„Mi a valóságban is extrém sportolók vagyunk. Olyat is megcsinálunk, amit más nem mer!” – a Meglepkék kalandja a Pinteresttel

A Meglepkék Magyarország legelső élményajándék vállalkozásaként jött létre. Azokat a különleges élményeket, amit ők tudnak nyújtani az emberek közel húsz éve változatlanul imádják, annak ellenére, hogy a közelmúlt történései őket is próbára tették. Amikor indultak jóformán csak virágküldés létezett Magyarországon, jelenleg pedig már több, mint 2200 romantikus, családi vagy extrém programot és ajándékot kínálnak. Sashalmi Attila a cég megálmodója és ügyvezetője avatott be minket abba, hogyan lehet ezt hosszútávon jól csinálni, és arról is beszélgettünk, hogyan adott új lendületet a cégnek a konkurencia, a versenyszellem és a Pinterest.

A Google értékelésetek 4,8. Nagyon jól hangzik! 

Lehetne az 5 is! De 1000 megrendelésből azért 1-nek mindig savanyú a szőlő. És annak az egynek a közösségi média által manapság nagyon nagy hatalma van.  Nekünk pedig, ha igazságtalanul pontoznak le, nincsen semmilyen lehetőségünk megvédeni magunkat. 

Azért a többség mégiscsak 5 csillagot szokott adni. Mi az, amit értékelnek bennetek a „termékeiteken” kívül? 

A hozzáállásunkat! Nagyon kedves lányokat választunk ügyfélszolgálatra. Szegények kapnak savat, borsot, de akkor is mosolyognak, udvariasak, előzékenyek és minden problémát megoldanak. Ha valami nem stimmel a munkatársunkkal, elbúcsúzunk egymástól. Sajnos meg kellett tanulnunk, hogy ha van egy rossz alma és sokáig hagyod a kosárban, akkor a többi is olyan lesz. Pedig nálunk fő szempont, hogy mindenben segítsünk az ügyfeleinknek. Múltkor is valaki szombaton este 11 órakor hívott. Már csak kíváncsiságból is felvettem a telefont, azt mondja: Jó estét kívánok! Szeretnék egy jutalmat beváltani! Ez lehet bók is: azt hiszik, akkora cég vagyunk, hogy már 24 órás ügyfélszolgálatot tartunk.  

A cégetek 19 éves. Mi minden változott ez alatt az idő alatt? 

Az akkori cég, meg a mai cég nem hasonlítható össze! Egyrészt a kezdetekkor a kínálat csak abból állt, hogy: virágkiszállítás, limuzin, chipendale fiú, meg tandemugrás. Azóta kinyílt a világ, és nincs oly élmény vagy ajándék, amit ma már ne lehetne elérni. Másrészt első generációs vállalkozó vagyok, saját magamon tanultam a cégvezetést, a hibáimon, a buktatókon keresztül. Rengeteget változott a hozzáállásom. 

Ilyen távlatból milyen tanácsot adnál az akkori magadnak? 

Azt, hogy konzekvensen és precízen csináld! Én ugyanis inkább egy intuitív, álmodozó ember vagyok, de rá kellett jönnöm arra, hogy ha valami nem megy, akkor meg kell találni azt az embert, aki ezt kompenzálja. Az elején azt hiszed, hogy tudod, hogy mi történik a cégben, de amíg nem nézed a számokat, nem nézed a statisztikákat, nem elemzel, addig csak vakon mész. Hibáztathatod a világot, a kormányt, bármit, ha nem megy, csak te leszel a hibás. És hála Istennek, akkor egy nagyon jó barátom, Bohai Róbert bekerült a képbe, aki a számok világában van otthon, és jól kiegészít engem. Ha ő nincs, akkor valószínűleg az én szárnyalásommal már tönkre is tettem volna a céget.  

Mi volt egyébként a fő inspirációd anno, hogy pont élményekkel kezdj el foglalkozni?  

Egy olyan családból származom, ahol a megélhetést anyukám tudta ugyan biztosítani, de az már nem volt meg, hogy gyerekek elmegyünk moziba, vagy ide-oda, ezért később ezt magamnak kellett megteremtenem. Fiatal koromban éjszaka „összegyűjtöttem” pl. annyi virágot, amivel a hölgyet el tudtam bűvölni, vagy olyan dolgokkal leptem meg, ami nem feltétlen a pénzről szólt. És ezekből lettek kezdetben a „meglepetés ötletek” is. Furcsa fintora a sorsnak, hogy kezdetben férfiakat céloztunk meg, és most 75%-ban nők az ügyfelek. 

Amikor indultál, még csak virágküldő szolgálat volt, így ezen a területen teljesen úttörő voltál. A környezeted mennyire hitt ebben, amit elkezdtél?

