Hello Biznisz | IFTTT - Hogyan használd ezt az online-varázspálcát a vállalkozásodban?

IFTTT – Hogyan használd ezt az online-varázspálcát a vállalkozásodban?

Névtelen Terv 2024 06 20t125624.827

A mindennapos ’to do’ lista pipálása közben sokszor érezzük magunkat inkább cirkuszi zsonglőrnek és nem bánnánk, ha a feladatok fele magától megoldódna. Ezen gondolkodhatott el több mint 10 éve az IFTTT oldal kiötlője is. A platform – melynek neve az angol “IF This, Then That” kifejezésből ered – lehetővé teszi, hogy egyszerűen automatizáljuk a mindennapi teendőinket. Madarász Gábor digitális üzletfejlesztési szakértővel beszélgettünk az alkalmazás előnyeiről.

Az IFTTT először 2010-ben jelent meg, és azóta folyamatosan fejlődik. Jelenleg legnépszerűbb az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Kanadában és Ausztráliában, de nálunk is egyre ismertebb. A platform célja, hogy segítsen automatizálni különböző online tevékenységeinket. Az alapelve a “Ha ez, akkor az is”(“If This, Then That”), vagyis ha egy esemény bekövetkezik, az IFTTT automatikusan végrehajt – egy általad igényelt és előre beállított – másik műveletet is. Így egyszerű ‘ha ez – akkor az is’ logikájú recepteket, vagyis ’appleteket’ hozhatunk létre, amelyek automatizálják a különböző szolgáltatások közötti interakciókat. Ilyenek például: “Ha megosztok egy képet Instagramon, akkor mentse el automatikusan a Dropboxba”, vagy “Ha új termék kerül fel a webshopomba, akkor posztolja ki a Facebook oldalamra.”

Az app segítségével a kisebb rutinfeladatok automatizálása révén jelentős idő takarítható meg. Integrálhatjuk például a Spotify-t, a Reddit-et, az Evernote-ot és még sok-sok más alkalmazást is. Az IFTTT-nek van egy “Applet Marketplace”-e is, – gondolva a kezdőkre – ahol előre elkészített appleteket találhatunk különböző célokra. Ezeket az appleteket könnyen importálhatjuk és testre szabhatjuk igény szerint. Madarász Gábor is úgy véli, hogy az IFTTT egyszerű kezelőfelületének köszönhetően könnyen megtanulható, és ingyenes használatot is biztosít, így ideális azok számára, akik most ismerkednek az automatizálási lehetőségekkel.  “Amikor találkoztam ezzel a lehetőséggel, az első benyomásom az volt, hogy egyszerű és elegáns megoldás a különböző digitális szolgáltatások összekapcsolására. Idővel ez az érzés csak megerősödött, mivel az IFTTT folyamatosan bővítette a támogatott eszközök és szolgáltatások listáját, és új funkciókat vezetett be.“- tette hozzá a szakember.

Időt nyersz vele!

A marketing automatizálás terén fő erőssége a közösségi médiára és a hirdetési rendszerekre épülő automatizmusok kialakítása. Segít kialakítani több marketing csatornán történő egyszerű tartalomterjesztést, automatizált posztolásokat, emailek és SMS-ek idő- vagy eseményvezérelt kiküldését, adatok és riportok átadását. Emellett a sales folyamatok kezelésében is hasznos, mivel lehetővé teszi a beérkező leadek csoportosítását, priorizálását és továbbítását különböző rendszerekbe, például CRM vagy email marketing rendszerekbe. “Például, ha minden új Instagram posztodat automatikusan szeretnéd megosztani a Twitteren és a Facebookon is, az IFTTT segítségével ezt könnyedén megteheted. A webshopod új termékeit is automatikusan kiposztolhatod a közösségi médiában.”- magyarázza a szakértő, aki megemlíti, hogy az ügyfélszolgálati eszközök összekapcsolása is gyakori alkalmazás. Egy új e-mail érkezésekor automatikusan feladatot lehet létrehozni egy Trello táblán, ahol könnyebben kezelhetőek és visszakövethetőek a történések, vagy automatikusan létrehozhatsz ügyfelet a Salesforce rendszeredben, amikor valaki vásárolt a webshopodban. Biztonsági mentéseket is automatikusan készíthetsz a Dropboxodban lévő fájlokról a Google Drive-odra anélkül, hogy ezzel külön foglalkoznod kellene, de hozzákapcsolhatod a YouTube-csatornádat is az IFTTT-hez, amivel így lehetőséget nyújthatsz a nézőidnek, hogy havi befizetések révén csatlakozzanak a csatornádhoz.

Hogyan kezdjünk neki?

