A Steamhouse Café sztorija bizonyítja, hogy ha egy vállalkozás reziliens, még akkor is fejlődni tud, ha másokat elsodor a krízis

Olvasási idő 7 perc
Kkv 076 1080x610 Steamhouse Hb Cikk

Reziliens vállalkozásoknak áll a világ – az utóbbi két-három év tapasztalata mindenképpen ez. Hiszen azok a vállalkozások élték túl a covid-járványt, emelkedtek felül az áremelkedések okozta nehézségeken, amelyek tudtak gyorsan reagálni, alkalmazkodtak a vállalkozásokhoz. Mint például a Steamhouse Café, akik nemhogy nem húzták le a rolót a koronavírus miatt, de még egy új üzletágat is elindítottak. Példájukon keresztül mutatjuk be, hogy milyen is az, amikor egy vállalkozás reziliens, megfelelőek a belső folyamatai, erős az ellenállóképessége. Segítségünkre lesz ebben Lonkai Márton, a Steamhouse alapítója, és Klausz Attila gazdaságfejlesztési tanácsadó.

Reziliencia. Akár saját magunkra vonatkoztatva is tanulnunk kell még, mit jelent ez a kifejezés, de vállalkozásokat tekintve pláne nem árt tisztán látnunk. A pontos definíció szerint a reziliencia nem más, mint az általános értelemben vett rugalmas ellenállási képesség; mennyire tud egy egyén vagy akár egy szervezet sikeresen alkalmazkodni, adaptálódni a sokkszerű külső hatásokhoz.

Klausz Attila gazdaságfejlesztési tanácsadó szerint a mostani világ változásai is azt igazolják, hogy akkor lehetünk sikeresek, ha rugalmasan alkalmazkodunk a körülményekhez: „Ez pedig akkor sikerül jobban, akkor lehetünk reziliensebbek, ha van küldetéstudatunk. Ha egy vállalkozó csak a vagyongyarapodásra koncentrál, amolyan megélhetési vállalkozást tart fenn, akkor rendszerint próbálja megakadályozni a változásokat, nem pedig alkalmazkodni hozzájuk.”

Megvalósult álom, amit a covidjárvány sem sodorhatott el

A Steamhouse jó példa lehet arra, milyen is egy reziliens vállalkozás. Lonkai Márton alapítónak a saját sztorija is rendkívüli, hogyan lett a korábbi multi vállalatoknál dolgozó marketingszakemberből kávézótulajdonos – röviden összefoglalva azért, mert neki volt és van küldetése, ő tényleg megvalósította az álmot, amelyet sok más marketinges is dédelget, hogy egy nap majd saját kávézója lesz. Márton 2016-ban nyitotta meg saját üzletét a Batthyány téren, egy évvel később pedig már magyar bajnokságot nyert vele.

„2020-ban a covid-járvány berobbanásakor be kellett zárnunk. Amikor a vendégek nélküli kávézóban a kollégákkal társasjátékoztunk, hogy elüssük az időt, még nem hittem volna el, ha valaki azt mondja, hogy 2,5 évvel később kapszulagyártó üzemünk lesz” – vallja be Márton. Pedig ő maga most már a kávékapszulagyártásra szakosodott céget irányítja, amit különválasztottak a kávézótól, annyira bejött az üzlet. Sőt, tovább fejlődnek, építik saját üzemüket. Ez lett ugyanis a „B” terv, hogy a felhalmozott minőségi kávét kapszulákba zárva kezdték értékesíteni.  

Lonkai Marton Steamhouse Coffee Ujraterveztem 12 1024x684 1

„A speciality kávé pörkölés után maximum 8-10 hétig marad iható, elveszíti a lényegét két hónap alatt. Amikor 2020 tavaszán itt álltunk borzalmasan sok kávéval, de vendégek nem jöhettek, megoldáson gondolkodtunk. Légmentes kapszulába zárva a kávét sikerült megmenteni az árukészletet. Az első adagot csak saját vendégeinknek adtuk el, a barista kollégák szállították ki a rendeléseket, így találtunk nekik új feladatokat, hogy megtarthassuk a csapatot. De a vendégek is lelkesek voltak, hogy ismerős arcoktól vehették át a csomagokat” – meséli Márton.

