Csak az előremenekülés adhat mentőövet: 10 túlélési tipp a recesszióra

Új piaci területek, felturbózott marketing, háromféle üzleti terv. Röviden így foglalható össze Kovács Anita vállalkozásának stratégiája a következő hónapokra. Eléggé nagy a tét náluk is, mint sok más vállalkozó sorstársánál. Szakértőnk, Dr. Horváth Zoltán további tippeket ad arra, hogy hogyan vészeljük át a legkisebb veszteséggel ezt az időszakot. Például vessünk be rövidebb fizetési határidőket, a forint gyengülése miatt dolgozzunk inkább belföldi beszállítókkal, és mihamarabb számlázzuk ki a teljesítésünket. 

Mostanság kétszeresen is nagy kihívás előtt áll a saját pékséget alapító Kovács Anita. A Hospice Alapítvány korábbi programigazgatójának az elmúlt pár év igencsak sűrűre sikerült: először kitanulta a profi kenyérsütést, utána beállt péksegédnek egy neves kézműves pékséghez, a kenyérsütést folytatta egy hobbiműhelyben, majd belevágott az Ide Süss Manufaktúra történetébe. A 2. kerületi Víziváros egyik hangulatos kis utcájában található pékséget idén tavasszal indította el, a vállalkozásban három, már felnőtt fia is aktívan részt vesz. A hely egyik különlegessége, hogy igazi szerelemprojektként született meg. Anita már péksegédként saját pékségről szőtt álmokat, így mikor leküzdve a bürokratikus akadályokat megnyitottak, csak a pozitív visszajelzésekre figyelt, örült, hogy áprilistól júniusig hétről hétre nőtt a vásárlóik száma.  

A kiváló minőségű kovászos kenyerek és péksütemények készítésén túl (Budapesten a kézműves pékségek között is unikálisak azzal, hogy egyáltalán nem használnak élesztőt, még a péksütikhez sem) mindenben igyekeznek a vásárlóiknak kedvezni. Például noha nyáron már nagyon elszabadultak az alapanyagárak (a vaj ára 50%-kal nőtt!) Anitáék nem nyúltak a fogyasztói árhoz. Most már úgy látja, hogy ez nagy hiba volt a részéről. „Szociális érzékenységem nagyon befolyásolja az egész vállalkozást” – meséli Anita, akinek legidősebb fia hívta fel a figyelmét arra, hogy sajnos a kedvezményrendszerüket is muszáj lesz a jövőben átalakítani. A tanárok, a nyugdíjasok, a manufaktúra házában lakók 10% kedvezménnyel vásárolhatnak náluk, csak mivel ők adják a vevők 30%-át, ez jelentős mínusz a bevételoldalon. „Ehelyett egy törzsvásárlói programot tervezünk bevezetni” – mondja Anita.    

A szigorúbb vállalkozói létbe való átlépés lesz tehát számára az egyik nagy kihívás ősszel. A szerelemprojektet, – amelyet édesapjától megöröklött családi cégből keresett magántőkéjéből finanszírozott javarészt – mindenképp piaci alapokra szeretné helyezni. Már csak azért is, mert az Ide Süsst az egyik fiának szeretné majd teljes egészében átadni, és ahhoz, hogy a vállalkozás önállóan is megállja a helyét, muszáj lesz kilépni a rózsaszín ködből. „A nyári szabadságolások miatt jelentősen lecsökkent a forgalom, a keletkező hiányt pedig már egyre nehezebben tettem bele a pékségbe a saját pénzemből. Most három hónapot adtam magunknak, hogy 0-ra jöjjünk ki a hó végén. Ha ez nem megy, szomorúan, de kénytelenek leszünk bezárni” – mondja Anita. Tudják, az ősz nem lesz sétagalopp, mert a másik nagy kihívás, a recesszió (energia-és alapanyagáremelkedés) is ideért.  

Mit terveznek most? „Három, egy optimista, egy pesszimista és egy reális verziót is lemodelleztem a jövőre, és mindegyikhez készítettem külön üzleti tervet is. Az alap, hogy üzletfejlesztésbe kell fogni. Azt látom, hogy csak az előremenekülés adhat mentőövet. Mivel a fix költségeink magasak (jól megfizetett munkaerő, kiváló alapanyag), ezért azt látom, hogy egy út van: meg kell növelni a forgalmat” – magyarázza Anita.   

Hogyan fog ez kinézni a gyakorlatban? Ehhez először megfogalmazták, hogy kik is ők. „A mi koncepciónk, hogy a környék péksége szeretnénk lenni” – mondja az alapító. Ezt követve az Ide Süss célközönsége a környéken lakók, dolgozók.  

