Felállt már több lehetetlennek tűnő helyzetből is, most a negyedik vállalkozási ötletét vitte a Cápák elé

Olvasási idő 8 perc

Szabó Bence már rutinos vállalkozó: negyedik vállalkozási ötletének felfuttatásán dolgozik épp, ezzel a projekttel állt a Cápák elé. Az Ezüstkönyvem weboldalról gyerekeknek rendelhetünk személyre szabott mesekönyvet, minden mese főszereplője az a gyerek lehet, akinek a könyvet szánjuk. De hogyan is lesz egy villamosmérnökből mesekönyvkészítő? És milyen útravalót hozott magával Bence a Cápák között című üzleti showműsorból? Erről kérdeztük Bencét, aki elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész Díj elismerését is.

„Már a gimnázium végéhez érve körvonalazódott benenem, hogy vállalkozni szeretnék, de akkor még nem tudtam, hogy pontosan mi lenne a munkám. Végzett villamosmérnökként először kereskedelemmel kezdtem foglalkozni” – mesél Bence arról, hogyan lett vállalkozó.

A biznisz jól ment, hónapról hónapra fejlődött, már többmilliós árukészletet halmozott fel, de egy váratlan külső körülmény miatt Bence mégis újratervezésre kényszerült. Pedig már épp a korábbi villamosmérnöki állását is feladta, hogy csak a vállalkozásra koncentrálhasson. De ha már ilyen kihívás elé állította az élet, nem futamodott meg, sikeresen túladott a raktárkészlete 90%-án, és így maradt annyi tőkéje, hogy valami egész másba fogjon. „Az segített ebben a helyzetben, hogy hittem magamban és nagyon kitartóan tudok dolgozni” – emlékszik vissza Bence arra, hogyan tapasztalta meg először a vállalkozói lét hullámvölgyeit.

Kiút a hullámvölgyből egy új vállalkozási ötlettel

Egy teljesen új irány felé fordult, és egyedi pólók gyártásába fogott: „Ez lett a Pólószabó, amit nagyon nehéz volt elindítani. A Youtube-ról tanultam meg, hogy hogyan kell pólókat nyomni, azután vettem gépeket és gyakoroltam. Csak annyi pénzem volt, hogy a webfejlesztő felépítse a weboldalt, de szinte minden látványtervet én csináltam és töltöttem fel az oldalra. Hetekig csak erre a munkára koncentráltam, hogy spóroljak. Ez szintén nagyon nehéz időszak volt az életemben. Bizonyítani akartam magamnak, hogy jó döntés volt, hogy felmondtam a biztos munkahelyemet, és ez még jobban nyomasztott.”

A Pólószabó még ma is működik, de mert időközben az új projektek nagyobb hangsúlyt kaptak, Bence némileg háttérbe szorította ezt a vállalkozást. Máig fogadnak ugyan megrendeléseket, de már csak nagyobb tételben, egy-egy darabos igényéket nem szolgálnak ki.

És mi az, ami elvitte a fókuszt? Az öt éve létrehozott ’Our Story’ nevű weboldal, ahol bárki rendelhet a személyes történeteire épülő könyvecskét. Ezt abszolút sikersztorinak tartja Bence, nemrég ünnepelhették, hogy már 70.000 könyvet rendeltek tőlük: „Az ’Our Story’ indulásánál már könnyebb helyzetben voltam anyagilag, de még itt is sokat kellett ügyeskedni, hogy a lehetőségeimhez képest a legjobb verzióval tudjunk indulni. Természetesen ez az indulás is nehéz volt, de sosem egyszerű, amikor sok pénzt befektetsz valamibe, dolgozol rajta fél évet, vagy akár többet is, és várod az eredményeket. A bizonytalanságot mindig nehéz elviselni, de ez egyben egy nagyon izgalmas időszak is.”

Amikor egy termék sikere egy másik megteremtéséhez ad alapot

A legfrissebb vállalkozás, az ’Ezüstkönyvem’ létrehozását az ’Our Story’ sikere inspirálta. Egyre több olyan kérés érkezett ugyanis a megrendelőktől, hogy gyerekeknek szeretnék ajándékozni a megrendelt könyvecskét. Bence is érezte, hogy az egy másik célcsoportot jelent, mert hát egy 3-4 éves gyermeket nem feltétlenül köt le az, ha a szülők arról olvasnak neki, mennyire szeretik őt és miért hálásak neki.

