Figyelemfenntartás az online megbeszéléseken

Olvasási idő 6 perc
Online oktatás

Interjú Tóth Edinával, a Beszélj Gátlások Nélkül® Online Nyelviskola alapítójával.

Edina, annak alapján, ahogy már te is írtad egy cikkedben, plusz ahogy figyelem a fiam is az online nyelvóráidon, arra jutottam, hogy az egyik legnagyobb kérdés, hogyan tartsuk fenn a figyelmet az online térben akár az órákon, akár meetupokon, előadásokon. Mivel te évek óta ezzel foglalkozol, köszönöm, hogy elfogadtad a felkérést, hogy megossz velünk pár ötletet, hogyan lehet a figyelmet távolról is fenntartani!

Mivel már nagyon régóta online dolgozunk, volt egy időszak a Beszélj gátlások nélkül projektben, amikor kifejlesztettem, tökéletesítettem azt, hogy maximális színvonalú szolgáltatást nyújthassak a világ bármely pontjáról az interneten keresztül. Ennek valóban a legfontosabb eleme, a figyelem megragadása és fenntartása akár másfél-két órán keresztül is. Alapvetően azt figyeltem meg, hogy ezek az online megbeszélések sokkal inkább elfárasztanak, mint a személyes tanácsadás légköre.

Ha tippet vársz tőlem, akkor az első dolog az, hogy arra érdemes készülni, hogy sokkal fókuszáltabbnak kell lenni ahhoz, hogy eljuttasd azt az üzenetet a másiknak, amit szeretnél. Tehát ez sokkal inkább lemeríti az előadó figyelmi kapacitásait, és pont ezért nagyon kell tudni, hogy naponta hány emberrel tudsz foglalkozni, vagy mennyi szünetet tartasz közben. Erre érdemes tudatosan is figyelni; akár stresszoldó technikákkal, imaginációs technikákkal érdemes már a meeting előtt rákészülni lelkileg, akár már a készülődést reggel a fürdőszobában felhasználni, hiszen az már egy olyan lelki és gondolati átalakulás lehet, hogy odafordulást eredményez. Ilyenkor nagyon erősen végiggondolom, hogy aznap, akár tanácsadásról vagy tanításról legyen szó, mi lesz a cél, hova szeretnénk eljutni, illetve, hogy akivel dolgozom, neki milyen reakciói lehetnek. Megpróbálok felkészülni arra is, hogy rugalmasan tudjam kezelni a beszélgetés menetét. 

Azért készülsz fel rá fókuszáltabban, mert az, hogy az üzenetet úgy átadd, ahogy szeretnéd, az az online térben több energiába telik?

Természetesen, ez egy nagyon összetett folyamat, hiszen nincs meg az élő személyes kommunikáció összes tudattalan eszköztára. Ezért sem működik az, hogyha valaki nem dolgozott korábban az online térben való információátadással, annak nem megy egyik napról vagy hétről a másikra az, hogy mostantól hirtelen online profi előadóvá, tanárrá, tanácsadóvá váljon.

Az online térben való megjelenés azért vesz ki több energiát, mert miközben beszélgetünk, folyamatosan figyelnem kell a képernyőt, hiszen nem láthatom az egész testet, ezért sokkal jobban kell monitoroznom az arcot, a hangot, a hümmögést, hogy mennyire tartom fenn a figyelmet. Ez egy közös munka. És ahogy azt látom azon, aki ott ül, hogy fárad, a hangja változik, félrenéz, akkor mindig valami apróságot bedobok. Tanításnál ezt feladatváltással tudom megoldani, tanácsadásnál akár humorral, bármivel, ami kicsit kiviszi a partnert abból a fáradtságból. Hirtelen picit más témát kezdek el boncolgatni. Ez a fajta figyelem az, ami inkább jobban elfárasztja a tanácsadót vagy tanárt a személyes kapcsolódáshoz képest.

Akkor ebből az is következik, hogy rugalmasan kezeled, hogy mi a téma, és nem előre döntöd el? Sokakon ugye azt látjuk, ugyanúgy adnak elő online is, mintha kiállnának 30 percben a közönség elé, és pár perc után sokan elveszítik a figyelmüket. Akkor neked nincs kész anyagod? Vagy sok kész anyagod van, és abból válogatsz?

Az évek során rengeteg tapasztalat és tudásanyag gyűlt össze a fejemben, ha kell, egy pillanat alatt tudok találni plusz anyagokat, akár a neten egy online feladatot, ha tanításról van szó. Ha a tanácsadást tekintjük, akkor „ráülök” arra a hullámra, amit a kliensem mond, és ha azt látom nála, hogy beletapadtunk valamibe, ott megpróbálom továbbvinni abból a helyzetből.

Emellett természetesen minden órára felkészülök, mindenkinek mindig van egy személyre szabott, kész vázlat, hogyan szeretnék eljutni a-ból b-be, de azt is úgy oldom meg például a tanításnál, hogy sokféle feladatot állítok össze, és abból ki tudom válogatni, amire szükség van. Sokszor van olyan a tanácsadásnál, hogy elindulunk valahonnan, és mégis más lényeget tudunk megragadni, az, ami az ügyfélnek a leghasznosabb, mást, mint amit eredetileg gondoltam. Ezt a szabadságot meghagyom az ügyfélnek.

Az előadásokhoz pedig kellenek az interaktív elemek. Élőben is van olyan, hogy monitorozom a közönséget, és ott is lehet élni trükkökkel, például egy jó poénnal vagy önszarkazmussal, ami kizökkenti őket. Én mindig kíváncsi vagyok arra, hogy a közönség mit gondol. A rugalmasság mindig nagyon fontos, de az online térben még fontosabb.

Van olyan elem online, amit kimondottan azért használsz, mert online szükségesebb vagy jobban bevált?

A fókuszáltabb figyelem mindenképpen. Az fontos, hogy a nonverbális kommunikációt a számítógép adta korlátok miatt helyesen tudjam észlelni. Fontos, hogy 7-10 percenként váltani tudjak, és valami újat tudjak behozni. A személyiségemmel dolgozom. Legjobban azzal tudom megragadni a figyelmet, aki én vagyok. A stílust igyekszem váltogatni: ha arra van szükség, hogy komoly legyek, akkor komoly leszek, ha arra, hogy nevessünk, akkor humoros leszek. A tudatos váltani tudás a komolyság és a humor között nagyon fontos.

Online még fontosabbá válik, hogy a két “agy”, akik beszélgetnek, kapcsolódjanak egymáshoz, az, hogy közösen hozzuk létre a tanulás és fejlődés terét. Eszköztárban is nagyon gazdag nálunk az online óra vagy tanácsadás. Sokkal gyorsabban lehet anyagok között váltani. Sokkal jobb a vizualitás. Online ezek az anyagok egy kattintással előhozhatók. Olyan vizuális és audio eszközöket, interaktív feladatokat használunk, amiket például nem biztos, hogy egy személyes óra vagy konzultáció alatt így tudnék alkalmazni.

Akkor valamilyen szinten az eszközök mások? Vagy a tartalom változik?

Egyrészt a már említett fókuszált figyelem és a személyiségünkkel való munka sokkal erőteljesebb, másrészt erre az eszközök is rásegítenek, így jobban meg tudom oldani a figyelemfelkeltő vagy fenntartó váltást akár tartalmilag is. Mindez ennyire kompakt módon egy átlagos személyes helyzetben vagy iskolában még nem elérhető.

Mennyit kell vagy érdemes készülni egy másfél órás alkalomra?

Ez attól függ, hogy mi a téma. Például ha több embernek webinárt tartasz, az igencsak más, mint egy élő előadás. Nekem például azt meg kellett szoknom, hogy látom saját magamat. Általában az ember nem szívesen szembesül önmagával, a mimikájával, a hangjával. Emellett a webinárnál csak a chaten tudnak jönni a reakciók. Ha megvan az a gondolatmenet, amit szeretnél átadni, ezt nagyon érdemes begyakorolni úgy, hogy előtte felveszed magad, és akár többször visszanézed, mert bizony érhetik az embert meglepetések, különösen akkor, ha valaki még soha nem csinált ilyet. Érdemes túltanulni, és megszokni, hogy saját magam milyen érzéseket, benyomásokat okozok magamnak. A videókat is jó túlgyakorolni, például ha élőznél vagy online videót vennél fel, mert ott már nem lehet leállítani, ha nem tetszik.

A tanácsadásra is az ügyfél igényeihez alkalmazkodva szintén sokat készülök, mind mentálisan, mind a gyakorlatban is. A tanítás, mivel nálunk valóban mindenki egy személyre szabott fejlesztési tervet kap, igen sok időbeli felkészülést is igényel. Másrészt az online munkához nagyon nagy rugalmasság és stressztűrő képesség kell. Egy beszélgetés például bármikor megszakadhat, ezt is meg kell tanulnunk kezelni.

—-

A Beszélj Gátlások Nélkül Online Nyelviskolát 15 év oktatási és tanácsadási tapasztalattal 2016-ban hozta létre Tóth Edina német nyelvtanár. A koncepció alapja, a mindannyiunkban ott szunnyadó “félsz” kezelésének szándéka volt, mely mumus a legtöbb embert megakadályozza abban, hogy egy-egy több éve tanult idegen nyelven meg merjen szólalni. Ennek a gátnak a leküzdésére dolgozta ki Edina azt  a speciális módszertant, mely mostanra nem csupán számos rövid időtávon belül sikeresen letett közép- és felsőfokú nyelvvizsgát eredményezett ügyfelei körében, de az online térre való adaptációnak köszönhetően a világ bármely pontjáról kényelmesen és biztonságosan elérhető.

A cikk szerzőjéről:

Laczkó Katalin

IT és általános menedzsment szakember. Az informatika mellett kiemelten foglalkozik vállalati digitális transzformáció be- és végigvezetésével. Fontos számára a nők helyzete az IT-ban, személyes célja, hogy ledöntse a sztereotípiákat ezen a területen. 

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!