Gyorstalpaló a Google Analytics használatához

Olvasási idő 8 perc
Shutterstock 337737683

Meta leírás: Milyen hasznunk származhat a Google Analytics rendszeres használatából, hogyan tegyük meg az első lépéseket a felületen, és milyen beállításokat végezzünk el?

A Google Analytics rendszeres használatával gyakorlatilag nyitott könyv lesz előttünk, hogy a weboldalunkat kik, miért és milyen gyakran látogatják. Habár a felület ingyenesen elérhető és roppant mód felhasználóbarát, ennek ellenére zavaróan kevesen aknázzák csak ki a benne rejlő lehetőségeket.

Az itt leírtak alkalmazásával viszont bárki számára könnyedén elérhetővé válnak a Google Analytics előnyei.

Ezért javasolt a Google Analytics használata minden online vállalkozásnak

Amit kellő tudatossággal és rendszerességgel mérünk, az előbb vagy utóbb növekedésnek indul. A Google Analytics segítségével a weboldalunk teljesítményéről készíthetünk hajszálpontos méréseket, méghozzá egyszerűen és ingyenesen.

A platform tudása egyébként jócskán túlmutat a honlapunk teljesítményének szimpla nyomon követésén. A felület segítségével tűpontosan feltérképezhetők a látogatókat érdeklő témakörök, az online szokásaik, illetve a demográfiai adataik.

Tehát vaktában puffogtatás helyett könnyebb lesz a célközönségünk nyelvén megfogalmazni a marketing üzeneteinket, hatékonyabban dolgozhatunk ki számukra vonzó ajánlatokat, ennek köszönhetően pedig már rövid- és középtávon is javíthatjuk a konverziós arányokat.

A Google Analytics használatához mindenképpen kelleni fog egy telepítés (ami egy egyszerű kód beillesztése a weboldalba), az alapvető beállítások elvégzése, majd pedig a kapott adatok elemzése. A következő pontban ennek a gyakorlati megvalósítását vesszük végig.

A Google Analytics-fiókunk létrehozásának javasolt lépései

A felület ingyenesen is használható, mindössze egy gmailes e-mail-fiókra lesz szükség a telepítéshez. Első lépésként a Google Analytics „fiók létrehozása” opcióra érdemes keresni a Google felületén.

Egy Analytics-fiókhoz több weblap is köthető, így nem jelent problémát, ha egynél több oldalt kezelünk. Egy weboldalhoz pedig többféle nézet beállítására is adottak a lehetőségek, így például egy külső szakértő nem kap korlátlan jogosultságokat.

A kezdeti beállítások egyébként a Google ingyenes súgóján lépésről lépésre követhetők és megvalósíthatók. Amikor készen vagyunk a regisztrációval, és megadtuk a weboldalunk nevét és elérhetőségét, akkor a képernyő bal alsó sarkában a „Nyomkövetési azonosító lekérése” opciót érdemes választanunk.

Erre azért van szükség, hogy a Google Analytics-fiókunk összeköttetésbe kerüljön a weboldalunkkal. A kapott azonosító egy kódrészlet lesz, amit a weboldalunk megfelelő helyére kell beillesztenünk az integráció érdekében.

Joggal merülhet fel kérdésként, hogy pontosan hová és miként kell beilleszteni a szóban forgó kódrészletet? A beillesztés helye és módja a weboldalunk, illetve webáruházak esetében a webshopmotorunk függvényében alakul. A lényeg, hogy a kód lefusson minden oldalletöltéskor (ha a felhasználó, aki nézi az oldalunk, ezt nem tiltja meg).

A követőkód hozzáadását rábízhatjuk a webes munkatársunkra, a konkrét leírást kikereshetjük a Google vagy a YouTube felületén, illetve szükség esetén kérhetünk segítséget a tárhelyszolgáltatótól is.

Mit akarunk mérni a Google Analytics segítségével?

