A ViddL futárcég léte az egyik legmarkánsabb példa arra, hogy a hagyományos üzleti gondolkodás elvetése, a magas kudarctűrési képesség és a folyamatos megoldáskeresés sikeressé és megkülönböztethetővé tudja tenni a céget nem csupán a piacon, de a benne dolgozó kollégák számára is. A ViddL a digitalizáció adta lehetőségekkel új szintre emelte a csomagkiszállítás hatékonyságát, emellett kimaxolta az élményfaktort a dolgozói és a vevői oldalon is. Interjúnkban Tüske Tamás ügyvezető mutatta meg, mi is van a siker mögött.
Most, a covid idejen logikus, hogy felfut a házhozszállítás, de 2017-ben milyen relevanciája volt annak, hogy startup-ként éppen a futárbizniszbe vágatok bele? Nem volt ez lutri, békeidőben?
Mi valóban egy startup-cég vagyunk és az ilyen cégeknek az az egyik ismérve, hogy nem feltétlenül találnak rá azonnal az adott piaci problémára, amire megoldást tudnak kínálni. Ez a mi esetünkben is így volt, mert először nem is futárcégben, hanem egy, az Oszkár mintájára működő csomagszállítási modellben gondolkodtunk. De nem embereket, hanem csomagokat juttattunk volna el Győrből Budapestre és persze vissza. Sokszor megesik, hogy otthon marad egy tankönyv, egy kulcscsomó, s mivel napi szinten is nagyon sokan utaznak ezen az útvonalon, az ötlet elsőre jónak is tűnt. Nekiláttunk a piackutatásnak, elkezdtünk validálni, de nagyon gyorsan kibukott: miközben a probléma valós, ennek ellenére nincsen rá akkora piaci igény, amire rentábilis vállalkozást lehetne építeni. Azonnal másik irányba indultunk el.
Mi volt a következő lépés?
Több, főleg kisebb webshopot üzemeltető ismerősünk panaszkodott amiatt, hogy nem kapják meg azt a fajta rugalmas és megfizethető kiszállítási opciót a nagy logisztikai cégektől, amelyért megéri kiszállítani a csomagot. Van a piacon olyan logisztikai cég is, amelyik egy bizonyos darabszám alatt nem is vállalja el az adott webshop logisztikai kiszolgálását. Ez pedig egy kezdő- vagy kisebb webáruház esetén valódi problémát jelent, hiszen nehezen tudja megoldani az ügyfelei kiszolgálását. Elkezdtünk foglalkozni ezzel a problémával és ez volt az induló modellünk is. De nagyon gyorsan rájöttünk arra, hogy a rugalmas kiszállítás, a rugalmas kézbesítési időablakok megtalálása és az adott webshopok alacsony csomagszámai nem skálázhatók. Ez pedig szinte lehetetlenné teszi az adott futárútvonalon a csomagsűrűség növelését. Vagyis itt egy újabb problémába ütköztünk. De nem álltunk meg, hanem nagyon alaposan szétnéztünk a külföldi piacokon és főleg arra figyeltünk, hogy az úgynevezett utolsó kilométeres (last mile delivery) startup-ok hogyan is dolgoznak. Nagyon sok jó gyakorlatot találtunk és nagyon sok, az adott piacon dolgozó startupperrel beszéltünk. Azt láttuk ezek után, hogy az utolsó kilométerek kihívást jelentenek a nagy logisztikai cégek számára.
Mi okozza ezen a ponton a nehézségeket?
Miközben a kiszállításnak ez a legrövidebb szakasza – tehát amikor a depóból, a központból a vásárlóhoz kerül a csomag – összességében mégis itt jelenik meg a teljes csomagszállítás költségeinek mindegy 30-50 százaléka.
Miből tevődik össze ez a hatalmas számarány?
