Egy webshop indítása nem agysebészet, mutatjuk, mire kell odafigyelned!

Olvasási idő 7 perc

Apró gesztusokkal is sokat tehetünk az ügyfeleink elégedettségéért, akik nem csupán vásárolnak nálunk, de jó hírünket is viszik – avatott be minket az ügyfélélmény finomságaiba Csereklei Zoltán. A Pelenka.hu alapítója, kereskedelmi igazgatója szerint bárki elindíthatja a saját webshopját, s rövid időn belül sikeressé válhat. A szakembert kérdeztük még az indulás mikéntjéről és a nehézségekkel való hatékony megküzdéséről.

Nagyon sok online áruház érhető el akár azonos termékkategóriában is, a Pelenka.hu-t mi különbözteti meg a versenytársaktól?

Valóban nagyon sok webshopot találhatunk a piacon, de mi egy jól behatárolható célcsoport magasszintű kiszolgálását végző e-kereskedő céget álmodtunk meg. A Pelenka.hu küldetése, hogy segítse és könnyebbé tegye a kismamák, anyukák és a kisbabás családok életét. Ezen a területen szeretnénk a legjobbak és megkerülhetetlenek lenni, ezzel a küldetéstudattal indítottuk el a webshopot is. Mindig a vásárlóink fejével igyekszünk gondolkodni és megpróbálunk belehelyezkedni az élethelyzetükbe. Amikor egy anya elmegy szülési szabadságra, akkor egy újfajta élet kezdődik számára. Az anyukák kevés megértéssel találkoznak. Úgy érzem, hogy a kereskedelmi tevékenységünk mellett e területen valami pluszt, egyfajta lelki támogatást tudunk biztosítani a vevőink számára. Biztosítjuk a friss anyukákat arról, hogy a problémáikkal, nehézségeikkel nincsenek egyedül, a szülés után mindannyian hasonló problémákkal szembesülünk/szembesülnek. Igyekszünk az anyákat megerősíteni, hogy azért, mert nem tudják, hogy a kicsi éppen miért sír, attól ők még nem rossz anyák. Sőt, ettől még ők lehetnek tökéletes anyák!

Ma már szinte közhely, hogy a fogyasztók fejével kell gondolkodni. Hogyan dolgoztak, mennyi energiát szántak annak megismerésére, hogy vajon mire vágynak a fogyasztóik?

Szerintem minden vállalat, ügyfeleket kiszolgáló cég számára előnyt jelent a piacon, ha ismeri a fogyasztói, vásárlói igényeit. Ebben erősnek érzem a csapatunkat. A vásárlóink megismeréséhez felhasználtunk meglévő és általunk kitalált módszereket is, de magát az indulást is egy kétezer fős online kutatás előzte meg. Mindemellett napi kapcsolatban vagyunk a vevőinkkel, így rengeteg információra teszünk szert velük kapcsolatban. Csak nyitottnak kell lenni, s akkor az információk valóban beáramlanak és megfelelő kezelés mellett beépülnek a vállalkozás napi gyakorlatába. Ha például többször is felmerül egy kérdés, mint például: „mikor várható a termék kiszállítása?”, akkor azonnal utánanézünk, hogy vajon az ezzel kapcsolatos kommunikációnkon kell-e javítani valamit. Minél kevesebb a vevők nyitott kérdése a szolgáltatásainkkal kapcsolatban, annál elégedettebbek lesznek, s nekünk is kevesebb ügyfélszolgálati teendőnk lesz. Általános célunk, hogy legendás vásárlói élményt nyújtsunk.

Miközben sok cég vagy vállalkozás nem foglalkozik eléggé a kommunikációval, nem figyelnek a kommentekre, visszajelzésekre, mégis egyre többet hallani a párbeszéd fontosságát. Tényleg az a jó, ha mindez beépül az üzletmenetbe?

Ennek természetessé kellene válnia. A kommunikáció és párbeszéd minden területen/szakmában fontos lehet. További kérdés, hogy egy vállalkozó mennyire gondolkodik a fogyasztók fejével. A legtöbb cég „csak” eladni akar, és nem abban gondolkodik, hogyan is tudna jobb élményt, magasabb hozzáadott értéket nyújtani a vevőinek. Pedig az elégedett vevő nem csak a pénzét költi el nálunk, hanem később visszatér és jó hírünket viszi, másoknak is ajánlja a termékeinket, szolgáltatásainkat. Ez a gondolkodás a hosszútávú gondolkodás és a tartós siker egyik alappillére lehet.

Egy női magazin után miért éppen az online kereskedelembe vágott bele?

Hét évig építettem a Femcafe.hu női portált, ez idő alatt pedig megismertem és valamelyest megértettem az online világ működését. Már ezekben az időkben is eljátszottam egy webshop gondolatával. Amikor viszont kiszálltam a Femcafe.hu kiadójából, tényleg belevágtam egy online áruház megvalósításába. Négy fő szempontot határoztam meg egy leendő webáruház indítása előtt. Fontos volt számomra, hogy olyan területre lépjek be, ahol lehet számítani a visszatérő vásárlókra – így, ha jól végezzük a dolgunkat, akkor a vásárlók maguktól fognak visszatérni hozzánk.  Másik szempont az volt, hogy női célcsoportot célozzak a termékkörrel. Döntő tényező volt az is, hogy legyen nagy piaca az adott terméknek/termékkörnek, hogy ez lehetőséget biztosítson a későbbi növekedéshez. Ezek mellett pedig fontos volt számomra az is, hogy a cég társadalmilag hasznos tevékenységet folytasson. Így jutottunk el oda, hogy a kisbabás családokhoz szólok/szólunk, számukra szeretnénk segítséget, támogatást nyújtani.

