„Azt mondták, hogy ők ekkora ovációt még soha nem hallottak ebben az épületben!” – a Cápák is ráharaptak a Rapid Matekra.

Gódor Zoltán, vagy ahogyan a követői ismerik, Zola a Rapid Matek kitalálója, közgazdászként végzett a Corvinus Egyetemen. Mára olyan népszerűek az oktató videói a fiatalok körében és olyan újításokat vitt bele a matekoktatásba a digitalizációval kombinálva, hogy nemcsak komoly befektetési ajánlatot kapott a fejlesztéshez az RTL-en futó Cápák között című üzleti showműsorban , hanem digitális nyitottságával elnyerte a  Telekom Digitálisan Tettrekész Díj elismerését is.

Az, hogy matekból képben van, számára csak az alap. Célja, hogy a fiatalok ne csak könnyedén megértsék a matematikai összefüggéseket, de olyan módszereket is átadjon, amivel csökkenthetik a stresszt és jól érezhetik magukat az órákon. Szeretne nekik önbizalmat adni, hogy elhiggyék, ők is képesek elsajátítani ezt a tantárgyat, csak a megfelelő módszert kell megismerniük.

Fantasztikus élmény volt a műsor, azt éreztem, hogy beért az elmúlt egy év munkája.”

Egész 2022-es évét végigkísérte a Cápák közöttre való felkészülés, mivel a több körös casting télen, nyáron és még ősszel is zajlott, a forgatásra pedig novemberben került sor. Ez idő alatt – nagyrészt a műsor által motiválva – olyan fejlődésen ment át a vállalkozása, hogy dupla annyi befektetést kért végül, mint amit eredetileg tervezett. „ A vállalkozásom most exponenciálisan nő, úgy hogy egy éve még nem lehetett tudni, hogy hova növi ki magát.”- meséli Zola. Egy éve még csak 2 napos, offline és online, intenzív felkészítőket tartott a központi felvételire és az érettségire készülőknek, illetve évismétlő kurzusokat szervezett. Rájött, hogy nem csak kettő, hanem mind a 365 napon keresztül elérhető szeretne lenni a diákok számára. Így jött az előfizetéses, online video kurzus ötlete. „A Cápák között című üzleti showműsor korábbi évadaiban láttam, hogy a Cápák nem nagyon szeretik, ha valaki ’nullás ötlettel’ megy oda, így mindenképp akartam készíteni ezekhez a tervezett video kurzusokhoz ‘pilot verziót’, amiben már fel vannak töltve valamennyire a témakörök és látszik, hogy hogyan is nézne ki ez az egész.  A műsor miatt pörgettem fel ezeket a munkafolyamatokat.” A forgatáson húszmilliót kért a befektetőktől 15 százalék tulajdonrészért cserébe, a vége viszont azt lett, hogy 20 milliót kapott 20 százalékért. Minden ’Cápa’ be akart szállni a bizniszébe a teljes összeggel, így ő választhatta meg a legkedvezőbbet.  „Fantasztikus élmény volt a műsor! Azt éreztem, hogy beért az elmúlt egy év munkája. Amikor megkaptam a Telekom különdíját és a tőkét is, ott egy kicsit le is kellett, hogy üljek, hogy akkor ez így meg van! A párom, Tasi Bianka az öltözőben várt, a kamerák előtt találkoztam vele a végén. Ennek is nagyon örültem, hogy ő is szerepel, mert nagyon sokat segít a vállalkozásomban szakmailag is, de ami a legfontosabb, hogy mellettem van, tudok vele beszélni a munkáról, tudunk együtt ötletelni. Nem is tudok olyat felidézni, amikor ne csináltam volna meg, amit ajánlott.”  A marketinges vonalon dolgozó Bianka minden fontosabb marketing kommunikációs és adminisztrációs feladatban részt vesz. Mellette most már egyre több alvállalkozó is együttműködik Zolával, akiknek a feladatokat kiszervezi.

„Az ötletünk az volt, hogy csináljunk egy érettségi felkészítőt,amivel ’átrugdossuk’ a diákokat a vizsgán, hogy ne bukjanak meg.”

