Egy legendás üdítő visszatérése: a Bambi márka újraindításának sztorija – interjú Dorogi Évával, a márka tulajdonosával

Olvasási idő 8 perc

Dorogi Éva két éve álmodta meg, hogy az ízig-vérig magyar márkát újból gyártani fogja a mai tudatos fogyasztói igényeket kielégítő modern ízekkel, megújult arculattal, környezetbarát technológiával.

Hogy kezdődött közös történeted a márkanévvel, hogy lesz valaki Bambi márka tulajdonos?

Közgazdász vagyok, tíz éven keresztül pénzügyi területen dolgoztam, kockázati tőkebefektetésekkel foglalkoztam tanácsadó cégeknél. Projekteket szállítottunk nagy alapoknak, majd otthagytam a multik világát. Rövid kitérőt tettem a divatiparba, ügyvezetőként dolgoztam egy cégnél, de ekkor már tudtam, hogy visszatérek szülővárosom, Kőszeg mellé, és innen fogok tevékenykedni. Éltem Lisszabonban, Budapesten, de most Vas megyében tízszer annyit pörgök, mint egy multinál. Mindig is ez volt a tervem, hogy „kisinasként” elég tapasztalatot szerezzek nagy cégeknél, amit majd hazavihetek a családi vállalkozásba. Most olykor címkézőgépet javítok, olykor német vagy olasz gyártókkal tárgyalok, vagy épp a receptúrát dolgozom át. Még picik vagyunk, gyakran nincsenek külön dedikált embereink minden feladatra.

Miért éppen üdítőitalokkal kezdtél el foglalkozni?

Az ásványvíz a legegészségesebb élelmiszer. Különösen, ha az frissen az Alpokból tör fel 4 Celsius-fokon. A mondás úgy tartja, hogy az vagy, amit megeszel, de valójában egy egészségére adó ember ásványvízből visz be legtöbbet a szervezetébe. Hiszem, hogy ez egy olyan ügy, ami hosszútávon is megváltoztatja a világot. Először ezzel foglalkoztunk. Szakmai szempontból persze az ásványvíz, mint a leginkább ellenőrzött élelmiszer a világon önmagában is elég nagy kihívást jelentett, mégis elterveztük a csapattal, hogy a cukros, mainstream üdítők térhódítása ellenére megpróbálkozunk egy olyan ízesített termékkel, amely egészséges, természetes és élettani hatásaiban is kiemelkedő.

A magyar kézművesipar reneszánszát éli, egyre népszerűbbek a hazai termékek, támogatottságot élveznek mind a gazdaság, mind a fogyasztók részéről. De itt van ez a szegmens, az egészséges üdítők kategóriája, ahol kongó ürességet, piaci rést találtam. Egy harminc éves szakmai tapasztalattal bíró kézműves élelmiszeripari szakember, Kocsis Katalin segítségével három év alatt fejlesztettünk ki egy olyan receptúrát, ami előremutató lehet az üdítők piacán. Az összes termékünk nagyon kevés cukrot tartalmaz, mégis intenzív ízekkel bír. És remekül párosíthatók minőségi alkoholokkal, ezért kitűnő koktélalapok. A Bambi pedig a popkultúra része, egy olyan életérzést idéz, ami ma is aktuális. Viszont az eredeti ital, nos, az nem kicsit volt túlcukrozva! (nevet) Mi biztonságos, egészséges terméket akartunk, és sikerült is megvalósítani. Valódi gyümölcs (a rebarbara esetében zöldség) kivonatokat használunk.

Sosem késő újrakezdeni – Interjú Varsányi Tamással, a robogómegosztó Blinkee.city alapítójával

Könnyű volt megszerezni a márkanevet?

