Válságkezelés lépésről lépésre – így élheti túl a krízist a vállalkozásod!

Olvasási idő 6 perc

Számos tényezőtől függ, hogy a vállalkozásod képes-e túlélni egy komolyabb krízist. Most a koronavírus-járvány idézett elő egy válsághelyzetet, de krízisek bármikor előfordulhatnak egy vállalkozás életében, ilyenkor pedig hatványozottan fontos, hogy ne csupán a céged alappillérei legyenek ellenállóak, de tisztában légy a hatékony válságkezelés mindent eldöntő lépéseivel is. Elhoztuk nektek a valóságot, tapasztalt üzletembereket kérdeztünk az első vonalból.

A krízis természetes velejárója az élet minden területének, így a vállalkozásokat, az üzleti szereplőket sem kerüli el. A koronavírus-járvány nem várt nehézségekkel szembesítette a vállalkozásokat, de ebben az esetben is az első és legfontosabb feladat az azonnali veszélyek elhárítása, a működőképesség fenntartása, a vállalkozás és a csapat jövőjének biztosítása. Ahány vállalkozás és tevékenység, annyiféle piac és kitettség, így lehetetlen a kríziskezelésre univerzális megoldásokat kínálni. Ugyanakkor a hatékony válságkezelésnek megvannak az alaplépései, mi pedig két sokat látott üzletembert, Hampuk Richárdot, a PERSON Group, illetve Szesztay Pétert, a BP Digital SEO ügynökség alapítóját és ügyvezetőjét kérdeztük meg a kríziskezelés legfontosabb lépéseiről.

Átvilágítás, működőképesség, csapat morál

Az egymillió dolláros kérdés: mire kell figyelni a működőképesség fenntartása érdekében egy válság esetén? „Át kell világítani a cég teljes működését, pontosan ismerni kell, hogy mely területeken kerülhet veszélybe a vállalkozás jövője, mik a keletkezett károk s azok milyen rövidtávú hatásokkal bírnak” – tudtuk meg Hampuk Richárdtól. Persze a védendő és helyreállítandó kulcsterületek cégenként eltérőek; ha például a core biznisz van veszélyben, mert például egy szolgáltató cég nem tud kinek szolgáltatni, akkor elsődlegesen ezzel a területtel kell foglalkozni, utána lehet fókuszálni az egyéb egységekre. Szesztay Péter szerint pedig fenn kell tartani a rendes ügymenetet, foglalkozni kell a meglévő ügyfelekkel, a pozitív cash flow mellett energiát kell fordítani új bevételek realizálására is. Mivel ebben az időszakban elsődleges feladat a túlélés, a nagy növekedés gondolatát félre kell tenni. Mindemellett – emelte ki Péter – a csapat morálját is fenn kell tartani.

Figyelj rá, hogy legyen elég a pénzügyi tartalékod!

Egy krízis túlélésének döntő pillére az adott vállalkozás pénzügyi helyzete. Péter szerint napjainkban azok a vállalkozások kerültek igazán nehéz szituációba, amelyek eredményessége a válság előtti időszakban is nulla közeli szinten volt. Ha ez magas fix költségekkel járt, akkor a válság drasztikus sebességgel tudja bedönteni a bármilyen stabil anyagi háttérrel rendelkező céget is. A jelenlegi helyzetben egy KKV méretű cégnek a nehézségek ellenére is a bevételek növelésével az eredményességre kell fókuszálnia. Richárd úgy látja: egy, az egész gazdaságot érintő válság esetén nagyon fontos az erős pénzügyi háttér és a tartalék, mert így eredményesebb a védekezés. Ezt erősítette meg Péter is, hiszen „akinek hat hónapnál is több tartaléka van és legalább részben fenn tudja tartani a sztenderd ügymenetét, az nagyon jó eséllyel éli túl a válságot”. Viszont, ha nem állnak rendelkezésre a belső források, a különböző kölcsönök-hitelek, a költségek- és a kintlévőségek csökkentése, az ügyfelekkel való rövidebb határidejű kifizetésekben való megállapodás jelenhet megoldást.

Ne félj!

