Batiz András: Így lehetsz jobb előadó

Olvasási idő 8 perc

Néhány egyszerű, megtanulható és gyakorolható módszer segítségével bárki képes lehet fejleszteni előadói, tárgyalói képességeit, mondandójának meggyőző erejét. Batiz András személyre szabott videós konzultációja mindenki számára tartogat hasznos tanácsokat.

Nemrég számoltunk be arról, hogy Batiz András videóban adott tanácsokat arról, hogyan lehet valaki jobb, karizmatikusabb előadó. A webináriumhoz nyereményjáték is társult: egy kiválasztott részt vehetett András e-kurzusán és utána egyéni videós konzultációban lehetett része.

A szerencsés nyertes Szőke Kata lett. Kata másfél évtizedet dolgozott a kortárs képzőművészet területén galériatulajdonosként és múzeumi kommunikációs vezetőként, majd PR ügynökségek munkatársaként bővítette tudását. Saját vállalkozását három éve indította el: PR tanácsadással és kommunikációs tervezéssel segíti ügyfeleit; elsősorban művészeti és nonprofit szervezeteket.

Mint mondja, az utóbbi időben egyre több olyan felkérést kapott, amelyben már nem a stratégiaalkotás vagy szövegírás a fő feladat, hanem a frontvonalba várják projektvezetőnek, tárgyalópartnernek, vagy képzések vezetőjének. Ezért lett fontos számára a határozott fellépés, és ezért vett részt András karizmáról szóló tréningjén is. A kurzus elvégzése során – a digitális tanfolyam részeként – három rövid videót kellett beküldenie Andrásnak, és ezek közül kettőnek az elemzése tette ki a konzultáció nagy részét.

Az első videó egy workshop bevezetője volt – Batiz András szerint ez azért fontos, mert egy előadás, beszéd elejére 10 emberből 9 még figyel, viszont később az arány rohamosan romlik. Ám ha sikerül már ekkor megragadni a hallgatóság figyelmét, sokkal nagyobb eséllyel fognak végig figyelni az előadóra. A másik kivesézett videó egy, a workshop során elmondható személyes történet elmesélése volt.

Mielőtt azonban erre sort kerítettek volna, Kata mesélt az e-kurzus és a videók elkészítése során szerzett tapasztalatairól. Mint mondta, egyértelműen lehet fejleszteni az előadói képességet, a karizmát – viszont az is igaz, hogy rendkívül kemény munka. Abban is igazat adott Andrásnak, hogy ha már egy tényezőre sikerül figyelni (például tartani a szemkontaktust), akkor a többi már könnyebben jön utána. „Ilyenkor egy kicsit át kell állítanom valamit a fejemben, ami csak sok gyakorlás után sikerül, viszont utána nagyon látványos a fejlődés az előadói képességekben”, mondta arról, miért érdemes keményen gyakorolni.

Magával kapcsolatban azt találta a legmeglepőbbnek, hogy milyen nehezen ment számára a mosolygás, a pozitív attitűd átélése. A másik érdekes tapasztalata az volt, hogy hiába az előre megírt szöveg, milyen nehéz azt könnyedén átadni, bármennyire közel is áll a szívéhez a téma. „Görcsösen próbáltam előhívni a betanult szöveget, és ez sokkal inkább akadályozott, mint segített. Rájöttem, hogy nem megtanulni, hanem sokkal inkább átélni kell a mondandómat, mert akkor lesz hiteles, akkor tudom a hallgatóságot bevonni”, vonta le a videók készítése során leszűrt tanulságot.

Két fontos dologra tapintott rá ezzel Kata, kommentálta az elhangzottakat András. Az egyik, hogy mennyire más az olvasásra és az előadásra szánt szöveg. „A beszélt szöveg nem attól lesz hatásos, hogy nyomdakész mondatokat hallunk, hanem attól, hogy életszerű, természetességet sugall, amibe beleférnek a szóismétlések, a félbehagyott mondatok. Érdemes ezért megfordítani a folyamatot: mondd fel a szöveget és azt írd le, de ne javítsd ki benne az összes hibát!”, adott egy jó tanácsot mindenkinek a kommunikációs szakértő. A másik fontos tényező pedig a pozitív attitűddel kapcsolódik össze. Ez nem jön könnyen mindenkinek, ezért nem is kell erőltetni például a mosolygást. Másvalami majd könnyebben megy, és az is meghozza a gyümölcsét.

Két rövid feladat arra is rávilágított, mennyire sokat számít az előadásmódban, hogy milyen mértékben tudunk koncentrálni a másikra, a hallgatóságra. Katának először magáról kellett néhány szót mondania – csak éppen azzal a csavarral, hogy s betűs szavakat nem használhatott. Utána egy fotós bőrébe bújva kellett instruálnia a csak videón látott Andrást, hogy miképp helyezkedjen el, egy erőt, karizmát sugárzó fotó elkészítéséhez.

A laikusok számára is könnyen észrevehető volt, mennyire nem érezte jól magát Kata az első feladatban. Akadozva beszélt, hosszú szüneteket tartott, nem vette fel a szemkontaktust, bizonytalan volt az egész jelenléte. A másodikban egy magabiztos embert láthattunk, aki a mondanivalója megerősítésére használta a mimikáját, gesztikulált, pozitív attitűdöt vett fel, és az egész kommunikációja sokkal meggyőzőbb volt.

