Hogyan nőtt szűk egy év alatt háromszorosára egy környezettudatosságra építő takarító cég, a Biocleaning?

A bio és a takarítás szó egymás mellett egyet jelent a szódabikarbóna plusz ecet kombóval, kiegészítve némi citromlével. Vagy mégsem? Nagy Attila már az egyetemi tanulmányai alatt eldöntötte, hogy vállalkozó lesz. A Magyar Fejlesztési Bank pályázatának segítségével eszközöket vásárolt. Képezte magát, hirdetett, s csakhamar megvetette a lábát a magánszektorban. Majd mikor egyre speciálisabb problémákra tudott megfelelő szolgáltatást nyújtani, üzleti partnereinek a száma is növekedésnek indult. Három év telt el az indulás óta, ma már a garzontól kezdve az üzemcsarnokig mindennel foglalkozik a Biocleaning névre keresztelt vállalkozás, mely dolgozott már a Decathlonnak, a Sparnak, a Rossmannak, s egy új építésű lakópark takarítását is vállalták. 

Szeretsz takarítani? 

Már ovis koromban sem tudtak lekötni a népszerű gyerekjátékok, szívesebben takarítottam a kerti kis házat. A nagyszüleim vidéken éltek, s mikor a nyári szünetben elmentem hozzájuk, vittem magammal a kárpittisztító gépünket. Egyszóval igen, szenvedélyesen. 

És mitől lesz „bio” egy takarítás? 

Én magam környezettudatos vagyok, igyekszem óvni a természetet, nemrég például szemétszedő akciót hirdettünk a lakóhelyünkön, Mezőberényben. A vállalkozásomat ennek megfelelően akartam felépíteni. Az általunk használt tisztítószerek lebomlanak a környezetben és nem allergizálnak. Ezen kívül sem a takarításhoz, sem a munkánk dokumentációjához nem használunk papírt, az árajánlatokat digitálisan kezeljük. 

Épp azért, mert a fenntarthatóság valóban fontos tényező, manapság az eladhatóság kedvéért a divatos kulcsszók egyike a „bio” lett, beszüljünk akár élelmiszerről, akár ruhaneműről, kozmetikumról vagy szolgáltatásról. Takarításkor tudnak annyit a bio szerek, mint a bevált kemikáliák? Minden jó, ami bio? 

A takarító iparban egyre szélesebb körben terjed el a környezetbarát termékeket jelző embléma. Igyekeztem hazai gyártmányú anyagokat alkalmazni, de eddig ezekkel nem igen jártam sikerrel, így néhány jól bevált külföldi terméket használunk, illetve forgalmazunk.  

A szerek nagyon különbözőek lehetnek hatékonyságuk tekintetében. Bár bio anyagokról van szó, azt szoktam mondani, csűrhetjük-csavarhatjuk kedvünk szerint, de ezek szintén vegyszerek, a megfelelő anyagok kiválasztása pedig hosszú folyamat. Sok gyártó ajánlja nekünk a termékeit, és mi szívesen kipróbálunk mindent, illetve folyamatosan figyeljük a konkurenciát, hogy nekik mi vált be. Léteznek már olyan probiotikus tisztítószerek, amelyek hasznos baktériumok segítségével működnek. Nem mindegy az ár sem, mert ha nagyobb beszerzésről van szó, akkor az ár-hatóanyag-hatékonyság hármasát együttesen kell figyelembe vennünk a rentabilitás miatt. Jelenleg egy spanyol termékre esküszöm. 

Fontos az embereknek, hogy a takarítás „bio” legyen, vagyis környezettudatosak a magyarok? 

Sokan kifejezetten emiatt keresnek minket, mivel ezek az anyagok antiallergének. Például az egyik nagy hatékonyságú anyag, mely magyar fejlesztés, vízre és sóra bomlik le. Mindkét anyag megtalálható a szervezetünkben. 

Hogyan tettétek átláthatóvá a munkaszervezés folyamatát? 