Először is regisztráljunk az IFTTT weboldalán vagy mobilalkalmazáson keresztül. Kezdők számára ajánlott előre elkészített receptekkel, vagyis az appletekkel kezdeni, majd saját igényeik szerint testre szabni azokat. „Ha az ingyenes lehetőségeket jónak és hasznosnak ítéltük meg, akkor már érdemes akár előfizetni is, mert azért az sokkal több lehetőséget kínál!” – emeli ki Gábor, aki elmondta, hogy az ingyenes verzióban csak korlátozott számú applet használható egyszerre, kevesebb támogatott eszköz és szolgáltatás érhető el. A fizetős verziók nyilván több appletet, fejlettebb automatizációt és prémium támogatás használatát teszik lehetővé. Legelőször olyan funkciókkal érdemes kezdeni, mint például: “Mentsd el az összes Instagram képemet a Dropboxba”, vagy “Küldj egy e-mailt, ha esni fog az eső holnap!”, vagy “Kapcsold be a lámpákat, amikor hazaérek!”, vagy “Oszd meg automatikusan a YouTube videókat a Facebook-on!”. Gábor elmondta azt is, hogy az IFTTT legújabb bővülési iránya a mesterséges intelligencia (AI) irányába történt. Az AI segítségével már bejegyzéseket is generálhatunk, keresőoptimalizálásban és copywritingban kaphatunk segítséget, de pl. feladatlistákat is létrehozhat nekünk az AI a jegyzeteinkből.

Az IFTTT egyúttal beugró is lehet az összetettebb automatizálásokba!

Az IFTTT persze nem csodaszer, a hátránya a szakértő szerint abban rejlik, hogy néhány integráció nem működik mindig tökéletesen, illetve a szolgáltatás által támogatott funkciók néha korlátozottak lehetnek, a vállalkozások gyorsan kinőhetik, és összetettebb automatizálási megoldásokra lehet szükségük, különösen az e-kereskedelemben. „Egyedi, vagyis komplex üzleti-működési logika megvalósítása már nehézkesebb ezen a platformon, vagy gyakran nem is lehetséges. Márpedig azt látom, hogy a vállalkozások sikerének gyakran az a titka, ha valamiben mások, egyediek, és saját logikájuk szerint alakítják ki a folyamataikat és ennek megfelelően az automatizációikat is. „ – magyarázza Gábor, aki amikor 15 évvel ezelőtt elkezdett IT és marketing megoldásokkal foglalkozni ő is kipróbált, tesztelt és vizsgált sok ilyen alkalmazást. Ma már sokkal inkább egyedi IT fejlesztéseket, automatizációkat alakít ki leginkább e-kereskedők számára, amelyek az üzleti és működési igények miatt nem vagy csak nagyon korlátozottan, sok kompromisszum árán lennének megvalósíthatók az IFTTT –hez hasonló, standard megoldásokkal.

Szakértőnk szerint az app szerepe az automatizálásban és az eszközök közötti integrációban ettől függetlenül kiemelkedő és hasznos: “Az IFTTT segíthet a kisvállalkozásoknak abban, hogy kicsit feltuningolják a folyamataikat, ezáltal hatékonyabbá váljanak, valamint az automatizálási lehetőségekkel is megismerkedhessenek, amelyek akár új távlatokat is nyithatnak számukra!

Mire használhatod az IFTTT-t?
  • Közösségi média kezelése és automatizálása
  • Értesítések kezelése és testre szabása
  • Gyorsabb és hatékonyabb munkafolyamatok létrehozása
  • Események és feladatok automatikus rögzítése a naptárban vagy más alkalmazásban
  • Adatok automatikus mentése és szinkronizálása felhőtárhelyek között
  • Egészségügyi és fitnesz adatok nyomon követése és elemzése
  • Okos eszközök integrálása és vezérlése hangvezérléssel vagy hely alapú értesítésekkel
  • Okos otthonok irányítása és automatizálása
  • Üzleti tevékenységek automatizálása, például ügyfélkapcsolatok kezelése és     marketingkampányok irányítása
Hogyan fogj hozzá?
  1. Regisztrálj egy fiókot, vagy jelentkezz be, ha már van fiókod.
  2. Miután bejelentkeztél, kattints a “My Applets” fülre, majd válassz az “Add new” lehetőséget.
  3. Kattints a “this” szóra, majd válaszd ki pl. az “Email” opciót a szolgáltatások közül.
  4. Az IFTTT meg fog kérni, hogy kapcsolódj az e-mail fiókodhoz (pl. Gmail), és engedélyezd az IFTTT-nek az e-mailjeid olvasását.
  5. Válaszd ki az eseményt, ami kiváltja majd az automatizálást. Ebben az esetben válaszd ki a “New email received” (új e-mail érkezett) lehetőséget.
  6. Kattints a “that” szóra, majd válaszd ki pl. a “Google Drive” opciót a szolgáltatások közül.
  7. Válaszd ki a megfelelő műveletet a Google Drive-ban, például a “Add file from URL” (file hozzáadása URL-ről) lehetőséget. Ezután add meg a célkönyvtárat, ahova az e-mail mellékletét szeretnéd majd automatikusan mentetni.
  8. Ellenőrizd az összes beállítást, majd kattints a “Create action” vagy “Finish” gombra az applet létrehozásához.
  9. Végül kattints az “Enable” vagy “Turn on” gombra az applet aktiválásához.
Konkrét ötletek IFTTT-re:
  • Új Google Drive fájlok automatikus feltöltése Dropbox-ba
  • Amazon rendelések rögzítése Google Sheets-ben
  • Hírlevelek automatikus elküldése az új blogposztokról
  • Az új ügyfélfogadási kérelmek automatikus rögzítése Google Sheets-ben és azonnali értesítés Slacken
  • Az új bejövő hívások automatikus rögzítése és értesítés SMS-ben
  • Az új online vásárlásokról való értesítés és köszönő email automatikus elküldése
  • Az új LinkedIn kapcsolatokról való értesítés és köszöntő üzenet automatikus elküldése

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.