Hogyan lehet közel egymilliárdosra felfuttatni egy horgász webshopot? A sneci.hu elképesztő története

Névtelen Terv (24)

A sneci.hu alapítói komoly kihívásokkal teli úton vitték sikerre a webshopot és a hazai piac egyik vezető webáruházaként immár a nemzetközi terjeszkedést készítik elő. Laczkó Balázs még rendőrtisztként kóstolt bele a marketing világába; üzlettársával felépítette a Netmarketing ügynökséget, majd egyfajta kihívásba beleállva elindították a sneci.hu-t is. Laczkó Balázs őszintén beszélt nekünk az indulás nem mindennapi részleteiről, a buktatókról és a megoldásokról, valamint a webshopindítás alapvető lépéseiről is.

Egy aktív állományban lévő rendőr miért kezd el marketinggel foglalkozni?

A második házasságomban élek, viszont az első feleségem, a telco-világában üzletkötőként dolgozó testvérével, Zsoltival – akivel azóta is üzlettársak vagyunk – bő tíz évvel ezelőtt a vasárnap ebédek mellett nagyon sokat beszélgettünk a különböző lehetőségekről, mert noha szerettem rendőrként szolgálni, de az anyagiakat tekintve előrébb akartam lépni. Aztán hosszas küzdelem után elindítottunk egy ár-összehasonlító portált azzal a céllal, hogy ezen a felületen a lakosság könnyen összevethesse a telco-cégek szolgáltatási árait. Mivel az indulást követően az oldal mögött nem volt marketing, ezért látogatók sem érkeztek az oldalra. Ekkor ezekkel a feladatokkal megbíztuk szerintem Magyarország egyik legrosszabb marketing ügynökségét, ami akkor csapás volt, de aztán áldássá vált. Mivel a Ads-hirdetésekkel való munka nagy részt ekkor is én végeztem el, hamar kiderült, hogy ezt én nélkülük is meg tudom csinálni. A hirdetési rangsorban viszonylag kis büdzsével is előzük a nagy telco-cégeket. Sajnos a piac legnagyobb cégei továbbra sem álltak velünk szóba, így ez a biznisz végül is nem vált életképessé. Viszont egy dublini Google-szakértővel való találkozás adott inspirációt arra, hogy érdemes lenne elmélyülni az online marketing világába. A honlapunk készítője pedig, látva az első sikereket, az első ügyfeleket is szállította nekünk. Először Ads-, és Facebook-hirdetéseke, majd később más marketing tevékenységeket is csináltunk. Így indult a karrierváltásom.

Említettél egy csapást, ami később áldássá vált – mit érsünk ez alatt?

Amikor az adott pillanatban azt várja az ember, hogy szakmai segítséget kap a problémája megoldásában és az nem teljesül, akkor az egy csapás. Áldás viszont amiatt, mert így megtanultam a Ads alapjait  és ráléptem egy új ösvényre, amin tovább haladva folyamatosan tovább képeztem magam, ezzel pedig megnyílt előttem egy új szakma elsajátításának, egy karrier bejárásnak lehetősége is.

Az egy dolog, hogy a saját online jelenléted optimalizálod, fejleszted, de mikor jelent meg benned az a gondolat, hogy elég jó vagy ahhoz, hogy marketingtanácsokkal láss el másokat is?

Bátor embernek tartom magam, inspirálnak is a kihívások, illetve, ha megígérek valamit, addig megyek, addig csinálom, amíg az a valami sikeressé válik. Azt tanultam meg, hogy az adott szó érték és szeretnék mindenkinek a szemébe nézni évek múlva is. De ha egzakt módon nézem: a számaink alapján láttuk a saját eredményeinket is, amelyeket külsős szakmai vélemények is megerősítettek.

S miközben épült a marketing biznisz, rendőrtisztként is dolgoztál, igaz?

Igen, éppen az ügynökség indulása évében voltam az év rendőri vezetője Kecskeméten, vagyis sikeres voltam a szakmámban. Viszont nagyon sokat köszönhetek az akkori kollégáimnak és a vezetőmnek is, aki nagyon rugalmasan állt a törekvéseimhez. Ezekben az években két területen párhuzamosan nagyon sokat dolgoztam, gyakran estig is bent maradtam a munkahelyemen. Valahonnan viszont le kellett faragnom az időmből, ez pedig az akkori kapcsolatom rovására ment.  

Mivel a „sikernek nem titka, hanem ára van”, éppen kérdezni akartam, hogy a két teljes embert igénylő munka, a gyertya két végén való égetése milyen árat követelt tőled…

Valóban, mindig van egy ár, amit meg kell fizetnünk, ám azt gyakran csak akkor vesszük észre, amikor megkapjuk a számlát.

