Hogyan ne küldje padlóra a vállalkozásokat a járványhelyzet második hulláma?

Olvasási idő 8 perc
Kkv 023 1080x610px Montazs 0828 01

Második hullám – ízlelgetjük a kifejezést, amit már hetek óta egyre többet hallunk. Pontosan nem tudjuk még, milyen jelentés társulhat hozzá, de arról már vannak tapasztalataink, hogy milyen felfordulást hozott életünkbe a koronavírus tavasszal. Szép számmal akadtak olyan vállalkozások, amelyeknek újra kellett gondolniuk tevékenységüket, mert a személyes kontaktusok korlátozása miatt egyáltalán nem folytathatták a korábbi megszokott hétköznapjaikat. Hogy élték meg ők a kihívással teli időszakot? Mit tudtak tenni a túlélésért? Mivel készülnek a következő hetekre, hónapokra, ha esetleg újabb korlátozások jönnek? Ács Krisztina, a Pénelope’s Beauty szépségszalon tulajdonosa, és Pazinczár Péter, a Csakajósör és  Hopaholic sörbárok üzemeltetője összegezte nekünk a tapasztalatokat és a terveket.

Ács Krisztina kozmetikusként 9 évvel ezelőtt lett vállalkozó, akkor nyitotta meg saját szépségszalonját, a Pénelope’s Beaty. Egyedül dolgozik, hogy minél nyugodtabb körülményeket teremthessen a vendégeinek, és így egy-egy kezelés egyben pihentető élményt is jelenthessen. Fő profilja a problémás bőr kezelése és az intimgyantázás, de szakmai oktatóként rendszeresen fogad kozmetikustanulókat is a szalonban.

Acs Krisztina Szolgaltatas

Még szigorúbb higiénés szabályok a biztonság érdekében

Amikor tavasszal a járványhelyzet miatt szinte mindenki otthonmaradásra kényszerült, ő elsők között zárta be az üzletet, mert fertőzésveszélyesnek ítélte meg a munkáját. A hivatalos szabályozás nem kötelezte egyértelműen a bezárásra, de a megjelent rendeletben nem szerepelt a ’kozmetikai kezelés’, mint igénybe vehető szolgáltatás, ahogyan a fodrász és műkörmös szolgáltatásokat viszont nevesítették.

„A szakmánk velejárója a rendszeres és alapos fertőtlenítés, alapesetben is kesztyűben dolgozom, minden vendégem után fertőtlenítem a munkaterületet, eszközöket, textileket. Most viszont egy olyan ismeretlen helyzet állt elő, ami miatt újra kellett gondolnom az eddig is szigorú higiénés szabályaimat” – meséli Kriszti a tavaszi megpróbáltatásokról. – „Azóta bevezettem a levegőfertőtlenítést is a szalonban, emellett egész nap maszkban dolgozom és egyszer használatos textileket alkalmazok.”

Mihez kezd egy kozmetikus, amikor nem fogadhat vendégeket?

Ha már nem fogadhatott vendégeket, Kriszti igyekezett praktikusan kihasználni a rendkívüli időszakot: bár már évek óta online lehet bejelentkezni nála, most volt lehetősége alaposabban körülnézni az időpontfoglaló rendszerek között és megtalálni a legmegfelelőbbet. Így az újranyitáskor egy új foglalási rendszert vezethetett be. A vendégek így heti hét napon, napi 24 órában bármikor kényelmesen tudnak időpontot foglalni, bármerre is járjanak. Az elmúlt hónapokban áttért az e-számlázásra, és a bankkártyás fizetés mellett szeretné bevezetni az online előre fizetés lehetőségét.

Acs Krisztina Szolgaltatas 2

„Fejlesztettem a honlapomon is, így már külföldi vendégek is informálódhatnak angol nyelven. Régóta írok szakmai cikkeket, de most a zárva tartás alatt belekezdtem egy videósorozatba is. A YouTube csatornámra feltöltött kis videókban bemutatom a szalont, a vezető szolgáltatásokat. Az intimgyantázásról szóló kisfilm különösen sikeres lett, több új vendégem is lett a videónak köszönhetően” – összegzi az újdonságokat Kriszti.

Mi lesz, ha jön a második hullám?

