Hogyan éljünk együtt a folyamatos változással? Válságkezelési kisokos a hentes vállalkozó, a vezérigazgató és a pénzügyi tanácsadó útmutatásával

Olvasási idő 7 perc

Szabó „Hentes” Kálmán a Hello Biznisz 2019-es reklámarca. Azért esett őrá a választás, mert a 15 évvel ezelőtt még alkalmazottként dolgozó hentes/vállalkozó példaértékű utat járt be, bizonyítva, hogy nem fél a kihívásoktól és a változástól. Többször került mélypontra a vállalkozása, de elszántságának köszönhetően legyőzte a nehézségeket. Pár éve Soroksáron indította el saját üzletét és a mellette kialakított húsfeldolgozó üzemet, most azonban élete újabb fordulóponthoz érkezett.

“A gazdasági válságot nem különösebben éreztük meg”- meséli Kálmán, “mert bár az emberek kevesebb húst vásárolnak, nálunk nőtt a vevőszám, tehát a forgalom változatlan”. Mi a titka a sikerének? A személyesség és a maximális odafigyelés. Hentesként nem egyszerűen kiszolgálja a vevőket, hanem igyekszik segíteni is nekik pl. abban, hogy mit főzzenek vacsorára. A saját FB-oldal és a szórólapozás mellett Kálmán a médiaszerepléseket említi, mint vevőcsalogató eszközt. Minden megjelenés reklám. Az is, ha Emilió hívja meg a főzős műsorába, és az is, ha egy politikus betér, hogy megkóstolja az általa készített termékeket. “Nem egy vásárló akár 50-60 kilométert is utazik hozzám a médiának köszönhetően” – meséli.

A bolt tehát sikeresen működik – pontosabban működött. Hentes Kálmán 2022. június 12-én bezárta a boltját, és arra készül, hogy elad mindent, amit a feleségével együtt épített fel. A kérdésre, hogy miért ad el egy nyereséges üzletet, a vállalkozó belátást enged a magánéletébe. “A családunkat ért tragédia késztetett továbblépésre. A párom  nemrég hunyt el autóbalesetben, azóta lélekben nem vagyok jelen a boltban, és ezt az üzlet is gyorsan megérzi. Egy vállalkozás teljes embert kíván, a helyettesítés, egy plusz alkalmazott nem jelent megoldást. A másik ok az, hogy a legutóbbi orvosi vizsgálatkor daganatot diagnosztizáltak nálam, amelyet műteni kell. Közvetlenül a tragédia után még azt terveztem, hogy a közös otthonunkból vidékre, egy pár éve vásárolt zalakarosi tanyára  költözöm, s hagyományőrző disznóvágásokat tartok csapatépítő tréningekkel kiegészítve. Mindig kell legyen valami az életben, ami hajt előre!” – vallja Kálmán. “A betegség miatt azonban ezt a tervet lesztornóztam. Most a kisfiamra és az egészségemre kell koncentrálnom” – összegzi Kálmán a helyzetét.

A személyes tragédiák okozta nem várt helyzetek mellett a gazdasági válságok, technológia folyamatos változása, vagy a vásárlói trendek átalakulása is folyamatos kihívást jelentenek a vállalkozóknak. Kovach Anton a startup szellemiségű ShiwaForce.com Zrt. alapítója, jelenleg igazgatósági tagja, emellett üzleti és IT mentor. A válsághelyzetekből kiindulva az új kihívásokról beszélgettünk. “A jövőkutatással foglalkozó Gerd Leonhard azt írta, hogy az elmúlt 100 évben 4 olyan dolog lépett be az életünkbe, amely alapjaiban változtatta meg az emberiség viselkedését. A következő 100 évben 64-re kell számítanunk” – veti fel Anton. Véleménye szerint az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy felkészülünk a változásokra, mert a változás az egyetlen, ami állandó, és a sok változás közepette kell lojális és elégedett ügyfeleket szerezni.

A kérdésre, hogy mi a helyes stratégia, a tapasztalt  szakember három különböző állapotot vázol fel egy kisvállalkozás életében. Az első, amikor kismértékű változással számolhatunk. Ebben az esetben éves szinten tervezünk, lehetőségünk van a vállalkozásunk vázának megszilárdítására. A második eset az, amikor sűrűn kell változást megélnünk, amikor „ég a ház”. Például, ha cateringes cégünk van, a koronavírus alatti lezárások miatt eltűnhet a piacunk, ezért ilyenkor muszáj nyitni, készen állni arra, hogy egészen átszervezzük a működésünket. A harmadik esetben sem nem kicsi, sem nem nagy változásokról beszélünk, ezt az állapotot hívjuk úgy, hogy „business as usual”. Ebben az esetben a kulcs a fix ritmus, de a ritmus nem egyenlő a kapkodással. Mit kell érteni alatta? A változás gyakoriságának függvényében heti vagy havi szinten kell terveznünk. Erre azért van szükség, mert az embernek állandóság kell, csak akkor teljesít jól, ha ez szavatolt. A gondolatmenetet Anton a következőképp világítja meg. “Ha azt mondják neked, hogy egyél meg egy mamutot, akkor közlöd, hogy képtelenség, nem tudod teljesíteni. De ha azt a mamutot előbb szeletekre vágják, és tudod, hogy egy nap csak egy részét kell megenned, akkor előbb-utóbb elfogy”. A kérdésre, hogy ez esetben mit jelent rugalmasnak lenni, a szállítási láncok bizonytalanságából kiindulva kapunk példát. “Ellenőrizni kell a beszállítási láncot. Ha változást érzékelek, akkor anélkül, hogy igen-nem döntést hoznék pl. a meglévő beszállítómmal kapcsolatban, kipróbálok egy újat, s ezzel a próbálkozásommal ellenőrzöm a feltevésemet.” A globális szállítási láncok olyannyira a fejük tetejére álltak, hogy többlet és hiány egyszerre keletkezik. Lehet, hogy a húsiparban bőséges alapanyag áll rendelkezésre, de nem mindegy a feldolgozás módja, állítja Anton, mondván a prémium minőségű termékre épp nagyobb a kereslet, ezért ilyet érdemes előállítani.

A rugalmasság tehát elengedhetetlen. “Nehéz lehet elfogadni, amit most mondok, de sokszor hagynunk kell, tegye a sors a dolgát” – így a jó tanács. Fontos továbbá az agilitás. Ha a változásra való képesség DNS szinten be van építve a vállalkozásba, akkor nem kerülhet nagy bajba. Másképp fogalmazva: ha valaki kocog minden nap, akkor le fogja tudni futni egyben a 10 kilométert. Fittnek kell lenni, a biztonságot a változásban kell tudni megélni.

Összegezve Kovach Anton gondolatait: a folyamatosan változó igényeknek megfelelően érdemes tudatosan és állandó ritmusban változtatnunk.

Dr. Horváth Zoltán pénzügyi tanácsadót arról kérdeztük, mi a követendő stratégia válság idején, pénzügyileg miként tehetjük rugalmassá, ellenállóvá a cégünket. Zoltán először is nyomatékosítja, hogy fel kell készülni arra, hogy a most jelentkező problémák (áremelkedés, ellátási bizonytalanságok…) hatásai rövid távon biztosan nem orvosolhatók. Mint mondja, ilyen helyzetben a legfontosabb a cash-flow egyensúly és a finanszírozás stabilitásának megteremtése, a likvid pénzeszközök felhalmozása. Továbbá:

  1. Alkalmazzunk rövidebb fizetési határidőket. Ez a gyakorlatban inkább csak az új ügyfeleknél működik, meglévő ügyfeleknél nem biztos, hogy kivitelezhető, és nem is feltétlenül szerencsés lépés a megszokott fizetési határidő megkurtítása szerződésmódosítással.
  2. Körültekintően ellenőrizzük új és már meglévő ügyfeleink megbízhatóságát, fizetőképességét a nyilvános, interneten is elérhető adatbázisokból. Kössünk olyan megállapodást, amely alapján jogilag megalapozott követelésünk keletkezik.
  3. Minél hamarabb számlázzuk ki a teljesítéseinket, és tegyünk meg mindent a követelések lehető leggyorsabb befolyása érdekében (fizetési felszólítások, fizetési meghagyás stb.). Legalább a behajthatatlan követelések áfáját kérjük vissza a NAV-tól, illetve érdemes lehet pénzforgalmi áfa-elszámolást választani. Megoldás lehet a faktorálás is: ez esetben egy faktorcég veszi meg a követelést, így mindegy, hogy a vevőnk esetleg csak 90 napra fizet, mert a faktorcégtől hamarabb is megkapjuk a követelés összegét.
  4. A pénzügyi mozgástér bővítésére a Széchenyi Kártya Program Likviditási Hitel GO és Folyószámla Hitel GO konstrukciók lehetnek alkalmasak a vállalkozások számára. Ezek kamata jelenleg fix 2,5 százalék. A hitelfelvételhez 1 év működés az elvárás, a hitelösszeg 1-250 millió Ft, a futamidő pedig 2-3 év. Hitelkeretről van szó, így kamatot csak a lehívásokkor kell fizetni.
  5. Célszerű a belföldi beszállítókat előnyben részesíteni. A külföldről beszerzett alapanyagok esetében a forint gyengülése extra terhet jelent a magyar vállalkozásoknak.
  6. Az egyéni vállalkozás szüneteltethető, ha előreláthatóan nem lenne bevétel az elkövetkező hónapokban. Ez esetben nem kell KATA adót fizetni (ha a szünet ideje alatt a kisadózó nem végez tevékenységet).
  7. A csökkentett munkaidős foglalkoztatás a túlélés egyik alapvető eszköze, melyhez a pandémia alatt állami oldalról bértámogatások és adóamnesztiák is társultak. Utóbbira jelenleg nincs ésszerű kilátás, de egyes, egyoldalúan a munkáltató által biztosított béren kívüli juttatások csökkentésére, megvonására lehetőség nyílhat.
  8. A fix működési költségeket alakítsuk változóvá. A változó banki kamatköltségek fix kamatozásúvá alakítását szintén érdemes átgondolni.
  9. Célszerű átvilágítani a beszerzési folyamatokat. A cél a szállítói költségek csökkentése és a beszerzési kontrollpontok megerősítése, költségkeretek bevezetése. Üzemek, termelési területek összevonásával, folyamatok átszervezésével, új beszerzési források felkutatásával, kiszervezéssel további költségeket lehet megtakarítani.
  10. Áremelés. A költségek emelkedésével ez sok esetben elkerülhetetlennek tűnik, ugyanakkor fennáll a veszély, hogy a vásárlók a konkurenciához mennek. Ha az áremelés nem járható út, vagy a forgalmunkat kell növelni vagy újra kell gondolni a kiadásainkat.
  11. Forgalom növelés termékeink/szolgáltatásaink esetleges átalakításával, bővítésével, jobb marketinggel, reklámmal érhető el. Szükség lehet új értékesítési csatornák kialakítására is.

Szerző:
Szoboszlai Annamária – Telekom hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés / 5. Összes értékelés:

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.