Hét tipp közösségi média választásához

Tucatnyi közösségi háló üzemel ma a világban, nehéz választani, melyik lesz alkalmas arra, hogy vállalkozásod hatékonyan és megfelelően jelenjen meg a felhasználók előtt. Összegyűjtöttünk hét olyan szempontot, amelyek segítségedre lehetnek, hogy kiválaszd a megfelelő platformot.

A közösségi hálózatok – a Facebook, a LinkedIn vagy az Instagram, hogy a Magyarországon legnépszerűbbeket említsük – teljesen új alapokra helyezték a vállalkozói kommunikációt. A közösségi médiumok közvetlenebbé és kétirányúvá tették az ügyfelekkel vagy éppen a munkatársakkal folytatott kommunikációt, ezeknek a felületeknek saját nyelvük, szabályrendszerük van. Ráadásul ezek a felületek esetenként gyorsan elnéptelenednek, majd megszűnnek, miközben a semmiből újak tűnnek elő. A legnépszerűbbekkel részletesebben korábbi cikkünkben foglalkoztunk. Nézzük meg, hogyan lehet kiigazodni a rengeteg lehetőség közepette.

1.   Nézd meg, mi áll jól!

Döntsd el, mennyire aktív jelenlétet akarsz a vállalkozásodnak a közösségi térben. Vannak felületek, ahol ma már gyakorlatilag kötelező ott lenni (ilyen például a Facebook), ám minden más döntés kérdése.

Magyarországon alig néhány ezren ismerik és használják például a Foursquare-t, amely azoknak a cégeknek jó, amelyek több látogatót fogadnak: ilyen egy pékség, egy étterem vagy egy kávézó. Persze bármely üzletnek jól jön, ha meg tudja mutatni, hányan látogatják, de egy autóipari beszállítónak nem feltétlenül van erre szüksége.

2.   Figyeld a konkurenciát!

Kövesd versenytársaid lépéseit ezen a területen is. Ha az összes konkurensed az Instagramon nyomul, legyél ott te is, de ne feledkezz meg arról, hogy éppen azokon a csatornákon kerülhetsz lépéselőnybe, ahol ők nem aktívak.

3.   Gazdálkodj az erőddel!

Mérd fel az erőforrásaidat, és azokhoz igazodva dönts a közösségi hálókon való jelenlétről! Ha legfeljebb egy ember maximum heti egy-másfél órában tud a cég megjelenéseivel törődni, akkor ne működtessetek egyszerre túl sok kommunikációs csatornát. Ha elaprózódnak az erőforrások, az megválaszolatlan kérdésekhez, megoldatlan problémákhoz, félbehagyott projektekhez vezet. Ne feledd: a közösségi hálózatok lényege éppen a kétirányú, aktív kommunikáció! Ha ügyfeleid, partnereid nem kapnak választ a feltett kérdéseikre rövid időn, de legfeljebb 24 órán belül, az rossz színben tünteti fel a céged. Akármilyen keményen dolgoztok is a valóságban.

4.   Fogalmazd meg világosan a célokat!

Fogalmazd meg, melyek a céljaid a közösségi oldalak használatával. Új ügyfeleket szeretnél? Intenzívebbre fűznéd a viszonyt a már meglévőkkel? A brandet erősítenéd, vagy gyökeresen megváltoztatnád a csapatodról kialakult képet? Új piacokra törnél be? Korántsem mindegy, honnan és hová szeretnél eljutni.

5.   Válaszd ki, kinek kommunikálsz!

Fontos, hogy tudd, melyik platformon kik vannak jelen, milyen jövedelmi szintű, nemű és életkorú emberek alkotják a célcsoportodat. Míg a Facebook lassan a teljes demográfiai skálát képes lefedni, a Snapchatet tipikusan a legfiatalabb generáció használja, a Twittert pedig gazdasági, politikai döntéshozók és más véleményvezérek. A LinkedIn azok csatornája, akik egy közösségi oldalon is profi szakmai információkat keresnek. Ha tisztában vagy azzal, kiknek és mit üzennél, könnyebb lesz kiválasztanod a szükséges csatornát.

6.   Ismerd meg a közösségi oldalak nyelvét!

Bár közös szavak és kifejezések vannak, alapvetően minden közösségi csatornának saját nyelve és kommunikációs szabályrendszere van. Fontos, hogy olyasvalaki kezelje a céges oldalt, profilt, aki beszéli ezt a nyelvet, különben könnyen célt téveszthet a kommunikáció. A Twitteren kulcsszerepük van a hashtageknek, és rendkívül korlátozott az információ terjedelme, a Snapchatről 24 óra elteltével eltűnnek az üzenetek. Az Instagramon az írásbeliség szorul háttérbe, a Facebookon pedig egy megosztó poszt alatt olyan kemény adok-kapok alakulhat ki a kommentelők között, amely moderátort igényel. Ha a céged belép valamelyik platformra, mindenképpen gondoskodnod kell olyan szakemberről, aki megbízhatóan kezeli az adott felületet.

7.   Igazodj el a jogi útvesztőben!

Minden közösségi oldal felhasználási feltételei eltérők, ráadásul időről időre változnak is. A Facebook-szabályokról itt írtunk részletesebben. Mielőtt gazdasági szereplőként platformot választasz, olvasd végig a szerződési feltételeket, különös figyelemmel az esetleges fizetési feltételekre, a tartalommal kapcsolatos felelősségre, az adatkezelésre vonatkozó pontokat, és ezek ismeretében – szükség esetén jogi véleményezés után – kezdd használni az adott felületet.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.