Technikai szempontból mi szükséges egy online áruház elindításához?

Abban hiszek, hogy szinte bárki el tud indítani egy saját webshopot . Első lépésben pontosan meg kell határozni, hogy mit is szeretnénk értékesíteni; például saját gyártású kézműves- vagy máshonnan beszerzett termékeket? Az induláshoz technikailag is rendelkezésre áll minden, hiszen számos webshop-motor érhető el, amit alapszintű felhasználói tudással is üzembe lehet helyezni. Ha pedig a tulajdonos kellően kitartó, hajlandó tanulni és fejlődni ezen a területen, akkor rövid időn belül akár egy sikeres webshop gazdája is lehet.

Milyen tudásra, ismeretekre van szükség?

Az önfejlesztésben és az autodidakta módon való tanulásban hiszek. A szükséges készségeket szinte bárki elsajátíthatja ilyen módon. Nálam ez úgy működik, hogy amikor elkezdek foglalkozni egy területtel – legyen az online média, marketing vagy e-kereskedelem –, igyekszem minden létező információt felkutatni. Sok kérdés merül fel onnantól kezdve, hogy milyen webshop-motorok kellenek a shophoz, egészen odáig, hogy milyen fizetési megoldásokat vezetünk be a weboldalon. Sok egyéb mellett foglalkozni kell a keresőoptimalizálással (SEO) is, illetve az is egy eldöntendő kérdés rögtön az elején, hogy milyen piacon akarunk megjelenni. Magyar, külföldi, vagy esetleg helyi igényeket akarunk kiszolgálni? Ebbe a munkába/tanulásba/tapasztalatszerzésbe sok energiát kell beletenni, de önképzéssel, célzott tanfolyamokkal, online tréningekkel, konferencialátogatásokkal fejleszthetjük magunkat. Az ember akkor tud igazán motivált lenni, ha van víziója és vannak konkrét céljai.

És persze megesik, hogy nem jönnek a vevők… Mit érdemes tenni ilyenkor azon kívül, hogy bezárjuk a boltot?

A nehézségek és kihívások elkerülhetetlenek. Az a kérdés, hogy ezekre a kihívásokra miképpen tekintünk, hogyan dolgozzuk fel a nehézségeket. Ha valami nem működik, akkor az egyik első kérdés az lehet: érdemes-e folytatni az adott tevékenységet? Meg kell vizsgálni, hogy van-e igény a vállalkozás által indított szolgáltatásra, értékesített termékre? Megesik olyan is, hogy célravezetőbb felhagyni az adott tevékenységgel vagy módosítani a profilon. Valójában az ilyen helyzetekben is a vevők fejével érdemes gondolkodni. Miért is akarna a mi webshopunkba jönni? Vajon hogyan találja meg az oldalunkat? Milyen gyakran és hol vásárol hasonló termékeket? Lehetséges, hogy csak a kommunikáción kellene változtatni? Jobban kellene optimalizálni a hirdetéseket? Jól áraztam a termékeket? Száz kérdés is felmerülhet, amiket a legjobb, ha írásban teszünk föl magunknak és őszinte válaszokat adunk rájuk. Ki fog derülni, hogy hol van a hiba és mi lehet a következő lépés.

Milyen szempontok alapján érdemes összerakni egy webshop marketingjét?

Sok kisebb webshop vagy online szolgáltató kifejezetten csak a Facebook-ra vagy a Google Ads-re hagyatkozik. Ezek a megoldások (ideig-óráig) jól tudnak működni, tudják biztosítani a forgalmat, de nagyon kiszolgáltatottá tesznek, hiszen mi van akkor, ha ezzel a „csatornával” valami probléma adódik. Például letiltják valami banális hiba miatt a hirdetési fiókunk, vagy nagyon megdrágul a hirdetési díj, stb… Mi a Pelenka.hu csapatával egy kiegyensúlyozott marketingmixet állítottunk össze, mert nem szeretnénk kiszolgáltatottá válni egyetlen kommunikációs csatornával szemben sem. Ha valaki hosszabb távra tervez, akkor mindenképpen érdemes a Facebook-on kívül más csatornákat is igénybe vennie. A legértékesebb az a direkt vásárló, aki kifejezetten a mi szolgáltatásunkat, termékünket akarja és nem csak egy impulzus miatt kattintotta le a hirdetésünket. A kommunikációs-, marketing lehetőségek tárháza szinte korlátlan, kihasználásában hangsúlyos szerepet kap a kreativitás. Mi nem csak a megszokott médiafelületekben – Facebook, Google, influencerek, televízió, rádió, óriásplakát, nyomtatott sajtó vagy online média termékek – gondolkodunk. Amikor marketingmegoldásokat keresünk, bátran használjuk a fantáziánkat. Átgondoljuk, hogy hol, merre mozog és mit csinál a célcsoportunk? Ha ezt tudjuk, akkor arra is képesek leszünk, hogy a szolgáltatásainkat és a kommunikációnkat beépítsük az életükbe. És az elégedett – ezáltal visszatérő – vásárlók számának növelése érdekében mi például minden csomagba elhelyezünk egy kedves, személyes hangvételű kísérőlapot, amin egy léleksimogató kép is szerepel ezzel a felirattal: „Hidd el, szuper anya vagy!” Ezt imádják a vásárlóink. Tőlük halljuk vissza, hogy kiteszik a hűtőre vagy a konyha falára és a nehezebb pillanatokban a lapra ránézve a szöveg mosolyt csal az arcukra. Ez az apró gesztus is a legendás vásárlói élmény egyik eleme, amihez hasonlót bármelyik vállalkozó beépíthet a saját kommunikációjába. Apró figyelmességről van szó, amivel jó érzéseket kelthetünk a vevőinkben.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 20

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.