Hatékony távmunka? – Ezekre figyelj cégvezetőként!

Olvasási idő 6 perc

Mik a távmunka előnyei és hátrányai, illetve hogyan építhetsz ki vezetőként egy jó home office rendszert? Mutatjuk a tanácsainkat!

Kényelmesen, bekuckózva és nyugodt körülmények között lesz talán a leghatékonyabb a munkavégzés. A távmunka bizonyos szakmáknál különösen jól működhet – például egy marketing ügynökség vagy szövegíró gárda számára tökéletes lehetőség -, azonban tudnunk kell, hogy sajnos nem minden esetben lehet ez megoldás. Megnézzük, hogy mik az otthoni munkavégzés előnyei és hátrányai, illetve cégvezetőként mikre kell odafigyelned, hogy rendben működjön a home office rendszere.

Az otthoni munkavégzés előnyei

Nem kérdés, hogy a home office nagyfokú szabadságot ad a munkavállalóknak. Rugalmasan akkor és ott dolgoznak, amikor csak szeretnének, így akár kora reggel vagy késő este is nekiállhatnak a feladatoknak. Mivel földrajzilag kötetlen a távmunka, ezért akár külföldön is tartózkodhat a kolléga a munka során. Ez számodra egy nagyon nagy előnyt nyújt: jóval szélesebb szakmai körből meríthetsz és találhatsz munkatársakat, hiszen akár külföldi vagy külföldön élő embert is alkalmazhatsz.

Az otthoni munka során az irodai koncentrációs problémák is megszűnnek: nem járkál senki sem a szobában, nem beszélget senki a tegnap estéjéről, és talán a legfontosabb, hogy senki nem zökkenti ki a másikat azzal, hogy folyamatosan szóban kérdez valamit.

Praktikus érv a home office mellett, hogy a munkavállalóid megspórolhatják az ingázás idejét, így pedig több idő jut a munkára. Sőt a házimunka egy részét is el tudják végezni munkaidőben – a mosás például kitűnő példa erre -, így az otthoni és a munkahelyi feladatok által okozott stressz és túlterheltség könnyen csökkenthető. Annak ellenére, hogy a munka mellett különböző feladatokat is elvégeznek a home office során az alkalmazottak, nem kell félned attól, hogy a munkaidő végén rögtön felállnak az asztaltól, a tapasztalat az, hogy jóval tovább és akár többet is dolgoznak otthon az emberek.

Egy induló vagy egy kisebb vállalkozás számára a távmunka lehetősége komoly megtakarítást jelenthet, hiszen nem kell irodát bérelni. Mindenki otthonról vagy egy kávézóból dolgozik, így a bérleti díj árát félre lehet tenni vagy másra lehet költeni.

A távmunka hátrányai

Persze vannak árnyoldalai is a távmunkának mind a munkavállalóra, mind a munkaadóra vonatkozóan. Az otthoni munka sokak számára unalmas lehet, hiszen nincs kihez szólni, nincsenek apró párbeszédek és eszmecserék kávézás közben. A magán- és a munkatér nem válik ketté, így sokkal jobban összekeveredik a kettő: home office során nincs meg a napi rutin, ami egy irodában kialakul.

Távmunka során jóval nehezebb kommunikálni a kollégákkal: vagy minden miatt telefonálni kell vagy számolnunk kell azzal, hogy nem érkezik azonnal válasz. Mindemellett az otthoni feladatok is elvonhatják a figyelmet: könnyebb egy sorozat előtt leragadni vagy esetleg egy fél órás alvásból hirtelen több órás délutáni szundi kerekedik.

Így amennyire segít a koncentrációban és a hatékonyságban, annyira meg is nehezíti mindazt. Főleg egyénfüggő, hogy ki mennyire képes otthon dolgozni és valóban rávenni magát arra, hogy a feladatokkal foglalkozzon egy jó film helyett.

Így állj hozzá vezetőként a home office-hoz

Ne szépítsük, nincs könnyű dolgod, ha egy olyan csapatban vagy vezető, ahol az otthoni munkavégzés elfogadott. Sokkal több mindenre és másképpen kell odafigyelned, mintha minden nap személyesen találkoznál a munkatársakkal és látnád őket dolgozni. Épp ezért fel kell állítanod egzakt elvárásokat a kollégákkal szemben.