Ezen a szakaszon kell pontosan értesíteni az ügyfeleket, a futár személyesen keresi fel a címet, de lehetséges, hogy a megrendelő nincs otthon, így a csomagot vissza kell vinni a depóba, majd másnap újra próbálkozni kell. Látható, hogy ez egy időigényes és költségintenzív szakasza a logisztikának. Mi ezen a ponton láttuk meg a lehetőséget, s arra gondoltunk, hogy digitális megoldásokkal orvosolni tudjuk ezt a problémát. Az volt a célunk, hogy a csomagszállításban biztosítani tudjuk azt az ötcsillagos csomagkiszállítási élményt a megrendelők számára, ami ma már elengedhetetlen készség az e piacon tevékenykedő cégek esetében. Tehát arra jutottunk, hogy az utolsó kilométeren ötvözzük a digitális megoldásokat és az említett ötcsillagos csomagkiszállítási élményt, mert erre igény mutatkozott a logisztikai cégek és a piac irányából is. Az indulás pillanata végül is 2018 őszére érkezett el.
Vagyis az első másfél év a folyamatos ötleteléssel, újra indulással, útkereséssel telt?
Gyakorlatilag igen: ötlet, piackutatás, validálás, IT-fejlesztések. Ráadásul a technológiai háttér kialakítását házon belül oldottuk meg, így az applikációk, a szoftver is saját fejlesztésünk. Folyamatosan fejlesztettünk, tanultunk… így jutottunk el odáig, hogy ma már közel ezer csomagot szállítunk ki naponta.
Úgy tűnik, hogy a digitális megoldások alappillérei a cégnek, mit kell tudnunk a technológiai háttérről, hogyan szolgálja a digitalizáció a hatékonyságot és az élményt?
Ahogyan említettem is, a ViddL az utolsó kilométeres kiszállítás nehézségeire nyújt megoldást városon belül. A csomagokat azonnal mozgósítható futárokkal kézbesítjük, akik viszont nagyon is használják a digitális megoldásokat. Egy komoly applikációt fejlesztettünk a számukra, a kézbesítési hatékonyság mögött pedig egy jól kidolgozott értesítési rendszer működik, ami lehetővé teszi, hogy a címzett bármikor módosíthatja a kézbesítés időpontját és címét mindenféle telefonhívás nélkül. Emellett a csomagok útvonalát geolokáció alapján optimalizáljuk, így órára pontosan ki tudjuk számolni, hogy a küldemény mikor érkezik meg a címre. Ezt pedig nem csak egy e-mail- és sms-alapú értesítési megoldással támogatjuk meg, hanem Magyarországon szinte egyedülileg bevezetett Facebook messenger értesítési megoldásunkkal is. A ViddL esetében arról van szó, hogy a vevő minden egyes pillanatban tudhatja, hol jár a csomagja és értesül arról is, ha a futár például defektet szenved és így késik a kiszállítás. A címzett Messenger automatikusan üzenetet kap akkor, ha az e-mailben/SMS-ben megküldött időponthoz képest több, mint fél órás késésben van a futár. Fontosnak tartjuk, hogy az ügyfelek pontosan tudják, hogy mikor mire számíthatnak, mert ez hozzátartozik a jó kézbesítési élményhez.
Tényleg egy applikáció a motorja az egésznek?
Az applikáció egy nagyon fontos eleme a működésünknek és a futár kollégáink imádják. Érdemes tudni, hogy a futárjaink leginkább a Z és az Y generáció tagjai közül kerülnek ki, akik számára fontos a rugalmasság és a digitális megoldásokkal is szívesen élnek. Nálunk pedig valóban rugalmasan, akár háromórás idősávokban is dolgozhatnak, az appban pedig nem csak a kézbesítéssel kapcsolatos folyamatokról kapnak azonnali információkat, hanem azon keresztül a napi- vagy a havi keresetüket is nyomon tudják követni. Ha úgy tekintünk rá, akkor azt is mondhatjuk: a futároknak egy applikáció a főnöke. Tehát őket egy mobilapp segíti, de emellett van egy webapplikációnk is, ami gyakorlatilag a belsős rendszerünkként működik; optimalizálja az útvonalakat és azokat kiosztja a futároknak, de nyomon tudjuk követni a teljesítményüket, a kézbesítések sikerességét is. A legnagyobb előny az, hogy a ViddL futárkodáshoz nem kell sem a város ismerete, sem előzetes futár szakmai tapasztalat. Egy személyes találkozó, majd egy próbanap után már munkába is lehet állni a ViddL-nél.
