10 közösségi marketing trend 2020-ra, amire figyelnie kell egy kkv-nak

Olvasási idő 6 perc
Hb Cikk Robot

Itt az új év, ideje végig gondolni, milyen trendekre és változásokra kell felkészülni a marketingünkben. Összeszedtünk ebből 10 olyat, amire a kisvállalkozásoknak is érdemes figyelniük.

1. Jelenlét több platformon

2019-ben egyértelműen kiderült, hogy vége annak a jó világnak, ahol elég egy platformon (jellemzően Facebookon) jelen lenni. Sőt, nem elég csak váltani.

A legtöbb cégnek meg kell maradni az eddigi felületein, és megjelenni olyan más rendszerekben is, amiket eddig nem használt. Facebook mellé Instagram és LinkedIn, YouTube mellé Messenger és Pinterest… lehetne sorolni a kombinációkat. Amit nem szabad kihagyni egyikből sem, az a saját felületek. A saját weboldal a saját blog, a saját hírlevél lista is olyan, amit érdemes (újra?) használni, ha növelni, vagy akár csak szinten tartani szeretnénk az eredményeinket.

Viszont több idő nem biztos, hogy rendelkezésünkre fog állni, ezért a több platformos jelenlét legfőbb kihívása nem a miért, hanem a hogyan. Erre kell mindenkinek választ találnia.

2. Közösségi marketing folyamatok átalakulása

Részint azért, mert a felhasználók több felületet használnak, amit nekünk követni kell, részint azért, mert a nagy közösségi platformok folyamatosan változtatnak, újra kell gondolnunk a stratégiánkat és a folyamatainkat.

Lehet, hogy korábban működött az, hogy Facebook hirdetésekből olcsón tereltük át az embereket a weboldalunkra, de ha ez 2019-ben elvesztette a hatékonyságát az nem azt jelenti, hogy a Facebook hirdetés totálisan rossz választás.

Csak azt, hogy új helyet kell neki keresni a folyamatban. Például adatbázist kell építeni a segítségével, majd erre a listára kell hírleveleket küldeni.

3. Több automatizálás, de egyszerűbben

Akár folyamatátalakításról beszélünk, akár több platform használatáról, nem fogjuk megúszni anélkül, hogy elkezdjünk használni automatizációs megoldásokat. A jó hír, hogy sokkal egyszerűbben tudunk már automatizálni, akár több platformon átívelően, mint korábban. Mailchimpből, ami egy hírlevélkezelő, tudunk Facebook hirdetéseket létrehozni. Manychatból, ami egy chatbot platform, tudunk e-maileket és sms-eket küldeni.

De számtalan különböző megoldás áll a rendelkezésünkre, amikből például tartalmat tudunk elosztani, vagy éppen automatizálni, így nem kell annyira megijedni attól, hogy több felületen kell jelen lennünk.

4. Egyre több interaktív megoldás

A felhasználók egyre ritkábban lájkolnak, egyre kevesebbet szólnak hozzá. Cserébe egyre több olyan megoldást tudunk használni, amivel „játékba” hozhatjuk őket.

Tudunk olyan Facebook videó hirdetést használni, amelyikben szavazhatnak. Kirakhatunk 3D-s posztot, vagy 360 fokos képet és videót. Instagram sztoriban használhatunk szavazást, kérdezést, csúszkákat.

Ezek segítségével még erősebb kötődést alakíthatunk ki a márkánkhoz, növelhetjük a konverziót, jobb élményt adhatunk az embereknek.

5. Automatizálódó hirdetések

Nem csak a folyamatainknál és a kommunikációnknál, a hirdetési megoldásainknál is használhatunk olyan megoldásokat, amik úgy csökkentik a munkánkat, hogy közben javulnak az eredményeink.

Ebben segíthet például a Google Shopping, ha fontos a jelenlét a keresőben. Ilyenben segíthet a termék alapú, dinamikus remarketing a Facebook rendszerében. De egyre több olyan formátum van, ahol csak megadunk több képet, több szöveget, a hirdetési rendszer pedig kitalálja, melyik hoz jobb eredményt nekünk. Ilyen például a dinamikus formátum a Facebookon, de segíthet ebben az automatikus elhelyezés választás is.

6. Influencertől az affiliate-ig: partnerek a marketingben

A közösségi marketing alapja – mi más – a közösségépítés.

