Hogyan lesz a fotózásból közösségi jótékonysági akció? Most erre is választ kaphatsz!

Olvasási idő 12 perc

Szöllősi Kiss Orsi ételfotós hosszú utat járt be, amíg eljutott az ínycsiklandó harapnivalók fényképezéséhez. Habár már az általános iskolában is igyekezett fényképezőgéppel megörökíteni az embereket és az emlékezetes eseményeket, úgy véli, alapvetően nem ez befolyásolja, hogy valakiből később profi fotós válhat-e. Sütni-főzni is nagyon szeret, ami igazán jól jön ennél a szakmánál, mivel Orsi úgy véli, „kettő az egyben” fotósként és foodstylistként sokkal többet tud adni ügyfeleinek. A munkával kapcsolatos filozófiáját jól összefoglalja honlapjának neve, mely szerint „Előbb fotózunk, aztán eszünk.”

A kezdetek 

Mivel Orsi szülei és nagyszülei is magasan képzett emberek, így a család kisebb sokkot kapott, amikor Orsi előállt ötletével, hogy a gimnázium befejezése után profi fotós szeretne lenni. Akkor erről szó sem lehetett, így végül több diplomát is szerzett. „Bár kezdetben zokon vettem a döntést, ma már tudom, hogy a két főiskola kicsit sem volt elvesztegetett idő. Olyan kommunikációs-, marketing-, üzleti- és művészettörténeti ismeretekre tettem szert, amelyek nagyban megkönnyítik a vállalkozói létemet. A fotós szakmának ez nem előfeltétele, de kisvállalkozóként véleményem szerint előbb-utóbb célszerű elsajátítani” – fejti ki Orsi. 

A felsőoktatási tanulmányok befejezését követően már a család is örömmel támogatta Orsi tervét, aki így elvégezte a New York Institute of Photography képzését.  

„Egy fotós vállalkozás indítása ma semmilyen szakmai végzettséghez nincsen kötve, amit én személy szerint nem tartok jónak. Hobbi szinten nagyon magasra el lehet jutni, ha valakinek van szeme a fotózáshoz, és akár ingyenes oktatóanyagokkal, internetes képzéseken, workshopokon is lehet fejlődni” – emeli ki Orsi. 

De ha valaki szakmaként, hivatásként tekint erre a munkára, akkor fontos egy színvonalas, a fotózás részterületeibe is bevezető képzést elvégezni. Már csak azért is, mert a fotósnak komoly felelőssége van abban, hogy az ügyfelei a képeken keresztül milyen üzenetet juttatnak el magukról a lehetséges vásárlóik felé. Nagyon leegyszerűsítve: a jó fotók felemelhetnek, a rosszak viszont a középszerűségbe taszíthatnak egy céget. Persze árnyalja a képet, hogy milyen is az adott cég marketingtevékenysége, hogyan épülnek fel a különféle üzleti folyamatai – a fotó csak a marketing egy fontos eleme a sok közül. De amikor alig 1-2 másodperc alatt döntünk a neten görgetés közben, akkor bizony a fotók szerepe és a fotós felelőssége felértékelődik.” – fejti ki véleményét a szakember. 

Szollosi Kiss Orsi Fenykep4
Emberektől az ételekig 

A fényképezés Orsi esetében is emberekkel kezdődött. „A gyerekeim megszületése előtt szerkesztő voltam a médiában, de a velük töltött idő után már nem akartam visszatérni ebbe a világba. A szülők többségéhez hasonlóan én is állandóan fotóztam a csemetéimet és egyszer csak azt vettem észre, hogy egyre több ismerősöm kért meg a saját lurkóinak lefényképezésére. Az is feltűnt, hogy a fényképezési technikákkal kapcsolatban minden anyuka ugyanazokat a kérdéseket tette fel nekem. Villámcsapásként hasított belém a felismerés, hogy inkább őket kellene megtanítanom arra, hogyan is tudják lefényképezni a gyermekeiket, a saját környezetükben, a saját eszközükkel” – meséli Orsi. 

2012-t írtunk, alig léteztek még online tanfolyamok. Én magam sem találtam az internetet böngészve online fotós képzést. Az ötletet tettek követték és 6 hét múlva már el is indítottam az első online tanfolyamomat, 18 résztvevővel. Mai szemmel nézve ez talán megmosolyogtató volt, videók helyett még pdf-eket kaptak a résztvevők, közösségimédia-csoport helyett egy fórum volt a weboldalon, ahol beszélgetni tudtunk. A jelentkezés, a számlázás, a tananyagok élesítése mind manuálisan történt, sőt, az átutalás mellett rózsaszín postai csekkel is lehetett fizetni. Ami viszont azóta is változatlan és fontos, az az onlinemarketing-ismeret, így folyamatosan képzem magam a témában” – teszi hozzá. 

És hogy szó szerint hogyan „kerültek képbe” az ételek? „A résztvevő anyukák ismerősei között sok gasztroblogger is akadt, így körükben is híre ment, hogy nálam elég jól meg lehet tanulni úgy fotózni, hogy nem kell drága felszerelést venni és nincs gond például a gyerekfelügyelettel sem, mert az interneten történik minden. Hétről hétre érkezett tőlük néhány kérés, hogy készítsem el a tanfolyam „ételes” változatát. Közben egy séf barátnőm is megkeresett, hogy lenne-e kedvem – az egyik nagy nemzetközi médiavállalattal történő együttműködés keretében – ételfotósként dolgozni. Gondoltam, ha már mindenki azt akarja, hogy ételt fényképezzek, hát legyen, próbáljuk meg. Őrült tempóban álltam neki ételfotózást tanulni. A New York Times gasztro rovatának vezetője indított akkoriban egy online ételfotós képzést, amire azonnal jelentkeztem, mellette pedig rengeteget gyakoroltam, minden elém kerülő ételt lefényképeztem.” 

Mi az előnye egy ilyen típusú képzésnek? 

Orsi úgy látja, a kreativitást igénylő elfoglaltságok – mint az ételfotózás-tanfolyam is –, sokat segíthetnek a rohanó hétköznapokból történő kiszakadásból és egyfajta különleges feltöltődést adnak a résztvevőknek.  

„Sokan belefásulnak a munkába, a mókuskerékbe, így hobbiból elkezdenek főzni, majd a receptjeiket szívesen meg is osztják a közösségi médiában. Azt látják, hogy a képeik messze elmaradnak az Instagramon, Pinteresten látott csodáktól, ezért eljönnek tanfolyamra, hogy megtanuljanak szépen tálalni és fotózni. Aztán vannak, akiknek a végén már a fényképezés hozza el az igazi „flow-élményt.” (A flow egyfajta pozitív pszichológiai élmény, melynek révén többek között jobb teljesítmény érhető el – a szerk.) 

„De van egy olyan réteg is, melynek tagjai kifejezetten fényképezni akarnak. A mai napig egyszerre jelent számomra megható és döbbenetes élményt, amikor a résztvevők elmesélik, hogy az én tanfolyamom adott nekik erőt a gyerekkori álmuk megvalósításához, a jelentkezésük az év legjobb döntése volt, a tananyagok segítettek átvészelni a gyermekükkel kórházban töltött heteket, vagy a jótékonysági könyvünkben való megjelenés volt a GYED-en töltött időszakuk megkoronázása.” 

A tanfolyamok körül Orsi egyedül végez gyakorlatilag mindent. Ez azt jelenti, hogy kitalálja, elkészíti, majd tálalja az adott ételt. Ezt követi maga a fotózás és a megfelelő utómunka, közben pedig mindenről videó is készül, hogy végül tananyag legyen belőle. Az oktatás online formában zajlik, a fotózáson felül a hallgatók alapvető sütési-főzési-tálalási ismeretekre is szert tehetnek, kérdezni pedig egy zárt közösségimédia-csoportban tudnak Orsitól. A hallgatók 95%-a egyébként nő, de azért akadnak férfiak is. 