A keretrendszereitek készen vannak, vagy folyamatos a fejlesztés?
Egyik oldalról futár-, míg a másikról IT-cég vagyunk. Az a hitvallásunk, hogy egy digitális termék soha nincsen készen, mert folyamatosan fejlődik az adott felhasználói visszajelzések alapján és az ügyféligények is folyamatosan változnak. Utóbbi esetében a koronavírus-járvány nagyon jó példát hozott. Amikor kitört a krízis, a megrendelők nem akarták átvenni a csomagokat, így nagyon gyorsan ki kellett dolgoznunk valamilyen érintésmentes megoldást. Ez pedig egy olyan fejlesztés volt, ami szerint a vevők kapnak egy email-ben generált hatszámjegyű kódot, amit csak be kell diktálniuk a futárok számára, így egyáltalán nem kell érintkezniük még egy mobiltelefonos aláírás esetére sem. Természetesen folyamatosan kérjük a visszajelzéseket a futároktól, a címzettektől és a velünk együtt dolgozó logisztikai partnerektől is. Egyre jobbá szeretnénk tenni az élményt és hatékonyabbá a kiszállítást.
Egy kicsit térjünk vissza az emberi dimenziókhoz, a kihívásokhoz, mert ahogy elmondod, több olyan pontja is van a történetnek, ahol sok ember már kiszállt volna, Ti viszont mégis végigvittétek a terveiteket ezen az energiaigényes, akár kudarcos időszakon. Mi vitt előre, mi volt a cél?
A cég négyfős tulajdonosi köre az elejétől kezdve együtt dolgozik. Közösen arra gondoltunk, hogy lehetséges innoválni, értéket teremteni a csomagszállítás szegmensében is. Úgy láttuk, hogy Magyarországon az elmúlt tíz év alatt szinte alig történt változás ebben a szegmensben s az volt az alapállásunk, hogy lehet ezt jobban is csinálni. Nagyon hajtott bennünket az a vágy, hogy értéket teremtsünk és maradandót alkossunk. Minderre a leginkább a vállalkozói létben láttuk meg a lehetőséget, így minden nehézség ellenére is mentünk tovább.
Merthogy vállalkozni szabadságot is jelent?
Így lehet igazán értéket teremteni. De így tudunk munkát biztosítani a futároknak is, ezen keresztül pedig több ezer tonna széndioxidot fogtunk és fogunk vissza a kerékpárok használatával. Ez jó érzéssel tölt el bennünket, hiszen ez egy fontos érték és akkor is az értékteremtés lebegett a szemünk előtt, amikor nagyon nehéz időszakokat éltünk meg.
Ez akár a víziótok is lehetne?
Olyan csomagszállítást szeretnénk megvalósítani, ami a különböző digitális fejlesztéseknek köszönhetően növeli a logisztikai cégek számára a kézbesítési hatékonyságot és emellett ötcsillagos kézbesítési élményt tud nyújtani a címzetteknek. S igen, mindezt fenntartható módon tesszük.
Nézzük a húzós időszakokat: mi volt a legnehezebb?
Még két évvel ezelőtt is gyakorlatilag mindenféle erőforrás nélkül – nem volt pénzünk és emberi segítségünk – dolgoztunk kora reggeltől este tíz óráig. Ekkoriban a hajnal ötös kelés után félórával már az irodában voltunk, ahol megérkeztettük a csomagokat, majd szortíroztunk, optimalizáltuk az útvonalat és kiszállítottunk. Este pedig leszámoltunk, visszavettük a csomagokat. Minden egyes nap ezt csináltuk, hétvégén pedig a rendszeren, az üzemeltetésen, a fejlesztéseken dolgoztunk. Körülbelül négy hónapig dolgoztunk ebben a formában, ami a legnehezebb, egy iszonyatosan embert próbáló időszak volt. S megesik az is, hogy ilyenkor az ember elgondolkodik azon is, hogy vajon megéri-e beletenni az energiát…
Aztán azon kellett elgondolkodni, hogy az ember ne váljon a saját vállalkozása rabszolgájává? Hogyan léptetek ki ebből a körből?