Tehát ebből a tanácsadói bizniszből nőtte ki magát a 2011-ben induló Netmarketing ügynökség?

Gyakorlatilag igen, mert ahogy említettem is, az ár-összehasonlító projekttel nem jutottunk előre, így azt a folyamatot gyorsan le is zártuk. A marketing tanácsadás és kivitelezés terén sikeresebben indultunk, eléggé gyorsan meglettek az ügyfeleink és már a kezdetekben is elértünk markáns eredményeket számukra.

Már több mint egy fél évtizede leszereltél és civil vagy, de arra a pillanata vissza tudsz még emlékezni, amikor eldöntötted, hogy csak a Netmarketinggel foglalkozol?

A döntést nem egyik pillanatról a másikra hoztam meg, a váltás között eltelt egy ötéves átmeneti időszak. Ekkoriban feladtam a vezetői álmaimat és beosztott rendőrként dolgoztam 24-72-es beosztásban (24 óra munka, 72 óra pihenő idő – a szerk.). Viszont ez a fél évtized egy nagyon kimerítő időszakot jelentett; a 24 órás rendőri szolgálat után gyakran alvás nélkül indultam a cégbe dolgozni, miközben nagyon komolyan csináltam a crossfit-edzéseket a stresszcsökkentés miatt. Viszont ezek az évek megviselték a szervezetemet, majd megsérült a gerincem is. A teljes kifeszítettség eredménye az lett, hogy ma már a gyógytorna az egyetlen mozgásforma, amit csinálhatok.

De ha mindez nem volna elég, közben elindult és kifejezetten hasít a sneci.hu webshop, aminek a fogantatása igencsak különös, mert – mi így hallottuk – az egyik ügyfeletek nem fogadta meg az ilyenfajta szakmai tanácsaitokat, erre megcsináltok Ti a webáruházat.

Évekig adtunk marketing tanácsokat Magyarország legnagyobb horgászcikk-gyártójának és exportőrének. Nagyon jó kapcsolatban dolgozunk együtt és mi az ügynökségnél szerettük volna jobban megpörgetni az üzletet, nagyon figyeltük a piacot és adtuk a tippeket is, hogy mit és hogyan kellene csinálni. Persze ma már látjuk, amit akkor még nem: nem is olyan egyszerű dolog egy webshop felépítése, működtetése. Aztán elérkezett a pillanat, amikor István, a cégvezető azt mondta: „ha ilyen nagy a szátok, akkor miért nem csináljátok meg magatok és mentek ki a piacra?” „Rendben”, ez volt a válaszunk. Ekkor viszont ismertlen vizeken hajóztunk, és István nagyon sokat segített az első lépésekben onnantól kezdve, hogy kik a legfontosabb gyártók s hogyan épül föl a logisztika rendszere. A mai napig nagyon jó a kapcsolatunk és a sneci.hu a legnagyobb forgalmazójuk.

Említetted, hogy szereted a kihívásokat, de az egyéb munkáid mellett egy webshop elindítása, felépítése feltételezem, sok munkaórát, erőfeszítést igényelt – mi katalizált téged erre az újabb kihívásra?

Az alkotási vágy vezérelt, s miután én nem vagyok sem festőművész, sem szobrász, így a cégépítésben, a cégek összekapcsoláséban és az azokban rejlő lehetőségek kiaknázásában élem ki a kreativitásom. Egyébként az üzlettársam egy operatívabb beállítottságú ember, nagyon sokat vállalt magára a webshop teendőit illetően is; a végcélunk azonos, csak az odáig vezető utat látjuk másképpen, kölcsönösen inspiráljuk egymást.

A marketig tanácsadás és webshop üzemeltetés két külön terület, a 2018-as indulás során mik voltak a legfontosabb tanulságok, szakmai sarokpontok?

Marketingesként nagy önbizalommal azt gondoltuk, hogy „mi már sok mindent láttunk, minden simán fog menni”, de nem így történt. A webshopépítés és üzemeltetés minden egyes szakasza óriási tanulságokkal szolgált. Az egyik nagy tanulság az volt, hogy nagy figyelmet kell fordítani a termékek beszerzésére, a raktározott mennyiségre és az árrésre, illetve jól kell megtervezni az indulást is. De nagyon alaposan fel kell mérni a költségeket és hogy mennyi ideig elég a rendelkezésre álló tőke; a legtöbb, az online kereskedelem piacára belépő vállalkozónak idő előtt elfogy a pénze, ugyanis az üzlet nem úgy működik, hogy „holnap elindítod az áruházad és azonnal sikeres leszel”. Szembesültünk azzal is, hogy nem minden arany, ami fénylik; például, amikor lezártunk egy négyszázmilliós árbevételű évet, kiderült, hogy egyetlen forintot sem kerestünk.

