Így tette sikeressé a hírlevelezés a gyógynövényes vállalkozást

A Bükki Gyógynövény Kft-t az alapító Fridel Zita, nem mindennapi motivációja hívta életre, a vállalkozás elképesztő sikerét pedig a termékek mellett a hírlevelezés tudatos használata is segítette. Egy inspiráló sztorit hoztunk, a hírlevelet mint marketing eszközt pedig Matykó Noémi, a Chiro Marketing ügynökség alapítója mutatja be.

Egy sokak számára gondot okozó problémára ad szerethető választ a Fridel Zita által életre hívott Bükki Gyógynövény Kft, hiszen az alvászavarokat jótékonyan kezelő gyógynövényes párnák rohanó világunkban sokak számára hozzák el a nyugalmat és adják meg jó minőségő alvás lehetőségét. Túlzás nélkül állítható: a vállalkozás Zita természet szeretetéből és a gyógynövényekhez való viszonyából jött létre, törekvéséért pedig a közelmúltban átvehette az Érték és Minőség Nagydíjat is.

„A gyógynövényes párnákat kezdetben még csak magamnak, a családnak, illetve a barátaimnak készítettem, de aztán egyre több kérés érkezett a tágabb ismerősi körömből is” – idézi fel a kezdeteket Zita, majd a megérzéseire hallgatva belevágott az üzletfejlesztésbe. Sokan kerülnek abba a helyzetbe, hogy újra „iskola padba” kell üljenek vállalkozóként is, ám Zita szakmailag hazai pályán mozgott, ugyanis a gyógynövények iránti érdeklődése korábban a pályaválasztását is erősen meghatározta. A Károly Róbert Főiskola Gyógynövény Termesztő és Feldolgozó szakán diplomázott, emellett pedig természetgyógyász végzettséget is szerzett. Az elköteleződést és a hitelességre való törekvést mutatta az is, hogy Zita amúgy „pesti lányként” Bükkszentkeresztre, a gyógynövények fellegvárába költözött. Egy ilyen radikális változás sokak számára okozhat kezdeti nehézségeket; számára az elköteleződés és a természetközeliség, illetve a közgazdász férje tette egyszerűvé a váltást. Persze hiába jó egy termék, ha arról nem tudnak elegen, így a marketing a kezdetektől fogva nagy hangsúlyt kapott a gyógynövényes vállalkozás életében. Viszont nem csupán az online hirdetések, a közösségi média jelenlét és a blogposztok segítették a bizniszt, hanem a hírlevelek is. Hogy mik?

A hírlevél él és köszöni szépen, jól van

Noha a hírlevelet, mint marketing eszközt sokan halottnak tartják, Matykó Noémi kifejezetten más állásponton van. Szerinte a számok visszaigazolják a hírlevél relevanciáját a marketing stratégián belül. „Tudatosan és jól alkalmazva a hírlevelekkel nagyon jó eredményeket lehet elérni” – emelte ki a Chiro Marketing ügynökség alapítója. Ehhez viszont két alapvető feltételnek mindenképpen teljesülnie kell: jó minőségű listára van szükség, amikre jó minőségű leveleket kell küldeni (lejjebb részletesen írunk mindkét feltételről).

Kicsiknek és nagyoknak is hasznos

Zita már az induláskor igyekezett kihasználni a hírlevelezésben rejlő lehetőségeket, ám a kezdeti várakozásai nem teljesültek, így az elgondolás alapos újragondolásra szorult. „Az viszont egy jó döntés volt, hogy már az első időszakban elindult a hírlevelezés” – hívta föl a figyelmet Matykó Noémi. Egy nagyon költséghatékony, részben ingyenes eszközről van szó, a listaépítést pedig már az induláskor érdemes elkezdeni legyen szó szabadúszóról, mikro- vagy kis- és közepes vállalkozásról. „A rendszer akár már tíz feliratkozó esetén is elindítható” – érzékelteti a hírlevél erejét a marketing szakember. A hírlevél kiváló eszköz a brandépítés, a lojalitás növelés, illetve az értékesítés támogatására is. Egy másik nagy előnye: függetlenséget és stabilitást ad a vállalkozás számára. „Ne feledjük, a közösségi oldalak globális nagyvállalatok tulajdonaiban állnak, tehát ha ők történetesen úgy döntenének, hogy valamilyen ok miatt kivonulnak Magyarországról, akkor azzal együtt odaveszne a gondos munkával felépített követőbázisunk, vevőkörünk is” – hívja fel a figyelmünket Matykó Noémi. Ezzel szemben a hírlevél feliratkozói címlistája „házon belül van”, a vállalkozó tulajdona, így akár a weboldal leállása, akár a hirdetési keret kimerülése okoz nehézségeket, megvan a lehetőség a gyors és pontos kommunikációra a vevők, ügyelek felé.

Hogyan alakítsuk ki a rendszert?

Egy hírlevél küldő rendszer kiépítése néhány egyszerű lépésben alapszintű digitális tudással is telepíthető. „Aki magabiztosan kezeli az online levelezést és a közösségi média felületeit, annak semmilyen gondot nem okozhat a rendszer felépítése – emelte ki Matykó Noémi. Szerencsére nem kell senkinek sem újra feltalálni a puskaport; a Webgalamb, a MailChimp vagy a SalesAutopilot szoftverek a lehetőségek széles tárházát kínálják. „Arra viszont mindenképpen figyelni kell, hogy legyen megfelelő címlista, tartalomterv s maga a hírlevél szervesen illeszkedjen a marketing stratégiába” – tette hozzá a Chiro alapítója. 