Azon voltunk, hogy változtassunk ezen a működésen, ami még nem sikerült teljes mértékben, de jól haladunk. Nagyon sokat segített az, hogy egyre több olyan ember csatlakozott hozzánk, akik tudtak azonosulni a víziónkkal, azzal, amit képviselünk. Az ügy mögé álltak és ezerrel, szívvel-lélekkel tolták a munka szekerét, így pedig lassan kialakult egy bizalmi légkör azokkal is, akik nem voltak ott a cég indulása idején. El kellett telnie egy kis időnek, amíg létrejött egy olyan csapat, amelyikkel minden problémával szembe lehet nézni. Fontos erőforrásunk emellett az is, hogy egyikünknek sem volt korábban logisztikai tudása vagy tapasztalata, mindent élesben tanultunk meg, saját magunkat fejlesztettük. Emiatt pedig nagy előnyünk, hogy nem vagyunk részei a konvencionális gondolkodásnak, képesek vagyunk az adott dologra másképpen nézni. Az „azért nem változtatunk, mert tíz éve is így volt…” attitűd nem a miénk. Abban hiszünk, hogy mindent meg lehet csinálni másképpen és jobban is; ez a naivitás visz előre bennünket és az élet sokszor minket igazol.
Akkor a járt utat a járatlanért bizony hagyd el?
Igen, ez egy jó megfogalmazás.
Hallom a hangodon, hogy nagyon fontos számodra a bizalom és a csapat… ezek nélkül nehéz sikeres vállalkozást építeni?
Szinte lehetetlen. Ha most egyedül lennék és belevágnék egy másik vállalkozásba, akkor az lenne az első dolgom, hogy ugyanezeket az embereket megtaláljam. Lehet, hogy egy ideig megy egyedül is, de mégis azt mondom: lehetetlen egyedül egy jó vállalkozást felépíteni. Mindig vannak nehezebb időszakok, mindig vannak hullámvölgyek és akkor nagyon fontos, hogy legyenek körülötted olyan emberek, akik akár kétszer annyit is vállalnak, hogy téged tehermentesítsenek. Elég jól ismerjük a hazai startup ökoszisztémát és kevés olyan csapatot látok, látunk, ahol a kezdetekben alakult csapat magja még mindig együtt van. Persze mindig jöhetnek jobb lehetőségek pénzben vagy karrierben, egy váltásban, de esetünkben én és az üzlettársaim is annyira hiszünk a cégben, hogy eddig senki nem választott másik utat. Jelenleg kilenc fős operációs csapattal és közel negyvenöt futárral dolgozunk, de hamarosan akár hatvan fős is lehet ez a futár bázis a karácsonyi csomagszállítási rohamnak köszönhetően.
A vízió egy dolog, de mivel lehet még egy csapatot tartósan összetartani, mi adhatja még a kohéziós erőt?
Azt hiszem, hogy erre nincsen pontos vagy általános recept. Viszont mi azon vagyunk, hogy támogató atmoszférát teremtsünk, s nem csupán alkalmazkodunk, de meg is bízunk a kollégáinkban – és ez kölcsönösen fennáll. Ez pedig nagyon is bevált, amit mutat az is, hogy az új kollégák ajánlások alapján érkeznek hozzánk. Emellett törekszünk egy nagyon magas szintű transzparenciára, illetve nem érvényes nálunk a korábbi idők tradicionális főnök-beosztott viszonyrendszere sem. Itt mindenki véleménye és javaslata számít, amit a workshopokon szabadon el is mondhat és érvényesíthet.
Talán minden mindennel összefügg: korodból ítélve Te sem szereted a poroszos haptákvilágot, ezért véletlenül sem hozol létre olyat…
Nem tudom elképzelni, hogy ne a konstruktív és a lehetőségeket, megoldásokat kereső gondolkodás játszaná nálunk a főszerepet. Ez a szellemiség pedig egy hihetetlenül motiváló környezetet tud létrehozni.
Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség