Felesleges a marketing, ha nincs magazin minőségű termékfotód – Mire érdemes figyelned, amikor közösségi média kommunikációdhoz vagy a webshopodba termékfotót készítesz

Várőri Adrienn_Többminthobbi_Fábiánné Domán Hermina_MinkArtDesign

Vannak olyan termékek, amelyeknél egy jó fotó sorsfordító lehet. Ez történt Fábiánné Domán Hermina papírcsíkokból készült 3D faliképeivel is. Miután sikerült megtalálni a megfelelő szöget és az ideális fényviszonyt a fényképezéshez, a művei hirtelen berobbantak, és vásárlók tucatjai keresték fel az oldalát. A jó termékfotó nemcsak a művészeti piacon alap ma már, hanem ahogy szakértőnk, a kézművesek marketingjét segítő Várőri Adrienn fogalmaz: „online vásárlásnál azért a fantáziáért fizet a vásárló, amit a fotó alapján elképzel a termékről, ezért, ha rossz a képünk, a megfelelő árat sem tudjuk elkérni”. Cikkünkben a MinkArtDesign bemutatása mellett összefoglaljuk, hogy mire érdemes figyelni, ha a közösségi média kommunikációhoz, webshopba termékfotót készítünk.

A papírcsík-technikával (másnéven quilling) Fábiánné Domán Hermina több, mint tíz évvel ezelőtt ismerkedett meg egy Angliában élő, orosz származású művész, Yulia Brodskaya művein keresztül és a technika azonnal rabul ejtette. Utánaolvasott az akkor még itthon ismeretlen technikának, gyakorolta, majd elkezdte maga is fejleszteni a metódust. A hobbi kategóriából fokozatosan nőtte ki magát, papírékszereivel, dekorációival először vásárokban jelent meg, majd workshopokon tanította is a quillinget. Közben design, illetve kézműves pályázatokon indult, hogy megmérettesse magát: 2015-ben 3 különböző versenyről 3 díjat nyert el. „Öt évig tartott, mire eljutottam egy olyan szintre az alkotásaim minőségével, összetettségével, hogy úgy éreztem itt az ideje, hogy még komolyabban belevessem magam a munkába. Ekkor indult el a vállalkozás.” – meséli Hermina, aki Minka becenevéből kreálta a márkanevét is, így született meg a MinkArtDesign. Akkoriban főállású anyaként 3 kisgyermek mellől nagyon nehéz lett volna munkába állnia, így az otthonról végezhető munka lett a legkézenfekvőbb megoldás, – Minkáék Győrtől 50km-re, a Győr-Moson-Sopron megyei Magyarkeresztúron élnek. Kezdetben képeinek témája nagyon szerteágazó volt – a népi motívumtól, mandalán keresztül céglogókig stb. -, így nem volt egységes arculata. A különleges, optikai hatással rendelkező 3D spirálgeometrikus képeit (Spiral & Geometry sorozat) pár évvel ezelőtt kezdte el készíteni. A képek tulajdonképpen háromdimenziós „rajzok”, amin a geometrikus formákat ceruzavonalak helyett, élére állított papírcsíkok alkotják. A termékskála kínálatát ekkor már tudatos tervezés előzte meg, ami lehetővé tette a webshopos értékesítést.

A marketingbe Várőri Adrienn vezetett be, tőle tanultam a legtöbbet. A fotók témakörét külön fejezetben mutatja be, példákkal szemlélteti, hogy milyen a jó és milyen a rossz termékfotó – és volt, amikor a rossz példából magamra ismertem… Adrienn azt is megmutatta, hogy milyen lehetőségek vannak a képszerkesztésben, ami nagyszerű alapot adott a későbbiekhez. A tananyagot lépésről lépésre sajátítottam el, így jegyeztem meg azt is, hogy amit szeretnek a vásárlók, vagyis slágertermék lesz, azt érdemes folyamatosan „készleten” tartani, és ott kell megfogni a marketinget is” – mondja. „Szeretem az op-art stílust és Victor Vasarely képei nagyon inspirálóan hatnak rám. Folyamatosan kísérletezem a színkombinációkkal és a tervezés alatt lévő újabb geometrikus formákat is szeretném hamarosan megmutatni.” – meséli még Minka, aki képeit 2018 óta az Etsyn értékesíti. Az amerikai kézműves platformon kifejezetten fontossá vált a megfelelő megjelenés, a szemet vonzó képeit ekkor kezdte el tudatosabban fotózni.

„A hajtogatás révén a felhasznált papírcsík színei felerősödnek, sokszor jóval intenzívebbek a papír eredeti színéhez képest. Ezért is nagyon fontos, hogy a kép színeit leginkább visszaadó fotókat készítsek” – teszi hozzá. A siker nem maradt el, ma már folyamatosan vannak vásárlói az Etsyn a világ minden tájáról. Számos rendelés érkezett már Európa többi országából, az Egyesült Államokból, de Dubaiból, Ausztráliából és Kanadából is. Minka büszke arra, hogy a magánvásárlói mellett, jónéhány látványtervezéssel, designnal foglalkozó cég irodáját is MinkArtDesign falikép díszíti.

Hogyan készülnek a MinkArt Design termékfotói?
  • Minka szerint reggeli napfény a legalkalmasabb idő a fotózáshoz. „Ebben a „megvilágításban” lesznek legjobban színazonosak a képek, ami esetemben nagy jelentőséggel bír” – mondja.
  • A képeit nemcsak szemből fotózza, hanem 45 vagy annál kisebb szögben is, mert a 3D-s képei így mutatják meg legjobban magukat.
  • Kis videókat is készít, mert a papírcsíkok a különböző szögből más színűek, illetve mozgásban úgy tűnik, mintha a kép hullámzana.
  • Néha dolgozik együtt profi fotóssal is, de vallja, hogy a pontos instrukcióhoz először saját magának kell kitapasztalni, hogy a terméknek mi áll jól.
Művészeknek marketingről 

Várőri Adrienn hét éve foglalkozik művészetmarketinggel, ez idő alatt több, mint 2000 ügyfélnek adott marketinges tanácsokat, és a Facebookon felépítette a legnagyobb hazai kézműves vállalkozói közösségét is. Az egy éves Kraftmentor programját már majdnem 500-an elvégezték, jelenleg 146-an aktívak benne, és Minkával is itt ismerkedtek össze. Érdekesség, hogy az alap vállalkozását, a többminthobbit férjével egy véletlennek köszönhetően indították be. Eredetileg az volt a céljuk, hogy honlapokat készítenek kézműveseknek, amihez ő csaliként marketingcikkeket írt. Az írásai nagyon sikeresek lettek, viszont bevételük ebből még nem származott. „Fél év alatt kiderült, hogy a legtöbben nem rendelkeznek azzal a marketing-és márkastratégiával, amivel mi nyugodt szívvel elvállaltuk volna a honlapfejlesztést. Ekkor egzisztenciális kényszerből – két kisgyerekkel voltunk otthon a férjemmel tényleges jövedelem nélkül – úgy döntöttem, hogy kiteszek a Facebook oldalunkra egy megvásárolható, gyakori kérdések tartalomjegyzéket. Ezt 3 nap alatt 100-an vásárolták meg, a friss vállalkozásunk bankszámláján pedig hirtelen megjelent félmillió forint. Tudtuk, hogy jó helyen vagyunk” – meséli nevetve Adrienn. A gyakori kérdések adták a Kézműves márkaépítés tananyag alapját, amely évekig bestseller volt a műfajban. 

Adrienn jól ismeri a kézművesek, a vásározók világát, mert az édesapja is kézművesként dolgozott. „A művészek nagyon távol állnak attól, hogy felmérjék a piaci igényeket, mert ők magukból kiindulva alkotnak, ezért egy klasszikus marketingtanácsadó frászt kap, amikor a jól bevált érvrendszerével sem sikerül az ügyfél üzleti stratégiáját a realitásokhoz közelebb húzni” – mondja Adrienn, hogy miért nehezen másolható előnye az, hogy ő tud a kézműveseknek a saját nyelvükön beszélni a marketingről. Minka történetét azért szereti, mert ő az elejétől kezdve nagyon tudatosan építette fel a márkáját, hallgatva arra, hogy mi működik, mi nem. „A kézművesek legnagyobb kihívása, hogy kicsi önbecsülésük, ha ezt sikerül legyőzniük és megérteniük, hogy a marketing nem manipuláció, majd nem szégyellik elkérni a lehető legmagasabb árat a termékeikért, akkor már sínen vagyunk” – mondja Adrienn. Ezért is tartja nagyon fontosnak, hogy a termékfotó kiváló minőségű legyen. „Azt szoktam mondani, hogy addig ne tanulj tőlem marketinget, amíg nem tudsz magazin minőségű fotót előállítani. Hiszen lehet bármilyen klassz a marketingtanács, amit kaptunk, ha a termékfotók borzalmas minőségűek” – hangsúlyozza. 

Mire figyelj, ha jó termékfotót szeretnél készíteni? Melyik közösségi oldalon, mi a jó megoldás? A következőkben Várőri Adrienn tanácsait osztjuk meg:
1. Miért fontos a profi fotó? 

– Ha rossz a fotó, akkor nem tudjuk elkérni a megfelelő árat, mert online vásárlásnál a vevő azért a fantáziavilágért fizet, amit a fotó alapján a termékről elképzel

– Hogyan készítsünk jó fotót? Vagy tanuljunk meg mi fotózni vagy kérjünk fel egy profit. Miért? Sok kézműves terméket nehéz befotózni, pl. becsillan, árnyékot vet, illetve fontosak a termék részletei is.

2. Hol, milyen kép működik jól?
Webshopban:
  • A részletgazdag fotók nagyon működnek. „Az vonzza a szemet, hogy meglátom, hogy a termék tényleg részleteiben is gyönyörű, hogy ki van munkálva. Érdemes minimum 4-5 képet feltölteni, esetleg videót is, amelyben az látszik, hogy térben milyen hatása van a terméknek. Minél jobban el tudja képzelni a vásárló, hogy mit vesz, annál jobban járunk ő is, mi is” – mondja Adrienn. 
  • A hátterünk legyen sima fehér, hogy egyértelműsítsük, hogy nem adjuk oda a kellékeket.
Közösségi médiában:
  • A webshopos képek pont nem jók, mert nem lesz mondanivalójuk. Ide hangulatfotók kellenek: modelleken, használat közben stb. Ilyen kerülhet a webshopba is, de ott muszáj lennie fehér hátterűnek is. 
  • Figyeljünk arra, hogy minden közösségi oldal finnyás, az algoritmusok más-más méretű fotókat kedvelnek. A Facebook kimondottan szereti változtatni az ideális képméretet.
  • A Pinteresten általában jobban teljesítenek azok a képek, ahol a termék van a fókuszban, a modell arca sem baj, ha kimarad.
  • Az Instagramon viszont ez megbukik, ott pont, hogy a személyesség, így az arc, a kéz, az ember fontos. Legyen egységes a feedünk, hogy egy kép alapján is megismerjenek minket.
  • Az Instagrammon és a Facebookon nagyon fontos, hogy legyen az alkotóról is kép. „Aki odateszi a termékek mellé az arcát, az jellemzően nagyon sok lájkot kap, sokan fogják támogatni. A kézműves terméknek meg ráadásul épp ez a legnagyobb előnyük a nagy cégekkel szemben, hogy a személyességükkel megalapozzák a bizalmat, emiatt ezerszer könnyebben tudnak eladni, mint egy személytelen, arcnélküli cég” – mondja Adrienn.
  • A közösségi oldalakon jobb, ha a logó helyére a portrénkat tesszük. „Nem okos döntés ebben a nagyokat lemásolni, ha – mint egy kézműves – énmárkát építünk, mert a közösségi oldalakon közzétett posztjaink a profilképünktől fognak személyesnek és bizalmasnak tűnni. A logó erőltetésével ettől a helyzeti előnytől elesünk” – zárja a beszélgetésünket Adrienn.

Te is szeretnél profi termékfotókat a weboldaladra vagy a social média felületeidre? Nincs más teendőd, mint követni Hermina D tervének a lépéseit és letölteni a sablont.

Szerző:
Kandó Eszter – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.7 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.