Hello Biznisz | Így segít a mesterséges intelligencia, hogy egyedi képeket alkothass egy gombnyomásra

Így segít a mesterséges intelligencia, hogy egyedi képeket alkothass egy gombnyomásra

Hello Biznisz | Így segít a mesterséges intelligencia, hogy egyedi képeket alkothass egy gombnyomásra

A mesterséges intelligencia a grafikai tervezés területén is megdöbbentő fejlődésen ment keresztül. A közelmúltban robbant be a piacra számos képalkotó alkalmazás, ami még a legrutinosabb kreatív szakembereket is meglepte. Az alkalmazások segítségével csodás képeket, egyedi illusztrációkat készíthetsz gyakorlatilag bármilyen témában, bármilyen stílusban, és ami a leginkább vonzó: akár mindenféle előképzettség vagy kimagasló vizuális érzék nélkül. Két kreatív szakember segít eligazodni, hogy hogyan kezdjük el kiaknázni ezeket a vadonatúj lehetőségeket.  

Wolcsánszky Krisztián grafikus. 2018-ban olvasott először a mesterséges intelligencia képalkotó képességeiről, de ekkor még nem nagyon kattant rá.

Próbáltam a lehető legtovább távol tartani magam tőle, 2022-ben azonban egy projekt kapcsán megtört a jég és engem is elkapott az AI-vonat!”- mesél a kezdetekről a szakember. Már az elején elvarázsolta az AI gyorsasága, hiszen pillanatok alatt tökéletesnek tűnő képeket tudott készíteni csupán kulcsszavak segítségével. „Elámultam a csodás képi megoldásokon. Persze tudom, hogy ez a sok millió, interneten fellelhető fotó és festmény alkotóinak köszönhető.” – teszi hozzá. Az első 25 képe, amit kitett a közösségi média felületeire, és aminek azt a címet adta, hogy ’Rubens teljes életműve az AI segítségével 20 perc alatt!’, hatalmas sikert aratott. A képeken akkoriban még sokkal gyakrabban látszottak a gyermekbetegségek: az embereknek 6-7 ujjuk volt, a lovak pedig furcsa pózokban tekeredtek. Megtanulta, hogy mindez nagyrészt kiküszöbölhető pontos kulcsszavak használatával, és minél részletesebb kérésekkel, ami nem csak a témára terjed ki, de a megvilágításra, a stílusra vagy a kompozícióra is. Az elkészített rajzokat még általában Photoshop-al kiigazítja, de tud olyan felhasználókról, akik bámulatos képeket ’alkotnak’ csupán kulcsszavakat használva. A szakember arra használja az új technológiát, hogy grafikai és kompozíciós ötleteket gyűjtsön illusztrációs feladataihoz, illetve reklámkampányok vizuális megjelenítéséhez, bár nem túl gyakran. Ahogy elmondta: „Kevés alkalommal nyúlok még az AI-hoz, mert még hiszek az emberi agy és a fehér papír+ceruza kombóban!”  

„A vállalkozók számára ez egy szuper lehetőség!” 

Krisztián úgy véli, hogy a vállalkozók számára ez egy remek lehetőség, hiszen pl. social média felületekre, weboldalakra, blogcikkek illusztrálásához, borítókhoz, látványtervek készítéséhez lenyűgöző és egyedi képeket tudnak generálni. Ahogy ő tapasztalta, az egyik legnépszerűbb ilyen program, a MidJourney felületét egyszerű kezelni. A felhasználók könnyen navigálhatnak a különböző funkciók között. “Az első kérést, vagyis egy vagy több ’promt’ megadását követően rögtön négyféle megoldást nyújt a program, amiből kiválaszthatjuk a számunkra leginkább tetsző képet, majd azt tovább finomíthatjuk. A szakember úgy véli azonban, hogy komolyabb grafikák, tervek elkészítésére egyelőre nem képes a rendszer. „Nekem sajnos még nem sikerült tökéleteset alkotni vele, ezért én Photoshop-ban mindig kiigazítom a részleteket. Leginkább az árnyalt angol kifejezések ismeretének hiányát veszem észre magamon. Ilyenkor egy szótáralkalmazást használok, vagy ’protomp generátort’, ugyanis megtudtam nemrég, hogy még ilyen is van.”  A szakember szerint az elérni kívánt képekhez angol nyelvtudás és pontos leírás szükséges. Megosztott velünk egy konkrét példát is: ha például egy cukrászatban húsvét közeledtével illusztrációra van szükség pl. az Instagram-ra, remek kulcsszavak lehetnek ezek: #easter #rabbit #cake #highresolution #realistic #hyperrealistic #Maximum texture, #Studio, light #Photorealistic #hdr. Érdemes kipróbálni mit tudnak ezzel kezdeni a különböző felületek! Úgy tapasztalta, hogy egy-egy profi kép eléréséhez főképp az elején sok idő szükséges, de bele lehet jönni. 