Mindkét cégvezető úgy látja: nincsen egyetlen megoldás vagy eszköz a válságkezelésre, de a számok követésére és a tervezésre soha nem látott módon kell odafigyelni. Az üzleti terv frissítése nem csupán a krízis valódi nagyságát mutatja meg, hanem javíthatja az indokoltnál sokszor rosszabb hangulatot is. A kreativitás szintén hatékony eszköz a csődelkerülés idején, viszont a félelem ebben az esetben is rossz tanácsadó és bénító hatású lehet.

Mutatjuk, hogy a kríziskezelés során mik a legfontosabb lépések:

1.            A biztonság megteremtése (egészség az első)

2.            Feltárni a krízis okát és közvetlen hatását

3.            Pénzügyi tervezés, modellezés

4.            Az ügymenet és csapat morál fenntartása

5.            Racionalizálás (kiadások csökkentése)

6.            Tájékoztatni a helyzetről és a következményekről a munkavállalóinkat

7.            Tájékoztatni a vevőinket, beszállítóinkat

8.            Rövid és középtávú tervet kidolgozni a működés átalakulása kapcsán

9.            Értékesítés, értékesítés, értékesítés

10.          Kitartás

És ami még segíthet az anyagiakon túl

Az eredményes kríziskezelés természetesen nem csak a számok szintjén dől el. Az első számú vezető és a kollégák szemléletmódja, az üzleti partnerekkel való kapcsolat és a network is befolyásolja egy vállalkozás túlélésének sikerét.

Egy csődközeli állapot elhárításához minden esetben elérhető, gyors, határozott, higgadt és őszinte, transzparens vezetőre van szükség. Az emberi tényező kulcskérdés, hiszen egy krízishelyzet eltérő reakciókat válthat ki egy emberből pozíciótól függetlenül is. Vannak, akik ilyen helyzetekben is szárnyalnak, míg mások inkább leblokkolhatnak. Utóbbiak számára nagy segítség lehet olyan támogatók keresése – tanácsadó, mentor, coach – akik segítenek a nehéz helyzetekben és a súlyos döntések meghozatalában. Péter és Richárd is kiemelte: egy vezetőnek ismernie kell a saját korlátait, magas szintű önismerettel és önreflexióval kell bírnia. És persze a nehéz időkben derülhet ki csak igazán, hogy a békeidőkben miképpen gondozta a vállalkozás a kapcsolati tőkéjét, hogyan bánt a beszállítóival. Richárd úgy látja, hogy a jó kapcsolati tőke segíthet átvészelni a nehezebb időszakokat, a korrekt beszállítói viszony pedig rugalmasabbá teheti a válságkezelést és gyorsabbá az újraindítást. A beszállítók segíthetnek a vállalkozás tartozásainak kifizetésének átütemezésében – hívta fel a figyelmet Péter.

A koronavírus-járvány okozta krízis hatásai

A koronavírus nyomán kialakult gazdasági krízis eltérően érintette a BP Digital-t és PERSON Group-ot. Előbbire nem hatott erősen a válság, mert alapvetően hosszútávú- és stratégiai együttműködések mentén dolgoznak az ügyfeleikkel. Ugyan némi lemorzsolódást a BP Digital is kénytelen volt elkönyvelni, ám ezek az ügyfelek vagy az átmeneti leállás mellett voltak kénytelenek dönteni, vagy a teljes vállalkozásuk került veszélyhelyzetbe. „Emellett sikerült már több új ügyfelet is szereznünk, úgyhogy optimisták vagyunk” – mondta Péter. Ugyanakkor a koronavírus gazdasági hatása a PERSON Group egyik vállalatát sem hagyta érintetlenül. A cég bevételei jelentősen visszaesetek, minden munkafolyamatot és -szervezést az online térbe helyeztek át. „Ahol szükséges volt, ott csökkentettük a munkaórák számát és a béreket, a célunk, hogy mindenkinek megőrizzük a munkahelyét. Külön csapatokban kezdtünk el a napi működés mellett a közép- és hosszútávú jövőre koncentrálni és kitűzni, hogy a krízis következtében min érdemes változtatnunk” – tudtuk meg Richárdtól. A cég egyébként létrehozott egy többmillió forintos krízisalapot is a munkatársai részére, hogy biztonsággal tudják kezelni a nem várt kiadásaikat.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.9 / 5. Összes értékelés: 10

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.