A digitális működés segített a túlélésben – vállalkozások ügyvezetői összegzik tapasztalataikat

Olvasási idő 8 perc

A legőrültebb és legkiábrándítóbb dolog, a gyors reakciók éve, vagy éppen kihívásokkal teli káosz? 2020 jellemzése kapcsán mindez felmerült, amikor vállalkozások ügyvezetőit kértük értékelésre. Kíváncsiak voltunk, milyen tapasztalatokat visznek magukkal a következő évre, mit tanultak, mit tanácsolnának más vállalkozóknak.

Négy különböző vállalkozás, négy különböző területen. Vannak köztük hasonlóságok, ha az idei év tapasztalatait nézzük, és persze markáns eltérések is. Ami mindenképp egyezik: váratlanul érte őket a pandémiás helyzet, kihívások elé állította őket az idei év. Ügyvezetőiknek tettük fel ugyanazokat a kérdéseket, hogy minél átfogóbb képet kaphassunk arról, kinek milyen tapasztalatot hozott a rendkívüli helyzet, milyen várakozásokkal tekint a következő évre.

A vállalkozások:

A Be Social közösségi média-ügynökség, már több mint 10 éve jelen van a piacon. Ahogy ők fogalmaznak: „Ahol mások szórakoznak, mi ott dolgozunk.” Merthogy mindennapos munkaeszközük a Facebook vagy az Instagram, közösségi média kampányokat terveznek nagy márkáknak, ha kell, moderálnak, és képben vannak a social media legújabb trendjeiről. Joanelli Tamás ügyvezető válaszolt kérdéseinkre.

A Csak a Jó Sör egyszerre üzemeltet sörbárt, sörboltot és webshopot, egy szóval a minőségi hazai és nemzetközi sörmárkák lelőhelye. A járványhelyzet alatt tavasszal a sörbárnak be kellett zárnia, a fókusz a webshopra került. Speciális sörcsomagokat állítottak össze, hogy azokat a sörkedvelőket és elérjék, akik korábban esetleg nem jártak náluk. Pazinczár Péter üzletvezető értékelte nekünk az évet.

Az Édes Város mögött egy fiatal csapat áll, akik egy piaci rést felfedezve fogtak közös vállalkozásba: összekötötték Budapest legjobb cukrászdáinak kínálatát az online rendeléshez szokott közönséggel. Az edesvaros.hu oldalon kiválasztott tortákat és süteményeket aztán speciális hűtőautókkal házhoz is szállítják. Ezzel nem csak Magyarországon, de még nemzetközi porondon is egyedülállónak tűnnek. Bakonyi Gergő ügyvezető reagált a kérdéseinkre.

A Seyu alapítói mindig is nagy sportrajongók és aktív sportolók voltak, ezért is gondolkodtak olyan vállalkozásban, amely kapcsolódik sporteseményekhez. Céljuk, hogy boldogságot vigyenek azok életébe, akik szeretnék kifejezni kedvenc klubjuk, sportolójuk iránti tiszteletüket, szeretetüket. A szurkolók buzdító üzeneteit juttatja el a Seyu sportesemények helyszínére, a felhőből óriási LED-felületre kivetítve. Vecsernyés Tamás ügyvezetőt kérdeztük az idei év tapasztalatairól, tanulságairól.

… és jöjjenek a kérdések:

Ha egy szóval / mondattal kellene jellemezni az évet, mit mondanál róla?

Be Social / Joanelli Tamás:
Nehéz lenne egy szóval jellemezni, de az biztos, hogy minden eddiginél több kihívással teli káosz volt az egész.

Csak a jó sör / Pazinczár Péter:
A legőrültebb, legkiábrándítóbb és leginkább kétségbeejtő dolog, ami valaha történt velünk, de mégis rengeteg megújulást, bizakodást hordoz magában.

Édes Város / Bakonyi Gergő:
A gyors reakció a túlélés záloga.

Seyu / Vecsernyés Tamás:
A kihívások és gyors üzleti reakciók éve. 

Mik voltak a tanulságok a 2020-as évből? Mi az, amit útravalóként magatokkal visztek a következő év(ek)re is?

Be Social / Joanelli Tamás:
Rengeteget tanultam ebben az évben és rengeteg tanulságot szolgáltatott 2020 tőlem, tőlünk függetlenül is. Talán a legizgalmasabb dolog az volt, hogy láthattuk, milyen gyorsan tudnak a cégek, cégvezetők, dolgozók adaptálódni egy kialakult – és egyáltalán nem szokványos – helyzethez. Láthattuk, mennyire nagy erő a kényszer, és ez hogy fel tud gyorsítani olyan folyamatokat, amiket korábban csak toltunk, halasztottunk. Amit mindenképp bölcs tapasztalatként viszek magammal: ne féljek megtenni olyan unortodox dolgokat, amik olykor talán indokolatlannak, netán elhibázottnak tűnnek, de hosszú távon akár költségcsökkentést is hozhatnak a teljesítmény romlása nélkül.