És hogy mi a helyzet a tehetséggel? „Kevés olyan eset van, hogy valaki abszolút tehetségtelen fotós. Véleményem szerint ez a szakma jelentős részben tanulható, hobbi szinten pláne, de a gyakorlás nagyon fontos. Én is rendszeresen ezt teszem: azért készítek el egy-egy ételt, hogy több, teljesen más stílusban lefényképezzem azt. Ez szórakoztat, folyamatos fejlődésre ösztönöz és sok olyan ennivalót is megismertem így, amit fotózás nélkül talán soha nem készítettem volna el” – árulja el Orsi.  

Egyébként én is rendszeresen befizetek külföldi ételfotós tanfolyamokra is, hogy lássam az esetleges különbségeket, tanuljak akár szakmai-, akár tanfolyamkészítési trükköket. Tapasztalataim szerint ezeken az itthoni mennyiséghez képest nagyjából harmadannyi anyaggal dolgoznak, inkább a külsőségekre ’mennek rá’. Szerintem nem ez a jó a megoldás, érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a gyakorlatra. Úgy vélem, ez több élményt is ad, ráadásul jobban rögzül és jobban is hasznosítható, ha tényleg mindent megmutatunk. Nekem az is fontos, hogy ne a saját ’klónjaimat’ képezzem, hanem a résztvevők megtalálják a saját stílusukat, a fényképezés ne másolási gyakorlat, hanem kreatív önkifejezési folyamat legyen számukra – folytatja”. 

„A fényképezés folyamatos sikerélményt is ad, ami a mai világban különösen fontos lehet. Ugyanakkor azt sem titkolom, hogy kicsit pszichológusnak is kell lennem, biztatnom kell az embereket, mivel sokan félnek az újdonságoktól, nem hiszik el, hogy ők is tudnak szuper képeket készíteni.”  

Szollosi Kiss Orsi Fenykep6
Telepocak karácsonyra akció 

Mivel Orsi a gyors döntések és a tettek embere, így az sem volt számára kérdés, hogy segítsen a rászorulóknak. „Emlékszem, 2014 telén egyik este vacsorához készülődtünk, amikor fél füllel hallottam, hogy felmérések szerint a 6 éven aluli gyerekek komoly hányada gyakorlatilag éhezik a téli szünetben. Mivel az én gyerekeim is hasonló korúak voltak, így különösen megérintett mindez. Ekkor született meg a Telepocak” – meséli Orsi. 

Az elhatározást pedig hamar cselekvés követte. „Azonnal hívtam Fa Kinga barátnőmet, aki szintén vállalkozó és háztartási pénzügyeket tanít, és rögtön csatlakozott hozzám. Villámgyorsan készítettem egy pdf formátumú tananyagot, amely arról szólt, hogy miként is érdemes fotózni karácsonykor a gyerekeket, Kinga pedig írt egy prezentációt a háztartási pénzügyekről” – folyatja. Ezeket az anyagokat egy egyhetes akció keretében lehetett megvásárolni, a kapcsolódó bevételt pedig teljes egészében jótékonysági célra költötték. „A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, hogy Kinga menüterve alapján elmentünk bevásárolni, majd a termékekből csomagokat készítettünk. Mindketten konzultáltunk a gyerekorvosainkkal, hogy a körzetben mely családoknak lenne szükségük ezekre. A rászorulók az orvosi rendelőkben vehették át a csomagokat, amiket a védőnők osztottak szét” – folytatja. 

Tavaly pedig Orsi szeretett volna valamit újítani. Ehhez a vásárlóit hívta segítségül – az ételfotózás tanfolyam résztvevőinek receptjeiből és ételfotóiból készítettek ugyanis sütis képeskönyvet. A könyvek eladásával megtízszerezték a korábbi évek bevételét. 2,2 millió forintot sikerült összegyűjteniük, amiből 79 családnak, így 240 kisgyereknek biztosítottak „teljes ellátást” a téli szünet idejére. Ez napi 5 étkezést jelent az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerinti napi 5 adag zöldséggel és „bónuszként” minden kisgyereknek saját csokival. 