Már az alapvető beállítások elvégzésével, illetve minimálszintű felhasználás mellett is tényleges adatokon alapuló, valós válaszokat kaphatunk olyan kérdésekre, miszerint:

  • pontosan hányan látogatják a weboldalunkat?
  • a látogatók milyen különböző forrásokból érkeznek?
  • mennyien használják az oldalunkat asztali számítógépről, táblagépről vagy okostelefonról?
  • átlagosan meddig maradnak a látogatók a honlapunkon?
  • illetve mekkora az úgynevezett „visszafordulási arány”, avagy hányan távoznak úgy az oldalunkról, hogy csak egy oldalmegtekintést tesznek?

Amennyiben a követőkódot elhelyeztük a weblapon, és elegendő idő telt el a pontos mérésekhez, akkor a felsorolt kérdésekre ismerni fogjuk a választ. Nézzük is meg lépésről lépésre, hogy mit hol találunk.

Mit hol találunk az Analytics-fiókon belül?

A felületre lépve rengeteg funkció és opció tárul elénk, ezért nem árt tudni, hogy pontosan hol keressük a munkánkat leginkább segítő adatokat. Nézzük meg tehát a fontosabb funkciókat és mutatókat.

Közönség

Itt egy adott intervallumon belül kérhetünk le riportokat az oldalunk látogatóiról. Láthatjuk, hogy az egyes napokon miként alakult a honlapra érkezők száma, ők átlagosan meddig maradtak, és hány oldalt kattintottak le.

A platform szintén mutatja a látogatók megoszlását nyelv, ország, város, a használt böngésző, vagy akár operációs rendszer alapján. Még inkább izgalmas lehetőségeket kínál a felhasználók életkorának, illetve érdeklődési körének a feltérképezése.

Ezen ismeretek birtokában sokkal könnyebb úgymond hozzájuk szólni, és a számukra releváns tartalmakkal előállni.

Ügyfélszerzés

A látogatók számának alakulása mellett célszerű azzal is tisztában lennünk, hogy az emberek jellemzően milyen más oldalakról érkeznek hozzánk. Így tudatában lehetünk a stratégiai jelentőségű forgalomforrásainknak, illetve az esetleges fejlesztendő platformoknak.

Az „ügyfélszerzés” funkció alatt egyaránt nyomon követhetjük a Google Ads-hirdetés, a Google Search Console, valamint a közösségi oldalak irányából érkező forgalom aktuális értékeit.

Ez akár a felülettel még csak ismerkedve is olyan tendenciákra mutathat rá, amelyeket felhasználhatunk az új ügyfelek toborzása során.

Viselkedés

Ezen a ponton mélyebben beleláthatunk a webhely teljesítményébe. Folyamatábrán, illetve statisztikákkal szemléltetve is megtekinthetjük ugyanis az egyes aloldalak, landingek vagy blogbejegyzések értékeit.

Kristálytisztán láthatjuk, hogy a látogatók mely útvonalat járják végig a legnagyobb eséllyel a honlapon belül. Ezáltal lehetőségünk nyílik belenyúlni a folyamatba, és az általunk meghatározott irány felé terelni őket. (Például észrevehetjük, ha egy értékesítési folyamatunk egyik állomásán látványosan többen morzsolódnak le, és az érintett oldalt vagy folyamatot e tudás birtokában átalakíthatjuk.)

Konverziók

Tegyük fel, hogy készítünk egy ingyenesen letölthető PDF-et, melyet egy e-mail-cím megadásáért cserébe teszünk elérhetővé (így adatbázist építünk a későbbi hírlevélkampányainkhoz). Az Analytics segítségével célként adhatjuk meg, hogy az adott landingoldalon minél nagyobb arányban történjék meg a letöltés, és átlátható felületen, élőben tudjuk követni az eredményeket.

Mondhatni eddig csak a felszínt kapargattuk, a „konverziók” fülön belül kezdődhet csak igazán a felület tudásának a kiaknázása. A célok meghatározása és rendszeres monitorozása persze már pro szint, ugyanakkor a konverziós arányok optimalizálásának érdekében mindenképp megéri foglalkozni vele.

Javasolt Google Analytics-beállítások és -metrikák webshop indításakor

Webáruházat üzemeltetve minden más területnél inkább létkérdésnek számít a számok nyelvére fordítani az üzletünk eredményeit. Ennek hiányában vagy a konkurencia, vagy a folyamatosan növekvő hirdetési költségek emésztik fel a profitunkat.

