Sztaniszláv András: “Aki tudatosan menedzseli a karrierjét, vagy épp szabadúszóként tervezi a jövőjét, azoknak érdemesebb saját márkát építeni”

Sztaniszlav Andras Hello Biznisz Klub

Miért fontos egy vállalatvezetőnek tudatos online kommunikációt, személyes márkaépítést folytatni? 11 mini-interjúból álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést. Megkérdeztünk szakértőket, kutatókat, kommunikációs szakembereket és magukat a vállalkozókat is a kérdésekről.

Sztaniszláv Andrást, a Magyar Public Relations Szövetség elnökét kérdeztük a szakmai hírnév szerepéről.

Véleményed szerint létezik külön kategóriaként az a fogalom, hogy szakmai influencer?

Annyi és olyan kategória létezik, amennyit és amilyet teremtünk és elkezdünk használni. Ezek a kategóriák létrejöhetnek egy-egy tudományos elemzés által, de sokszor marketing célja van: újra akarjuk magunkat pozícionálni, megkülönböztetni valahogy a többiektől. Igen, természetesen léteznek olyan influencerek, akik leginkább nem össztársadalmi, vagy “általános fogyasztói” témában gyártanak tartalmat, hanem valamilyen szakmai területen. Aki erre építi fel a személyes márkáját, az máris hívhatja magát szakmai influencernek (persze akkor, ha valóban gyakorol valamilyen hatást a szakmájára)…

Milyen jó példát látsz külföldön szakmai véleményvezérek tudatos közösségi média aktivitására és miért őket gondolod jó példának?

A PR területen is elég sok szakmai B2B influencert látok: az egyik csoport inkább sales-re használja: (Marcel Klebba nagyon tudatosan és aktívan blogolt és így építette fel szakmai karrierjét, mára úgy látszik, nincs is rá szüksége…), Richard Houghton és Graham Goodkind több ügynökséget vezetett és most ügynökség-építő-tanácsadóként pozícionálja magát.

A másik csoport inkább szereti “kiírni magából” a tapasztalatait, de nagyon jók abban, ahogy bizonyos trendeket bemutatnak, új megközelítésbe helyeznek. Az angol területen Steven Waddington és Stuart Bruce két meghatározó szereplő. 

Szakmai kommunikációra és szakmai közösség építésére a legtöbben első körben a Linkedin-re asszociálnak: milyen platformok alkalmasak még erre?

Az Egyesült Királyságban a blogok (és a hírlevelek) még mindig népszerűek. Ez az on-demand tartalomfogyasztás egyik módja (nem akkor olvasod, amikor görgeted a LinkedIn-t, hanem akkor, amikor te akarod, mert a mailboxban várja az email a megnyitást). Sokan a saját, olvasmányos tartalom előállítása helyett arra koncentrálnak, hogy minél több helyen tudjanak megszólalni szakmai cikkekben, konferenciákon, online panelbeszélgetésekben. Szakmai kommunikációra sokan használják a medium.com-ot is “publikációs” felületként, de a PR szakmában ez nem jellemző.

Miért fontos egy vállalatvezetőnek tudatos online kommunikációt, személyes márkaépítést folytatni?

Legalább négy szempont jut eszembe:

  1. Ma már egyre több stakeholder (érintett – a szerk.) (a válság óta talán még erősebbé vált a munkavállalói kör) várja el, hogy egy-egy vállalat meghatározza a helyét (purpose) a világban. Ezt a pozícionálást leginkább a vállalatvezetőtől várják, fogadják el.
  2. Ezen túl, ha egy vállalatvezető tudatosan kommunikál, szakmailag is elhelyezi a céget piacon (pl: innovációvezérelt), akkor az fontos lehet márkaépítés, reputáció-menedzsment, toborzás és akár közvetlen értékesítés (pl leadgenerálás) szempontjából is. Megjegyzem fontos, hogy ezt hitelesen tegye: ha csak a kommunikációs csapat ad a vezető szájába jól hangzó szakmai blog cikkeket, akár videóüzeneteket, ami nem a “sajátja”, akkor kilóg a lóláb…
  3. Azok a vezetők, akik tudatosan építik saját márkájukat is, jobban szem előtt vannak a fejvadászok számára is és a megszólalásaikkal, témáikkal könnyebben tudják irányítani karrierjüket is.
  4. És sajnos létezik az a vezető típus is, aki kompetenciájának (akár vezetői, akár szakmai) hiányosságait takarja el azzal, hogy inkább “beszél és mindenhol ott van, mint jól dolgozik”
Sokan a személyes márkájuk építése helyett a céges kommunikáció arcává válnak. Melyik irány fejlesztése a hatékonyabb?

Ez teljesen a (személyes és a vállalati) céloktól függ. A PR szakmában is több olyan példát láthatunk, ahol a személyes márkák összefonódnak a céges márkával (Richard Bagnall pl kifejezetten a PR mérésben pozícionálja magát; Jon Meakin saját márkájával a Grayling stratégiai kompetenciáját is erősíti). Vannak tehát vállalatok, akik azért – a néha nem is titkolt céllal – vesznek fel/neveznek ki bizonyos pozíciókra embereket, mert azok “influencer-értéke” is nagy. Aki tudatosan menedzseli a karrierjét, vagy épp szabadúszóként tervezi a jövőjét, azoknak érdemesebb saját márkát építeni és részben akkor is megtartani, ha éppen egy vállalat/márka oldalán ülnek. 

Milyen konkrét (monetizálható) eredményei vannak véleményed szerint a B2B influencer aktivitásnak, tudatos online jelenlétnek?

Erre a fentiek részben választ adnak: van, aki úgy pozícionálja magát, hogy abból megkereséseket, közvetlen megbízásokat remél. Akik céges keretben teszik ezt, ott ennek a munkának haszna lehet a versenytársaktól való megkülönböztetésben, de munkáltatói márka építésében is (megtartás, lojalitás, toborzás).

Neked mi a stratégiád a saját jelenléteddel kapcsolatban, mennyi időt fordítasz hetente a jelenléted ápolásával-építésével és milyen indikátorokat figyelsz influenceri aktivitásoddal kapcsolatban?

Én sokáig kizárólag stratégiai kommunikációs tanácsadóként dolgoztam, de akkor még inkább a munkával és a közvetlen üzletszerzéssel, mint a saját márkaépítésemmel foglalkoztam. Az elmúlt 5-6 évben a független tanácsadás mellett számos vállalat és szakmai szervezet vezetésében vállalok szerepet, így most már elsősorban vállalkozóként, managerként pozícionálom magam.

Szoktam írni (LinkedIn-en is néha), volt egy időben blogom is, de a beszélgetéseket, a párbeszédet jobban szeretem, mint a kinyilatkoztatásokat. Vállalkozóként nem a személyes márkaépítésből éltem, de amióta szakmai szervezeteket vezetek, azóta igyekszem arra is energiát fordítani, hogy a nemzetközi trendekről, átfogóbb témákról megszólaljak, beszélgessek: akár interjú, akár beszélgetés formájában.

A mini-interjú sorozatot Lévai Richárd és Káli György készítette a májusban bemutatott Influexpert kutatáshoz, melynek eredményeiről itt írtunk: Kik a legbefolyásosabb hazai szakmai influencerek a Facebookon?

Ha kedvet kaptál a tudatosabb online kommunikációhoz, személyes márkád bemutatásához, akkor töltsd fel vállalkozásod profilját a Hello Biznisz Klubra!

Olvasd el a sorozat további részeit is!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!