Először is tisztázni kell az elérhetőségi kérdéseket: mettől meddig kell mindenképpen elérhetőnek lennie a kollégának. Praktikusan érdemes törzsidőt kialakítani, például 10-16 óra között, amikor minden platformon jelen kell lennie az otthon dolgozónak is. Az elérhetőséghez hozzátartozik, hogy neked is, mint vezető folyamatosan elérhetőnek kell lenned munkaidőben, de akár azon túl is. Ez fokozott rugalmasságot követel tőled.

Szükség lesz rendszeres visszajelzésekre. Személyes találkozásokkor automatikusan több visszacsatolást adunk egymásnak munka közben. A távmunka során viszont ezek könnyen elmaradhatnak. Vezetőként figyelj oda arra, hogy adj a munkatársaidnak mindig visszajelzést és kérj is tőlük.

Az eredményekre kell fókuszálnod, nem a munkaidő mennyiségére. Nem az a fontos, hogy mikor és mennyi idő alatt végzik el a munkát, hanem a kapott eredmények és a határidők. A lényeg az lesz, hogy határidőre mindig elkészüljön a kiadott feladat.

Bíznod kell a kollégákban és a munkájukban. A home office során mindig ott van egy halvány kérdés, hogy valóban dolgozik-e a távollévő munkatárs vagy csak kivett pár szabadnapot home office álnéven. Ebben az esetben csak a bizalom marad számodra vezetőként. A bevált munkaerő esetében csak azt kell tudnod, hogy tényleg megcsinálják, amit meg kell csinálni. Az új kollégák körében pedig iktass be több közös munkát az elején, több visszacsatolást, és szépen fokozatosan engedd el az újdonsült munkatárs kezét, miután a bizalmad megerősödött felé.

Ne feledkezz meg a személyes találkozók erejéről. Fontos, hogy szervezz rendszeresen személyes megbeszéléseket, ekkor mindenki beszámolhat a munkájáról, megbeszélhetitek a kérdéses pontokat vagy nehézségeket egy-egy feladattal, ügyféllel kapcsolatban. Személyesen mindig könnyebb lesz tisztázni ezeket a dolgokat, így végül igazán hatékony meetingeket tudsz majd tartani.

Nehezebb lesz egy munkahelyi kultúrát kialakítanod, ha sokan dolgoznak otthonról a cégedben. Nem lesz összeszokott társaság, kicsit mindenki ismeretlen lesz a másik számára. Épp ezért a tudatos csapatépítésre sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetned. Érdemes beiktatni havonta vagy akár kéthetente közös programokat, akár egy közös csapatebéd vagy csapatreggeli keretében.

Mi segíthet a távmunka során?

Kommunikációs nehézségek és félreértések könnyebben kialakulhatnak, ha az emberek távol vannak egymástól. Nincs ez másképp az otthoni munkavégzés során se, épp ezért amellett, hogy személyes találkozókat iktatsz be – feltéve, ha ez lehetséges -, ki kell használnod a technika nyújtott lehetőségeket.

Vezetőként jó barátságot kell kötnöd a technológia nyújtotta eszközökkel és programokkal: konferencia- és videóbeszélgetéseket kell tartanod időről-időre. A zökkenőmentes kommunikációra bizony lehet, hogy pénzt kell áldoznod majd, a végeredmény miatt azonban mindenképp megéri.

Tökéletes példa erre az instantVoice, amely egy felhő alapú hangkonferencia szolgáltatás: egyszerre akár 25 résztvevővel is szervezhetsz meetinget. Könnyen tervezhetővé válnak a megbeszélések, bárki egyszerűen és biztonságosan csatlakozhat a konferenciabeszélgetéshez, arról nem is beszélve, hogy rendkívül magas szintű hangminőséget garantál zavaró tényezők nélkül.

A távmunka hatékonysága egyénenként változik: van, akinek szüksége van teljes csöndre és nyugalomra maga körül ahhoz, hogy a maximumot kihozza magából, de van, akit egy irodai környezet jobban inspirál és sokkal jobban tud a munkatársak között koncentrálni. Ezt mindenkinek egyénileg kell felmérni. Ebben cégvezetőként te is tudsz segíteni: ki kell próbálnia mindenkinek, hogy számára miként megy gördülékenyebben a munka és ahhoz érdemes igazítani az igényeket. Ha sikerül megtalálni az arany középutat a home office és az irodában eltöltött napok között, akkor biztos lehetsz benne, hogy a munkatársaid is sokkal elégedettebbek lesznek és nem lesz nehéz megtartanod a jó szakembereket sem.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!