„Olyan világ jöhet, ahol akár naponta kell változtatni valamin”

Olvasási idő 6 perc

A koronavírus okozta válságot kreativitással és hihetetlenül sok munkával túlélő vállalkozások immár az újraindulásra koncentrálnak. Mivel a bizonytalanság állandósul, ezért még több munkára, rugalmasságra lesz szükség. Prauda Gergőt és Hlatky-Schlichter Hubertet kérdeztük a tapasztalataikról, a győztes receptekről és a jövőre való felkészülésről.

A vállalkozásokat és a vezetőket az utóbbi hetekben a koronavírus-járvány lecsengése és a veszélyhelyzet visszavonása után immár egyre inkább az újraindulás kérdése foglalkoztatja. Nem tudunk olyan vállalkozóról, aki a mögöttünk hagyott hónapokat a székében hátra dőlve töltötte volna. Viszont szép számmal vannak azok, akik a márciusi nagy leállás után inkább még több energiát és munkát fektettek abba, hogy a vállalkozásuk túlélje a nehéz hónapokat, hogy aztán újra a piac meghatározó szereplőjévé váljanak. Korábban már bemutattuk, hogy Prauda Gergő és Hlatky-Schlichter Hubert miképpen alkalmazkodott a krízis jelentette kihívásokhoz. Most újra megkerestük a Mártogatós egyik alapítóját, illetve a Bábel és a KIOSK alapító-tulajdonosát; arra voltunk kíváncsiak, hogyan is vannak az új világban és mire számítanak a jövőt illetően.

Egy krízis sok mindenre megtanítja az embert

Az elmúlt hónapok számos tanulsággal szolgáltak a vállalkozások számára. „Bármilyen krízisről is legyen szó, egy vállalkozónak nagyon gyorsnak és reaktívnak kell lennie” – emelt ki néhány fontos vállalkozói-vezetői tulajdonságot Hubert. S ez igaz is: a Bábel és a KIOSK éttermei a veszélyhelyzet kihirdetése után mindössze egy nap alatt álltak át a további működést biztosító házhozszállítás rendszerére. Ez magában foglalta az online felületek felépítését – weboldal és applikáció – és a futárflotta megszervezését is. 

Az élet a Mártogatós esetében sem állt meg, így a jövőt illetően van mit átgondolni. Gergő szerint az egyik legnagyobb tanulsága a válságos időszaknak, hogy egy vállalkozásnak jobban meg kell vizsgálnia, hogy valójában hány lábon is áll, mekkora a kitettsége. „Miközben mindenre nyilván lehetetlen felkészülni, a lehető legjobban fel kell térképeznünk, hogy a vállalkozásunk mennyire piac- és válságálló,” – állítja Gergő. Egy másik fontos felismerés, hogy „az ember megtanulja jobban kordában tartani a költségeit és ha valamire csak huszonnégy órája van, akkor annyi idő alatt is elvégzi a munkát”.

Mivel a cégeket emberek alkotják, nem elhanyagolható kérdés az emberi tényező kérdése sem. Hubert szerint sok minden kiderült azzal kapcsolatban, hogy ki lojális a munkahelyéhez, a vezetőjéhez, a márkához. Döntő fontosságú kérdés az is, hogy ki hogyan menedzselte és kezelte a különböző ügyeit, a beszállítóit, illetve a körülötte lévő emberekkel való viszonyát. A Bábel és a KIOSK a folyamatos nyitva tartás mellett fontosnak tartotta a munkaerő megtartását is. „Mindenki egységes óradíjjal és óraszámban végezte a munkáját a séftől egészen az irodai kollégákig, de még egyedi igényekre is tudtunk reagálni” – mondta Hubert.

Ami jól működik, azt viszik tovább

Az elmúlt hónapok visszaigazolták az „amelyik cég nem képes az innovációra és a megújulásra, elvérzik” tézisét is. A Mártogatós az egészséges catering és az irodai bekészítések piacán volt jelen, ám a krízis miatt szinte pillanatok alatt kellett piaci rést és megoldást találniuk. A túlélést az online rendezvényekre és a home office-ban dolgozó kollégák részére történő kiszállítás jelentette. E hatalmas feladat megoldására új logisztikai és termelésirányítási szoftvert vezettek be, így miközben maradtak a vállalati vonalon, adott esetben akár száz különböző helyre, száz egyedi étel-bekészítést tudtak szállítani garantált házhozszállítási idővel. Másik nagy újításuk pedig az ügyfelek számára könnyítette meg az életet az adminisztrációs teher minimalizálásával. Létrehoztak egy olyan online felületet, ahol az adott cég dolgozói egyénileg adathatják le a megrendeléseiket, amiket aztán a rendszer összesít. Az már most látszik, hogy a Mártogatós megrendelői erre az „egygombos” megoldásra jövőben is igényt tartanak.

