és a hirdetések optimalizálásnak nulladik lépése a már említett paraméterezés. Takács Dávid arra hívta föl a figyelmet: egyetlen analitikai eszköz sem képes annak pontos meghatározására, hogy melyik Facebook-posztra vagy hirdetésre kattintott egy felhasználó, mielőtt az oldalunkra érkezett. „A paraméterezés viszont abban segít, hogy minden egyes posztot és hirdetést nyomon tudjunk követni, lássuk, hogy melyik váltotta ki a legnagyobb aktivitást, melyikről érkezett az oldalunkra látogató s melyikből indult el vásárlás” – tudtuk meg a specialistától. A paraméterezés valójában egy nagyon egyszerű művelet: a weboldalunkra mutató linkbe – legyen szó posztról, hirdetésről vagy hírlevélről – szövegesen bármilyen információt beírhatunk, ami alapján azt az elemzés céljából azonosítani tudjuk az Analytics felületén.  
 
Miután a legtöbb előre gyártott weboldal- vagy webshop motor már alapértelmezetten támogatja a Google Analytics integrációját, semmilyen előzetes informatikai tudása nincsen szükség az induláshoz (erről részletesen ebben a cikkünkben írtunk). „A mérőkódot az admin rendszer megfelelő helyére kell bemásolni és egy kis idő elteltével már jönnek is az adatok, amiket a rendszer tizennégy hónapig el is tárol” – mondta Takács Dávid. Ő egyébként minden eseten azt javasolja a vállalkozók számára, hogy az adatgyűjtés miatt mindenképpen hozzák létre az ingyenes Analytics fiókjukat. „Így a jövőben bármilyen kihívás jelenik meg, a felhasználóink adatai több mint egy évig elérhetők, így azok segítségével tudjuk optimalizálni az aktuális kampányunkat vagy promóciónkat” – mondta a szakember. 

Óriási segítség a kicsiknek a nagyokkal szemben  

Ónosi Andrea szerint minden vállalkozás, de leginkább a tőkeerős versenytársaikkal szemben hátrányos helyzetben lévő mikro- és kisvállalkozások számára javasolja, hogy rendszeresen kövessék nyomon az online forgalmuk alakulását, mert az ezen adatokból levont következtetések és az így meghozott célzott döntések jelentik az üzleti eredményességük alapjait. A Home&Design24 sem tud és nem is akar a nagy lakberendezési láncokkal versenybe szállni, viszont az analitika révén olyan adatokhoz jutnak hozzá, amelyek ismeretében időben képesek a változtatásra; akár még a hirdetéseik szövegeit is optimalizálják aszerint, hogy a célcsoport budapesti vagy egy kisebb vidéki település lakói alkotják. „A kisvállalkozások számára nagyon fontos, hogy célzottan tudjanak hirdetni és így megmutatni egyediségüket, ebben pedig a Analytics óriási segítséget jelent” – hívta föl a figyelmet Ónosi Andrea.  

Összefoglalva:  
  • A weboldal forgalmának nyomon követése és az adatok elemzése az üzleti sikeresség alapja 
  • Az adatok lehetővé teszik az ügyfélkör megismerését, a pontosabb célzást és a költségek optimalizálását 
  • A Google Analytics a kisvállalkozások egyik legfontosabb eszköze a versenytársakkal szemben 
  • A Google Analytics alkalmazása nem igényel informatikai tudást 

Te is szeretnéd tudni, hogy kik és milyen forrásból érkeznek a weboldaladra, webshopodba? Használj Google Analyticset és paraméterezett URL-eket a méréshez! Mutatjuk a lépéseket Andi D tervében, a letölthető anyagban pedig egy paraméterezési sablont találsz.

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.