Elég hosszú folyamat volt. A Bambi márka leporolásához szükség volt arra, hogy a márkanév jogos tulajdonosai legyünk. Ennek menetét korábban nem ismertük, de a védjegy-megkutatás és szellemi tulajdon terén is már több tapasztalatot szereztünk korábbi projektekből. Annyit elárulhatok, hogy nem a Bambi az egyetlen védjegy a portfóliónkban. Immár harmadik éve Kínába exportálunk Alpokból származó ásványvizet, az Alpokaquát. Ott a Vas megyéből származó víz az Evian mellett szerepel a polcokon. A márkanevek megszerzéséhez a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának munkatársaival kell felvenni a kapcsolatot. Egy ismert, régi márkanév és annak történetének gondozása egy igazi hosszútávú küldetés. A hivatallal való együttműködés többféle módon történhet: közvetlenül, ügyvéden keresztül vagy szabadalmi ügyvivő segítségével. Mindegyik jó megoldás, mi is ezek kombinációját választottuk, de minden ügy más, a lényeg, hogy nem szabad feladni, mert elég hosszadalmas is lehet a procedúra.

Hogy fogadta a közönség a nagy visszatérést?

A pandémia miatt mi sem vagyunk könnyű helyzetben, főleg mert elsősorban a vendéglátó helyeket célozzák a termékek, amik ugye most is zárva vannak és fennmaradási nehézségekkel küzdenek. Még tavaly szeptemberben csináltunk egy sajtótájékoztatót, már ott nagyon sokan érdeklődtek, de úgy gondolom, a nyitással fog beérni minden törekvésünk és munkánk. Örülünk annak, hogy kifejezetten azok a helyek keresnek meg minket, akiknek szántuk a termékeket, akiknek igényük van a jó minőségre és a mainstreamen felüli választékra.

Miért jobb vendéglátóhelyekre építeni az üzletet, miért nem a boltokban árusítanátok?

Egy minőségi jó termék számára a gasztronómia az igazi terep. E tekintetben egyébként megmaradtunk a régi Bambinál. A termék tulajdonságait így alakítottuk. Fontos, hogy üvegből van, magas beltartalmi értékekkel rendelkezik, és egyedi. A boltok olcsó multi termékeivel ez a fajta minőség nem tud, de leginkább nem is akar versenybe szállni. Van egyfajta küldetéstudatunk, a történelem gondozása. Ezért hoztunk létre saját ásványvizet is, a Chernelt, melyet a kiszsidányi gyógyító forrás vizéből palackozunk. Nem csak kitűnő összetételű forrásvíz, de különleges történet is kapcsolódik hozzá.

A kőszegi Chernel István története, aki a 19. században volt ismert ornitológus. Ő hívta életre a madarak és fák napját is. Küldetéstudatunk egy a marketing stratégiánkkal is: a fenntarthatóságra, és a történetek megtartására törekszünk. Nem csak a profit a célunk, hanem a környezettudatosság, hogy a magyar alapanyagokat közelebb hozzuk a fogyasztókhoz nemzetközi színvonalú, versenyképes termékeken keresztül. Ez nem kifejezetten illik bele a Vernon féle termékéletciklus-elméletbe, amikor kezdetben a termékre még a helyi adottságok jellemzőek, később azonban a külföldi piacralépést követően a gyártás, sőt a felvevőpiac is a fejlődő országokba tevődik át, de ezzel nem is ez a célunk. Viszatérve a Bambi névre: ez csak itthon forrt egybe az üdítővel, hiszen a tágabb országhatárainkon túl a Bambi mégiscsak egy szende szemű őzike. Egy termék történetén keresztül sokkal befogadóbbak vagyunk a történelemre. Hiszen ha érdekel a termék története, amit a kezedben fogsz, akkor van kis esélye, hogy fel fogod csapni a madárhatározót vagy a wikipédiát utánanézni ki az, aki már a 19. században a legtöbbet tette a környezetünk fenntartható védelme érdelében.

Hogyan nyitotta meg saját kisboltját Ördög Nóra és Nánási Pál? Ha érdekel, kattints ide!

