Mire figyelj oda, ha nyereményjátékot indítasz a Facebookon?

Olvasási idő 6 perc

Az Itt a szezon online kistermelői platform értékesítési konverziója több pilléren is nyugszik. Az egyik ilyen eszköz a tartalommarketing, illetve a megfelelően SEO-zott weboldal, a másik pedig a saját hírlevél. A platform alapítói szeretnék elérni a lehető legtöbb vásárlót, ehhez viszont növelniük kell a hírlevelükre feliratkozók számát, amelyre egy jól megtervezett Facebook nyereményjáték remek megoldás jelent. Répássy Zsuzsanna, a cég egyik alapítója megosztotta velünk az ezzel kapcsolatos tapasztalataikat, míg szakértőnk, Dr. Teker Orsolya a nyereményjáték jogi hátterével kapcsolatban hozott hasznos tippeket. 

A 2018-ban indult platform, amolyan kistermelői Air’b’nb, ahol az árusok és vásárlók közvetlenül találkoznak. Az Itt a Szezon! biztosítja a megszokott, UX alapú, kényelmes webshopos felületet, illetve közvetítésükkel a megrendelt árukat összegyűjtik, becsomagolják és házhoz is szállítják. Mindenki jól jár ezzel. A termelőnek, ahol csak lehet egy automatizáció segíti a kereskedést (a Billingo-Barion intézi a fizetést, számlázást, figyeli az értékesítést), a vásárló pedig minőségi hazai élelmiszerhez jut, amivel ráadásul a fenntarthatóság mellé is tesz egy x-et. Az Itt a Szezon! olyan kistermelőket gyűjtött maga mellé, akik szezonális termékeket (erre utal a nevük is) árulnak, melyet sokszor a szállítás napján szednek le. Emellett háztáji friss és füstölt húsáru, tejtermékek, mézek lelőhelye az oldal. A cégnél plusz, hogy rövid ellátási lánccal dolgoznak. 

„A felhasználói adatbázis kb. 15 ezer fő, a napi vásárlások száma ingadozó, de van mikor eléri a napi 100-at is” – meséli Répássy Zsuzsanna, az egyik társalapító. Az Itt a Szezonnál nagyon hisznek a jó felhasználókban, emiatt folyamatosan tisztítják és szegmentálják az adatbázist. Célcsoportjukat attitűdjük alapján határozták meg: alapvetően nők, akiknek fontos az egészségen és fenntarthatóságon alapuló életstílus („lifestyle on health and sustainability”). Az értékesítési konverziójukat a tartalommarketing, illetve a jól SEO-zott weboldal mellett a saját hírlevél adja. „Ezért nálunk kulcsfontosságú, hogy nőjön a hírlevél feliratkozók száma. Jól látjuk, hogy amikor kimegy egy hírlevél, mindig nő a vásárlások száma. Ezért a kezdetek óta a Facebookon indított nyereményjátékainkat adatbázis növelésére is használjuk, és nekünk az oldal adatbázisgyűjtő hirdetési formja nagyon bejött” – teszi hozzá Zsuzsanna.  

Hogyan nyereményjátékozik az Itt a Szezon? 

  • A célcsoportjukat szeretnék elérni, ezért a nyeremény is mindig illeszkedik az ő érdeklődésükhöz (zero waste, felhasználhatóság, konyha háromszög). Legutóbb egy komposztálót lehetett nyerni. Számukra nem értékes egy másik célcsoportból érkező, mert őket nem tudják rendszeres vásárlóvá konvertálni, és ezért sem akarják magukhoz vonzani a nyereményvadászokat „egy TV-típusú” főnyeremény hírével. 
  • Negyedévente indítanak egyet, ilyenkor általában passzol az adott évszakhoz a téma. 
  • A nyeremény vonzása mellett nem bonyolult a játék: „Iratkozz fel, és kapsz egy heti menütervezőt + részt veszel a sorsoláson”. „Instant értéket (ebook, hütőre kirakható naptár stb.) mindig adunk, ez nagyon jól működik” – mondja Zsuzsanna. 
  • Mivel a nyereményjátékon csak az új hírlevél-feliratkozók vehetnek részt, gondolnak a régiekre is. „A rendszeres vásárlóknak ingyenesen letölthető dolgokat szoktunk küldeni, a ritkábban vásárlókat pedig egyedi akciókkal szoktuk megtalálni” – tudjuk meg még. 
  • Minden alkalommal az előzőhöz képest csak egy elemet változtatnak a nyereményjátékban. „Olyan ez, mint a főzés. Ha csak egy fűszert cserélsz ki, akkor is már teljesen más ízű lesz a szósz a csirkén. Ki kell próbálni, hogy mire harap a célközönséged” – teszi hozzá még Zsuzsanna. 
  • Figyelik, hogy mi nem működik. Például az ingyenes kiszállítási kupon keveseket mozgatott meg, ebből derült ki számukra, hogy ez az ő célcsoportjuknál nem olyan nagy érték. 

