Batiz András: Így legyél te is karizmatikus!

A karizma, a személyes varázs számos nehéz helyzeten át tudja segíteni az embert, megkönnyíti számára, hogy elérje magánéleti és üzleti céljait. Batiz András, az ismert tévériporter és volt kormányszóvivő, jelenleg kommunikációs tanácsadó és tréner, legutóbbi videójában a Hello Biznisz közösségnek is adott tanácsokat arról, hogyan növelhetik személyes varázsukat.

A személyes varázs csodákra képes. A karizmatikus embert könnyebben megkedvelik, jobban odafigyelnek a szavára, szívesebben követik, teszik azt, amit mond – a karizma birtokában sokkal könnyebb sikeresnek lenni. Egy üzleti vezető számára ezért szinte létszükséglet, hogy legyen benne némi karizma. Van, akiben ez természettől fogva megvan, de annak sem kell elkeserednie, aki úgy érzi, belőle hiányzik a személyes varázs könnyed ereje – a karizma ugyanis tanulható, fejleszthető. Elég karizmatikussá bárki válhat.

De mi is pontosan ez a karizma? Ahogy Batiz András mondja, ahány kutató, annyiféle definíció. Nem is érdemes ezekbe mélyebben belemenni – ő is inkább példákon keresztül mutatta meg, hogy mit kell tud a karizmáról.

Az első fontos jellemzője, hogy nem univerzális – lehet valaki általánosságban nagyon karizmatikus, bizonyos helyzetekben, bizonyos emberekkel szemben ez mégsem feltétlenül működik. Batiz Andrásnak is volt már rossz tapasztalata olyan – méltán – körülrajongott sztárokkal, mint Liza Minelli vagy Keanu Reeves – egyszerűen úgy alakultak a körülmények, hogy nem keltettek jó benyomást. (Reeves például csúnyán másnapos volt a Mátrix premierje után, és nagyon nem akart interjút adni.)

A második lényeges tulajdonsága, hogy könnyen el is lehet veszíteni. Rick Perry, egy amúgy karizmatikusnak tartott amerikai elnökjelölt az egyik tévévita alkalmával fel akarta sorolni azt a három szövetségi hatóságot, amit bezárna – csak éppen a harmadik nem jutott eszébe. Hiába próbálta viccel elütni a dolgot, a kár már megesett, és véget is vetett az elnöki ambícióknak.

Nem sokan gondolnák, de a karizmát akár ki és be lehet kapcsolni. Batiz András Marilyn Monroe példáját hozta fel, aki a fotósával New Yorkban a metrón utazott a fotózás helyszínére. A metrón rá se hederítettek az akkor már világhírű színésznőre, aki egyszer csak odafordult a fotóshoz, és annyit kérdezett: „Akarod látni?” A történetet elmesélő fotós sem tudta pontosan megmondani, mit vagy hogyan csinált, de Marilyn Monroe hirtelen megjelent a szituációban, ahol fizikailag addig is jelen volt – és egyből mindenki felfigyelt rá, köréje sereglettek autogramot kérni. Vagyis a karizma jócskán függ a viselkedéstől, azzal nagymértékben lehet erősíteni azt.

A karizma akkor működik jól, ha a másik emberről is szól, vagyis empátiával társul. Egy hölgynek lehetősége volt vacsorázni a 19. század második felének két nagy formátumú brit politikusával, William Gladstone-nal és Benjamin Disraelivel, akik akkor éppen a miniszterelnöki  posztért versengtek. A Gladstone-nal elköltött vacsora után a hölgy azt mondta: „végig az volt az érzésem, hogy Mr. Gladstone a legokosabb ember Angliában”. A Disraelivel töltött vacsora után viszont így fogalmazott: „végig az volt az érzésem, hogy én vagyok a legokosabb ember Angliában”. Vagyis a karizmatikus ember képes arra, hogy a másik embert helyezze a középpontba, és úgy gyakoroljon rá pozitív hatást, vonta le a tanulságot Batiz András.

Vigyázni is kell azonban vele. Nemzetközi kutatások bebizonyították, hogy a karizma akár túl is tolható. Egy ideig növeli a vezetői képességeket a beosztottak szemében, ám egy ponton túl minél karizmatikusabb valaki, annál kevésbé tartják jó vezetőnek munkatársai, beosztottjai.

Kísérletek azt is bebizonyították, hogy a karizma, a másokra gyakorolt személyes varázs élménye specifikus viselkedésminták eredménye. Mint ilyen, kis lépésekben is fejleszthető, tanulható. Nem olyan, mint a billenőkapcsoló, hogy csak két állása van, azaz vagy karizmatikus valaki, vagy nem. Sokkal inkább potméterhez hasonlítható, mondta Batiz András, amit fokozatosan lehet feljebb tekerni.

A kommunikációs tanácsadó ötleteket is adott ahhoz, hogyan tanulhat meg valaki legalább középhaladó szinten „karizmául”. Ehhez három tényezőt kell figyelembe venni, amit az angol kezdőbetűk után három P-nek szoktak nevezni: presence (jelenlét), power (erő) és positivity (pozitív attitűd).