Lévai Richárd közösségi média szakértő. A cikkeit egyre inkább AI képekkel illusztrálja és prezentáció készítéséhez is gyakran használja a technológiát. Tavaly nyáron találkozott először a képalkotó mesterséges intelligenciával, ami még egy előző verzió volt.

„Izgalmasnak találtam és jópofának. Akkor rögtön eszembe jutott, hogy jó lenne, ha a blogon a cikkeket ezzel illusztrálnám.”- emlékszik vissza a szakember. A célja az volt, hogy ne ugyanazokat a Stock fotókat használja, mint mindenki más. Úgy tervezte, hogy csak megadja a kulcsszavakat, és hipp-hopp megkapja a kívánt végeredményt. Csakhogy nem így lett. Elmondása szerint kifejezetten béna képek születtek elsőre, miközben máshol lenyűgözte őt a sok szebbnél szebb AI kép és illusztráció. Menet közben viszont megismerte a működését, és rájött arra is, hogy a gép is folyamatosan tanul. Amióta elkezdte használni úgy látja, hogy a platformok sokat fejlődtek, és ő maga is jobban ért ahhoz, hogy hogyan fogalmazza meg az utasításait – a promtokat -, hogy az a kívánt képeket eredményezze.  

„Meglepő módon olyan, mintha egy grafikussal dolgoznál együtt.” 

„Az volt eleinte a feltételezésem, hogy gyorsan elkészülnek a képek, de ez nem jött be! Háromszor annyit foglalkozok azóta az illusztrációk készítésével, cserébe egyedi eredményeket kapok, és jól szórakozom.” – avat be a tapasztalataiba Richárd. Sok esetben ugyanis utómunkát igényel az általa létrehozott kép. „Meglepő módon olyan, mintha egy grafikussal dolgoznál együtt, hiszen egy grafikus sem azt fogja pontosan legyártani, amit szeretnél, hanem abból dolgozik, amit elmondasz neki. Ez pedig néha jobb, mint az, amit magadnak elképzelsz.”- magyarázza. A kísérletezésnek és a sok ráfordított órának viszont meg van az az előnye, hogy több száz olyan kép van már a gépén, amit fel tud majd a későbbiekben használni. Annak pedig különösen örül, hogy ezek a képek mind egyediek. A szakember úgy véli, hogy érdemes minden vállalkozónak megismerkednie a képalkotó mesterséges intelligencia által kínált lehetőségekkel! Mindazonáltal abban is biztos, hogy  

egy tipikus vállalkozó a saját fotóival, a saját termékeivel, sokkal inkább el fogja érni azt a hatást, amit szeretne, mivel hitelesebben fogja bemutatni azt a területet, amivel foglalkozik. Játékokhoz, hirdetésekhez, termékdekorációhoz, kreatívokhoz, termékötletekhez és kreatív kampányokhoz emellett viszont jól be lehet vonni a mesterséges intelligenciát.  Ha valaki például termékfejlesztésben szeretne egyedit alkotni, akkor szintén jó lehet szerinte, ha az AI-tól merít ötleteket. Ahol pedig nem annyira fotogén a téma, – például könyvelésnél – akkor az illusztráció is remek ötlet. 

„Sokszor az segít, ha látjuk a szemünk előtt a végeredményt.” 

