Sokak fejében megfordul manapság, hogy internetes vállalkozást kéne indítani. A startupok világa izgalmas, de nagyon bizonytalan: többezer próbálkozásból csak egy éri el az áttörést.
A stabil, kiszámítható és folyamatos bevételforrást ma sem elsősorban a nagy ötletek megvalósítása, hanem a kereskedelmi tevékenység jelenti. Régen az igazi üzleti siker hatalmas tőkés társaságok kiváltsága volt, akik nagy hajókkal járták a tengereket, egzotikus árukat fuvarozva Kelet és Nyugat között. Ma azonban ez a siker szó szerint bárki számára elérhető és kivitelezhető. A kereskedelem, mint minden más, elsősorban adattá, adatok cseréjévé vált, és a tengeri kikötők világából a hangsúly áttevődött az internetre.
Ebben a posztban végigvezetünk benneteket egy sikeres ecommerce vállalkozás beindításának lépésein. Ezen a folyamaton végighaladva, bárki indíthat magának egy jövedelmező webshopot, vagy építhet online lábat a már működő a vállalkozásához.
Mi legyen a termék?
Először is, mi lehet az a dolog, amivel érdemes lenne kereskedned? A megfelelő termék megtalálásánál ezt az öt szempontot mérlegeld:
1. Értelmes árrés
Olyan termék a legjobb, amin sokat tudsz keresni. Nincsenek célszámok, optimális arányok: minél több profit van egy darab terméken, annál jobb.
2. A vásárlási döntés meghozatala lehetőleg emocionális legyen
Olyan termék a legjobb, amire nem az lesz a potenciális vásárlód első reakciója, hogy rákeres a neten, hol veheti meg nálad olcsóbban. Legyen benne valami egyedi, legyen személyisége. Ez lehet design, életérzés, vagy egy apró, de igényes megoldás, ami megkülönbözteti a hasonló termékektől.
3. Fogyjon el!
A legjobb amit tehetsz, ha olyan terméket forgalmazol, ami elfogy, azaz időnként újat kell venni belőle! Ez folyamatossá teszi az igényt a terméked iránt. Ha nem is ugyanazt a terméket, de kiegészítőket, újratöltendőket mindenképpen jó, ha logikus lépésként fel tudsz kínálni a fő terméket megvásárlóknak a későbbiekben.
4. Nagy célcsoport
Értelemszerűen könnyebb lesz a dolgod a marketinggel és az üzlet beindításával, ha a lehetősége megvan annak, hogy sok ember számára nyújt értéket a terméked. A “mangakedvelő” jó célcsoport lehet, de a “minden 30 feletti férfi” még jobb!
5. Honnan indul a kommunikációd?
Senki nem a nulláról, a semmiből kezdi: mindenkinek van valamilyen kapcsolati hálója, szakmai, üzleti tőkéje. Ez azért fontos, mert a kommunikációdat első körben ebbe a hálózatba fogod betáplálni, hiszen nem szerencsés ha egy országos marketingkampányba ölt tízmillókra lesz szükség az ismertséged alapjainak megteremtésére. Vagyis jó ha a termékednek van némi köze a szakmai múltadhoz és a networköd érdeklődéséhez.
Ez az öt szempont garantáltan megfelelő kezdőlendületet fog adni neked ahhoz, hogy az online bizniszed fő profilját meghatározd.
Oké, megvannak a termékek. De hogy lesz ebből webshop?
A webshop maga
Szükséged lesz egy weboldalra és egy beágyazott webshop-motorra. Mindkettőre igaz, hogy nem érdemes nulláról kezdened: a weboldalat egyszerűen felépítheted WordPress vagy Squarespace segítsével, és bármilyen weboldalba könnyen felviheted a készletedet például a világ egyik legismertebb webshopmotorja, a Shopify vagy a magyar fejlesztésű Shoprenter segítségével. Ezek az eszközök néhányezer forintos havi költséget jelentenek, és lépésről-lépésre végigvezetnek téged az egész folyamaton. A Shopifyon-számolni kell egy tranzakciónkénti 0,5-2% közötti jutalékkal is. Egy nap alatt végig lehet menni az összes beállításon és gyakorlatilag egy hétvége leforgása alatt el lehet jutni a nulláról arra a szintre, hogy egy saját domain címünkön működő, éles webáruházat kapjunk.
A fizetési rendszer
Sokszor ez aggasztja az e-kereskedelmi vágyakat dédelgetőket leginkább, pedig nem ördöngősség. A webshop üzemeltetőjének kell valamilyen jogviszony (cég, vállalkozás, stb), és meg kell jeleníteni az ÁSZF-et.