De volt még egy másik nyomós érv is, ami miatt Bence a mesék mellett tette le a voksát, mégpedig a saját gyerekkori élményei: „Nem rajongtam az olvasásáért, nem kötöttek le igazán a könyvek. Ha már gyerekkoromban is lettek volna Ezüstkönyvek, azaz egyénre szabott mesék, biztosan hamarabb megszerettem volna az olvasást. Szívesen vettem volna részt egy olyan lovagi tornán, ahol mondjuk Arnold Schwarzenegger a másik résztvevő, de jó lett volna egy olyan történetbe is belecsöppeni, ahol igazi varázslókkal találkozhatok és tanulhatok tőlük néhány varázslatot.”  

Egy kis csavarra volt szükség, és alkotótársakra, akikkel létrejöhetett az egyedi mesék kreálására alkalmas oldal. A mechanizmus ugyanis úgy működik, hogy néhány személyes kérdés megválaszolásával juthatnak el a megrendelők a gyerekeknek szánt, egyénre szabott mesékhez.

„A meseírónk, Kovács Attila, azaz „Holden Rose” megtalálásáig és kiválasztásáig hosszú út vezetett. Sok tehetséges író meséjét olvastam el, de Attila volt az, aki tökéletesen megértette, hogy mire van szükségem, és rögtön rá tudott hangolódni a feladatra. A mesék megírásához szükség van egy különleges látásmódra. Figyelnünk kell a részletekre, úgy kell megírni a meséket alapból, hogy mindenkire igaz legyen a történet. Sok kreativitást igényel az is, hogy az ügyfelek által adott válaszok tökéletesen illeszkedjenek a kitalált szövegbe. Attila ezeket a kihívásokat is mindig remekül megoldja” – büszkélkedik csapatával Bence.

Grafikusával, Kulcsár Bencével már több mint nyolc éve tart az együttműködésük. Még a poloszabo.hu vállalkozáshoz készítette a logót pólómintákat, majd az ’Our Story’ grafikusi munkáit is ő látta el. Mivel az Ezüstkönyvem felépítése nagyon hasonlít az ’Our Story’-ra, nem volt kérdés, hogy a mesekönyvekhez is ugyanaz a grafikus készítse az illusztrációt. Az indulás óta már egy ráncfelvarrásra is sor került: minden mese elérhető most már színes verzióban is.

Az ’Ezüstkönyvem’ még csak két éve indult el, és bár az első évben még nem egészen Bence magas elvárásainak megfelelően teljesített, mostanra kezdi megtalálni közönségét az oldal: „Egy ideig nem is építettük a márkát, aztán 2022-ben sok mindent fejlesztettünk és szeptemberben elkezdtünk újra foglalkozni a márka marketingjével. Azóta folyamatosan értékesítjük a mesekönyveket, lassan, de fejlődünk. Azt gondolom, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben sokkal nehezebb felfuttatni egy márkát, de nem lehetetlen” – vallja Bence.

A Cápák motivációt adtak a folytatáshoz

Ami biztos: a Cápák között legutóbbi adásában még többen megismerhették az ’Ezüstkönyvem’ szolgáltatását. Bence annak reményében állt a Cápák elé, hogy befektetők segítségével felpörgetheti vállalkozását, és termékfejlesztésre, marketingre fordíthatná a plusz pénzt.

„A műsor pont olyan volt, amilyennek előzetesen elképzeltem. Egyedül az lepett meg, hogy Lakatos István szeretett volna befektetni a vállalkozásomba – a korábbi adásokból azt szűrtem le, hogy őt nem érdekelné ez a téma, amivel én foglalkozom, de tévedtem. Sajnálom, hogy végül nem jött össze az üzlet kettőnk között.”