Amikor 2007-ben felvették az egyetemre, egyből csatlakozott a Studium Generale Diákszervezethez, ami a hivatalos érettségi felkészítője a Corvinusnak. Ide egy éven át minden szombaton bejárnak a diákok, hogy felkészítsék őket. 2016-ban gondolta először azt az egyik Studium Generale-s társával, hogy csinálniuk kellene egy rövid, mindössze 2 napos gyorstalpaló érettségi felkészítőt. „Az ötlet az volt, hogy csináljunk egy olyan kurzust, ami nagyon rövid, nagyon intenzív, és aminek a segítségével ’átrugdossuk’ a diákokat a vizsgán, hogy ne bukjanak meg.  Amikor viszont megnéztük a statisztikákat, akkor azt láttuk, hogy nem nagyon szoktak megbukni az érettségin az emberek, ezért úgy gondoltam, hogy egy olyat kellene csinálni, ami bárkinek jó, aki fel szeretne készülni. És akkor ez betalált, nagyon népszerű lett!”  Ezeket a kurzusokat még offline, az egyetemen tartották meg. 2019-ben, a Covid előtti utolsó évben már akkorát nőtt az érdeklődés iránta, hogy az egyetem legnagyobb, 400 fős előadóját is majdnem megtöltötték. Itt kapta élete egyik legjobb visszajelzését is.  „Amikor jöttünk ki az előadás végén az épületből, a portások azt mondták, hogy ők ekkora ovációt még soha nem hallottak ebben az épületben. Akkor összenéztünk a srácokkal, hogy basszus, de durva, pedig mi csak matekot tanítottunk és azért a Corvinuson is megfordult már néhány előadó.” Ezt követően ütött be a Covid 2020-ban, így nekik is át kellett álljanak az online oktatásra. „A legtöbb diáknál az volt a sztori, hogy nálunk intenzíven megtanulták az érettségi anyagot, aztán a vizsgák után elbúcsúztak a matektól, jó eséllyel egy életre. De én szerettem volna nagyobb hatást gyakorolni a tanulóinkra, hogy hosszú távon is elvigyenek belőle valamit.  Ezért találtam ki, hogy akkor ezt a rendszert vigyük át a központi felvételire is, ahol hatodikosokat és nyolcadikosokat is tudunk oktatni.”

„Én nem is matektanárnak gondolom már magam elsősorban, hanem matek coach-nak.”

Zola rájött, hogy matekra ugyan megtanította őket, de közben sokszor nem is a matektudás hiánya ennél a korosztálynál a döntő, hanem az, hogy túlzottan stresszelnek, szoronganak, amikor teljesíteni kell, így elrontják a dolgozatokat és a jegyeiket. „Kitaláltam a ’3M formulát’: Matek, Módszertani és Mentális támogatás. Ami azt jelenti, hogy a tanulás mellett mást is megtanítok nekik. Amit most csinálok, abban az igazi érték a mentális támogatás és felkészítés, ami a megoldásközpontú coaching módszertanra épül. Ezzel az erősségekre és a vágyott jövőre koncentrálunk, így gyorsan lehet jó eredményeket elérni. Én nem is matektanárnak gondolom már magam elsősorban, hanem matek coach-nak.”  Zola úgy gondolkodik, hogy ha a diákok sikerrel megbirkóznak ezzel a tantárggyal, akkor onnantól kezdve, ha máskor, más területen is nehézséggel szembesülnek az életben, akkor az általa tanított gondolatsort le tudják futtatni és sikeresen vetik majd be a probléma kezelésére. „Amikor magam is coachingba mentem, vagy terápiára jártam, akkor is az foglalkoztatott a leginkább, hogy hogyan tudom azt a sok mindent, ami érdekel egy irányba terelni. De amikor a mesterképzés után elkezdtem a doktori képzést is az egyetemen, és stratégiai tanácsadóként is dolgoztam az egyik tanszéken, akkor már tudtam, hogy össze fognak érni a szálak!”

A Cápáktól a befektetést főleg arra kérte, hogy ki tudja szervezni a feladatokat alvállalkozóknak és ne mindent neki egyedül kelljen megcsinálnia, valamint arra, hogy tovább fejlessze a online video kurzusát. „ A videó kurzusban is a ’ 3M formula’ a domináns. Olyan témákat veszünk át a tanulókkal a tananyagon kívül, mint például: milyen ellenérzéseid lehetnek a fejezettel kapcsolatban? Azt hogyan tudod feloldani? Milyen módszereket használj? Milyen trükkök vannak?” Zola soron következő célja, hogy az általános iskolai felső tagozatos matekot teljesen lefedje videóival. Úgy hozta létre a rendszert, hogy onnantól akár horizontálisan, akár vertikálisan is bővíthető legyen, akár a tantárgyak, akár az évfolyamok vonatkozásában. „A fő célom az a következő évekre, hogy ha iskolás vagy és tanulni szeretnél bármelyik tantárgyból, akkor gyere hozzánk, és itt mindenre választ találsz!”

Ezt a növekedést organikusan értem el.”