Az online fizetési rendszerre magára pedig kulcsrakész megoldást kínál Magyarországon a Simplepay, amit aztán egy kattintással integrálhatsz a Shopify vagy Shoprenter motoron futó webshopodba, mert ennek is megvan már a technológiai háttere.
Ugyanakkor az sem utolsó szempont, hogy bizony Magyarországon az online fizetés iránti bizalom még nagyon gyerekcipőben jár: az internetes vásárlásoknak még mindig mintegy 80 százaléka utánvétes! Ezt az opciót például Shopify-ban két kattintás beállítani.
Honnan lesznek vevők?
Az eladások beindításához növelni kell a shop ismertségét, azaz marketingre van szükséged. Ennek természetesen könyvtárnyi irodalma van már a neten, itt most abban próbálunk segíteni, hogyan állj neki, mik a fő szempontok.
A legjobb, ha az alábbi megoldásokból keversz ki egy olyan mixet, ami a te webshopodhoz leginkább illeszkedik:
1. SEO
Ez egy külön szakma, de a lényeg, hogy a weboldaladon szövegesen szerepeljen az, amit el akarsz adni, vagyis a termékek szó szerinti leírása mindig elérhető legyen: ne csak fantázianeveket és szlogeneket tüntess fel, hanem mindig arra gondolj, hogy ha valaki rákeres a te termékedre, akkor a keresőmotornak legyen esélye rátalálni a te webshopodban szereplő termékre, lehetőleg előkelő helyen! A keresőoptimalizáció mélységeibe sok szakértő merül alá nap mint nap, érdemes lehet segítséget kérni tőlük, vagy átnézni egy olyan szakmai blogot, mint a magyar nyelvű The Pitch.
2. Árösszehasonlító oldalak
Az Árgép vagy az Árukereső ma már szinte minden internetező által ismert és használt oldalak: szinte biztos, hogy valaki ide is beüti azt a konkrét terméket, amire keres, hogy tájékozódjon az árakról. Vedd fel velük a kapcsolatot, hogy a te termékeid is szerepeljenek a listáikban! Külön előny, hogy a sok új link miatt SEO szempontból is erősödik a termékeid elérhetősége.
3. Influenszerek
Vloggerek, bloggerek, megmondóemberek… az online tartalomelőállítók szemléletformáló ereje óriási, nagyon jó eredményeket tud produkálni egy-egy jól megtalált együttműködés. Az év egyik digitális marketinges hívószava a “mikrounfluenszer”, ugyanis a sokmilliós táború tartalomelőállítók mellett akár a néhányezres követőszámú profilok is sok bevételt tudnak generálni, ha az influenszer fő témái egybeesnek a te webshopod kínálatának tematikájával. Vagyis, egy horgász vloggert értelemszerűen a horgászat iránt érdeklődők néznek, tehát ha ilyen termékeket forgalmazol, jó helyen járhatsz, ha vele szerződsz. Ha kozmetikumokat árulsz és egy beauty blogger tesztel valamit, ami kapható nálad, azzal sok érdeklődő terelődhet hozzád. Nem kell a reklámipar óriási szponzorszerződéseire gondolni – egy mikroinfluenszer nem fog hatalmas anyagi erőfeszítést igényelni tőled, és így rögtön meg is térülhet a befektetésed, nem számítva a viralitás kiszámíthatlan pozitív hatásait!
Az egyik legegyszerűbb együttműködési forma az “Affiliate”-rendszer: ez az amikor egy konkrét linken érkező látogatóknak adsz némi kedvezményt, illetve jutalékot adsz az influenszernek, aki azt a linket közzéteszi a követői számára. És persze erre külön létezik ingyenes kiegészítő elem a Shopify rendszerében.
4. CPC
A cost-per-click, azaz az internetes link-hirdetések világa, mint például a Google kereső találati oldalain megjelenő szponzorált linkek és a Facebook hirdetései. A CPC nagyon fontos és hatékony elem tud lenni egy webáruház működésében. Hátránya, hogy van azért egy bizonyos belépési küszöbe, valamennyire érteni kell hozzá a sikerhez. Érdemes lehet részt venni a Google egyik ingyenes tanfolyamán. Ha az érdeklődésednek, személyiségednek megfelel, akkor nagyon el lehet merülni a CPC világában is, és később mellékes jövedelmet szerezhetsz azzal, ha más vállalkozásoknak is építesz ilyen online kampányokat. Ha nem lesz a szíved csücske a kulcsszavakkal és algoritmusokkal való bíbelődés, akkor pedig érdemes felkérned egy digitális marketing-specialistát, vagy céget, hiszen így reális áron tudsz minőségi módon megjelenni ezen a fontos felületen.