Mit érdemes ilyenkor tenni?

Alaposan a mélyére mentünk a dolognak és azt találtuk, hogy szórtuk a pénzt a marketingre és nem optimalizáltuk megfelelően a folyamatainkat. A pontos bevételi adatok megállapítását megnehezítik a gyártók vagy a nagykereskedők ad hoc jellegű akciói vagy „összevonásai”, így a rendszerben megjelenhetnek két-három százalékos tévedések. Az említett nagyságrendű összegeknél ezek a néhány százalékos eltéresek már szemmel látható összeget jelentek. Ezért is kell mindent folyamatosan mérni és tisztán látni, ezért mi saját rendszert fejlesztettünk, ahol a kiküldött csomagoknál kiküldött csomagonként látjuk például az árrést is. Színkódok jelzik, ha esetleg probléma adódik és akkor be tudunk avatkozni.

Milyen kihívásokkal találkoztatok még és azokat hogyan oldottátok meg?


A működést és a valamennyi felmerülő problémát részekre bontottuk és minden folyamatot nagyon alaposan megvizsgáltunk. Alapvetően két területre koncentráltunk nagyon erősen: a folyamatok optimalizálásra, illetve a megfelelő munkaerő toborzására és felvételére. Tehát optimalizáltunk, megterveztük a szerintünk ideális folyamatokat és azokat igyekeztünk áthúzni a valós működésre. Ennek része volt többek között a saját raktár és a már többször említett saját szoftver fejlesztése és bevezetése. Ugyanakkor egy webshop működése során is fontos elem a megfelelő emberi tényező, így az ő kiválasztásuk is kiemelt feladatunk volt.

Viszont a marketing terén kifejezetten optimális a helyzet, hiszen a Sneci mögött ott áll a Netmarketig, jól gondolom?

A webshop marketing terén mindenképpen helyzetelőnyben volt és van, de nem a másik cégünk áll mögötte, hanem személy szerint mi; Zsolti és kolléganőnk, Fanni közösen foglalkozunk ezekkel a feladatokkal. Korábban sokat költöttünk ezen a területen, de aztán az egész rendszert újra gondoltuk. Ma már fele akkor büdzsével nagyobb árbevételt érünk el, miközben a gyártók és a nagykerek szerint hozzávetőlegesen tizenöt százalékot zsugorodott a piac például a tavalyi évhez viszonyítva.

Említetted, hogy zártatok évet négyszáz milliós árbevétellel is, jelenleg milyen eredményekre számítotok?

A tavalyi évet közel nyolcszázmilliós árbevétellel zártuk, de idén nagyobb számokra számítunk. A hazai piacon jelenleg az első-második helyen vagyunk az online webshop forgalmat illetően.

Van értékelhető verseny a horgászcuccok piacán?

Az adatok szerint Magyarországon ötszázhatvanezer horgász él és ez hazai viszonylatban egy jelentős arányt jelent. A piacon pedig jelentős a verseny, ugyanakkor a most beszállók vagy azt tervezők nehéz helyzetben vannak, mert a piacra lépés több tízmillió forintos invesztíciót igényel.

Itt azért bőven több, mint egy félmilliós piacról van szó, de vajon hogyan lehet ezt a nyilván nagyon változatos piacot eredményesen megszólítani és online vásárlásra ösztönözni?

Az online vásárlók és vásárlások arányának növekedése természetes folyamat, a célcsoport mély ismeretével megfelelően rájuk szabott kampányokkal megszólíthatók és vásárlára ösztönzhetők a potenciális vásárlók. Az igaz, hogy az idősebb korosztály online vásárlási hajlandósága alacsonyabb, illetve sokan vannak olyanok is, akik szeretik megfogni, megtapintani a megvásárolni kívánt horgászbotot vagy más eszközt. De hogy említettem: nagyon alaposan meg kell ismerni a célközönséget, mert így megismerhetünk olyan, a vásárlást befolyásoló tényezőket is, amelyek első ránézése nem nyilvánvalóak. Egy példa: a saját méréseim alapján azt tapasztaltam, hogy egy horgász esetében már az is befolyásoló tényezőként jelenik meg, hogy az adott településen van-e horgászcikk-bolt.

Vannak jelentősebb kihívások, mérföldkövek a senci.hu öt éves történetében?