Csak a jó sör / Pazinczár Péter:
Mi kézműves sörökkel, ilyen tematikájú fesztiválokkal, és vendéglátóhelyekkel foglalkozunk. Mindenki azt mondta nekem anno, hogy italra, piálásra mindig, minden körülmények között lesz pénzük az embereknek. Rossz volt megtapasztalni, hogy ez nem feltétlenül van így.

Édes Város / Bakonyi Gergő:
Tavasszal egyik napról a másikra globális változás történt, amit korábban még nem éltünk át, tehát nem volt forgatókönyv. Aki gyorsan alkalmazkodott a helyzethez, az tudott talpon maradni, sőt, akár fejlődni is. Mi az online platformunkon keresztül egy mentőövet nyújtottunk a cukrászda partnereinknek. Így az online vásárláshoz szokott vásárlók egy biztonságos alternatívát kaptak az ünnepléshez, hiszen biztonságosan megrendelhetik Budapest krémjét, házhozszállítással.

Seyu / Vecsernyés Tamás:
Reméld a legjobbat, készülj a legrosszabbra! Számomra, számunkra nagy tanulság, hogy csak az a biztos, ami elmúlt. Nagyon sok üzleti lehetőség kapujában voltunk idén, amikor a hirtelen változó körülmények utána nem tették lehetővé megrendelői oldalról, hogy az együttműködés elinduljon.

Milyen pozitívumot láttatok 2020-ban?

Be Social / Joanelli Tamás:
Mindenképp nagy pozitívuma 2020-nak az, hogy mennyire gyorsan és hatékonyan át lehet állni az élet számos területén az online ügymenetre. A home office, a videó konferenciás meetingek, az elektronikus formában továbbított anyagok – ezek mind kényelmetlennek, feleslegesnek tűntek még az év elején. Most, az év végére viszont ez lett a természetes – szerintem szerencsére.

Csak a jó sör / Pazinczár Péter:
A leállás, belassulás miatt egy sor olyan dolgot meg tudtunk csinálni, amire a teljes pörgés, csúcsra járatott élet mellett lehet, hogy soha nem lett volna időnk.

Édes Város / Bakonyi Gergő:
Megmutatkozott az összetartás és egymás segítése. Mi az Édes Város és a Bolo tevékenységéből adódóan leginkább a gasztronómiában és a startup körökben tevékenykedő csapatokat követtük. A K&H Start It és a Design Terminal csapataival nagyon szorosan segítjük egymás munkáját. Részt vettünk a Piqniq Budapest és a Mastercard közös kampányában, a Tanulj, fejlődj! – Nagykép a gasztronómiáról sorozatban, és több más megszólaló csapattal is felvettük a kapcsolatot, hogy támogassuk egymást. Azt gondolom, hogy az ilyen kollaborációk nagyon értékesek, és hosszú távra szólnak. Ezekre nagyon jó lesz visszagondolni a “békeidőkben” is.

Seyu / Vecsernyés Tamás:
Az üzleti világ egy része megtanult szakítani a régimódi, lassú, megszokott üzleti folyamataikkal és gyorsan reagálni a megváltozott piaci helyzetre.

Mit vártok 2021-től? 

Be Social / Joanelli Tamás:
Nincsenek túl optimista elképzeléseim 2021-re, legalábbis gazdaságilag semmiképp. Nehéz helyzetben lesz sok vállalkozás, és az ő nehéz helyzetük egyre jobban gyűrűzik majd be más vállalkozásokba. Nagyon feszesen, körültekintően kell a cégünket vezetni, a költséghatékony működés most kimondottan fontos szempont lesz az életben maradáshoz. Fontos az is, hogy a már kényszerből kipróbált és működő modelleket tovább optimalizáljuk és fenntartsuk, főleg ha ezek hatékonyabb működést is eredményeztek 2020-ban. Az elektronikus dokumentumkezelés, az online meetingek mind nagyon sok időt és pénzt tudnak megtakarítani a mindennapi működésünk során, ezeket nagyon szeretném fenntartani.

Csak a jó sör / Pazinczár Péter:
Teljes pörgést, csúcsra járatott életet, hisz volt időnk alaposan rákészülni.

