Ki marad talpon és ki dől ki a sorból? – A válságkezelés és a reziliencia kulcskérdései vállalkozóként

Olvasási idő 8 perc

A gazdasági válság egyaránt érinti a vállalkozásokat, ám míg egyesek bedobják a törölközőt, mások túlélnek, megint másokat pedig soha nem látott magasságokba repít ez az időszak. Min múlik vajon, hogy ki melyik utat járja be? És mitől lesz egy cég rugalmas, ellenálló vagyis reziliens? Ezekre, a szinte mindenkit érintő kérdésekre kerestük a választ a martogatos.com és a felfedezok.hu tulajdonosával, Prauda Gergővel és Bruckner Zoltánnal, valamint Klausz Attila gazdasági tanácsadóval, a Klausz Kft./klausz.hu ügyvezetőjével.

A covid első időszakában komoly korlátozások kezdődtek, aminek az volt a következménye, hogy a kajak és kenu túrákkal foglalkozó cég, a felfedezok.hu, azaz az Explorers, sok más társához hasonlóan satuféket nyomott: túrákat nem tudtak szervezni, mert nem volt kinek. Hiába jött a nyár, olyan korlátozások maradtak érvényben, hogy 6 embernél több nem tartózkodhatott egy helyen. „Mit tehet a kisvállalkozó egy ilyen helyzetben? Betartja a törvényt, de azért próbálja tenni a dolgát: elkezdtünk túrák szervezése helyett kajakokat és kenukat kölcsönözni a Dunakanyar és az ország számos pontján. Persze mi is ott eveztünk a kibérelt hajók mellett a kötelező 3-5 méteres távolságban, mintegy ’biztosításként’. Maximálisan betartottuk a szabályokat, viszont így el tudtunk kezdeni újra bevételt generálni.”- eleveníti fel az akkori időszakot Bruckner Zoltán az Explorers tulajdonosa. Úgy látták, hogy érdemes sokkal több helyen jelen lenniük a korábbinál, ehhez azonban újabb kenukat, kajakokat és felszereléseket kellett vásárolniuk: lapátokat, mellényeket, zsákokat, az új telephelyeken pedig tároló berendezéseket. Az előző évi profitot teljes egészében visszaforgatták ebbe, ami nagyon komoly beruházás volt a részükről.

Nehézségből előnyt kovácsolni

„Ma már látszik, hogy a válságok egymásba érnek, ezért nem elég egy „túlélési stratégia”, ennél többre van szükség!” – magyarázza Klausz Attila gazdasági tanácsadó. – „Az Explorers nagyon jól reagált a kialakult helyzetre, így a nehézségből még előnyt is kovácsolt. Ennek kulcsa a hozzáállásukban van: minél rugalmasabb egy tulajdonos és minél inkább felveszik a ritmust a munkatársai, annál gyorsabban találják meg az új helyzetben rejlő lehetőségeket. „Amikor a jó idő közeledtével mindenféle korlátozást feloldottak, akkor azt tapasztalták az Explorers munkatársai, hogy hatalmas elfojtott energiák szabadultak fel az emberekben és menekültek ki a természetbe. „Mindenkinek elvonási tünetei voltak társasági szempontból is, így tele lettek a túráink az egész szezonban. Végül nagyon erős szezont zártunk 2020 és 2021 nyarán. A korábbi évekhez képest szinte megdupláztuk a bevételünket.”  – meséli Zoltán. A korlátozások túléléseként funkcionáló hajókölcsönzés is megmaradt számukra és a bezártság után a túrák iránti többlet kereslet is. De hogy ezt le tudják követni, és élni tudjanak a lehetőséggel, fel kellett turbózniuk a kapacitásukat: csapatot kellett bővíteniük, új eszközökbe beruházniuk, valamint a termékfejlesztés is nagyon hangsúlyos lett. „Új útvonalakat találtunk ki, pozitív irányba változtattunk az oktatáson és a vendégekhez való kapcsolódáson. Sokat jártunk képzésekre, akár külföldre is, és az ott szerzett tudást továbbadtuk a vendégeinknek. Úgy véljük, ezzel tudtuk a versenyképességünket fenntartani. Szeretek innoválni, új dolgokon gondolkodni és szeretek ebbe bevonni másokat, így az ügyfeleinket is.” – teszi hozzá Zoltán. Bevett gyakorlat az Explorers-nél, hogy rendszeresen kérdőíveket küldenek ki a vendégeiknek, hogy felmérjék, mire van aktuálisan igényük, de az evezéseken is meghallgatják őket, és ezek mentén ruháznak be, vagy módosítják a túráikat. Ami az újabb válságot illeti, már most érzékelik az inflációt: a több napos túrák, ahol szállást is kell fizetni, jelenleg kevésbé népszerűek, így emiatt az egynaposakat fogják idén preferálni, amelyek nem túl messze vannak a leányfalui bázisuktól. Úgy vélik a Garam, az Ipoly, a Ráckevei Duna abszolút jó célpontok lesznek ezekhez. „A válságból kilábalás lehetőségei, ahogy ennek a túrákat szervező cégnek a példája is jól mutatja, nem a költségcsökkentésben vannak, hanem a józanul átgondolt innovációban, a minőség, a színvonal emelésében és abban, hogy érzékenyen reagálnak az ügyféligényekre.” – elemzi tovább a helyzetet Klausz Attila – „Ehhez jó kapcsolatok kellenek az ügyfelekkel és nem utolsó sorban egy szakmailag felkészült, lelkes munkatársakból álló csapat.”