Sok nyugtatóval. Komolyra fordítva a szót, sokszor kihívást jelent a munkák összeegyeztetése. A digitalizáció nekünk is kapóra jön, a 10 fős csapatunk koordinálására Google naptárat használunk, de lassan elérkezünk ahhoz a pillanathoz, hogy szükségünk lesz egy CRM rendszerre, az lényegesen megkönnyítené az életünket. Jövőre bevezetjük a digitális munkalapot: egy applikáció segítségével valós időben fogják tudni jelezni a kollégáink mind felém, mind a megrendelő felé a munka elvégzését. A párom persze így is folyton terepen van, ő végzi az ellenőrzést, én pedig ügyvezető, beszerző, szállító vagyok egy személyben. Egyszóval sok kalapot hordok egyszerre, jelenleg még a hirdetés is az én dolgom. 

A hirdetésre, vagy inkább az ajánlásokra, s a már meglévő referenciákra támaszkodik a Biocleaning? 

Folyamatosan hirdetünk. Vallom, hogy a marketinggel egy pillanatra sem szabad leállni. Mikor elindultunk, azt mondtam a páromnak, hogy inkább főtt rizst eszünk egész hónapban, de a reklámra költeni kell. Ez a mai napig nem változott, a Google, a Facebook fontos a munkában, nem mindegy, hogy a kereső hányadikként jelenít meg bennünket, de most már az ajánlásokra is számíthatunk. 

Milyen problémákkal fordulnak hozzátok a leggyakrabban? 

Mindenfélével. A családi háztartásokban nagy fejtörést okoz, hogy néha egészen buta praktikák terjednek el a neten. Egy apró folt, amit – teszem azt – a kisgyerek okozott, tenyérnyivé válhat a kárpiton, mire elénk kerül. Azt szoktam mondani, hogy a legjobb, ha a szennyeződést száraz papírral felitatják, s aztán inkább forduljanak a szakértőhöz, hozzám. Nemrég mosodát nyitottunk, itt pl. mosási hatékonyság növelő pasztát alkalmazunk, ezzel is védjük a textilt az elhasználódástól. Ezen kívül speciális gépeink vannak. Az ügyfelek gyakran meglepődnek, mikor megérkezünk a puttonyos autónkkal, s 10 percen keresztül mást sem csinálunk, mint pakolunk. A példa kedvéért: a magaslati ablakok tisztítását fordított ozmózisos vízzel oldjuk meg, előnye, hogy utána nem kell lehúzni az ablakon maradt vízcseppeket. De a padlózat hatékony tisztításánál is elengedhetetlen akár az egytárcsás súrológép, akár a kézi súroló automata. Magyarországon a profi takarításnak nincs túl nagy múltja, viszont jövője annál inkább! 

Ez egy tételmondat volt, azt hiszem. Mit tehetnek a takarítócégek a presztízsük növekedéséért? 

Itthon a legfőbb mentor – ha úgy tetszik, a takarítás „keresztapája” – Ritz Tibor. Képzéseket szervez, s 2021-ben takarítási szakemberek egy csoportjával létrehozta az Önképző Takarítók Egyesületét. Ez az egyesület célul tűzte ki, hogy javít a takarító szakma társadalmi megbecsültségén, illetve hogy folyamatosan lehetőséget biztosít az önképzésre és a közösségi tapasztalatcserére. 

Ha már a keresztapánál tartunk: milyen a Biocleaning kapcsolata a konkurenciával? 

Ellenfelek és nem ellenségek vagyunk. Vannak találkozóink, ahol beszélgetünk, megvitatjuk az aktuális problémáinkat, kihívásainkat, viszont a sikereinket is.  

Milyen jövőt látsz a vállalkozásod előtt? 

Az év elején még három emberük volt, ma tíz. Ha ilyen ütemben fejlődünk, akkor jövőre tizenöt embert fogunk foglalkoztatni. Eléggé innovatív alkat vagyok, fejlesztem magam, a szaktudásom, a cégem, nem állok le egyetlen pillanatra sem. Azt gondolom, 10 év múlva már 100 alkalmazottal dolgozunk. 

Ez egyszerűen csak több munkát jelent majd a cégnek, vagy minőségi változással is számolni kell? 