A jó minőségű feliratkozók: építkezz vásárlás helyett

S akkor nézzük meg, hogyan is tehetünk szert jó minőségű feliratkozókra. Alapvetően két forrásból építkezhetünk; vásárolhatunk címeket adatbázisokból, illetve építhetünk listát mi magunk is. Üzletileg egyértelműen a második verzió a relevánsabb, hiszen a saját lista szereplői nagy eséllyel már vásárlóink voltak vagy más módon kerültek velünk kapcsolatba.

A saját lista építésre több lehetőségünk is van:
  • a már meglévő vásárlóinkat iratkoztatjuk föl a hírlevelünkre; ők már vásároltak nálunk, bizalmat szavaztak nekünk
  • folyamatos tartalomgyártás, blog posztok írása; a szöveg alá helyezett feliratkozó gomb elhelyezése a feliratkozás ösztönzésére
  • gyűjthetünk email címeket szakmai konferenciákon; a személyes kommunikáció segíti a bizalomépítést

S persze a feliratkoztatás ösztönzésére még számos lehetőség áll a rendelkezésünkre. Az újabb akciókról való értesítés, a kedvezmények, ajándékok, nyereményjátékok felkínálása éppen úgy adott, mint a mondjuk egy „csali” bedobása. Ilyen csali lehet például egy autóalkatrészboltot üzemeltető számára az a lehetőség, hogy az email címe megadásáért cserébe exkluzív vagy egyedi, de számára releváns tartalmat vagy információt kap. „Mivel az ilyen ajánlatokkal valóban csak a célcsoportunk fog élni, nagyon jó minőségű listát tudunk építeni, de nagyon fontos, hogy önszántukból iratkozzanak föl, kerüljük a »szürke« módszereket – mondta Matykó Noémi. Inkább legyen egy kisebb, de jobb minőségű listánk, mint egy nagy, aminek jelentős része számunkra értéktelen.

A jó hírlevél nem spam és több, mint egy email

A jó minőségű hírlevél egyik legfontosabb jellemzője – s többek között ez különbözteti meg a spam-től is – hogy nem kéretlen és nincsen tele tolakodó ajánlatokkal. A jó hírlevél a célcsoport számára releváns ajánlatokat, edukatív tartalmakat ad és a címlistán szereplőket nem bombázza akciókkal. A Bükki Gyógynövény Kft. immár két éve működik együtt a Chiro Marketing ügynökséggel, így a hírlevelezésük is teljesen új alapokra került; a feliratkozók a szakmai ajánlás alapján havi két hírlevélben értesülnek a gyógynövényekhez kapcsolódó otthoni praktikákról, az új termékekről, vagy a minőségi alvás elősegítésének lehetőségeiről. Ugyanakkor a küldés gyakorisága tevékenységenként és iparáganként változhat, hiszen másképpen használja az eszközt egy online hírportál és egy autókereskedő cég, ahol az ügyfelek nem vesznek havonta új autót.

S még néhány alapvetés ahhoz, hogy a feliratkozók türelmetlenül várják a következő hírlevelet:
  • figyelemfelkeltő, de nem kattintásvadász szöveg a tárgymezőbe
  • könnyen olvasható betűtípus
  • jól tagolt, ne túl hosszú vagy rövid szöveg
  • releváns fotó használata
  • cselekvésre ösztönző gomb (CTA)
Kiszervezni vagy bent tartani?

A „vajon érdemes-e a hírlevél küldést kiszervezni?” kérdésre a választ a vállalkozás mérete adja meg. Matykó Noémi szerint ezt a tevékenységet ameddig lehetséges érdemes házon belül tartani, mert így megmarad a közvetlen kapcsolat a felhasználókkal, viszont egy bizonyos méret felett a rendszer működtetése nagyon idő- és energiaigényes lehet a különböző szegmensek kiszolgálása és a specifikációk miatt. A Bükki Gyógynövény Kft. esetében a termékgyártás jelenti a szűk keresztmetszetet, hiszen míg a vállalkozás pénzügyeit Zita férje kezeli, addig a párnák elkészítéséért már ő felel. Viszont a koronavírus időszak alatt nem csupán a webshop ért el háromszoros növekedést, de időközben megszületett az első gyermek is. „Összefogtunk, megoldottuk a legnehezebb helyzeteket is, viszont az online feladatokra – a brand építésére, a kommunikációra, a hírlevelekre – már nem maradt kapacitásunk, így ezeket a feladatok a Chiro látja el” – említette Zita, aki mindenki számára ajánlja a hírlevelezést, hiszen minimális ráfordítással nagyon sokat lehet belőle kihozni.

Összefoglalva

  • a hírlevél továbbra is az egyik leginkább költséghatékony marketing eszköz
  • mérettőel függetlenül minden vállalkozás számára ajánlott
  • telepítés és üzemeltetése költséghatékony és nem igényel szaktudást
  • csökkenti a vállalkozás online kiszolgáltatottságát, növeli a kommunikációs függetlenséget

Ha Te is szeretnéd megismerni a hírlevél készítés rejtelmeit és sikerre vinni vállalkozásodat csakúgy, mint Zita, keresd fel D tervünket, melyben végigvezetünk az ehhez szükséges lépéseken.

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.