Ne a nagy cégek válságkezelése legyen a minta!

A szakértő fontosnak tartja azt is, hogy a kis és középvállalkozások a társadalomhoz sokkal jobban kapcsolódnak, mivel nagyon hasonló az ember és a cég. A nagyvállalkozások már inkább olyanok, mint egy gépezet. A kis cégeknek emiatt nem szabad, hogy őket tekintsék mintának a válságkezelés kapcsán, hiszen nem mindegy, hogy repülőt vezetünk, vagy kerékpárt.

Ne a félelem vezéreljen!

 „Az emberiség elvesztette azt az olajozott működését, amit az előző évtizedekben megszokott. Elvesztettük ezáltal a stabil jövőképünket is, és túlzottan előtérbe kerültek az érzelmek. Leginkább a félelmek.” – világít rá az okokra a szakember.

Amikor a kitartó próbálkozás vezet eredményre

A martogatos.com az egészséges catering és az irodai bekészítések piacán volt jelen a járvány előtt. Esetében kifejezetten „látványos” volt a covid kapcsán kialakult válság, ugyanis konkrétan nullára esett vissza a bevételük. Rengeteget ötleteltek a munkatársakkal, és akit csak lehetett bevontak ebbe a szellemi munkába. Számtalan elképzelés született, sok mindennel elkezdtek kísérletezni. Menet közben derült ki, hogy ezeknek csak kisebb része működik. Nyitottak például a lakossági piac felé, próbálkoztak viszonteladással, illetve igyekeztek a helyzethez átalakítani a céget. „Nagy felismerések voltak utólag. Egyfelől jó volt, hogy sok mindent kipróbáltunk, másfelől viszont nem mindenhol vontunk le a megfelelő következtetéseket, valószínűleg a kapkodás és az időhiány miatt.” – emlékszik vissza Prauda Gergő a martogatos.com alapítója és vezetője. – „Elindítottunk ugyanis egy „box” kiszállítási rendszert vállalatok számára, ami jól működött, mellette pedig futott a lakossági oldalra történő értékesítési kísérlet a nagyobb ételkiszállító online platformokon. Ez utóbbi viszont nem indult be igazán. Le is kellett állítanunk. Akkor elkönyveltük, hogy úgy látszik, nem a mi terepünk az azonnali kiszállítás. Majd eltelt kb. 1,5 év és közben teljesen véletlenül összeállt a fejünkben egy új koncepció, amivel újra megpróbálkoztunk ezen a vonalon, a lakosság felé. Ekkor pedig már viszonylag gyorsan látszódott, hogy abszolút van rá kereslet! Szóval így utólag beláttuk, hogy nem a megfelelő konzekvenciákat vontuk le, hiszen nem a platform, a csatorna, vagy a célközönség nem jött be korábban, hanem egyszerűen gyenge volt a korábbi termék-koncepció.” 