 Richárd tapasztalta szerint a jó “briefhez” sokszor az segít, ha látjuk a szemünk előtt a végeredményt, és ezt megpróbáljuk részletesen leírni, akár több sorban, minden részletre kitérve. Ez szerinte nem fog az első egy-két alkalommal sikerülni, de egy kis gyakorlat után bele lehet jönni. Ha az első megközelítés nem jó, nyugodtan próbáljuk újra, más sorrendbe leírva az egyes utasításokat. Segíthet az is, ha feltöltünk egy alap képet, amit aztán más stílusban készíttetünk el a Mesterséges Intelligenciával. Például egy saját fotót, amit “megrajzoltatunk” karikatúraként. Egy cukrászda esetében például jó megoldás lehet szerinte, ha feltöltünk egy fotót egy népszerű sütinkről, és megkérjük a gépet, hogy rajzolja meg Van Gogh vagy Picasso stílusában. A MidJourney egyik előnyét abban látja, hogy: „Discordon belül történik minden, így látjuk, hogy mit, és hogyan csinálnak a többiek, ebből pedig rengeteget lehet tanulni!” 
 

Leginkább azoknál a feladatoknál lehet jól használni, amelyeket gyakran készít a rendszer. 

 „Ha például valaki ’generáltat’ a cégének egy logó figurát, akkor azt különböző pózokba állítja neki a gép, így különböző illusztrációknál lehet használni ugyanazt a karaktert. Igaz ez már nagyobb technikai tudást igényel.” – osztja meg a tapasztalatait a szakember. Úgy látja, hogy a legkönnyebben használható AI eszközök egyelőre olyanok, mintha egy grafikussal dolgoznánk és ha nem tetszik valami a rajzon, akkor mindig csak azt tudnánk neki mondani, hogy kezdd elölről! Ugyanis nem igazán tudjuk módosíttatni a részleteket. Ezért olyan feladatoknál lehet jól használni, amelyeket gyakran készít a rendszer, és van elég adata: embereket, állatokat, fantázia világokat, hétköznapi és nemzetközileg ismert jeleneteket. „Nagyon speciális témát nehezen tudunk kérni tőle. Például egy csikóst, aki 5 fehér paripa hátán állva lovagol, nem fog tudni túl könnyen megrajzolni a gép.”- magyarázza Richárd. 

„Akik nem kezdik el a használni ezeket a megoldásokat, azoknak ez akár versenyhátrányt is jelenthet.” 

„A fejlődés megállíthatatlan minden területen. Egyértelműnek látom, hogy minden szinten egyre jobban be fog szivárogni az életünkbe az AI által készített tartalom is, ami miatt át fog rendeződni előbb-utóbb minden piac.” – összegzi a tapasztalatait. Úgy véli, hogy ahogy a Photoshop-ot elkezdték használni a grafikusok annak idején, most a mesterséges intelligencia fog nekik és sok mindenki másnak is segíteni. De ebben sem lesz mindenki jó, ugyanúgy, ahogy Photoshop-ban sem jó mindenki. Úgy véli, hogy önálló szakmaként fog megjelenni ez a terület és elkezd e körül egy önálló iparág felnőni. Végezetül hozzátette a szakember: „Én azt gondolom, hogy ez egy nagyon izgalmas jövő, de nagyon hamar eljön az a pont, hogy azok, akik nem kezdik el a munkájukban használni ezeket a megoldásokat, azoknak ez akár versenyhátrányt is jelenthet.” 
 

Mire használhatod a képalkotó mesterséges intelligenciát a vállalkozásodban? 
  1. Illusztrációk készítéséhez, blogokhoz, cikkekhez, social media posztokhoz 
  1. Prezentációk illusztrálásához 
  1. Termékfejlesztéshez, ötletek gyűjtésére 
  1. Hirdetésekhez, hírlevelekhez 
  1. Játékokhoz 
  1. Dekorációk kitalálásához 
  1. Borítókhoz, meghívókhoz 
  1. Látványtervekhez, ötletgyűjtésre 
  1. Csomagolástervhez 
  1. Kirakat dekorációkhoz 
Milyen felületeket keress, ha ki akarod próbálni? 
Melyek a képgenerálás alaplépései? 

1. Találd ki, tervezd meg, hogy mit szeretnél látni a képen!  

2. Írd be a keresőbe a kulcsszavakat sorrendben! 

3. Ezt követően kapsz általában 4 db képet.  

4. Amelyik kép a 4 variációból a legközelebb áll az elképzelésedhez, azt válaszd ki! Tovább fejlesztheted, finomíthatod ezt követően. 

5. A kész képet töltsd le!  

6. Ha szükséges igazítsd ki Photoshop-al vagy más programmal. 

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.4 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.