Logisztika és fulfilment: kinek hogy éri meg?

Olvasási idő 4 perc

A hosszas előkészítés után, amit piackutatással, cégalapítással, a beszállítókkal történő megegyezéssel, a weboldal elkészítésével, a marketingstratégiád kialakításával és még számos egyéb dologgal töltöttél, végre eljön a pillanat, amikor elindulhat a vadonatúj webshopod. Ekkor kicsit hátradőlnél, de ha mindent jól csináltál, elkezdenek jönni a megrendelések, amelyeket gyorsan és pontosan kell teljesítened, mert ha nem, a vállalkozásod rövid életű lesz. 

A rendelések teljesítésének folyamata, vagyis az order fulfilment a webáruházak napi munkájának oroszlánrészét teszi ki, hiszen ide tartozik a raktározás, a csomagolás, a kiszállítás és a számlázás is. A feladat sokféleségéből jól látszik, hogy itt rengeteg időráfordítással, emberi erőforrással és költséggel kell számolnod.

Amikor egy vállalkozás elindul, eleinte még nem tűnnek túl bonyolultnak a logisztikai feladatok, de ahogy kezdenek emelkedni a csomagszámok, könnyen kaotikussá válhat a helyzet, és kialakulhat a “doboz hátán doboz” állapot. Ez magával hozza a hibákat, amely rombolja a céged jóhírét, és jelentősen növeli a költségeket is a nap végén. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, már az elejétől egy jól átgondolt logisztikai folyamatot kell kitalálnod.

Saját vs. kiszervezett logisztika

Ma már a saját raktárak és ehhez kapcsolódó személyzet, sofőrök és gépjárműflotta helyett lehetőség van a fulfilment-folyamat részbeni vagy akár teljes kiszervezésére is. Az, hogy melyik megoldás éri meg jobban, nagyban függ a termékek jellegétől, méretétől, mennyiségétől, de a folyamat egyes részeinek kiszervezése valószínűleg a legtöbb webshop számára mindenképp megéri.

Kezdő e-kereskedőként saját raktárat fenntartani például akkor lehet célszerű, ha fizikai boltban is értékesítesz, amelyhez már eleve fenntartasz raktárhelyiséget, vagy ha olyan (pl. kézműves) termékeket árulsz, ahol nem nagy tételben történik az értékesítés, és akár saját ingatlanból, a “garázsból” meg tudod oldani.

Saját gépjárműflottát ma már szinte csak olyan esetben érdemes tartani, ha nagy mennyiségű árut kell folyamatosan mozgatni több raktár, vagy fizikai boltok és raktárak között, illetve gyorsan romló termékeknél, mint például a melegétel vagy hűtött áru. Az ilyen árukat, és néhány nagyobb FMCG termékeket áruló webshopon kívül az ügyfelekhez történő házhozszállítást szinte mindenki futárcégekkel oldja meg, hiszen már rengeteg szolgáltató van jelen az itthoni piacon is.

Sok webshop kínál ingyenes kiszállítást, hiszen általában a vásárlás utolsó szakaszában szembesül a vevő ezzel a költséggel, ami nem ritkán eredményez kosárelhagyást. Persze a szállítás valójában sosem ingyenes, és ahhoz, hogy a költségeket alacsonyan tudd tartani, érdemes odafigyelni a következőkre:

Szorítsd lejjebb a szállítási költségeket! A forgalmazott termékektől függően találd meg az ideális szállítási módokat és partnereket, amit időről-időre vizsgálj felül, hiszen folyamatosan változik a szolgáltatók árazása, és új szereplők is megjelennek a piacon. Ha exportálsz is, célterületenként érdemes helyi szállítócéget keresni, akik helyi infrastruktúrával rendelkeznek, és versenyképesek az áraik.

Csomagolj ésszerűen! Fontos, hogy mind a külső, mind pedig a belső csomagolóanyagok jól legyenek megválasztva, méretezve, hiszen nagyrészt ezeken múlik, hogy a termék sértetlenül megérkezik-e a vevőhöz. A túlméretezett külső csomagolás viszont feleslegesen foglalja a helyet a raktárban és a teherautóban is, ami pénznben is kifejezhető többletköltséget okozhat. Egyre több vásárló számára kiemelten fontos a fenntarthatóság, ezért lehetőleg környezetbarát anyagokat használj!

Használj korszerű, integrált megrendeléskezelő programot! Egy mai igényeknek megfelelő szoftver már közvetlenül kommunikál a webshoppal, tudja kezelni a megrendeléseket, a készletadatokat, a teljesült vagy meghiúsult kiszállításokat és a számlázást. Enélkül a folyamatok sokkal nehezebben kézbentarthatóak, és nagyobb a hibalehetőség, ami sok pénzbe és presztízsveszteségbe kerülhet.

Teljeskörű fulfilment szolgáltatók

Ha úgy döntesz, hogy nem akarsz/nem éri meg neked logisztikával vesződni, lehetőség van az egész folyamatot egy partnerhez, vagyis egy fulfilment szolgáltatóhoz kiszervezni. Ezek a cégek egy az egyben vállalják a csomaglogisztikával járó feladatok teljesítését, vagyis a kereskedő nem is találkozik magával az áruval.

Amikor egy vásárló megrendel egy terméket a webshoppan, a rendszer továbbítja a megrendelés adatait a szolgáltató logisztikai központjába, ahol a kereskedő áruit raktározzák. Egy ilyen központban adott esetben több száz másik webshop termékeit is kezelik erre szakosodott, profi szakemberek. A beszerzéskor már közvetlenül ide érkeznek az árucikkek, amelyeket a megrendelést követően a központ dolgozói előkészítenek, becsomagolnak, és a kereskedő nevében kézbesítik a vásárlónak. A készletnyilvántartást folyamatosan végzik, és megállapodás szerint a teljesített megrendelések után általában hetente számolnak el a kereskedőkkel, vagyis nem megszabott havidíjért, hanem a forgalomtól függően vállalják a munkát. Ez a konstrukció azért kedvező, mert csak akkor kell fizetned, amikor már nagy valószínűséggel kifizették a terméket, és csak annyit, amennyit forgalmaztál.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.