Az Itt a Szezonnál az első alkalommal nagyon alaposan körbejárták a nyereményjátékozást, azonnal bevonták a jogászukat is, hogy minden szempontból szabályosak legyenek. A következőkben őt, Dr. Teker Orsolya adatvédelmi és adatbiztonsági szakjogászt kérdeztük a témáról. 

Hogyan álljunk neki egy Facebook nyereményjáték megszervezésének? 

Mindenképpen át kell gondolni, hogy ki a célcsoport, ahhoz megfelelően kell választani nyereményt. A nyeremény volumene már eleve befolyásolja azt, hogy könyvelési szempontból mit kell tennünk. De két dolog nélkül biztosan nincs szabályos nyereményjáték. Az egyik a játékszabályzat, amiben a játékhoz kapcsolódó összes szabályt rögzítjük, a másik az adatkezelési tájékoztató, amelyben az érintetteket tájékoztatjuk arról, hogy mi fog történni az adataikkal. Mindkét dokumentumot elérhetővé kell tennünk a nyereményjátékban résztvevőknek. 

Többféleképpen is lehet Facebookon játékot szervezni, te melyiket ajánlod? 

A tapasztalatom szerint a nyereményjátéknál a legeredményesebb itt egy hirdetéssel összekötött lead űrlap használata. Azonkívül, hogy könnyen testreszabhatóak, nagyon jól felhasználhatók adatbázis növelésére, továbbá az űrlapok maximálisan alkalmasak arra, hogy ha kell, akár minden dokumentumhoz külön hozzájárulást tudjunk kérni checkboxok segítségével. Ugyanígy szükség esetén kérhetjük, hogy igazolja az életkorát is, iratkozzon fel a hírlevélre stb. Sima bejegyzés alapú nyereményjátékot is lehet hirdetni, ahol a válaszadók közül sorsolok, de azt a posztot is mindenképpen támogassuk meg hirdetéssel. A Facebookon hirdetés nélkül szerintem nem is érdemes nyereményjátékot indítani. A hátránya az előbbi típusú megoldásnak, hogy mivel a játékon kívül másra nem kértem a felhasználókat, a sorsolás után róluk minden adatot törölnöm kell. Az adatbázis-építő típusnál, akik pl. feliratkoztak a hírlevelemre, azok addig maradnak azon a listán, amíg nem kérik a törlésüket onnan. (Az adategyeztetés céljából készült listán a sorsolás után, ha nem nyert, már ő sem lesz rajta.)  

Miért éri meg alaposan előkészíteni egy nyereményjátékozást? 

Sok pénzt el lehet költeni hirdetésre. Ha nem vagyunk szabályosak, akkor lehet, hogy nemcsak kidobtuk a pénzt az ablakon, hanem a kukának gyűjtöttük az adatokat. Jól látszik, hogy a kicsi cégek, egyéni vállalkozók is felismerték, hogy nyereményjátékkal megéri listát építeni. Ha egy típust jól megcsináltál, a szabályzat, az adatkezelési tájékoztatód rendben van, akkor pár adatot kell csak legközelebb módosítani (határidő, nyeremény), és lehet újabbat indítani extra költség nélkül.   

Top tanácsok egy nyereményjáték indításához: 

  1. Ha nem vagy biztos benne, hogy a nyereménynek milyen adózási vonzatai lehetnek, kérdezd meg a könyvelődet. 
  2. Ne feledd, ha kiszervezed a játék megtervezését, lebonyolítását, a személyes adatok biztonságért, védelméért elsősorban akkor is Te felelsz
  3. A Facebookon hirdetés nélkül jellemzően nem éri meg nyereményjátékot indítani.  
  4. Minden elemét tervezd meg a nyereményjátéknak előre. Például tudd, hogy a sorsoláshoz milyen külső segédprogramot veszel igénybe, és ennek részleteit is foglald bele az adatkezelési tájékoztatóba. 
  5. Csinálj checklistet magadnak is: Tudod, hogy hogyan fogod értesíteni a nyertest, mi történik azok adataival, akik nem nyertek, vagy hogy a nyeremény értéke, hogyan érinti az adózást? Ezek részletei is mind legyenek benne az adatkezelési tájékoztatóban. 
  6. Ha van a cégnek adatvédelmi tisztviselője, akkor vond be őt is a feladatba a tervezés nulladik percétől.  

Te is szeretnél Facebook nyereményjátékot indítani? Csak kövesd Zsuzsanna D tervének a lépéseit és töltsd le hozzá a nyereményjáték szabályzat és az adatkezelési tájékoztató sablonjainkat!

Szerző:
Kandó Eszter – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 2.6 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.