Túlélési forgatókönyvük pedig: 
  1. Ráfekszenek a marketingre. Eddig az Ide Süss híre szájról szájra terjedt, saját marketingtevékenységük nem volt.  
  • Ezért növelik jelenlétüket a közösségi médiában, nemcsak posztokkal, hanem hirdetésekkel is. Célcsoportjuk: a helyiek.  
  • Szórólapokat készítenek. 
  • Lesz megállító tábla az üzlet előtt és falból kiálló világító cégér is. 
  • Ízléses termékkínáló is készül. Ezzel a környékbeli kávéházakat keresik meg, ahol nincs vagy nem ilyen minőségű péksüteményt tartanak.  
  1. Azaz új piacokat is meghódítanának b2b vonalon. A környékbeli kávéházakon túl, a szomszédos irodaházakban is megvetnék a lábukat. Az ottdolgozóknak lehetősége lenne rendelést leadni hozzájuk, amelyet ők akár minden nap egyszer kiszállítanának. Anita a kávézói együttműködés kapcsán fejti ki, hogy ő „hisz abban, hogy hosszú távon csak az életképes, ami minden szereplőnek jó”.  
  1. Igazi közösségi pékséggé válnának. „Azt gondolom, hogy egyre nagyobb jelentősége van annak, hogy megosszuk amink van. Mivel egyedül nem használjuk ki a pékség eszközparkját, amikor mi nem vagyunk itt, ki lehet majd bérelni a helyiséget. Ezzel reményeim szerint sok lelkes, még amatőr sütni vágyó fogja elkezdeni megvalósítani az álmait. Ugyanúgy, ahogy egykor én is” – zárja a beszélgetést Kovács Anita. 

Megkérdeztük a Telekom Hello Biznisz állandó szakértőjét, Dr. Horváth Zoltánt, a VGD Hungary tax managerét is, hogy cégvezetés szempontjából mit vizsgáljunk felül a recesszióra készülve.  

  1. Alkalmazzunk rövidebb fizetési határidőket. Ez a gyakorlatban inkább csak az új ügyfeleknél működik, meglévő ügyfeleknél nem biztos, hogy kivitelezhető, és nem is feltétlenül szerencsés lépés a megszokott fizetési határidő megkurtítása szerződésmódosítással. 
  1. Körültekintően ellenőrizzük új és már meglévő ügyfeleink megbízhatóságát, fizetőképességét a nyilvános, interneten is elérhető adatbázisokból. Kössünk olyan megállapodást, amely alapján jogilag megalapozott követelésünk keletkezik. 
  1. Minél hamarabb számlázzuk ki a teljesítéseinket, és tegyünk meg mindent a követelések lehető leggyorsabb befolyása érdekében (fizetési felszólítások, fizetési meghagyás stb.). Legalább a behajthatatlan követelések áfáját kérjük vissza a NAV-tól, illetve érdemes lehet pénzforgalmi áfa-elszámolást választani. Megoldás lehet a faktorálás is: ez esetben egy faktorcég veszi meg a követelést, így mindegy, hogy a vevőnk esetleg csak 90 napra fizet, mert a faktorcégtől hamarabb is megkapjuk a követelés összegét. 
  1. Célszerű a belföldi beszállítókat előnyben részesíteni. A külföldről beszerzett alapanyagok esetében a forint gyengülése extra terhet jelent a magyar vállalkozásoknak. 
  1. Az egyéni vállalkozás szüneteltethető, ha előreláthatóan nem lenne bevétel az elkövetkező hónapokban. Ez esetben nem kell KATA adót fizetni (ha a szünet ideje alatt a kisadózó nem végez tevékenységet). 
  1. A csökkentett munkaidős foglalkoztatás a túlélés egyik alapvető eszköze, melyhez a pandémia alatt állami oldalról bértámogatások és adóamnesztiák is társultak. Utóbbira jelenleg nincs ésszerű kilátás, de egyes, egyoldalúan a munkáltató által biztosított béren kívüli juttatások csökkentésére, megvonására lehetőség nyílhat. 
  1. A fix működési költségeket alakítsuk változóvá. A változó banki kamatköltségek fix kamatozásúvá alakítását szintén érdemes átgondolni. 
  1. Célszerű átvilágítani a beszerzési folyamatokat. A cél a szállítói költségek csökkentése és a beszerzési kontrollpontok megerősítése, költségkeretek bevezetése. Üzemek, termelési területek összevonásával, folyamatok átszervezésével, új beszerzési források felkutatásával, kiszervezéssel további költségeket lehet megtakarítani. 
  1. Áremelés. A költségek emelkedésével ez sok esetben elkerülhetetlennek tűnik, ugyanakkor fennáll a veszély, hogy a vásárlók a konkurenciához mennek. Ha az áremelés nem járható út, vagy a forgalmunkat kell növelni vagy újra kell gondolni a kiadásainkat. 
  1. Forgalom növelés termékeink/szolgáltatásaink esetleges átalakításával, bővítésével, jobb marketinggel, reklámmal érhető el. Szükség lehet új értékesítési csatornák kialakítására is – fejezi be a felsorolást a szakértő. 

A listából jól látható, hogy Anitáék is a tippek többségét bevetik. Jobb marketinggel készülnek, új értékesítési területre lépnek be, és árat is fognak emelni. Számukra a csökkentett munkaidő nem megoldható, mert épp kapacitásnövelést terveznek, de a beszerzési folyamataikat már átnézték: pl. mivel nem a kávéjukon van a fókusz, ezért márkát váltott ebben, kiváló minőségűt tartanak továbbra is, de nem „speciality” típusút. Ezzel máris sokat spóroltak. 

Szerző:
Kandó Eszter – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.