„Fizetett hirdetés nem kapcsolódott mindehhez, hanem a készítésében részt vevő több mint 50 ember kezdte el terjeszteni a könyv elérhetőségét a saját ismeretségi körében és a közösségi médiában az általam készített fotókat felhasználva. Mivel a tanfolyamra sokan külföldről jelentkeztek, így hamar felmerült az igény az angol-, német- és spanyol nyelvű fordításra is – jövőre talán ez is megvalósul. Az akció keretében immár anyaotthonoknak és családok átmeneti otthonának visszük el ezeket a csomagokat. Ugyanakkor akadt néhány ’egyéni’, a védőnők vagy a tanfolyami résztvevők által ’ajánlott’ család is” – árulja el Orsi. 

Mostanra pedig már az sem titok, hogy idén immár két könyv is készül. Az egyikben – a korábbihoz hasonlóan – a tanfolyam résztvevői osztják meg a titkos családi vagy éppen kifejezetten a könyvhöz ’kifeljesztett’ vadiúj recepteket. A másikba viszont a Kinga által összeállított menü egyszerű, olcsó, de finom ételei kerülnek az általam készített fotókkal kiegészítve. Ezekhez az ételekhez minden tartós alapanyagot biztosítunk a támogatott családoknak” – teszi hozzá. 

„A könyvek vásárlóit idén is heti hírlevélben tájékoztatjuk majd a bevétel alakulásáról, a bevásárlásokról és a kiszállításról pedig élő videókkal jelentkezünk a közösségi médiában” – avat be Orsi. 

A maximálisan pozitív tapasztalataim miatt úgy gondolom, nincs olyan, hogy túl kicsi cég (mi is KATÁ-sok voltunk augusztusig) vagy túl kevés adomány. Minden vállalkozót csak arra tudok biztatni, hogy álljon egy jó ügy mellé, és ha tudja, vonja be a vásárlóit is. Így – ha nem is anyagi értelemben véve – legalább annyit fognak profitálni az összefogásból, mint azok, akiket segítenek.” 

Mi a helyzet a digitalizációval és a vállalkozásfejlesztéssel? 

Orsi szerint a sikeres vállalkozás titka a folyamatos megújulásban rejlik. Legyen szó honlapfejlesztésről vagy közösségimédia-jelenlétről. „A Facebook, az Instagram vagy akár a TikTok esetemben például igen jelentős szerephez jut. A tanfolyamra jelentkezők is nagyrészt ezekről a platformokról érkeznek, de hazai vagy akár külföldi cégektől is kaptam már megkeresést ezeken a felületeken. Én egyébként azt vallom, hogy ki kell próbálni mindent. Ha valami működik és beválik, akkor örülünk, ha pedig nem, akkor még mindig abba lehet hagyni.” 

„Esetemben például az online tanfolyam több részletben készült el. Mivel ez alapvetően okostelefonos fotózásra épül, így külön ’fejezet’ szól a készülék és a fotózás alapjairól, a tálalásról, a teríték kiválasztásáról. A második nagy ’felvonás’ az utómunkát foglalja magában. Fontos kiemelni, hogy ennél nem a filter számít. Sőt, ha mondjuk a színek elcsúsznak, az az ételfotónál kifejezetten visszataszító képet is eredményezhet. Így én inkább az ingyenesen elérhető alkalmazások, például a Lightroom, a Snapseed, vagy a mobiltelefon saját képszerkesztőjének használatát szoktam javasolni” – emeli ki Orsi. 

„Harmadik témaként pedig a világítás következett. Habár ez a fényképezés alapja lenne, úgy látom, hogy kicsit ’mostohagyereknek’ számít a mai világban. Egyébként a teljes tanfolyam anyagát okostelefonnal rögzítettem” – folytatja. 