Az első másfél év a tanuló időszak volt; meg kellett ismernünk és munkakapcsolatot kellett kialakítanunk a beszállítókkal, meg kellett határoznunk a legfőbb marketing csatornákat, ki kellett alakítanunk a marketing stratégiát és a költés mértékét is. Nagyon sok hibát követtünk el, a hibák kijavításával és az optimalizálással is sokat kellett foglalkoznunk. Az ezt követő szakaszban a webshop működését biztosító hátteret fejlesztettük; ekkoriban álltunk rendkívül profi fejlesztőnk egyedi fejlesztésű webshop motorjára, amiben számos, máshol nem elérhető funkció és a raktárkészlet integrációja emelte magasabb szintre a webáruház működését. Például valós időben látjuk minden egyes termék valamennyi pénzügyi adatát a beszerzési áraktól kezdve az árrésen át a szállítási díjjal bezárólag, termék predikcióval rendelkezünk, ami a beszerzésben segít. Mindez óriási fejlődést jelentett számunkra, ugyanis a keletkező adatokat felhasználtuk – és a mai napig is ezt tesszük – a döntéshozatalban. A következő hatalmas kihívást a Covid-járvány hozta el, ugyanis a járvány idején rengetegen kezdtek el horgászni. Ez egy igazán nagy kilövés volt a webáruház életében: kétszer kellett új raktárba költöznünk úgy, hogy ebből a vásárlók lehetőleg semmit se érezzenek meg. Ennek nem tudtunk minden esetben megfelelni, de végül megoldottuk a helyzetet. A pandémia hónapjaiban főleg a logisztika terén tanultunk nagyon sokat, de ezen a területen külső támogatást is igénybe vettünk. Jelenleg az „utolsó fázisban” vagyunk: már építjük a weboldalakat, ugyanis készülünk kilépni a külföldi piacokra is.

Milyen előkészületeket, milyen lépéseket kell tennie annak, aki a webshopját külföldi piacra vinné?

Elsőként azt gondolom, a saját fejben érdemes rendet tenni. Valószínűleg a külföldi piacra lépés nem lesz diadalmenet a kezdetektől. Újként piacra lépni azzal jár, hogy be kell állni a sor végére, dolgozni kell és szépen haladni.Ezen túlmenően a kiszemelt ország vagy országok piacát alaposan meg kell vizsgálni. Vannak olyan tényezők, amelyek elsőre nem teljesen nyilvánvalóak. Például Lengyelországban az Allegro hatása, Ausztriában építőanyagot a kivitelezők vásárolnak jellemzően és nem a magánszemélyek. (míg itthon ez abszolút hétköznapi dolog). Nagyon fontos még a lokalizált weboldal és ügyfélszolgálat, fizetési mód, továbbá a szállítási módja és gyorsasága is. Ne csodálkozz, ha nem tudsz érvényesülni 3 napos szállítással olyan piacon, ahol az aznapi vagy 1 napos szállítás a megszokott. Természetesen a marketing és a termék is döntő jelentőségű, de röviden az információ, felkészültség, munka és a türelem a titok.

Mik a hazai piac legnagyobb kihívásai és trendjei, mire érdemes oda figyelnie a szereplőknek, különös tekintettel a külföldi webshopok jelenlétére?

A folyamatosan dráguló csomagoló- vagy üzemanyagár megnehezíti a webáruházak létét – például a mi esetünkben a nagy, még üres doboz darabja ezer forintba kerül. De számolni kell a betétdíjjal, a csomagoló anyagok árával és számos más költséggel is. Mindez nagy kihívást jelent, miközben nem lehet minden költséget a vásárlókra terhelni. S ahogy említetted is, megjelentek a környező országokból, de még Kínából is a tőkeerős és agresszív cégek, például a lengyel és a cseh webáruházak nagyon erősek regionális viszonylatban is. A jelenlegi helyzet az, hogy míg arányait tekintve kilenc külföldi cég jelenik meg a hazai piacon, mindössze egy magyar webshop lép ki a nemzetközi térbe. Ez nem egy egészséges arány.

A terveitek szerint ti hozok majd egyensúlyt az Erőbe, ellensúlyozva a „kilenceket”?

Ez mindenképpen megkíséreljük.

Ennyi feladat mellet jut időd magadra, tudsz töltődni?

Ma már szerencsés helyzetben vagyok, mert nagyából egy-másfél éve ügyvezetők viszik a cégek operációját, ők vannak kint a frontvonalban. Ez számomra jelentős stresszszint-csökkenést eredményezett. Ahogy említettem, a speciális gyógytorna a mindennapjaim része. A gyakorlatokat igyekszem korán reggel elvégezni, ugyanis négy gyermekemet el kell juttatnunk az iskolába. A torna mellett rendszeresen járunk kirándulni a feleségemmel kettesben és közösen a gyerekekkel is. S persze sokat olvasok.

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.7 / 5. Összes értékelés: 7

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.