De ez sokszor nehéz, hosszú, és költséges folyamat, ezért hasznos, ha partnereket vonunk be. Affiliate partnereket, akik tulajdonképpen jutalékért cserébe értékesítik a megoldásainkat a saját listáiknak, vagy influencereket, akik egyfajta márkanagykövetként mutatják be a mi termékünket vagy szolgáltatásainkat a saját felületükön.

Egyik sem új megoldás, de mindegyik olyan, amire még inkább érdemes odafigyelni, hiszen egyre elérhetőbbek akár a legkisebb cégeknek is arra, hogy az ismertségüket vagy az értékesítésüket növeljék.

7. Messenger Chatbotok átalakulása

Nagyjából három éve lehet Messengeren chatbotokat használni, ami új piacot nyitott meg sokak számára. De 2020 elejétől komoly korlátozások várnak ránk, amik miatt nem küldhetünk „hírlevél szerű” tartalmakat a chatbot feliratkozóinknak.

Ez azonban nem jelenti a technológia halálát, hiszen ügyfélszolgálati célokra, kalkulátorként, értékesítés támogatásként továbbra is remekül funkcionálnak.

Ráadásul a Facebook arra készül, hogy összeolvasztja a Messenger, az Instagram Direct és a Whatsapp háttérrendszerét, így átjárhatóvá fog válni üzenet szempontjából a három platform. Ez valószínűleg azt is fogja jelenteni, hogy a többi felületen is megjelennek a chatbotok, ami újabb üzleti lehetőségeket jelent azoknak, akik már beépítették a technológiát a cégük életébe.

8. Kiterjesztett valóság

Bár űrtechnikának hangzik, de a kiterjesztett valóság már a mindennapjaink része.

Amikor cicafüles szelfiket vagy szuperhősös maszkot használunk a Facebook, az Instagram vagy a Snapchat kamerájával, az kiterjesztett valóság.

Ez a technológia viszont nem csak szórakoztatásra alkalmas, ráadásul az effektetk fejlesztése is elég költséghatékony, így egyre többen, több felületen tudunk ilyet használni. Könnyen elérhetővé vált akár a legkisebb kkv-knak is marketing célokra a kiterjesztett valóság.

Várható, hogy az Instagram mellett a Facebook shopban is fogunk tudni használni olyan effekteket, aminek a segítségével a vevőink távolról tudják kipróbálni a termékünket, így könnyebben rá tudjuk őket venni a vásárlásra.

9. Videók

A videók előretörése borítékolható 2020-ban. Mondhatni ebben nincs semmi újdonság. Azért kerültek fel mégis erre a listára, mert egyrészről egyre több olyan eszköz van, amivel könnyebb, olcsóbb, gyorsabb videót készíteni (pl. wave.video, hirdetési platformok beépített megoldásai), másrészről egyre több helyen tudunk videókat használni. Viszont még mindig kevesen használnak videókat, ezért aki erre még nem figyelt oda eddig, jó, ha 2020-ban mindenképpen előveszi a témát.

10. Social commerce, avagy adj el a közösségi médiában

A közösségi felületek közvetlenül és közvetetten is hatással vannak az értékesítésre. Akár szolgáltatást, akár termékeket kínálunk, biztos, hogy a jó közösségi marketing segíteni fog.

Ami azonban erősödik, az a közösségi platformon belüli értékesítés, hiszen egyre több olyan megoldás van, ahol integrálódnak a termékek és a vásárlási folyamatok valamelyik platformba.

Gondoljunk arra, hogy van Instagram bolt, van Facebook bolt, a kínálatunkat be tudjuk mutatni Messenger chatbotban. Termékeket be tudunk mutatni kiterjesztett valóság segítségével Messengeren, Instagramon, Facebookon. Facebookon ráadásul a csoportoknál is megjelent több helyen az előfizetési lehetőség.

Sőt, egyre több régióban érhető el a folyamat lezárása, vagyis a fizetés is Facebookon és Instagramon.

Sajnos a fizetési megoldás Magyarországra valószínűleg nem érkezik meg 2020-ban, ennek ellenére érdemes a termékeink bemutatására kihasználni a legnagyobb platformok felületét is.

A közösségi média folyamatosan változik, a fentieken kívül lesznek más újdonságok is az új évben. De ha már csak ezeket el kezded használni, biztos, hogy felkészültebben várhatod a következő időszakot.

2020-as online marketinged tervezéséhez töltsd le az ellenőrző listát!

Töltsd le az előadás diáit!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!