Az anyukám még pár évvel ezelőtt is megkérdezte, hogy volt ma megrendelés? Ő soha nem értette meg, hogy interneten és weboldalon keresztül, hogy lehet pénzt keresni. De anno a suliban az osztálytársaim sem hittek ebben: azt mondták, jó hát vicces, hadd csinálja! Nekem viszont nem volt kérdés soha, hogy sikeres lesz.  

Az iskolában már erre készültél? 

Mindig military beállítottságú voltam: küzdősportok, ejtőernyős ugrás, lövészet, fegyverek, hasonlók. Megmondom őszintén, zöld sapkásnak készültem. Csakhogy az egyik éles harcnál a térdemet szétrúgták, úgyhogy kiesett ez a kommandós, military vonulat.  

Szerintem sok-sok ezer ember hálás, hogy végül inkább ezt választottad. Mik a legnépszerűbb ajándékok most, és hogyan változott a sorrend az idők során?  

A legnépszerűbb ajándék mindig valami autós. Emlékszem, amikor legelőször volt lehetőség Siófokon rallyzni Subaruval, akkor az volt a favorit. Utána jött a piros Ferrari, később a Mustang, majd az amerikai autók, most meg a Trabantok. Úgy tűnik, az élményvezetést nem lehet letaszítani a trónról. 

Miért rajonganak még? 

A szélcsatornát imádják! Nagyon jó ár-érték arányban van, és biztonságos is.  A tandemugrás sokaknak bakancslistás, de azért be vannak tojva tőle, ebben meg kipróbálhatják magukat biztonságosan. Ezen kívül népszerű a repülés, helikopterezés, hőlégballonozás, de ezek már felsőbb kategóriás élmények. Utána jönnek a military dolgok: pl. a lövészet, amit a környékbeli országokban nem annyira engednek, így a németeknél, osztrákoknál nagyon megy. Viszont a Facebook többször letiltott már minket, mert fegyverkereskedőnek hitt minket a fotóink miatt. Ezt is meg kellett tanulnunk kezelni, mert ha egy Facebook-fiókot befagyasztanak, az egy nagyon nagy bevételkiesés.

Az elmúlt évek kihívásait hogyan kezeltétek? 

Igyekeztünk úrrá lenni a covid pánikon, de történt egy olyan üzleti tényező is, ami számunkra ideális volt: letérdelt az egyik cég. Óriási balhéjuk volt. A mi területünkön nem volt igazi konkurenciánk, de már nagyon belenyúlt az élményszekcióba. Az új partnerkeresés ezt követően nem volt könnyű, mert sokan teljesen elidegenültek ettől a tovább értékesítéstől. Sokáig kellett küzdenünk azért, hogy a különbséget megérezzék.  De végső soron jelentősen megerősödve, pozitívan kerültünk ki a helyzetből. 

Ez a mostani válság hogyan érint benneteket?

Sokan voltak Katások, így sok vállalkozás bedőlt. Most naponta két e-mailt kapunk, hogy bezár ez az étterem, bezár az a vállalkozás, vagy bezár az egész szálloda a rezsi miatt. És ez még csak sajnos a kezdet. Vannak, akik kiszámolták, hogy ahhoz hogy megérje nekik tovább működni, a pizzát 16-17 ezerért kellene, hogy adják. Nehéz ilyenkor kezelni a helyzetet.  Például múltkor is egy fiatal lány vesz egy hotelbe utalványt, odaadja a szerelmének, nagy a boldogság, hurrá, megyünk! És amikor be akarnak csekkolni, kiderül a szálloda megszűnt. Sajnos ez most nem rajtunk múlik.  A célunk, hogy minél nagyobb kínálat legyen, de most mi is küzdünk ezzel.

Fent vagytok a Pinteresten is. Mi volt a motiváció, hogy ott is jelen legyetek?

Régóta tervben volt, és egyszer mondtam a kollégáimnak, hogy figyeljetek csajok, most megcsináljuk, töltögessetek fel képeket! Csakhogy kiderült, ez nem ilyen egyszerű.  Ha csak úgy csinálgatod sok értelme nincsen. Van egy konkurenciánk, akivel nagyon jóban vagyunk, havonta egyszer leülünk, reggelizünk, jókat nevetünk, beszélgetünk. Kiderült, hogy a Pinteresten ők már 10 ezer megtekintéssel előttünk járnak. Mondom, hát ez nem oké!  Elkezdtem keresni egy szakértőt, aki segíthetne ezen. Így találtam rá Buda Áronra. Nagyon durván kijött a különbség! Az analitikában, a konverzióban már több milliós forgalom jön róla azóta, hogy ő belépett a képbe. De ide is el kellett jutni, meg kellett találni azt az embert, aki ezt szívvel-lélekkel csinálja. Lehet, hogy pénzbe kerül, de azt is meg kell nézni, hogy mennyit hoz. Most jelenleg ott vagyunk, hogy 300 ezernél is több a megtekintésünk havonta.  