Egy vállalkozás igazi ereje, ellenállóképessége, reziliens mivolta ugyanis akkor mutatkozik meg igazán, ha valamilyen változás, krízishelyzet áll be. „Nem mindegy, hogy egy ilyen változás feszültséget okoz vagy izgalmat. Ha a vállalkozás munkatársai ilyenkor arra törekszenek, hogy megoldást találjanak, akkor reziliensek – a Steamhouse csapatáról például ez mondható el. Jött egy éles helyzet a covid miatt, ők pedig képesek voltak változtatni, megtalálni a módját a továbblépésnek. Mivel beigazolódott, hogy az erős csapattal talpon tudtak maradni, sőt, fejlődni, innentől nekifuthatnak bárminek” – állítja a szakértő, Klausz Attila.

Egységben az erő – a jó csapat lehet a vállalkozások legfontosabb eleme

A vészterhes időkre nem lehet felkészülni – véli Márton: „Minket egyértelműen a csapat lendített át a nehézségeken. Első pillanattól kezdve világos kommunikáció volt arról, hogy együtt maradunk, együtt fogjuk túlélni a krízist. Mivel a csapat szakemberekből állt, nem volt nehéz a kávékapszulák felé nyitni, hiszen a tudás 80%-a már megvolt nálunk, a hiányzó 20%-ot kellett hozzátennünk.”

A kapszulákat most webshopban értékesítik, az ott keletkezett adatokat elemzik és használják a marketingben. Ahogy a kávézóban használt POS rendszer adatait is, így optimalizálják a megrendeléseket.

A reziliens képességekre a covidjárvány óta is szüksége lehetett a Steamhouse-nak, elég csak a megnövekedett energiaköltségekre, a száguldó inflációra gondolni. „A korábbihoz képest 8-9-szeres a villanyszámlánk, megnövekedtek a beszállítói árak, a kávé beszerzési áráért dollárban fizetünk, így az különösen megdrágult. A vendéglátó szektorban pedig általános probléma, hogy nehéz pótolni a jó embereket. Már a kkv-szektorban is értékelik a vendéglátósok kvalitásait, vadásznak rájuk. Nem csoda, hogy bérezéstől függetlenül nincs elég, pláne igazán jó ember a piacon” – teszi hozzá Márton.

„Mártonék jól látják, hogy a kisvállalkozások ereje a munkatársaiban van, nem az eszközeikben, vagy a tőkéjükben. Helyes döntés volt, hogy nem küldtek el embereket” – erősíti meg Attila. – „Aki meglépte ezt, már csak azért is rosszul járt, mert amellett, hogy egy morális rombolást végzett, később már nem találhatott könnyen megfelelő munkaerőt, a régi emberek már nem is akartak visszatérni hozzá.”

Klausz Attila

Ha a csapat nem jó, akkor nem fog működni a leghatékonyabbnak vélt munkafolyamat sem – vélekedik Márton: „Fontos, hogy a csapat legyen összetartó, ne azért jöjjenek be dolgozni, mert pénzt kapnak érte. A krízishelyzetben megtapasztaltuk, milyen jelentősége van annak, hogy kijelöljük az irányt, merre haladunk, legyen egy elérhető cél, és mindenki számára legyen világos, milyen lépések lesznek odáig. Egy lehetetlen feladatot bonts előbb két nagyon nehézre, a nagyon nehezeket négy nehézre, és azokat tovább húsz könnyűre.”

A reziliens vállalkozás a megoldást keresi, ha beüt a krízis

A Steamhouse-nál úgy gondolják, hogy a mostani kihívásokkal teli időszakban is az a jó taktika, ha előremenekülnek. Bővítették a választékot, többet költenek marketingre, TikTok csatornát indítottak, és még a városnéző buszok térképére is felkerültek. Eddig úgy tűnik, ezek a lépések beváltak. Emellett megpróbáltak racionalizálni a termékeken: „Voltak nagyon jó vegán bageleink, de a végén már nem érte meg ugyanabban a minőségben forgalmazni őket, ezért inkább kivezettük őket. Helyette felismertük, hogy ha már van croissant a kínálatban, lehetne croissant szendvics is.”