Édes Város / Bakonyi Gergő:
Az idei év változásai és a korlátozások hossza elég volt ahhoz, hogy az eleinte új és ideiglenesnek gondolt szokásokat általános érvényűvé tegye. A fiatalok körében korábban is népszerű online rendelések a mindennapok részévé váltak. Amellett azonban, hogy jelenleg ez a biztonságos, hozzászoktunk ahhoz is, hogy valóban sokkal gyorsabb, egyszerűbb és kényelmesebb is. Emiatt 2021-ben is arra számítunk, hogy akik megtapasztalták például a mi szolgáltatásunk előnyeit, a korlátozások enyhülése után is igénybe fogják venni, mert pár kattintással több száz finomság közül rendelhetnek.

Seyu / Vecsernyés Tamás:
Nagy gazdasági növekedést úgy általánosságban és rugalmasabb üzletvitelt a partnerektől, potenciális megrendelőktől.

Hogyan terveztek 2021-re?

Be Social / Joanelli Tamás:
Örök optimista vagyok, most mégis inkább óvatosan tervezek 2021-re. A meglévő munkáink, ügyfeleink megtartása és kifogástalan kiszolgálása mellett arra fogunk fókuszálni, hogy minél több új üzletet tudjunk behozni egy jelenleg inkább stagnáló, mint bővülő piacon. Nem könnyű feladat ez, hiszen amennyire hatékonyak az online meetingek a napi munkavégzésben, annyira nehézzé teszik a sales folyamatokat, ahol a személyes találkozások, a “kémia” nagyon fontosak. Sokat dolgoztunk azon, hogy ezt a hátrányt valamilyen formában előnyre fordítsuk, remélhetőleg 2021-ben ennek meglesz a gyümölcse.

Csak a jó sör / Pazinczár Péter:
Félelemmel teli bizakodással megyünk neki. Vissza kell állnunk minél hamarabb a normál kerékvágásba, vendégekkel, turistákkal, különben végünk.

Édes Város / Bakonyi Gergő:
Egyrészt továbbra is figyelemmel kísérjük a vásárlók és a partnerek igényeit, bővítjük a kínálatunkat és a szolgáltatásainkat is, hiszen erre építve fejlődünk. Másrészt az általunk lefedett területek bővítésén dolgozunk. 

Seyu / Vecsernyés Tamás:
Lépésről lépésre, mind a pozitív és esetleges negatív hatások miatt is. 

Mi lenne 2021-re vonatkozóan a 3 legfontosabb tanácsotok más vállalkozásoknak, vállalkozóknak?

Be Social / Joanelli Tamás:

  1. Az első és legfontosabb, hogy ha még mindig nem tértek át a lehető legtöbb területen az online működésre, akkor ne várjanak tovább, tegyék meg.
  2. Ebből adódik a második: nem biztos, hogy ennek mikéntjét maguknak kell kitalálniuk. Ne féljenek tanácsot kérni hozzáértő szakemberektől, felesleges tétova próbálkozásokkal tölteni az időt, amikor ennyi tapasztalat felhalmozódott már 2020-ban.
  3. A harmadik tanácsom: okulva 2020-ból, mindig legyen a fiókban egy válságterv, még akkor is, ha évekig nem kell utána elővenni. 

Csak a jó sör / Pazinczár Péter:

Ez nagyon nehéz, hisz vannak olyan vállalkozások, akik szinte semennyire nem érezték meg ezt az időszakot, sőt van sok olyan is, akik óriási hasznot húztak belőle. Talán az, hogy ha és / vagy a turizmusban / idegenforgalomban / vendéglátásban dolgozol, jól jöhet a több lábon állás. Viccesen fogalmazva: nagyon figyelj arra, hogy legyen érdekeltséged legalább egy fintech futárcégben, és nem baj, ha van egy biotechnológiával foglalkozó vállalkozásod is.

Édes Város / Bakonyi Gergő:

  1. Az online jelenlét elengedhetetlen.
  2. Következőként arra hívnám fel a figyelmet, hogy rugalmasan, egymás ötleteit és igényeit meghallgatva, kölcsönösen előnyös és támogató együttműködéseket érdemes keresni.
  3. Arra fókuszáljunk, amihez értünk. Ha egy terület új számunkra, ne féljünk együttműködni olyan partnerekkel, akiknek van benne tapasztalatuk, mert jobban megéri. Úgy, mint ahogy mi is levesszük a partnereink válláról az online értékesítés, a logisztikai tervezés és a kiszállítás terhét.

Seyu / Vecsernyés Tamás:

  1.  Legyen anyagi tartalék a cégben, az esetleges nehéz napok és a hirtelen megnövekedő piaci igények kielégítésére.
  2. Minden új üzleti lehetőséget a legkisebbektől a legnagyobbakig meg kell vizsgálni és ki kell használni.
  3. Keresni kell új, alternatív bevételi forrásokat a meglévő szolgáltatások, termékkínálat mellé, azaz több lábon állni ugyanazon vállalkozással.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.