Ennek elkerülése végett célszerű engedélyezni az Analytics-fiókon belül az „E-kereskedelmi mérések” funkciót. Ezt az Adminisztrálás/Nézetbeállítások/E-kereskedelmi beállítások útvonalon érhetjük el. A bekapcsolást követően a platform a webshop specifikus mérőszámokat is elérhetővé teszi a számunkra.

Így láthatjuk a következő metrikákat, amiknek az alakulását javasolt rendszeres jelleggel nyomon követnünk:

  • Mekkora az egy-egy termékre vonatkozó eladási mennyiség?
  • Mely termékek eladásából származott a legtöbb bevétel? Illetve a legkevesebb?
  • Melyik terméket teszik a vásárlók legtöbbször kosárba?
  • Hogyan alakult a kosárelhagyások aránya egy adott periódusban?
  • A vásárlók milyen arányban élnek a számukra felkínált upsell ajánlattal?
  • Mekkora az átlagos kosárérték összege?

Egyéb hasznos tanácsok a Google Analytics használatához

Amennyiben az eddig felsoroltakat elvégezzük, azzal már jóval több funkcióját használjuk ki a platformnak, mint a hazai vállalkozások többsége. Néhány kulcsfontosságú aspektust azonban célszerű még észben tartani az Analytics kapcsán.

Maratont futunk, nem sprintet

A Google Analytics alkalmazása nem merül ki abban, hogy egyszer beállítjuk a funkciókat, és többé be sem jelentkezünk a fiókunkba. Csakis akkor profitálhatunk a platform hasznosságából, ha rendszeresen nyomon követjük a számok alakulását.

Jelöljünk ki cégen belül valakit, aki heti rendszerességgel belép, lehúzza a szükséges riportokat, és készít egy anyagot a látottakból.

Figyeljük az értesítéseket

Amikor a Google Analytics irányából kapunk értesítést, azt ne hagyjuk figyelmen kívül. Így időben értesülhetünk az esetleges hibákról, vagy a beállításokat érintő változásokról.

Próbáljuk meg kiszűrni a botokat és spameket

Fontos lesz kiszűrnünk az oldalunkra érkező botokat és spam látogatókat, amelyek csak torzítják az általunk mért adatokat. Ennek érekében az Adminisztrálás – Nézetbeállítások fülön belül pipáljuk be az „Ismert robotok és webbejárók összes lekérésének kizárása” opciót.

Összegzés

A cikk végére érve remélhetőleg egyértelművé vált, hogy a Google Analytics az egyik leghasznosabb online marketing eszköznek számít cégmérettől és iparágtól függetlenül – mivel ingyenes és a tudása teljesértékű, szinte minden weboldalban megtaláljuk a kódot. Azt tehát elmondhatjuk, hogy a hazai vállalkozók is mérik a weblapjuk teljesítményét: azonban a mérés, a fiókban összegyűlő adatok semmit sem érnek, ha nem vonunk le következtetéseket belőlük.

Az Analytics könnyedén gyűjti az értékes adatokat, de csak akkor használjuk igazán, ha időről időre elemezzük is, amit látunk. Hasonlítsuk az egyes hónapokat egymáshoz, nézzük meg, éves szinten látható-e visszaesés (például természetes-e, hogy a nyári hónapokban esik a látogatottságunk) és így tovább. A látott számok alapján állítsunk föl hipotéziseket, és próbáljuk ezeket megerősíteni vagy megdönteni. Nem a statisztika szerelmeseinek szól a webanalitika, hanem azoknak, akik valóban megértik, hogy hús-vér emberekkel üzletelnek, és annál nincs értékesebb információ egy cégben, mint ami reprezentatívan be tudja mutatni, ezek az ügyfelek hogyan viselkednek.

Mostantól a használat sem jelenthet nehézségeket, hiszen csak lépésről lépésre követni kell a bejegyzésben foglaltakat. Minél előbb kezdjük el mérni és értelmezni a weboldalunk forgalmának az alakulását, annál hamarabb kezdhetünk el dolgozni az optimalizáláson.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!