A különbség igazából egyetlen okra vezethető vissza, összegezte a látottakat-hallottakat András: hogy mire koncentrált beszéd közben Kata. Az első feladatban csak a szavakra, vagyis saját magára figyelt, a másodikban viszont egyértelműen a másik ember állt a figyelem középpontjában. „Ez a döntő különbség – minél inkább képes vagy a másikra koncentrálni, összekötni vele, velük a tartalmat, amiről beszélni fogsz, annál inkább képes leszel a legjobb énedet mutatni. Ezért aztán soha nem is az lesz a legfontosabb, hogy képes vagy-e mosolyogni, hanem hogy mennyire tudsz figyelni a beszélgetőpartneredre, közönségedre”, tette hozzá Batiz András.

Ezután került sor Kata első beküldött videójának megtekintésére és elemzésére. Egy online workshop bevezetőjeként arról mesélt, hogyan tehetnék hatékonyabbá munkájukat a múzeumok PR-osai, és hogyan vonhatnák be kollégáikat az eredmények elérésébe. Kata saját értékelése szerint nem nyújtott igazán meggyőző teljesítményt: látszik rajta, hogy gondolkodik a mondanivalóján, túlságosan is befelé figyel, ezért nem is jön át, hogy mennyire szereti azt a témát, amiről beszélni akar.

András nem volt ennyire szigorú: teljesen vállalhatónak találta a videót, amely bőven megüti a LinkedIn-en vagy más csatornákon megszokott mércét. Tartalmi szempontból egyetlen dolgot hiányolt belőle: a hallgatóság legfontosabb problémáját, kihívásait, amelyre az előadásból választ kaphatnak. „Nem azért kell kitérni erre, mert ők ne lennének ezzel tisztában; azt kell tudatosítani bennük, hogy te is ismered a problémáikat. Az is része a karizmának, hogy értem a problémádat és releváns válaszaim is vannak rá, de ezt verbalizálni is szükséges, akár előadásról, akár üzleti tárgyalásról van szó. Ennek elmondása másfajta, erősebb figyelmet, sőt elkötelezettséget vált ki a hallgatóságból”, hangsúlyozta ennek fontosságát Batiz András.

Ami pedig az előadásmódot illeti, a kommunikációs szakértő egyetértett Katával: valóban átjött a videón, mennyire koncentrál arra, hogy jól csinálja. A gesztikuláció kapcsán fontos lenne, hogy a két kéz összhangban mozogjon, és elég néhány egyszerű gesztus a mondanivaló hangsúlyozására, felosztására. A Kata által használt mozdulat – a kinyújtott mutatóujjak rázása, előremutatása – András számára mesterkéltnek tűnt. Lelkesedésből pedig valóban több kellett volna, nem igazán jött át, hogy mennyire szívügye Katának ez a téma – ennek oka pedig az, hogy túl sokszor gyakorolta el a beszédet. „A képernyőn mindig nehezebben jön át a lelkesedés, még több energiát kell beletenni, mint ha élőben ad elő valaki”, mondta ezzel kapcsolatban András.

A második videóban egy saját történetét mesélte el Kata, amelynek lényege az volt, hogy a következetes PR-tevékenység nem várt eredményt is hozott: ugyan nem végeztek tudatos employer brandinget, mégis, az egyik legjobb szakember azzal állított be hozzájuk, hogy ott akar dolgozni.

András ennek kapcsán is kiemelte a gesztikuláció fontosságát. A természetes beszéd során mindig egy kicsit előbb van a gesztus és utána jön a hozzá tartozó beszéd; ha ez fordítva van, modorosabbnak, művibbnek tűnik az előadás. És az sem fontos, hogy a kamera lássa a gesztusokat, azoknak nem kell a képbe kerülni, a hatás akkor is átjön, ha a másik fél nem látja – hasonlóan ahhoz, ahogy egy telefonbeszélgetés is élettelibb lesz, ha közben gesztikulál, járkál az ember.

A történet tartalmi részével kapcsolatban annyi észrevétele volt Batiz Andrásnak, hogy nem teljesen volt egyértelmű a sztori elmondásának célja, nem érződött a hatásos történetekre jellemző „sikerült legyőzni az akadályt” motívum. A különféle történetek érzelmi hullámzás alapján hat kategóriába sorolhatók, amelyek közül üzleti környezetben leginkább az „ember a mélyben” típusút lehet hasznosítani. Ebben a főhős valamilyen pozitív, kedvező helyzetből indul, aztán nehézségek érik, a mélybe kerül, majd jön a megoldás, a bajból való kikeveredés, ami pozitív végkifejletet ad a történetnek. Kata egyébként aranyos történetét is erőteljesebbé tudta volna tenni, ha van benne valahol egy mélypont, vagy nehézség amin felülkerekednek – például az, hogy a sok munka ellenére sem kapnak pozitív visszacsatolást, és akkor egyszer csak megjelenik a szóban forgó illető.

Ha szívesen meghallgatnád eredetiben is az elhangzottakat, kattints!
Jó tanácsok a karizmáról, avagy hogyan tudsz hatékonyabb előadó lenni?
  • A karizmatikus, meggyőző fellépés tanulható, de sok munka, gyakorlás kell hozzá.
  • Figyelj arra, hogy az előre megírt szöveg nem feltétlenül hangzik jól előadva – nem megtanulni, hanem átélni kell a mondanivalót!
  • A pozitív attitűd mindenkinél mást jelent, ha valami nem megy, ne erőltesd!
  • Előadás közben ne magadra figyelj, hanem a hallgatóságra, a partnerre!
  • Tudasd a hallgatókkal, hogy tisztában vagy a problémájukkal, és választ is tudsz rá adni!
  • Néhány alapvető gesztus elég lehet, és az sem fontos, hogy mindig látszódjanak a kezek.
  • Az a jó történet, ahol a főhős nehéz helyzetbe, helyzetekbe kerül, de felülkerekedik rajta és pozitívan jön ki a helyzetből (vagy legalábbis látja a kivezető utat).

Szerző:
Schopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.