Robotok szolgálják ki a vendégeket a debreceni cukrászdában

A népszerű cukrászda alkalmazottai idén vadonatúj kollégát kaptak: februártól egy Ketty névre hallgató, modern robot is kiszolgálja a vendégeket. Szőke Sándor és felesége, a cukrászda tulajdonosai, Magyarországon az elsők között helyeztek üzembe felszolgáló robotot 2022 elején. Szőke Sándorral és Dr. Rab Árpád jövőkutatóval jártunk utána, hogy merre tart a digitalizáció és a robotok jövője a vendéglátásban? 

Szőke Sándor és felesége 2022 februárjában a budapesti Hungexpon látták meg a fel-alá sétáló felszolgáló robotokat az egyik kiállító standján. Annyira megtetszett nekik, hogy ott helyben elhatározták, vásárolnak egyet. „Tettünk egy jó árajánlatot, de nem fogadták el.” – avat be az első lépésekbe Szőke Sándor. –  „Egyszer csak, úgy fél óra múlva kaptam egy telefont, hogy vissza tudnék-e menni, így újratárgyalhattuk az árat. Az eladó úgy volt vele, hogy mi vagyunk az első vásárlók, ám legyen! És nyélbe ütöttük az üzletet.” Az elsődleges céljuk az volt a robottal, hogy egy kuriózum, érdekesség legyen a cukrászdában, de messze túlszárnyalta az elképzeléseiket.  

A robot egyszerűen kezelhető és számtalan funkciója van 

Az érintőképernyőjén keresztül tudnak vele ’kommunikálni’, ezen keresztül kérhetnek tőle bármit: felszolgálást, születésnapi köszöntést vagy pl. ’vendég csalogatás’. Ez utóbbi módban odamegy a bejárathoz, táncol, forog és emberi hangon, kedvesen behívja az embereket a cukrászdába. Születésnapi módban kiviszi a tortát és elénekel közben egy – a felszolgálók által beprogramozott – szülinapi dalt. Ha visszafelé megy, akkor a dolgozóknak elég csak megérinteni a képernyőjét és megáll, ekkor rápakolhatják a használt tányérokat, üres kávés csészéket, amit azonnal visszavisz. „Amikor meghozták a szakemberek ’megismertették’ vele a vendégteret: térképeket készítettek és ezt beletáplálták, ezért pontosan tudja, hol találhatóak az egyes asztalok.”- meséli a részleteket a tulajdonos – „Érzékelőkkel, szenzorokkal is ellátták, így nem megy neki semminek. Különböző kiindulási pontokat adtak meg neki, ahonnan majd indítani szeretnénk. Onnantól, hogy reggel bekapcsoljuk és beazonosítja az aktuális kiindulási pontját, már várja is az utasításainkat. Rendkívül hasznos, nagyon sok terhet levesz a vállunkról.„ Kérdésünkre elmondták, hogy egyelőre a robot még rendelést nem tud felvenni, de már folyik a szoftverfejlesztés ilyen irányban is.  

Mit szól ehhez egy jövőkutató? 

„A debreceni cukrászat döntése minden szempontból jó volt! Egy ilyen robot két helyzetre is megoldást adhat: használhatjuk például munkaerőhiány esetén, illetve hatékonyság- és minőség növekedésre. Ez a lépés rövidtávon figyelemfelkeltő, de például egy járványhelyzet idején garancia lehet a folyamatos működésre is. Mivel ezek a robotok most kezdenek terjedni, az elsők között lenni mindig hírverés értékű.” – elemzi a helyzetet Dr. Rab Árpád jövőkutató – „Ez a hírérték biztosan csak ideiglenes lesz, mivel a hasonló robotok gyorsan el fognak terjedni. Érdemes mégis élenjárónak lenni, kísérletezni, főleg ilyen rugalmas rendszerekkel, melyeket az idők során alakítani tudunk, sőt, a szerepét is meg tudjuk majd változtatni.”  

Beruházásként, látványosságként, forgalomnövelőként is jól funkcionál  

Sándor úgy tapasztalja, hogy amióta megvan a robot, egyértelműen növekszik a forgalom  :  „Úgy berobbant a korlátozások után az üzlet, hogy nem ismerek magunkra, nincs egy perc nyugalmunk: állandóan újítás, fejlesztés, gépbeszerzés, továbbképzések, tréningek, kiállítások, és jönnek a vendégek, jönnek az ifjú párok, mi pedig szállítjuk a sok-sok tortát.”- meséli Sándor – „Szépen pörög az üzlet, azt kell mondjam. Úgy érzem, hogy ez egy tökéletes döntés volt, annak ellenére, hogy többmilliós beruházás. Nagyon örülök, hogy megvásároltuk!” 

A robotok egyik legerősebb felvevő piaca a vendéglátóipar lesz 

A jövőkutató szakember úgy látja, hogy a felszolgálás, az üzemeltetés, a konyhai munka területén egyaránt láthatunk működő megoldásokat, és a piaci igény is egyre csak növekszik. „A fejlett világ nagyvárosainak szinte mindegyikében találkozhatunk hasonló megoldásokkal, kultúra függetlenül, jellemző életre hívója a nagyvárosi környezet technológiaigényes fiatalsága. Ezek a megoldások túl fognak lépni az érdekesség, és az egyszeri kipróbálás világán, mert kombinálják a gyors, megbízható, kiszámítható működést a munkaerőhiányra adott válasszal.„ 

Az alkalmazottak és a vendégek is imádják a cukrászda új „dolgozóját”. 