Buda Áron ’Pinterest marketing szakértőt’, a Pintguru cég tulajdonosát is megkérdeztük ezzel a témával kapcsolatban. 

Milyen eredményeket tudtál Attiláéknak produkálni? 

Pár hónap alatt 300 000-es megtekintéshez jutottunk el, és ha beírod az „ajándék” kereső szót, szinte minden esetben a Meglepkékhez fogsz kilyukadni. Egy kattintással onnan a weboldalára tudod magad navigálni, ahol akár már vásárolhatsz is. Azért lehet a Pinterest jelenléttel sok pénzt keresni, mert a pinjeid itt évekig fent maradnak, vagyis évekig hoznak vásárlót. Ráadásul ez a világon a harmadik legnagyobb kereső felület a Google és a Youtube után: közel félmilliárd felhasználója van. Az igaz, hogy lassan épülő platform, viszont az organikus eléréseket nem korlátozza a Pinterest, szóval 1000-szer jobb, mint a Facebook!  

Hogyan indult az együttműködésetek Attilával és mi volt a cél? 

Amikor először beszéltünk, ő azt mondta, hogy le akarja nyomni a konkurenciát. Erre volt pár hónapunk. Azt beszéltük meg, hogy az igényes, magasan iskolázott nőket fogjuk megcélozni a pinjeinkkel, akik szívesen vesznek mondjuk élményautózást a férjüknek, párjuknak ajándékba. A Pinterestet ugyanis többnyire az intelligens, kreatív emberek használják, akik háromnegyede nő és 40 százalékuk felsőfokú végzettséggel is rendelkezik. Ők- azt lehet mondani-, hogy egy ’online oázisként’ tekintenek a Pinterestre, hiszen itt nincsenek hírek, politikai hirdetések, gyűlöletkeltő tartalmak, itt igazán ki lehet kapcsolódni. A vállalkozásoknak is előnyös ez a pozitív hangulat, mivel itt könnyebb kiépíteni a bizalmat. És ha valaki bízik benned – mert már meggyőzte a tartalmad -, akkor hamarabb fog vásárolni nálad. 

Mi szükséges ahhoz, hogy egy hasonló vállalkozás ilyen eredményeket érhessen el?

Rendszeres posztolás és rengeteg fotó! Ha van fent közepes minőségben 100 képed, amit 100 nap alatt tettél ki, az sokkal jobb eredményt fog produkálni, mint öt db csúcsfotó, ami öt hónap alatt lett kitéve. Nagyjából fél év, de néha már egy-két hónap után is lehet eredményt elérni. A Meglepkékhez hasonló látványos eredményt bárki elérhet, de ehhez érdemes szakértőt felkérni.  

Visszatérve a Meglepkék tulajdonosához, Sashalmi Attilához, kíváncsiak voltunk mit szól az évek során megszaporodó konkurenciához.  

Az elmúlt 20 évben sokan követték vagy szerették volna követni a példátokat. Mivel lehet versenyben maradni? 

Nekünk az az erősségünk, hogy mi a valóságban is extrém sportolók vagyunk: ki tudunk ugrani ejtőernyővel, tudunk lőni, rallyzni. Mi ebben a közegben létezünk. Sok videót forgatunk a Tiktokra, a Facebookra és általában ezeknek is mi vagyunk a szereplői, mert mi olyat is megcsinálunk, amit más nem mer, vagy nem akar.

Láttam ezeket a videókat, nagyon jó kis marketing kampányaitok vannak. Kik találják ki ezeket a kreatívokat? 

Mi magunk. Amikor utazunk ide-oda, akkor jön az ihlet és próbáljuk ezeket együtt összerakni. A tavalyi télapós nagyot ütött! De a Valentin napi közös akció Balázsékkal az is nagyon népszerű volt! 

Mi az, ami a közel 20 év után még mindig minden nap motivál benneteket? 

Mivel ez nagyrészt egy születésnapi biznisz, így sosincs második lehetőségünk. A legfontosabb ezért számunkra, hogy megtegyünk mindent annak érdekében, hogy minden egyes ajándék minden nap tökéletes legyen! 

Buda Áron „pintguru” tippjei azoknak, akik hasonló sikereket szeretnének elérni a Pinteresten, mint a Meglepkék: 
  1. Posztolj rendszeresen!  
  2. Legyen legalább 3-6 hónapos terved! 
  3. Érdemes kitöltened a www.pintguru.hu oldalon a „Pinterest potenciál teszt”-et, hogy meggyőződj róla, érdemes-e neked is fent lenned a Pinteresten! 
  4. Vágj bele kezdőként! A kis brand-eknek is nagy esélye van itt, mivel a Pinteresten a keresések 97 %-a márka független! 
  5. Kérj fel szakértőt, ha egyedül nem megy! A tanulási fázist megspórolhatod ezzel, felgyorsíthatod a folyamatokat és közben azzal töltheted az idődet, amihez valóban értesz. 

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.