Közösségi média: kezdjük az alapoknál!

Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn – felületek, amelyek mára kulcsfontosságúakká váltak minden vállalkozás számára. Kiváló marketinglehetőségeket rejtenek, ezért érdemes használni őket. Ismerd meg, melyiket mire használják, hogy ki tudd aknázni a bennük rejlő lehetőségeket!

Üzletszerzésre nem csak a Facebookot tudod használni. A Twitter, az Instagram vagy a Snapchat is kitűnő felületként szolgál a vállalakozók számára a kommunikálásra, a marketingüzenetek megjelenítésére és célba juttatására.  

Persze ezek a fórumok másképpen működnek, mint a korábban megszokott eszközök – érdemes ezért jogilag is utánaérdeklődni ezeknek a dolgoknak. Most azt nézzük meg, hogyan működik, és mennyire elterjedt Magyarországon a Facebook, az Instagram, a Snapchat, a LinkedIn, a Twitter és a Foursquare.

Közösségi média: más, mint bármi más

  • A közösségi oldalak a korábban megszokott egyirányú kommunikációt kétirányúvá tették, amihez a vállalkozásoknak is alkalmazkodniuk kell.
  • A kapcsolattartás a közösségi felületeken rendkívül gyors, közvetlen, és gyakorlatilag a nap 24 órájában zajlik.
  • A tartalmak a felhasználók megosztásai révén terjednek, így a cég kommunikációs szándékaitól független életet is élhetnek. Az üzenetek befolyásolása, megváltoztatása új szabályok szerint lehetséges.
  • A termékek és szolgáltatások közvetlen bemutatását, reklámozását a szórakoztató és informatív tartalom váltja fel.
  • Egyes közösségi médiafelületek eltűnnek, miközben új platformok alakulnak. A cégeknek ezekhez a folyamatokhoz is alkalmazkodniuk kell, azaz követniük kell a trendeket.

Facebook

  • Alapítás éve: 2004
  • Havi aktív felhasználó: 2 milliárd
  • Nők és férfiak aránya: 53/47
  • 18–29 éves online eléréssel rendelkezők jelenléte: 89 százalék

A Föld 7,5 milliárd lakosa közül minden negyedik biztosan használja az alkalmazást. A céges megjelenés szinte elengedhetetlen, globálisan 40 millió kisvállalkozás használja a közösségi hálót. Magyarországon a felhasználók száma eléri az 5,4 milliót, ez a legnépszerűbb közösségi oldal hazánkban.

A magyar felhasználók 53 százaléka nő (vagyis 47 százalék férfi), 16 százalékuk csak asztali gépről, 29 százalékuk csak mobilról használja az oldalt, míg a többség (59 százalék) mindkét eszközt használja, hogy elérje a közösségi oldalt.

A felhasználók ma már Facebookról szerzik be az alapvető információkat, sokszor követnek másokat. A legnépszerűbb oldal Tibi atyáé, akinek a bejegyzései Magyarországon 1,2 millió embert érdekelnek.

Instagram

  • Alapítás éve: 2010
  • Havi aktív felhasználó: 700 millió
  • Nők és férfiak aránya: 68/32
  • 18–29 éves online eléréssel rendelkezők jelenléte: 59 százalék

Az Instagramot ma már világszerte több mint hétszázmillió ember használja, a magyarországi felhasználók száma 900 ezer.  Alapvetően okostelefonos alkalmazás, bár létezik már számítógépeken is elérhető verzió, alapvetően az is a mobilok világát tükrözi. A fényképek mellett ma már videókat is fel lehet tölteni.

Az első verziótól kezdve lehetőség van a fényképeket kicsinosítani: szűrők, effektek, feliratok állnak rendelkezésre, de a készítés helye és ideje is leírható, valamint képaláírás is adható. Ebben általában kulcsszavakat szokás elhelyezni, a hashtag a kettős kereszt után beírt szó itt indult hódító útjára (ezek alapján adott témában lehet keresni hasonló képeket). A fényképeket a készítő követői véleményezhetik, lájkolhatják, a készítők pedig erre reagálhatnak. Az alkalmazás lehetőséget nyújt közvetlen beszélgetésekre is.