„A fogadtatás az üzletben 100%-ban pozitív.” – meséli örömmel Sándor – „Imádják a gyerekek és a felnőttek is. Múltkor is egy férfihez vitte ki a kávét, kérdeztem tőle, hogy tetszett? Azt mondja: hát ez zseniális! Kapjuk a dicséreteket, hogy ez maga a 21 század! Amióta meg van Ketty, más városokból is foglalnak hozzánk asztalokat, még az ország másik végéből is. Debrecenben futótűzként terjedt el a híre, sokan terveznek sütizést, kávézást, hogy közelebbről is szemügyre vegyék. A médiában már vegyesebb a fogadtatás, kaptak hideget-meleget volt, aki már a világ végét vizionálta. Olyanokat írtak a Facebookon, hogy ’ kukába vele!’ meg ’fel kellene rúgni!’, de a tulajdonosokat annyira feltölti a sok kedves, pozitív vélemény, hogy a kritika ellenére szentül meg vannak győződve róla, hogy nagyon jó döntés volt. Sokan úgy vélik, hogy elveszi a munkát majd az emberektől, de ez nem így van: az elmúlt évhez képest például 10 fővel bővült náluk a foglalkoztatottak száma, és most is keresnek munkaerőt. Sándor tapasztalata az, hogy sokkal inkább megkönnyíti a felszolgálók munkáját, mert amíg a robot kiviszi a sütiket, addig is tudnak a többi vendéggel foglalkozni. 

A Szőke cukrászdában nem újdonság a digitalizáció 

A tulajdonos úgy látja a legnagyobb gondot számukra a megfelelő létszámú személyzet biztosítása jelenti, ezért próbálják a meglévők munkáját a lehető legtöbb módon segíteni a technológia segítségével. Három helyen is működik náluk ujjlenyomat-olvasóval ellátott, biometrikus beléptető rendszer. A termelő részlegbe belépéskor még adatokat is gyűjt, ezzel segíti a munkaerő nyilvántartást. Vannak digitális kameráik, amelyeken keresztül a teljes technológiai folyamatot nyomon tudják követni, még külföldről is.  Rendeléseik nagy része szintén digitálisan jön emailben, vagy a weboldalukon keresztül. Nemrég pl. Dubai-ból és Finnországból rendeltek tortákat honfitársaink az itthon élő szeretteiknek. „A cukrászati gépeink nagyrészt digitálisan működnek.” – magyarázza Sándor – „Korábban ezek analógok voltak, és csak egy főkapcsoló volt rajtuk, meg egy hőmérő, most már ezek a hűtők, hűtőkamrák, tejpasztőröző és fagylaltkészítő gépek, sütőkemencék kijelzővel vannak ellátva, amelyen be lehet állítani minden fontos paramétert, hőmérsékletet, sütési időt. A krémfőző gépünk például ügyel arra, hogy ne égjen le, ami benne van, ne kelljen kavargatni, figyel, hogy hány percig főzze, hány fokra hűtse le, így nem történhet hiba, egyenletes lesz ezáltal a termékminőség.” A mosogatást is digitális mosogatógépek végzik, a cukrászdát robot porszívó, a kertet robot fűnyíró gondozza. Még a hulladékkezeléshez is ilyen jellegű tömörítő és bálázó gépeket vesznek igénybe.  A következő sokmilliós beruházás, amit részben pályázat útján szeretnének beszerezni, egy vízsugaras szeletelő gép, amiből összesen kettő van az országban, és ami egy nagyon komoly digitális eszköz: komputervezérelt, tűpontosan azt a formát vágja ki, amit előzetesen beprogramoznak.  

A robotok egyre inkább el fognak terjedni 

„Az utóbbi évtizedek a mesterséges intelligencia fejlesztéséről szólnak. A rendszerek és a szenzorok fejlődésével pedig egyre autonómabb, egyre több feladatot önállóan is ellátni képes gépeket fejlesztenek.” – magyarázza a szakember – „A robotizáció mindezt kiszakítja rögzített helyzetéből, és egyre gyorsabban terjedni fog az életünket még jobban segítő ún. autonóm robotok trendje.„ 

Fontos segítőink lesznek a jövőben a mesterséges intelligenciával rendelkező robotok 

A szakember szerint az autonóm robotok terjedése világtrend, a következő tíz évben viharos gyorsasággal terjednek majd el a drónok, a robot kutya felépítményre illesztett sokfunkciós járógépek, illetve a felszolgáló robothoz hasonló céleszközök. Akkor működnek jól ezek az eszközök szerinte, ha nem általános, mindent megoldó gépeket építünk, hanem térben és időben korlátozott, funkcionális, de ott tökéletes működő szerkezeteket. „Mindenhol találkozni fogunk velük, segítenek majd parkolni, a raktárakban mozgatják a tárgyakat, bizonyos szakaszokon vezetik az autót, műtenek, segítenek majd elhárítani a szélsőséges időjárási helyzetek kihívásait. Egy szintlépés következik be. Eddig is minden nap számos gépet használtunk, de ezek most maguktól is igyekeznek majd segíteni, nem csak manuális irányítással. Részt vesznek majd a szociális életünkben is, vigyáznak az idősekre otthon, a gyerekekre az utcán, a felnőttekre a veszélyesebb munkakörnyezetben.” – vetíti elénk a jövőt Dr. Rab Árpád – „Egy olyan első fecskét láthatunk a Szőke cukrászda ’személyében’, mely nyilvánvalóan nem fog egyedül maradni, de biztosan nyarat fog csinálni!” 

Ha szeretnéd megnézni a robot felszolgálókat munka közben kattints ide!

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 3.9 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.