5. Social Sales
A jól ismert Facebookon, Twitteren túl számos más közösségi hálózat van, amelyek érdekes képek, vizuális tartalmak nézegetésére helyezik a hangsúlyt.
Ott van például az igen népszerű Pinterest. Itt megvan a lehetőséged arra, hogy a termékeidet bemutató képről egyetlen kattintással vásárlást indíthasson a felhasználó. Ez kiválóan működhet például divattermékek, lakberendezés, vagy kézműves termékek esetében.
A Wanelo saját definíciója szerint egy “termékfelfedező app”, tehát pontosan arra van kitalálva, hogy a felhasználóik szép fotókat nézegessenek őket érdeklő termékekről, és ha valami megtetszik nekik, akkor rögtön meg is vásárolhassák.
A Villoid az influenszermarketinget a kurációval vegyíti: igazi szakértőket alkalmaz arra, hogy a saját ízlésüknek megfelelő válogatásokat posztoljanak a követőiknek. A megjelenített termékek azonnal meg is vásárolhatók. A Villoid Magyarországról nézve rögtön forintban írja ki az árakat.
Természetesen ezek a gyűjtőoldalak akkor hasznosak számodra, ha a terméked vizuálisan erős, és ha nemzetközi piacban gondolkodsz… de miért szűkítenéd csak a magyar piacra a tevékenységed, ha nem muszáj?
6. Social Media
Manapság kötelezőnek tűnik fenntartani egy Facebook oldalt, de érdemes csak annyi energiát belerakni, amennyi értéket ki is termel számodra. Nincs lehangolóbb egy üresen kongó üzleti oldalnál, ahol néhány havonta megjelenik egy kóbor poszt, ami generál 2-3 kedvelést, ezért fontos, hogy konzisztensen posztolj, egy átgondolt stratégia mentén. Az Instagram jelentősége lassan elhomályosítja a Facebookét, ha a márkádnak tudsz egy erős vizuális tartalmat biztosítani. Nemzetközi piacon fontos a Twitter jelenlét, itt teljesen angolul érdemes kommunikálnod, és egyszerűbben menedzselhető mint a Facebook. Gondold át, mennyi időt és pénzt akarsz ebbe fektetni, válaszd ki a platformjaidat, fókuszálj, és tartsd magasan a színvonalat!
7. Hírlevél
Az e-mail még mindig az egyik legerősebb eleme a digitális marketing eszköztárának, ezért a kommunikációs terved egyik lehetséges eleme lehet a rendszeres hírlevélküldés. Ez akkor működik igazán jól, ha olyan terméket árulsz, aminél jó esély van arra, hogy az egykori vásárlód ismét vásárolni fog, ahogyan ezt fentebb, a “Mi legyen a termék?” részben már kifejtettük. Ha a termékedhez kapcsolódik egy jól körülírható életstílus (például ha rendszeres sporthoz ajánlott ételkiegészítőket árulsz, ha kutyás termékeid vannak, ha horgászati szaküzleted van, stb), akkor fel tudsz építeni egy olyan tartalommarketinget, aminek az a lényege, hogy az ilyen életmódot élők számára állítasz elő hasznos információkat. Ez a tartalom megjelenhet céges blogon vagy Facebook oldalon, vagy akár csak tweetek formájában, de az biztos, hogy periodikusan elküldve, e-mail formájában, extra értéket biztosít a vevőid számára, akik így nem fogják azt érezni, hogy reklámszeméttel terheled a levelesládájukat.
8. Viszonteladók
Ahogy a való világban a butikok mellett ott vannak a hipermarketek, az online térben is léteznek hatalmas webáruházak, jól bejáratott márkanevekkel. Ha egy ilyen webáruházba bekerülnek a te termékeid is, némi jutalékért cserébe, azzal csak nyerhetsz. Nem könnyű ezt elérni, de érdemes elkezdeni törekedni rá, ha a webshopod önmagában már képes stabilan működni, mert látványos növekedést is elérhetsz így.
Mi lesz a logisztikával?
A termékeid csomagolása, címkézése, a csomagküldés, sőt, már csak maga a tárolás is a kezdeti lelkesedés fellángolása után óriási teherré tud válni, sőt, ha nem gondolod át az ezzel járó feladatokat, ez az a rész, ami sok más ígéretes webshop után bizony a tiédet is maga alá temetheti.
Ezek a feladatok ugyanis szüntelenül skálázódnak felfelé, ahogy a megrendeléseid száma növekszik. Szerencsére ma, a sharing economy kivirágzásának időszakában már pontosan erre is vannak bérelhető szolgáltatások, ez az amit egyszerűen úgy hívnak: “webshop fulfillment”.