„Több tervem is van, függően attól, hogy mennyire lesznek szigorúak a korlátozások. Ameddig engedélyezik, folytatom munkavégzést, de a maszkon kívül most már arcpajzzsal is készülök, illetve egy egyszer használatos fólia védőköpennyel a ruhám felé. Ha szükséges, redukálom a szolgáltatásaimat, és csak testen dolgozom – így a vendégek is maszkban tudnak maradni. Ha be kell zárnom az üzletet, akkor a videók készítését helyezem előtérbe, de biztosítanom kell a tanulóm gyakorlati oktatását is online úton. Bevezetem az ajándékutalvány vásárlási lehetőséget, és hosszabb távú terveim között szerepel egy webshop indítása, hogy a vendégek az otthoni ápoláshoz szükséges kozmetikumokat meg tudják vásárolni” – sorolja Kriszti, mi mindennel készül a következő időszakra.

Bízik benne, hogy az emberi kapcsolatok legalább annyira fontosak maradnak, mint amilyenné ez a tavaszi időszakban váltak. „Ez volt számomra a legfőbb tanulság, hogy mennyire felértékelődtek az emberi kapcsolatok. Nagyon sok pozitív tapasztalatot gyűjtöttem a környezetemben, ami átsegített a nehezebb napokon. Az üzlet bérleti díját elengedte a főbérlő azonnal, ahogy kiderült, hogy kénytelen vagyok zárva tartani a szalont. Az általam használt biokozmetikumokat fogalmazó cég vezetője napokig ötletelt, hogyan tudna annak ellenére is segíteni a kozmetikus partnerein, hogy neki is visszaesett a forgalma. Ennek eredménye, hogy most már online meg lehet rendelni az ő termékeiket otthoni használatra is. A vendégeim is rendkívül segítőkészek voltak: volt, aki maszkot hozott, többen felajánlották, hogy kifizetik az elmaradt kezelést, vagy ajándékutalványt vesznek, és sok pozitív visszajelzés érkezett tőlük a kis videóimmal kapcsolatban is. Nagyon jó érzés volt, hogy amikor híre ment, hogy újra megnyitom a szalont, a szabad időpontok két óra alatt elfogytak.”

Acs Krisztina Szalon

Ugrás a mélyvízbe, minden szempontból

Pazinczár Péter és csapata épp március elején vette át a Csakajósör és a Hopaholic nevű sörbárok üzemeltetését – aztán alig pár napra rá máris újra kellett tervezniük az üzletmenetet. Pedig már maga a vendéglátás is mélyvíz volt számukra, hát még ilyen szintű extra kihívásokkal megspékelve.

„Hazudnék, ha azt mondanám, hogy pontosan értettük, mi is zajlik körülöttünk, mert nemcsak mint kocsmárosokat vagy sörfőzdét, de mint sörfesztivál-szervezőket is érintett minket a helyzet. Nem tudtuk, hogy a járvány mit jelent a mindennapokban, és csak találgatni tudtunk, hogy ez milyen hatással lesz ránk, családjainkra, az üzletekre, vendégeinkre, alkalmazottainkra” – emlékszik vissza a márciusi időszakra Péter.  

Mire építhet a sörbár, ha nem fogadhat vendégeket?

A járványügyi intézkedéseknek megfelelően a Hopaholic sörbár teljesen bezárt, ez azonban azt is jelentette, hogy erőforrásaikat teljes mértékben a kereskedelmi vonalra fordíthatták. A Csakajósör normális viszonyok között sem csak kocsmaként üzemelt, sörbolt is volt egyszerre. Tartozott hozzá egy webshop, de márciusig nem volt teljesen naprakész állapotban.

„Egyébként is az volt a tervünk, hogy a jövőben egy erős online lábat építünk ki, hogy az legyen jelentősebb a profilunkban, a váratlanul jött helyzetben kénytelenek is voltunk erre a területre fókuszálni” – mondja Péter – „A webshopra és a házhozszállításra koncentráltunk, a bolt csak személyes átvételi és logisztikai pontként üzemelt.”