A műsor egészéről is csak kellemes emlékei maradnak Bencének, úgy találta, hogy a Cápák kedvesek voltak vele.  A termékéről kapott pozitív visszajelzések pedig nagyon inspirálóan hatottak rá és nagy lendületet adtak neki a további munkájához. „Ha felkészült az ember, alázatos és őszinte, akkor nincs mitől tartani. A Cápák alapvetően kedvesek, segítőkészek és nyitottan állnak azokhoz, akik befektetésért érkeznek hozzájuk” – üzeni Bence azoknak, akikben bármilyen félsz lenne azzal kapcsolatban, hogy a műsorba jelentkezzenek.

Bencének azért nem kellett üres kézzel távoznia a műsorból, elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész díját: „Nagyon erős a mezőny és nagyon örülök neki, hogy ebből az erős mezőnyből engem választott ki a Telekom, megtisztelő, köszönöm nekik ezúton is.”

Ilyen egy „digitálisan tettrekész” vállalkozás

És hogy a digitalizáció mennyire része a vállalkozásnak? Abszolút! Folyamatosan tökéletesítik a digitális rendszereket, a folyamatok nagy részét már automatizálták: a rendszerük automatikusan összeszerkeszti és letölti a megrendelt könyveket, a rendelésekről automatikus leveleket küldenek az ügyfeleiknek, automatikusan történik a számlakészítés, és a bank is össze van kötve a weboldallal. A futárral küldött csomagokhoz szükséges címkéket is automatikusan tudják előállítani a rendszerükből. „Mindent digitalizáltunk már semmi nem megy papír alapon. Ezek a fejlesztések mind a gyorsabb és hatékonyabb munkavégzést segítik”- mondja Bence.

A közösségi médiában főként Instagramon és Facebookon vannak jelen, de már elkezdtek ismerkedni a TikTokkal is, mert Bence úgy gondolja, hogy vállalkozásának elengedhetetlen a közösségi médiás jelenlét. A fejlesztésekkel sem állnak le, az Ezüstkönyvemnél folyamatosan készülnek új mesék.

Bence azt is elárulja, hogy melyik az ő kedvenc mesekönyv-változata: „Két kedvencem is van. Az egyik a Hófehérke és a hét törpe átdolgozása. Abban a mesénkben a fiúk az egyik törpe bőrébe bújhatnak és az ő szemszögéből követhetik végig a klasszikus történetet. A kislányok pedig Hófehérkék lehetnek. A másik kedvenc mesekönyvem az az újszülöttekről szóló mesénk. Azért imádom azt a könyvünket, mert olykor vicces, olykor megható formában szól az újszülött gyermek a szüleihez. Intelmeket ad nekik, illetve felkészíti őket, hogy mire számíthatnak vele kapcsolatban, és azt is részletezi, hogy mennyire várja a közös programokat. Természetesen minden születési adat is belekerül a gyerekről a történetbe, így az utód születésnek is egy emléket ad ez a könyvünk.”

Bence célja elég határozott: szeretné, ha öt év múlva már szinte minden gyereknek lenne legalább egy Ezüstkönyve. Tudja, hogy ehhez még sokat kell fejlődniük, de sok ötlete van ahhoz, hogyan is haladjanak tovább a már megkezdett úton. A Cápák előtti szereplés az egyik fontos lépcső volt az álmok megvalósításához.

Szabó Bence, az Ezüstkönyvem alapítójának öt legfontosabb tanácsa vállalkozóknak:

1.    Tudj minél többet a témádról!

Mélyülj el abban a témában, amiben vállalkozni szeretnél mind a szakmai mind a pénzügyi részében. 

2.    A tisztességes üzleti magatartás kifizetődő.

Mindig legyél tisztességes, kedves és segítőkész a környezetteddel, ne verj át senkit – hosszútávon meg fog térülni. 

3.    Az alázatos, kemény munka elkerülhetetlen

Keményen kell dolgoznod, de mindig higgy abban, amit csinálsz, még ha néha nehéz is.

 4.  Kockáztassunk – de nem mindegy, mennyit

Biztos, hogy szükség lesz kockázatvállalásra is, de maximum csak akkora kockázatot vállalj, hogy bukás esetén is talpon maradj és tudd folytatni a vállalkozásod. 

5.    Problémák helyett feladatokat láss!

Minden problémát egy megoldandó feladatnak fogj fel.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.7 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.