A Telekomként a negyedik évadban is stratégiai partnerként álltunk az RTL Klub-on képernyőre került Cápák között című üzleti showműsor mögött, elismerve a digitálisan tettrekész vállalkozókat. A kezdetektől ott állunk a műsor mögött, a kis- és középvállalkozások elkötelezett partnereként igyekszünk rávilágítani arra a Produkcióval való együttműködésben, hogy a digitalizáció minden vállalkozás számára biztosíthatja az előrelépést, a fejlődést, a hatékonyabb és jobb működést. Máté Krisztinával, a műsor Producerével beszélgettünk a műsor kulisszatitkairól, a Cápákról, vállalkozókról, a digitalizációról, kivételesen nem a Cápák között.
A Cápák között már negyedik éve kerül a képernyők elé, hogy látod ezt a négy évet, hogyan alakult ez a négy év? Van kedvenc évadod, részed?
Nagyon eredményes, és persze nagyon tanulságos négy év volt ez. Egyrészt azért, mert a Cápák között első évada előtt azt reméltük, hogy azok is újra találnak a televízióban szórakozást maguknak, akik más műsorokat már nemigen néznek a tévében – és ez bejött. A Cápák között bebizonyította, hogy úgy is lehet valami szórakoztató, hogy nagyon hasznos, és korosztálytól függetlenül izgalmas. Az meg külön öröm, hogy az egészen fiatal nézőket is edukáljuk, üzletelni tanítjuk. Mindig az éppen (ki)futó évad a kedvencem, hiszen egyre felkészültebb vállalkozókért izgulunk, akik nem csak a téteket, a műsor színvonalát is emelik. Nem véletlen, hogy a műsor partnerei sem cserélődnek az egyes évadokban, hiszen szervesen kapcsolódnak a céljaink egymáséhoz.
Milyennek láttad magát a negyedik évadot? Miben volt más, más volt-e, mint az előző évad?
Ebben az évadban meglepően sok egészen fiatal vállalkozó találkozott a Cápákkal az RTL Klubon. Komolyan vehető célokkal, megnyerő küldetésekkel, alázatos, rengeteg munkával, nemes szándékokkal. A környezettudatosság, a fenntarthatóság, a Föld megmentése ezeknek a fiataloknak már nem főúri furcsa hóbort. Része a gondolkodásuknak, a vállalkozásuk építésének meghatározó eleme, módszere. Olyan jó látni, hogy már nem trendi másként gondolkodni erről.
Hogyan látod a Telekom szerepét a műsorban? Hogy látod a velünk való együttműködést?
Nehéz visszafogottnak lennem ebben a kérdésben, hiszen szét vet a büszkeség, amikor a Telekom óriásplakátjain a Chilliyard tulajdonosa, Koletán Gergő mosolyog rám, mint az a sikeres vállalkozó, akit a Cápák között-ből ismerhetett meg az ország, és aki képviseli mindazt, amit a Telekom az üzletembereknek, vállalkozóknak, vállalkozásoknak nyújt, vagy kínál. Ma már nem gondolkodhat az üzletről másként senki, csak úgy, hogy a digitalizáció adta minden lehetőséget kihasznál, a vállalkozását e köré építi. Jó, tudom, hogy az elmúlt két évben a helyzet, a kényszer is felgyorsította, hogy ezt megértsük, de a szükségességét senki nem kérdőjelezi meg. Éppen ezért nagy dolog, hogy a Telekom segíti a Cápák között-ből kiválasztott cégeket, hogy a különdíjas, Digitálisan Tettrekész vállalkozások sikerében ilyen nagy szerepet vállal. Ma már függetlenül attól, hogy valaki kapott-e befektetést a Cápáktól, minden díjazott vállalkozó úgy gondolja, hogy ezért a támogatásért, díjért mindenképpen megéri a műsorban szerepelni.
Van olyan sztorid a 4. évadban, amelyre nagyon szívesen emlékszel vissza – akár a forgatás során, akár az adások során, akár a Telekommal kapcsolatosan?
Azokat a vállalkozókat, akiknek a sikerében mérföldkőnek számít a Cápák előtt szerepelni, és akik ennél fogva szárnyalnak, megsokszorozzák a bevételeiket, nagy figyelemmel kísérem a korábbi évadokból. A Cseppke, a Pesti Pipi, a Cleango, a Tebe, a Chilliyard, a Forever Hands, a Munch, vagy Homoki Dorka mindnyájan ilyenek. Minden vállalkozóért izgulok, bevallom, és mivel én sem tudom előre, mi történik velük a stúdióban, hogy állnak helyt, mi lesz a sorsuk, velük vagyok csalódott, ha szomorúan távoznak. Idén a Rami Wedding, a Little Love Box, az Urilcard, vagy a Quantum tulajdonosai egészen biztosan nagy jövő előtt állnak, mert mindegyikükben tombol az elszántság. Szorgalmasak, alázattal tanulnak és nagyon akarják a sikert. Meglepő élmény volt a Telekommal az évad kezdete előtti megbeszélésen, hogy mennyire együtt gondolkodunk azon, hogyan segítsük a vállalkozások sikerét. Ahogy évadról évadra változik a vállalkozók felkészültsége, az igényeik, ahogy idomulnak a vállalkozások például a covid-adta körülményekhez, azt látom, ugyanúgy gondolkodik velük a Telekom, próbálja segíteni őket minden digitalizálható területen.