A működés fenntartása érdekében a Bábel és a KIOSK is komoly innovációba kezdett és a fejlesztéseket az újraindulás után is folytatják. A már említett weboldal és applikáció mellett kiépítettek egy futárkövető rendszert is. Hubert szerint folyamatos fejlődés és megújulás, illetve az ezeket biztosító új eszközök és megoldások megtalálása alapkészségekké kell váljanak a vállalkozások életében. „Ki kell lépni a komfortzónából, élni kell a kreativitással , folyamatosan figyelni kell a piacot” – állítja a gasztrovállalkozó.

Maradj látható és kommunikálj professzionálisan!

A Mártogatós egyik komolyabb szervezeti újítása volt, hogy a békeidőkkel ellentétben jobban megerősítették a napi státuszjelentés helyét a mindennapi működésben. A kényszerű home office és az online adta lehetőségekkel újra definiálták a kapcsolattartást és hatékonyabban dolgoznak csapatként is. Az egyébként közösen kitalált új rendszer mára a napi rutin részévé vált, sokkal feszesebben és hatékonyabban dolgozik csapat. Ez éppen úgy a jövő része marad, ahogyan a KIOSK is tovább fejleszti a házhozszállítás rendszerét a több lábon állás jegyében. Emellett keresik az új utakat és kommunikációs csatornákat, ami többek között a marketing megerősítését is jelenti.

A kommunikációs vonalon Gergő is azt emelte ki, hogy jól felépített és releváns kommunikációval nagy eléréseket lehet produkálni. „Az extrém helyzet megtanított bennünket jobban kommunikálni, ezt pedig visszük tovább” – tette hozzá Gergő. Mindkét vállalkozó azt emelte ki, hogy a válságos időkben sem szabad elengedni a kommunikációt és az ügyfeleket, mert így a márka jelent tud lenni az emberek életében, az pedig segítséget jelent az újraindulás idején.

Nyitottág és kreativitás

Valószínűleg senki sem merne arra vállalkozni, hogy a jövőt illetően jóslásokba bocsátkozzon. Az elmúlt hónapok megmutatták, hogy csak a változásokra, a bizonytalanságra reagálni jól tudó vállalkozások maradhatnak talpon. Hubert szerint a vezetőknek ébernek és naprakésznek kell lenniük, immár végképp nem lesz lehetőség hónapokat ülni egy-egy döntésen. A nyitottság és a kreativitás fontos szerephez jut az új helyzetben. A jövő vállalkozásainak – a vendéglátásban mindenképpen – több lábon kell állnia; a válság is megmutatta, hogy milyen következményei vannak, ha egy étterem csak a turizmusra épít, vagy éppen mindenkinek szolgáltat. „Olyan világ jöhet, ahol akár naponta kell változtatni valamin” – hívta föl a figyelmet a KIOSK tulajdonosa. Hubert egyébként optimista és szerinte a bizonytalan környezetben való sikeres működés alapja a higgadt gondolkodás, a megoldásokra fókuszáló gondolkodásmód. Gergő pedig úgy látja, hogy a stabilitás felé kell elmozdulni és paradox helyzet, de már az is egyfajta stabilitást jelent, van egy tapasztalatunk arról, hogy milyen kihívásokkal jár egy ilyen komoly krízis.

Optimizmus és racionalitás

A KIOSK is alkalmazkodik, mert a saját infrastruktúráját az új helyzethez igazította és nem tart fenn olyan háttérrendszereket, amelyek gazdasági szempontból csak viszik az energiát és az erőforrásokat. Mivel egyelőre úgy néz ki, hogy a vállalati szegmens lassabban kap erőre, valószínűleg átalakítják a catering szolgáltatásukat is. A Mártogatós is inkább a bizonytalanra készül, ám piackutatással és vírusálló termékkekkel készül a jövőre. Azzal számolnak, hogy a vállalati események és egyéb rendezvények piaca még jó ideig nem éri el a korábbi volument, valószínűleg a svédasztalos étkeztetésnek is vége van. A sikeres működés érdekében fejlesztették le és már a gyakorlatban is kipróbálták az új, minden biztonsági és esztétikai igényt kielégítő csomagolástechnológiával készült termékeiket.

Mindkét vállalkozó úgy látja: az elmúlt időszakból sokat lehet tanulni és egyben esélyt a megújulásra, de akár az újjászületésre is.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 11

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.