Ahogy a név is sugallja, ez azt jelenti, hogy te koncentrálhatsz az üzletedre, a többi intézik ők. Csak el kell hozzájuk küldened a termékeket, ők raktározzák, és amikor megrendelés érkezik, automatikusan célba is juttatják azt, mert a webshopod adatait néhány kattintással be tudod integrálni az online rendszerükbe.
És mivel a fulfillment cég kifejezetten erre specializálja magát, nagyon valószínű, hogy sokkal hatékonyabban tudják csinálni, mint te tudnád. Konkrétan arról van szó, hogy nagyságrendileg nem kerül többe egy termékedre vetítve a teljes fulfillment, mint amennyit egyébként is kifizetsz szállítási költségre! Tehát nagyon megéri átgondolni, hogy a te termékskálád, a te üzleti modelled mellé érdemes -e fulfillment partnert választani.
Teljesen magyar kézben, budapesti raktárral működő fulfillment cég például a Webshippy. Már egy gyors megbeszélés alatt ki tud derülni, hogy érdemes -e kiszervezned a logisztikádat, de a Webshippy például számos szakmai cikket is közöl a blogján, amelyek alapján te magad is elsajátíthatod, milyen kérdéseket kell mérlegelni a logisztika területén, és az e-kereskedelem világában általában is.
Összefoglalás
Egy saját, sikeres webshop elindítása és fenntartása nem egy varázslat, ami gyors meggazdagodást ad, de a lényeg az, hogy bárki számára lehetségessé vált, mert ma már minden fontos lépést el tudsz végezni te magad is, egyszerűen kezelhető online eszközökkel, vagy pedig szakértők bevonásával úgy, hogy minden járulékos költséggel együtt is megfelelő profitot tudsz elérni:
1. Némi kutatás után, a piac és a saját szakmai képességeid elemzése során eldöntheted, milyen termék forgalmazásába érdemes belevágnod.
2. A weboldalad, a weboldalba épített webshop, és a fizetési rendszerek is mind felépíthetők online szolgáltatások segítségével, szaktudás nélkül, napok alatt.
3. Vevőket egy megfelelően összeállított marketingmix segítségével tudsz szerezni: a mixben a termék sajátosságait, a te egyéni preferenciáidat (mi az a kommunikációs tevékenység, amit te magad szívesen végzel), és külső szakértők bevonásával (mi az, amit fontosnak tartanál, de hatékonyabb, ha mást bízol meg vele) kevered ki a megfelelő adagolásban, és kedved szerint alakíthatod.
4. Logisztika: ma már nagyon hatékony tud lenni, ha teljes egészében kiszervezed a logisztikádat. A tipikus webshop termékek jó 90 százalékával gazdaságosabban lehet kereskedni, ha a profikra bízod a raktározást és kiszállítást.
Lényegében elmondható, hogy ha bármikor éreztél némi kedvet, affinitást a kereskedéshez, akkor érdemes belevágni egy webshop projektbe! A SEO-tól kezdve a gyönyörű termékfotókig, meg tudod találni azt a tevékenységed, amivel örömmel tudod támogatni a saját webshopodat, és ha megtetszik egy számodra még új szakmai terület, az internetes kurzusokkal már néhány nap befektetéssel el tudod sajátítani olyan szinten, amire kezdetben szükséged lehet.
Sőt, az egyik nagy ígérete és varázsa a webshop-üzemeltetésnek, hogy a felépítés után, ha beindul a biznisz, már nem kell sokat foglalkoznod vele, ha nem akarsz, ezáltal egy jórészt passzív jöveledemforrásra tehetsz szert, és akár elkezdheted építeni a következőt, ami még gördülékenyebb élmény lesz – vagy indíthatsz egy teljesen új projektet…
Szerző: Perényi András
Szerzőről:
Ötletember, sorozat vállalkozó, online marketing és kreatív stratéga, hobbi chéf.
Jelenleg a Webshippy Fulfillments vezetőjeként kiszervezett logisztikai cégét építi, melyben webáruházakat segít megszabadulni a logisztikával járó terhektől. Az utóbbi években eCommerce vállalkozásokat fejlesztett, a Proda.hu, valamint a VanillaDeal projekteken dolgozott. Ezt megelőzően a tech startupok világával ismerkedett, két évig egy digitális útikönyv applikáció motor, az iLandGuide beindításán dolgozott. Korábban az Insomnia Reklámügynökség alapító tulajdonosa és kreatívigazgatója volt, ahonnan 2009-ben exitelt.
Mondd el véleményedet a cikkről
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 5
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!