LinkedIn

  • Alapítás éve: 2003
  • Havi aktív felhasználó: 467 millió
  • Nők és férfiak aránya: 44/56
  • Kereset: a LinkedIn-felhasználók 44 százaléka évi 75 ezer dollárnál többet keres

A LinkedIn az üzleti kapcsolatok közösségi hálója, a magyar felhasználók száma félmillió felett van. A Facebookhoz hasonlóan itt is az ismerősöket lehet bejelölni az adatlap létrehozása után, és mód van beszélgetések kezdeményezésére, vélemények, élmények megosztására is. Jelentős különbség, hogy ez üzleti jellegű oldal: a felhasználók – általában – részletes életrajzukat töltik fel, és mód van arra, hogy megjelöljék, miben tartják jártasnak magukat. A „skill”-eket aztán az üzleti ismerősök elismerhetik – vagyis a többi (akár ismeretlen) felhasználó láthatja, hogy mások szerint miben tűnik ki az, akinek az adatlapját nézik. A lap kiváló fórum arra, hogy a vállalkozáshoz jelentkező munkatársak tudását előzetesen felmérjük, de jó lehetőség arra is, hogy egy cégvezető személyes márkáját építse.

Snapchat

  • Alapítás éve: 2011
  • Havi aktív felhasználó: több mint 300 millió
  • Nők és férfiak aránya: az amerikai főiskolás nők 77 százaléka oszt meg szelfit a Snapchaten, a férfiaknál az arány 50 százalék
  • 18–24 éves felhasználók aránya: 45 százalék

A Snapchat felhasználóinak száma tavaly elérte a 300 milliót, és bár az üzenetközvetítő alkalmazások között csak az ötödik volt a világon, a tinédzserek között ez volt a legnépszerűbb ilyen applikáció. Naponta egymillió képet és videót osztanak meg egymással a felhasználók – ma már csoportosan is.

A Snapchat alapvetően két ember közötti kommunikációra épült, a rövid szöveges üzenetváltásra szolgáló chatalkalmazás képek és videók elküldését is lehetővé teszi. Különlegessége, hogy az üzenetek, a képek és a 10 másodperces videók a megtekintés, de legfeljebb 24 óra múltán automatikusan törlődnek. A felhasználók követhetik egymást, a cégek általában Snapchat-en népszerű sztárok bejegyzéseit támogatják, és így érnek el rajongókat, de van, aki a bejegyzésekkel maga próbál követőket szerezni.

Twitter

  • Alapítás éve: 2006
  • Havi aktív felhasználó: 317 millió
  • Nők és férfiak: a netet használó nők 21, a férfiak 24 százalékának van fiókja
  • 18–29 éves felhasználók aránya: 37 százalék

A Twitteren legfeljebb 140 karakteres bejegyzéseket – tweeteket vagy csiripeket – tehetünk közzé akár SMS-ben, internetelérés nélkül is. A felhasználók egymás követői. Akit követünk, annak a tweetjeit láthatjuk az üzenőfalunkon, ő viszont csak akkor látja a mi bejegyzéseinket, ha ő is követ minket.

Magyarországon a Twitter korántsem tarolt, vélhetően a magyar nyelv sajátosságai miatt, amelyek nem igazán kedveznek az ilyen korlátozott karakterszámú kommunikációnak.

Foursquare/Swarm

  • Alapítás éve: 2009
  • Havi aktív felhasználó: 55 millió
  • Üzleti felhasználók száma: 1,3 milliárd
  • 18–29 éves felhasználók aránya: 6 százalék

A Foursquare 2009-ben indított térképalapú közösségi mobiltelefonos applikáció. A felhasználó itt bejelölheti, hogy hol van éppen. Ehhez az információhoz képet, szöveget is csatolhat, és minősítheti a helyet: jó-e. Az üzleti felhasználók (éttermek, bárok) létrehozhatják saját helyüket, ajánlhatják magukat, és felajánlhatnak különböző ajándékokat (ingyen második sört) azoknak, akik regisztrálnak. Eredetileg ebben az alkalmazásban  nézhette meg mindenki, hogy a barátai hol vannak, ám ma már egy másik applikáció, a Swarm szolgál arra, hogy az ismerősök megosszák egymással tartózkodási helyüket. Magyarországon néhány tízezren használják aktívan az alkalmazást.

Következő cikkünkben bemutatjuk, milyen szempontok alapján érdemes kiválasztanod, hogy melyik közösségi hálót használd marketingcéljaid eléréséhez. 

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!