Presence

Rendkívül fontos, hogy teljes valónkkal jelen legyünk az adott szituációban, hangsúlyozta Batiz András, mert erre különösen fogékony minden ember. Akár még telefonon keresztül is megérzed, ha a másik nem igazán figyel arra, amit mondasz. Vagyis nem egyszerűen koncentrálni kell, hanem ezt úgy kell tenni, hogy a másik fél érezze is. Lényeges eleme ennek az aktív szemkontaktus, amikor nem csak bámulod a másikat, hanem a szemöldök felvonásával, mimikával, fejmozgással jelzed is, hogy „látlak, itt vagyok, figyelek rád”. (Érdemes megnéznetek a videót, mert Batiz András mindezt, mint ahogy a későbbiekben elmondottakat, kiválóan demonstrálja is.) Az aktív szemkontaktus nem csak arra jó, hogy a másik érezze, hogy miatta vagy ott, hanem téged is jobban belekényszerít az adott pillanatba, segít figyelni.

Power

Machiavelli óta sokan gondolják úgy, hogy nem lehet a vezető egyszerre erős és pozitív – ahogy a firenzei gondolkodó megfogalmazta, inkább féljenek a vezetőtől, mint szeressék. Ez a mi világunkban már nem működik: nagyon kevés vezetőről van jó véleményük az embereknek, ha nem tartják szerethetőnek.

De mi is sugározza az erőt? Egyrészt a tudás, a szakértelem arról a témáról, amiről éppen beszélsz. Másrészt viszont a testbeszéd, a kommunikáció fizikai elemei is nagyon sokat hozzá tehetnek az erő érzetéhez. Batiz András három gyakorlati tanáccsal szolgált erre vonatkozóan (és mindet illusztrálta is a videóban).

  • Testtartás – ha állva beszélsz, húzd ki magad, állj egyenesen. Ha ülsz – mint egy tárgyaláson vagy videokonferencia közben – ne támaszkodj sehova. Ne hajolj előre és támaszkodj az asztalra, de ne is dőlj hátra a székben. Ülj inkább egyenes háttal, akár egy kicsit a szék szélén is.
  • Gesztikuláció – nagyon lényeges tud lenni, hogy mit csinál az ember a kezével előadás közben. Néhány egyszerű, de hangsúlyos gesztus (megint csak érdemes a videót megnézni) segít abban, hogy a kezeid ne zavarjanak beszéd közben, másrészt a hallgatóságnak is világosabbá teszi a mondanivalódat. Nagymértékben erősíti a jelenlétedet, ha hagyod, hogy a gesztusaid is dolgozzanak.
  • Szünet – egy jól megválasztott, kellő hosszúságú, jól elhelyezett szünet („hatásszünet”) jócskán erősítheti az elmondottak hatását és a személyes varázs, a meggyőzés erejét.
Positivity

A pozitív kisugárzás, a pozitív attitűd egy szituációban óriási mértékben hat a végkimenetelre. Nagyon könnyen és gyorsan észreveszi mindenki, hogy a másik fél milyen szándékkal, hozzáállással közeledik feléje. A kommunikációs szakértő szerint a probléma abból szokott fakadni, hogy ilyenkor mindenki hajlamos reagálni a másik viselkedésére: nem meghatározni akarod a helyzetet, hanem tükrözöd a másikat, akár öntudatlanul is – ezzel pedig már nem te hatottál rá, hanem ő terád.

„Ha te pozitívan viselkedsz egy szituációban, a másiknak már sokkal nehezebb lesz negatívan viszonyulni hozzád. Érdemes előre végiggondolni, hogyan tudsz pozitív maradni az adott helyzetben, és ez a pozitív attitűd a tartalomra is hatással lesz”, mondta Batiz András. Erősíti a pozitivitást az érdeklődő, kíváncsi hozzáállás; ha jó kérdéseket teszel fel; ha reflektálsz a másik mondanivalójára; és a saját történeteidet is beleszövöd a beszélgetésbe.

A kommunikációs szakértő szerint kerülni kell az „igen, de” kultúráját is, és helyette az „igen, és” hozzáállást kell alkalmazni. Ne a nehézségeket keresd a másik elképzeléseiben, hanem inkább a közös pontokat, az előre mozdulás lehetőségeit. Az „igen, és” alkalmazásával nem csak azt tudod jelezni, hogy elfogadod a másikat, hanem akár 30 százalékkal több ötletet is ki tudtok hozni egy beszélgetésből.

Búcsúzóul azt tanácsolta Batiz András, hogy érdemes a tippek közül akár csak egyet is kipróbálni és gyakorolni, mert az hozni fogja magával a többit is. „Ha használod az aktív szemkontaktust, intenzívebb lesz a gesztikulációd, ennek következtében erősödik a hangod, és könnyebb lesz felvenni a pozitív attitűdöt”, mondta.

Így erősítsd a karizmádat:
  • Légy egészen jelen a szituációkban – használj aktív szemkontaktust!
  • Erősítsd meg a jelenlétedet – figyelj a testtartásra, használj erőteljes gesztusokat, tudj szünetet tartani!
  • Légy pozitív – ne vedd át a másik negatív érzéseit, légy érdeklődő, tudj kérdezni, használd a történetek erejét, alkalmazd az „igen, és” hozzáállást!
Ha szívesebben tanulnál videóból, kattints!

Amennyiben szeretnéd a gyakorlatban is elsajátítani azt, hogyan legyen élvezetes és hatékony az előadásod a virtuális térben, vagy a tárgyalóasztalnál, vegyél részt Batiz András interaktív e-kurzusán! Kattints ide a részletekért!

Szerző:
Schopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.