Attila úgy látja, hogy a vendéglátóipar általánosságban egyáltalán nem tűnik reziliensnek, a Steamhouse üdítő kivétel. Akiknek különösen nehéz a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodásra berendezkedniük, azok rendszerint a multiancionális vagy állami vállalatok, ahol a bonyolult rendszer miatt eleve nem képesek a gyors reakcióra. „A kisvállalkozások ilyen módon előnyösebb helyzetben lehetnek, mert sokkal rugalmasabbak. De ha egy olyan vállalatot szolgálnak ki, amelyik rugalmatlan és merev, és nagyrészt ettől függ a bevételük, akkor nem lehetnek eléggé reziliensek. A több lábon állás lehet a megoldás, és az arra való törekvés, hogy valós igényeket szolgáljanak ki. A legjobb direktben megtalálni a végfelhasználót” – figyelmeztet a szakértő.


Hogyan legyünk reziliensek?

És hogy lehet-e reziliensebbé válni, ezen tudatosan dolgozni? Az első lépés Attila szerint, hogy megtaláljuk a küldetésünket: „Mindenkinek van küldetése, csak lehet, hogy nincs tisztában vele. Vagy előfordulhat, hogy valaki tudja, mi a küldetése, mégis teljesen más irányba tart. Például amikor valaki nem azzal foglalkozik, amit igazán szeret. Interjúsorozatoknál azt tapasztalom, hogy 100 emberből 98 nem tudja, hogy mit akar igazából. Az a kettő viszont, aki tisztában van vele, az szárnyalni képes.”

Attila tanácsa, hogy érdemes leülni és feltenni magunknak a kérdést, hogy mit is akarunk csinálni. Lehet, hogy nem kell gyökeresen másba fognunk, csak máshogyan kell hozzányúlnunk az eddigiekhez. „Meg kell találnunk azt az állapotot, amikor amiatt megyünk be dolgozni, mert van kedvünk a feladatokhoz, megoldani a problémákat. Egyszerűnek hangzik, de sokszor évekbe telhet, míg megtaláljuk a megfelelő választ.”

Lonkai Márton, a Steamhouse Café alapítójának három legfontosabb tanácsa vállalkozóknak:

1.      Ismerd meg az ügyfélkörödet!

Tudnod kell, hogy ki a jó ügyfél, ismerned kell szokásait, attitűdjeit. Visszagondolva pont az adatok hiánya miatt ért meglepetésként minket, hogy a vendégeinknek egy délelőtt alatt eladtuk az összes kapszulás kávét – előtte nem tudtuk róluk, hogy fogyasztanak ilyet is.

2.      Kell egy jó csapat

Ha a csapat tagjai érzik, hogy számíthatnak egymásra, az átlendíti a vállalkozást a nehézségeken.

3.      Lásd át a cégedet!

Legyél tisztában vele, mivel foglalkozol, mi hozza a bevételt. Egy digitális rendszer sokat hozzáadhat a rálátáshoz.

Klausz Attila gazdaságfejlesztési tanácsadó három legfontosabb tanácsa vállalkozóknak:

1.      Gyűjts minél több információt!

Ha van elég adatod, az segítheti a helyzetelemzést, majd a döntéshozatalt.

2.      Elemezni a változásokat és gyorsan reagálni rájuk

Profilfüggő, kinek milyen gyakran érdemes átfuttatni egy elemzést, van, ahol heti szinten, van, ahol havonta egyszer lehet szükséges.

3.      Merj változtatni!

A változtatás során becsüld meg a lojális munkatársakat. Vedd figyelembe az Ő elképzeléseket is a tervezésnél. A változtatások mindig tisztulást is eredményeznek, akiknek nincs helyük a cégnél, előbb-utóbb elmennek.

Cikkünk a Bizalmi kör együttműködésével valósult meg.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.