Nem csak az íz és a név idéz régi időket, hanem szeretnétek üvegvisszaváltó rendszert is bevezetni, ami nagyon fontos, hiszen az eldobható üdítős palackok elborítják a Földet…

Így van. Az üvegvisszaváltás nehézkes és drága, ráadásul az üveggyárak nemzetközi multik, akiknek óriási a kibocsátásuk és fontos, hogy értékesítési volumenüket megtartsák, így szorgalmazzák az újrahasznosítást a visszaváltós üvegekkel szemben. Mi a gyár környékén, az Írottkő Natúrpark területén tizenkilenc településen lehetővé tettük az üvegvisszaváltást, a gyárban az üvegmosás a technológia részét képezi. Az ezirányú további bővüléshez viszont szükséges, hogy a rövid ellátású láncok terén fejlődjön a kereskedelem és ne az ország másik végéből vagy Budapestről szállítsuk a termékeket a helyi gasztronómia képviselőihez, hanem közvetlen gyári kiszolgálással vagy regionális elosztással tudjuk ezt megtenni. Ezen rendszer teljes kiépülésével nemcsak a környezeti fenntarthatóság felé teszünk ugrásszerű lépéseket, de a termékek kedvezőbb árában, sőt az M1 autópálya forgalmát is kedvező irányba lendítheti. Viszont ehhez egy közös célt kell látnunk az értintettekkel.

Milyen digitális eszközökkel népszerűsítitek a Bambit?

Az üdítő brandbookját Unger Zsoltékkal dolgoztuk ki, akik a Sauska, Kreinbacher, Gerbaud és egyéb top márkák arculatát is segítették munkájukkal. A vártnál kevésbé építünk a retróra, nem fognak fekete bennszülöttek futkosni a Bambival. Azt sem szerettük volna, hogy olyan magyar termék legyen, amelyet esetleg a trikolórban feszengve próbál kitűnni. Alternatív módon kommunikálunk, hogy a felvilágosult, tudatos fogyasztókra építsük a brandet. Szuperlelkesek vagyunk, pörög az Insta-oldalunk, a Facebook-oldalunk, együttműködésekre törekszünk kézműves élelmiszereket áruló webshopokkal, vendéglátóhelyekkel, gasztronómiai véleményvezérekkel.

Mik a legnagyobb nehézségek?

Mindenféle akadályba ütközünk, az üvegszerzéstől kezdve a pandémiáig, de törekszünk arra, hogy egy akadály csak egyszer kerüljön az utunkba, másodszor pedig könnyedén átlépjünk rajta. A nehézségek azért vannak, hogy tanuljunk belőlük.

A cégvezetést hogyan érintette, hogy a pandémia miatt online zajlik az élet?

A Microsoft Teamsen dolgozunk, és meglepő módon sok előnyünk is származik a digitalizálódásból. Hazánk Budapest-központú, mi viszont messze vagyunk a fővárostól. Nekem könnyebb online elérni a szakmai konferenciákat, egyszerűbb online tárgyalni, hatékonyabb így az életem. Azzal, hogy egy megbeszélés miatt nem feltétlenül kell 6 órát utazással tölteni, az nagyban segíti a munkánkat és az online felületekkel sok ajtó megnyílt előttünk, amelyek eddig zárva voltak. Egyszerűbb interneten rendelnem, mint személyesen vásárolnom, optimalizálódott a kereskedelem. Biztos vagyok benne, hogy az online világ fejlődése a jövőben is sok könnyebbséget hoz majd magával.

Összefoglalás:
  • Mindig keressük a piaci rést, a szemfülesek találnak olyan lehetőséget, ami még soha senkinek nem jutott eszébe, mások rosszul csinálják, új fogyasztói igény, vagy a keresletet megteremti a kínálat.
  • Induljunk ki abból, amink már van: egy meglévő vállalkozás eszközeit, ismertségét újragondolva építhetünk a régi struktúrára.
  • Tanulni, tanulni, tanulni: más cégeknél alkalmazottként szerzett tapasztalatainkat beépíthetjük induló vállalkozásunkba.
  • Lovagold meg a digitális lehetőségeket: ha nyitott szemmel jársz, sok olyan ingyenes vagy minimális költségű konferenciára, tanfolyamra benevezhetsz, amit egyébként a valóságban nem tudnál követni.
  • Gondolj a jövőre: amikor a vállalkozásod tervezed, érdemesebb szélesebb perspektívában szemlélni a lehetőségeket: merre vezetnek a gazdasági trendek, hova fut ki az időben, amit elterveztél, hogyan és merre tudsz majd növekedni.
  • A pandémia csökkentheti hazánk Budapest központúságát: ha vidéken tervezel vállalkozást, most minden esélyed megvan rá, hogy boldogulj.

Szerző:
Sin Bettina – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.