Szerencsére a kereslet nem csökkent jelentősen, a tapasztalat az volt, hogy az emberek az otthonmaradás időszakában is szívesen fogyasztottak minőségi söröket. „Nagy erőbedobással dolgoztunk azon, hogy folyamatosan frissülő nemzetközi kínálat is legyen. Ugyanakkor szívügyünk a magyar söripar, ezért a hazai főzdék söreit kedvezményesen adtuk, és előre összeválogatott magyar sörökből álló sörcsomagjaink is népszerűek voltak. A korábbiakhoz képest többet kommunikálunk online felületeinken, hazai és nemzetközi sörpakkokat állítottunk össze, hogy könnyebb legyen a vásárlóknak a választás. Mi most úgy látjuk, hogy az eddigi követőkön túl sikerült új emberekkel is megismertetni a sörök világát, így nem csak törzsvendégeink, hanem egy teljesen új közönség is nyitott lett a söreink iránt.”

Csakajosor 02

Online értékesítés és kommunikáció erősítése jelentheti a menekülő utat

Péterék azért megérezték, hogy egyszerre eltűntek a turisták a városból, akik korábban rendszeres vendégei voltak a sörbárnak és az üzletnek, de az egyetemisták is elmaradtak, akik szintén jelentős hányadot tettek ki a vendégkörből. A webshop megnövekedett forgalma azonban segített megmenteni a vállalkozást. A sörbár bezárása miatt felszabadult kapacitásokat igyekeztek más feladatoknál kihasználni: „Rendbe raktuk a webshopot, leltároztunk, a magyar söröket előtérbe helyezve új ajánlatokat, sörcsomagokat, kiszereléseket vezettünk be. Rengeteg melónk van még, de az erre felszabadult idő az egyik apró pozitív hozadéka volt a válságnak. Az újranyitás óta pedig próbáljuk behozni a kiesett két hónapot és felkarolni azokat az újításokat, fejlesztéseket, amelyek egy időre parkoló pályára kerültek.”

Most úgy érzik, hogy minden brandjük elég erős ahhoz, hogy ne veszélyeztesse őket egy esetleges második hullám miatti részleges leállás. Ez pedig Péter szerint annak köszönhető, hogy időben léptek, hogy a törzsközönségük kitartott mellettük, és sikerült új vásárlókat is megnyerniük maguknak.

„Egy valami viszont biztos: ez az elmúlt időszak nagy tanulópénz volt nekünk. Ha voltak feladatok, amik távolabb álltak a csapattól, azok éppen a kiskereskedelmi értékesítés, a webshop-üzemeltetés, a házhozszállítás és az online kommunikáció. Viszont a korlátozások alatt ezeken a területeken kellett erősödnünk, ezek a feladatok töltötték ki a mindennapjainkat. Igazi gyorstalpaló volt, sok munkával és szemléletváltással, amit remélem, hogy később is tudunk hasznosítani.”

A teljes újranyitás óta is fokozottan figyelnek üzleteikben a higiéniára, extra fertőtlenítőszereket helyeztek el a pultoknál és a mosdókban is. A vendégkörüknél azt veszik észre, hogy most még jobban figyelnek egymásra.

Bízni a megérzésekben, hinni az akadályok leküzdésében

„Nehéz most belegondolni, hogy adott esetben egy a tavaszihoz hasonló szintű korlátozássorozat léphet érvénybe, hiszen még épp azon küzdünk és ötletelünk nap mint nap, hogy a turisták elmaradása miatt kiesett vendégkört és forgalmat hogyan pótoljuk. A bevezetett megoldásaink sikeresnek mondhatók, de még mindig inkább csak egy rövidebb távon értelmezhető túlélésre adnak megoldást, és nem a valódi fejlődésre” – von mérleget Péter.

A webshop felpörgésével egyértelművé vált, hogy a jelenlegi leltárkezelő rendszerük mindenképpen lecserélendő, így a háttérben most ezen is munkálkodnak. De készül egy új weboldal, megújul a webshop, és dolgoznak egy frissített arculaton is. Emellett szeretnének fejleszteni a házhozszállítás gyorsaságán, mind Budapesten, mind vidéken.

„Szeretnénk lépésről-lépésre haladni, és bármi jön még idén, csak annyit tudunk tenni, hogy bízunk a megérzéseinkben és az ötleteinkben. Hiszünk abban, hogy valahogy majd az új akadályokat is leküzdjük, és a végén jól sikerül lereagálni akár egy új hullámot is. Azzal viszont talán nem árulunk el nagy titkot, ha kimondjuk, hogy inkább fókuszálnánk egy olyan jelenre és jövőre, ahol nem kérdés, hogy egyre nyugodtabban haladhatunk a teljes helyreállás majd fejlődés felé, újabb korlátozások nélkül.”

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!