Attól függ, milyen szolgáltatás vezetőket nevelünk ki, s hogy képesek lesznek-e tartani a minőségi sztenderdeket. Szívesen végeznénk például plázák, kórházak takarítását, de most még sok „ha” van a történetben.  

Említetted, hogy egy év alatt több mint háromszorosára nőtt a Biocleaning munkatársainak a száma. Ez a vállalkozás kiválóságának köszönhető, ennyivel több munka igény érkezik a lakosság illetve az üzletek részéről, vagy ennyivel gyengébben teljesít a konkurencia? 

A háromból csináljunk egy tortát! Van például olyan konkurensünk, akire gyakran érkezik panasz az ügyfeleik részéről. Az is igaz, hogy egyre több megkeresés érkezik hozzánk. Harmadszorra pedig azt tudom mondani, hogy tényleg ennyire jók vagyunk, s ugyan mi is hibázunk, hisz emberek vagyunk, de az apró hibákat rögtön korrigáljuk. 

Melyik az a megbízás, melyre a cég az eddigi történetében a legbüszkébb? 

Megkaptuk a szabadkígyósi Wenckheim-kastély takarítását. Ez presztízs munkát jelentett a számomra, mert nem mindenki mondhatja el magáról, hogy ilyen impozáns kastélyt takarított. Úgy voltam vele, hogy ez nekem igenis jár! 

Fontosak számunkra a visszajelzések, például mikor egy cégnél magaslati porszívózást végeztünk, a cég dolgozói megjegyezték, hogy jobb lett náluk a levegő minősége. Pár hete pedig egy tűzkár utáni takarításra hívtak ki minket. Mindenki azt mondta a tulajdonosoknak, hogy a szőnyeget és a kanapét ki kell dobniuk, mert a beléjük ivódott szagot és kormot nem lehet eltávolítani. Mi megoldottuk a problémát, mindkettőt szinte újhoz közeli állapotba hoztuk. Illetve szintén egy tűzkár után fordult elő, hogy egy néni kedvenc plüsseiből nem tűnt el a füst szag. Mi ugyan nem éreztünk semmit, de ő igen, s mondtuk neki, hagyja csak ott őket a szobában, amit ózonnal fertőtlenítünk. Ezzel az eljárással végre sikert értünk el, a néni pedig elégedett volt. 

Mit gondolsz, egy férfi takarít jobban, vagy egy nő? 

A takarítók több mint fele férfi, mivel a gépeket emelgetni kell, márpedig egy 130 kilósat a hölgyek nem feltétlenül bírnak el. De a magaslati munkákra is inkább férfiak jelentkeznek. Ezzel szemben a mosodánkban hölgyek dolgoznak és a nagytakarítós csapatban is vannak hölgyek.  

Hogy telik vállalkozóként az életed? 

0-24 órás állás ez. Jellemző, hogy a tíz naposra tervezett nyaralásunkból végül öt nap lett, és azt is két részletben tudtuk csat teljesíteni, mert a munka hazahívott minket. Később talán jut majd több idő a pihenésre. 

Otthon szeretsz takarítani? Nem aludt ki a tűz, mióta takarító céged van? 

Az igazság az, hogy van egy takarítónőm, aki az otthonomat takarítja. Ez pontosan olyan, mint a cipésznek a cipője: arra sosincs idő. 

Nagy Attila sikertörténetének tanulságai 7 pontban: 
  1. Az innovatív gondolkodás, valamint az szüntelen önfejlesztés és tanulás hozzájárul a vállalkozásod sikeréhez. 
  2. Légy nyitott az új technikai megoldásokra, s a munkádat megkönnyítő új termékekre! 
  3. Figyeld, elemezd a konkurenciát! 
  4. Mindenkor költs a marketingre! Nem elégedhetsz meg az elért eredményekkel. 
  5. A mennyiség soha nem mehet a minőség rovására. 
  6. Igyekezz minél gyorsabban válaszolni az ügyfelek felmerülő igényeire! 
  7. Az emberek számára egyre fontosabb a környezetvédelem és a fenntarthatóság, érdemes ennek szellemében felépíteni vállalkozásodat. 

Szerző:
Szoboszlai Annamária – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.