Zolának fontos, hogy partnerként legyenek kezelve a diákok, és mellérendelt viszonyt alakítson ki velük. Sok pozitív visszajelzés érkezik hozzá: ’Én nem is tudtam, hogy ez ilyen könnyű lehet!’ vagy ’Végre megszerettem a matekot!’. A Rapid Matek Insta és Youtube oldala is visszaigazolja a hozzáállását: közel 40.000 feliratkozót ért el kevesebb, mint fél év alatt, a 240.000 követővel rendelkező TikTok csatornája mellett.  Ezt a növekedést organikusan értem el. Az elején nyilván végtelen sok munka volt, hogy felpörögjön a csatorna, de ahhoz képest, hogy mennyi követő van most, minimális anyagi befektetést igényelt”. Marketingben csak akkor erősít rá, ha például felkészítőre jelentkeznek a diákok. „A közösségi felületeken működő algoritmusoknak sajátja, hogyha eltereled onnan a nézőt, akkor azokat a tartalmakat nem annyira szereti felfuttatni, úgyhogy ilyenkor muszáj hirdetni, hogy nagyobb elérés legyen az oldalunkon.”

„Nem az az ember vagyok, aki ezt a kilenctől ötig témát tudja nyomni.”

Az egyetem után tudatosan törekedett arra, hogy a saját lábára álljon, és saját cégében dolgozzon. „Azt tudtam már viszonylag korán, hogy én nem az az ember vagyok, aki ezt a kilenctől ötig témát tudja nyomni. Édesapám taxisofőr, és neki is olyanok a mindennapjai, ahogy ő szeretné, és ez tetszett. Hamar elhatároztam, hogy én is olyan életet szeretnék, amiben a napi beosztásomat én határozom meg és én döntöm el az irányt.” 2020 volt a vízválasztó számára, amikor is eldöntötte, hogy ’passziváltat’ az egyetemen, vagyis szünetet tart és megnézni, hogy saját erőből mit tud felépíteni. A matekoktatás gyors, vagyis rapid oktatása volt az, amivel egy teljesen új módszert ismertetett meg a piaccal. „’Értékinnováció’ volt a témám a doktori képzés alatt. Ez azt jelenti, hogy valaki olyan termékkel vagy szolgáltatással lép a piacra, amiről a fogyasztó sem tudja, hogy arra neki szüksége van. A 2 napos kurzusaink pont ez a kategória. Azelőtt, hogy mi ezt elkezdtük volna csinálni, senkinek nem jutott az eszébe, hogy két nap alatt fel lehet készíteni valakit az érettségire, vagy a központi felvételire. Se fogyasztói oldalról, se szolgáltatói oldalról. „

„A legfontosabb, hogy egy generáció fel tudjon nőni úgy, hogy megfelelő támogatást kap ezekben a témákban.”

Zola tudatosan aknázza ki a digitalizációban rejlő lehetőségeket is. A tudásanyagot, amit először csak offline, az egyetemi előadóban, aztán hibrid rendszerben – részben élőben, részben online – lehetett a Rapid Matektól megkapni, az most már 100 százalékban digitálisan érhető el, az online térben.Tudatosan figyelek arra, hogy mik azok a megoldások, amivel a leghatékonyabban át lehet adni a tudást. A kurzusok játékosítása, a ’gamification’ manapság egy sokakat vonzó tényező, de nagy szerepe van a social mediának is. Ez így nagyon jó kis kombó tud lenni szerintem, hogy ilyen több fronton elérhető az egész sztori.”  Fontos szempont számára, hogy az oktató videókat a fiatalabb korosztály igényeire szabja, meg tudja szólítani őket akkor, amikor még igazán nyitottak az új módszerekre. „Szerintem az a legfontosabb, hogy egy generáció fel tudjon nőni úgy, hogy nemcsak tantárgyi, de mentális támogatást is kap ezekben a témákban.”

5 tipp Gódor Zoltántól, azaz Zolától, ami neki is sokat segített a céljai elérésében:
  1. Próbálj meg jól szelektálni aközött, hogy mire fordítod az energiáidat! Találd meg azt, amiben jó vagy! Az én sikerem titka is az, hogy azt csinálom, amit szeretek és abban jó is vagyok.
  2. Tegyél bele rengeteg munkát!
  3. Állíts fel napi rutint és ragaszkodj hozzá! Tapasztald ki azt, hogy mikor vagy igazán hatékony!
  4. Merj hibázni! De fontos, hogy tanulj a hibáidból és fejlődj tovább!
  5. Folyamatosan képezd magad!
  6. Tudatosan szervezd meg a kikapcsolódásodat! A pihenés, a feltöltődés is a sikert szolgálja.

Ha lemaradtál róla, az adást vissza tudod nézni az RTL+-on.

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.