A modern technológiai megoldások kapcsán Orsi úgy látja, hogy sokan a személytelensége miatt félnek az online képzési formától, ami véleménye szerint teljesen alaptalan. „Persze, van olyan, aki a hírlevelemre válaszolva el is meséli, hogy ő kifejezetten személyes oktatásra szeretne hozzám jönni, mert nem szereti az online megoldásokat. Ez teljesen érthető, hiszen nem vagyunk egyformák, de azért én igyekszem az online-t is minél személyesebbé tenni. Vásárlás után küldök egy közvetlen hangvételű levelet az új résztvevőknek, hogy mit hol találnak a tanfolyam felületén, és meghívom őket a zárt csoportunkba is. Mindig írok külön köszöntő posztot az újonnan érkezőknek, megkérem őket, hogy mutatkozzanak be – mindezt úgy, hogy a többiek is hozzászólhatnak a témához. Ha pedig olyan kérdésük van, nyugodtan felhívnak telefonon, mert tudják, hogy nem vagyok megközelíthetetlen. Sajnos a Covid miatt vissza kellett fogni a találkozásokat, de többször is voltak már nálam a résztvevők sütizni, tányérokat vagy fotós kiegészítőket csereberélni is” – avat be. 

A sikert pedig jól mutatja, hogy süteményfotózási versenyt is nyertek már a résztvevők. De van olyan is, aki a saját könyvét fotózta, illetve gasztromagazinokban is minden hónapban szerepelnek: interjút adnak és a cikkeket a saját ételfotóikkal illusztrálják. 

Mindezekkel együtt Orsi mégis a Telepocakra a legbüszkébb. Ezen belül is főleg arra, hogy milyen sokan és lelkesen vesznek részt benne önkéntes alapon. 

Szollosi Kiss Orsi Fenykep2
A tervek 

És hogy ezek után mik a közép- és hosszútávú tervek? „Jelenleg készül a cégeknek szóló weboldalam. Vannak céges ügyfeleim, folyamatosan fotózok magazinokat, könyveket, készítek gasztrokiadványokat egészen apró cukrászdáknak és multiknak is. Sőt, olyan ügyfeleim is vannak, akiknek a képi megjelenésük kitalálásától a főzésen át a fényképezésig gyakorlatilag minden én csinálok. A bővítés folyamatban van – ezt a honlapot saját magam fejlesztem, ellentétben a tanfolyamokról szólóval, ahol az automatizmusok, a számlázás vagy az oktatási felület összetettsége miatt szakember segítségét veszem igénybe. A tanfolyamot egyébként tényleg mindenkinek csak ajánlani tudom, aki érdeklődik a gasztronómia vagy a fotózás iránt. Ugyanakkor, ha valaki úgy érzi, nincs most ilyesmire anyagi fedezete, akkor e-mail-es formában is elérhető számára egy 5 napos, ingyenes képzés – ez azért nyilván nem ugyanaz az ’élmény’, de kezdésnek nagyon jó. Illetve a blogomon és a YouTube-csatornámon is igyekszem hasznos tartalmakkal segíteni az érdeklődőket” – árulja el Orsi.  

Cégek – például egy webshop – esetén pedig azért tartom kiemelt jelentőségűnek a jó ételfotókat, mert ezek szó szerint meghozhatják az étvágyat az adott termék megvásárlásához. A vendéglátóiparban dolgozó ügyfeleimtől például gyakran hallom vissza, hogy jellemzően a külföldi vendégek a fotóra mutatnak rá azzal, hogy ugyan nem tudják, mi ez az étel, de ilyet kérnek” – folytatja. 

Mi a tanulság? 

„A kezdő vállalkozóknak azt javaslom, hogy folyamatosan képezzék magukat. De ne csak a saját szakterületükön tegyék ezt – hiszen az a minimum, hogy abban nagyon jók –, hanem a vállalkozás minden területén legyenek tájékozottak. Ha segítségre van szükségük, ne habozzanak szakemberhez fordulni, hiszen senki nem érthet mindenhez. Nekem például a ’webes’ szakember mellett könyvelő is segít – utóbbira különösen nagy szükségem van most, hogy átalányadós lettem. Emellett pedig legyenek elérhetők, beszélgessenek a vásárlóikkal, forduljanak feléjük valódi érdeklődéssel. És végül, de nem utolsósorban: készítsenek olyan termékeket, amelyekre a vevőik vágynak” – foglalja össze. 

Szerző:
Bodnár Zsófia – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 28

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.