Klausz Attila szerint a nagyobb változás csak szemléletváltás útján érhető el, ehhez pedig új tapasztalatok kellenek, olyan terepen, ahol még nem jártunk. „A kísérleteknek lehetett volna persze rossz kimenetele is, de erős volt az elhatározás, így végül megtalálták a megoldást. Leggyakrabban ezt akkor találjuk meg, amikor már elengedtük a görcsös megoldáskeresést.”

Le kell lassulni, hogy meglássuk az új lehetőségeket

Az agyunk egy bizonyos mennyiségen túl már nem tudja az információkat feldolgozni. Ekkor nincs más lehetősége, minthogy szelektál a beérkező ingerekből: az ember ilyenkor csak azt veszi észre, amit keres, amit meg akar látni. Nagy kérdés persze, hogy a figyelmünk ilyenkor mire irányul? A félelemre, a nehézségekre? Akkor mindenhol csak azt fogjuk észrevenni, tehát nincs fejlődési lehetőség. Klausz Attila szerint a látásmódban van a kulcs: „Változási potenciál csak azokban a cégekben van, akik nem hagyják az „agyukat szelektálni”, hanem észreveszik maguk körül a pozitív tényezőket is. Ismerek több olyan vállalkozást, ami ahogy lelassult, akkor látta meg, hogy ott van az orra előtt a lehetőség.„

Csodákra képesek a válság nagy esélyesei, a KKV-k!

A multikkal szemben a kkv-knak a változtatás könnyebb, de sürgetőbb is, mivel nincs akkora anyagi bázis a hátuk mögött.  Az ő esetükben a gyorsaság és a rugalmasság a túlélés kulcsa.” – hívja fel a figyelmet a lényegre szakértőnk. – „Jól teszik, ha keresik a piaci réseket, és az új szegmensben igyekeznek többet nyújtani. Az a kulcsa a sikerüknek, hogy ha kell, elengedjék az addigi fix jövőképüket. Persze ehhez nem árt pár olyan társ, akibe lehet kapaszkodni, ha elbizonytalanodnak. Ha most a tulajdonos azt mondja, hogy akármi lesz, ezt akarom csinálni, akkor most csodákra képes. Ez nagyon furcsán hangozhat persze, mert az emberek zöme azt gondolja, hogy egy nehéz időszakot élünk. Az elengedés – habár nehéz lehet – nagyon fontos, hogy elfogadjuk, hogy most már nem úgy lesz, ahogyan megszoktuk és elképzeltük, és erre mégis azt tudjuk mondani, hogy nem baj! Most ez a helyzet, most ebből építkezünk!

Küldetéstudat, elengedés, rugalmasság

„Én ebben látom a kulcsot a túléléshez. Most a kisvállalkozónak a szívét kell követnie, és merni kell azt csinálni amit, és ahogyan ő szeretne, és nem azokra figyelni, akik nem hisznek benne.”

Klausz Attila gazdasági tanácsadó szerint ezeket a szempontokat érdemes megfontolni, hogy győztesen kerüljön ki a cégünk a válságos időszakokból
  1. A figyelmünk a lehetőségek kiaknázásán legyen, ne a veszélyeken, a félelmeken, védekezésen. Legyünk nyitottak, merjük elengedni a korábbi elképzeléseinket.
  2. Legyünk rugalmasak és gyorsak a folyamatos változásokhoz! Nem baj az sem, ha egy vállalkozásnak megváltozik a tevékenysége, ha így tud erősödni, fejlődni.
  3. A minőségből ne engedjünk! A minőség romlásával elveszíthetjük a legjobb munkatársainkat és a leghűségesebb ügyfeleinket. 
  4. Fejlesszük a termékeinket! Ha egy cég terméke, vagy szolgáltatása fejlődik, akkor minőségi ügyfeleket fog vonzani.
  5. A munkatársak közötti csapatszellemet óvni és ápolni kell, hiszen ők adják a vállalkozás erejét.

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.