Mire harapnak a Cápák, milyen képességek szükségesek egy befektetés megnyeréséhez a vállalkozók oldaláról?
A Cápáknak semmiféle ismeretük nincs a vállalkozókról, amikor a stúdióban találkoznak. Nyilván fontos az első benyomás, de az a kb. egy óra, amit együtt töltenek, faggatják, próbálják megismerni az üzlet lényegét, a tulajdonos gondolkodását, nagyon kevés idő ahhoz, hogy mindent kiderítsenek. Azután, hogy egymás tenyerébe csapnak, kezdődik a műsor után a nagy munka, hogy eljussanak a szerződés aláírásáig. A Cápák nagyon jó emberismerők és figyelnek a részletekre. Pontosan tudják, kitől, mikor, mit, miért kérdeznek. Nem egyformán gondolkodnak, de egyformán számolnak. Nem kell tökéletes vállalkozónak lenni, de lelkesnek, őszintének, nyitottnak, el és befogadónak biztosan. Az a tudás, amit akár csak az együttgondolkodás, mentorálás jelenthet egy kezdő vállalkozónak, szerintem felbecsülhetetlen, többet ér a pénznél.
Van olyan vállalkozói ötlet, amely nagy hatással volt rád? Volt esetleg olyan, amibe befektettél volna, ha Te ülsz az egyik Cápa fotelben?
Minden évadban vannak olyan vállalkozók, akikkel nem tudnék objektív maradni, ezért jó, hogy nem én ülök ott. De rengeteget tanulok én is a Cápáktól. Van Liluval egy közös „gyerekünk”, egy közös vállalkozásunk, amellyel kapcsolatban a döntéseinket bizony befolyásolja időnként ez a tanulási folyamat. A Cápák elé érkező vállalkozók környezettudatossága, a hosszútávú gondolkodás, a precizitás lenyűgöz. A mentor-szerep ugyan nem áll tőlem távol, de egyelőre még csak a saját szakmámban élek vele.
Mennyi ideig tart a műsor előkészítése? Hogyan toborozzátok a vállalkozókat? Hogyan dől el, hogy vállalkozás az adásba kerül vagy nem?
Egy-egy évad előkészítése nagyjából fél éves folyamat. A következő évadra már most lehet jelentkezni, hiszen a legjobb toborzó a műsorba maga az adás. Az RTL Klubon folyamatosan látható a felhívó, aki jelentkezik, az bekerül abba a többlépcsős folyamatba, amelynek az utolsó állomása az adások felvétele. Komoly, nagy csapat készíti ezt elő, Varró Szabolcs, kreatív producer irányításával, személyes találkozások során. De mi tévéműsort készítünk, így elkerülhetetlen, hogy több vállalkozóval forgatunk, mint amennyi végül adásba kerül. Ha például hasonló profilú vállalkozásból több van, nyilván azt mutatjuk meg a nézőknek, amelyikbe befektetnek a Cápák. De ez csak egy példa, persze.
Te is vállalkozó vagy, az elmúlt időszakban milyen új digitális skill-ekre tettél szert?
A Cápák közöttel, mint produkcióval kapcsolatban az egyik legnagyobb kihívás, hogy a lehető legtöbb felületen találkozzon a műsor potenciális közönsége, vagy szereplői azzal a lehetőséggel, amit a műsor nyújt. A Cápák közül is van, aki ezt küldetésének tartja, Balogh Petya, vagy Balogh Levente például minden social-felületen vállalkozni tanítja a fiatalokat, szerintem minden szabad percében. De évadról évadra változik az is, milyen digitális megoldásokat választunk a casting-folyamatban, vagy az utómunka során. Már két évadot forgattunk covid-időszakban, nem is tudom, mi lett volna, ha egyes munkafolyamatokat nem digitálisan bonyolítunk. A Lilulandshop egy webshop, ott gyakorlatilag minden munkafolyamat, ami csak ésszerűen lehetséges, digitálisan zajlik. Rengeteg időt, energiát spórolunk ezzel. De az egyetemi óráimat sem tudtam volna megtartani az elmúlt szemeszterekben, ha nem tanultam volna meg használni az erre fejlesztett felületeket.
Van olyan területe az életednek, amiről nem gondoltad volna, hogy valaha digitálisan fogod kezelni (naplóírás, kapcsolattartás idősebb rokonokkal stb.), és az élet mégis rácáfolt?
Szerintem az egész világon mindenki ugyanúgy gondolja ma ezt. Rengeteget változott az életünk, két éve még biztosan nem gondoltuk, hogy mi mindent leszünk képesek megtanulni, csak azért, mert nincs más lehetőségünk. Van olyan gyerek a családban, aki Angliában él, a szüleim a Balatonnál, nem is tudom, hogy bírtuk volna ki, ha nem láthatjuk legalább kamerán keresztül egymást. Megváltoztak a vásárlási szokásaink, a családi adminisztráció, az ügyintézés, még felsorolni is nehéz, mi minden. Én inkább attól tartok, mi marad. Vagy hogy anyaként most, amikor sokkal inkább meglátjuk a jó oldalát is annak, hogy a gyerekek otthonosan mozognak a digitális térben, hogyan leszünk képesek jól határokat szabni. A Telekom reklámjaiból, kampányaiból, céljaiból azt érzékelem, hogy ez a felelősség nem csak engem foglalkoztat.
Szerző:
Telekom Hello Biznisz Szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!