Állati nagy károk előzhetők meg a Vadalarmmal – a Cápák legnagyobb örömére

Olvasási idő 7 perc

A vadkár több milliós veszteségeket tud okozni a gazdáknak. Jól tudja ezt Tóth Miklós is, aki csapatával több olyan terméket is kifejlesztett, ami nagy segítséget jelenthet ennek megelőzésében. A fiatal vállalkozó úgy véli, a vállalkozói világban is a tanulásra való képesség az elsődleges. Persze bizonyos munkáknál szükség van bizonyos alapismeretekre, de megfelelő elszántsággal és nyitottsággal a határ a csillagos ég. Másfelől a gyakorlati tapasztalat fontossága sem elhanyagolható.

Miklós mezőgazdasági kötődése egyébként otthonról jön, ugyanis szülei is ebben az iparágban dolgoznak. Így már gyerekkorától, a közvetlen környezetében volt lehetősége megtapasztalni sok mindent. A mezőgazdaság technológiai elmaradottságát lehetőségként fogta fel, így már az egyetemen letették korábbi társaival cége alapköveit. Habár azóta a termékek és a cégtagok változtak, Miklós viszont végig maradt. Olyannyira, hogy alkalmazottként csak az egyetem mellett dolgozott a diploma megszerzése után teljes mértékben a vállalkozásának szentelte magát.

A tudatos vállalkozásfejlesztés eredményeként immár számos termék elérhető a Vadalarm honlapján, amelyekkel Miklós az RTL Cápák között című üzleti showműsorban is sikert aratott. A fiatal vállalkozó tudatosságát jól mutatja, hogy – a piaci igényeknek megfelelően – több esetben is termékösszevonást, „okosítást” eszközölt. „Ennek köszönhetően ma már multifunkciós termékeink vannak, amelyeket az ügyfél kéréséhez optimalizáltan készítünk el, kettő az egyben és három az egyben termékeket is gyártunk. A folyamatos újratervezés nálunk alapvető tényező. Ugyanakkor úgy gondolom, a túl gyakori változtatás sem mindig jó, mivel így az ügyfeleknek nincs ideje megérteni mindezt” – mondja.

A fentiek jegyében a Vadalarm webshopjában többféle termék is elérhető, legyen szó vad- és madárriasztásról, rágcsáló-, vagy vakondriasztásról. Az ultrahangos technológián alapuló megoldások segítenek távol tartani a különféle állatokat a földektől, megelőzve ezzel az ebből adódó károkat. A hangalapú vadriasztóhoz okostelefonos applikáció is tartozik, melyen keresztül meg lehet vásárolni különböző riasztóhangokat. „Ugyanakkor már a webáruházban össze lehet konfigurálni egy-egy terméket, ami költséghatékonyabb, mintha ezeket külön-külön vásárolná meg valaki. Másfelől az alkalmazáson keresztül utólag is bármikor bármit meg lehet venni” – árulja el Miklós.

A termékpaletta színességét jól mutatja, hogy a Vadalarm kínálatában mobil napelem és okos villanypásztor is elérhető. Utóbbinak jelenleg nem akad piaci versenytársa és lényege, hogy a tavasszal érkező kiegészítőjének segítségével a mobilinternet keresztül akár 10 percen belül értesíti a gazdát, ha valami baj történne, megelőzve ezzel a nagyobb károkat. De az applikációs vezérlésen túl a legtöbb Vadalarm terméknél távfelügyelet is elérhető. Utóbbi azt jelenti, hogy – a Vadalarm eszközökbe épített különféle szenzorok révén – többek között az akkumulátor töltődése és merülése is folyamatosan monitorozható.

Továbbá nemcsak a webshop-ban lehet megvásárolni a termékeket, hanem viszonteladóknál is, az értékesítés pedig jelenleg öt országban (Németország, Ausztria, Franciaország, Románia, Szlovákia) zajlik. Sőt, a Vadalarm az Amazonon is fent van.

Ebből is látszik, hogy tudatosság nélkül ma már nemigen lehet terjeszkedni. „Nekünk például saját gyártókapacitásunk van, de természetesen ügyfélszolgálatos kolléga és gyakornokok is dolgoznak nálunk. Én személy szerint azt vallom, hogy mindig érdemes kísérletezni. Nem szabad egész nap csak az irodában ülni, mert akkor bizony a kemény valóság előbb-utóbb meg fog lepni minket. A legkisebb fejlesztéssel is érdemes piacra lépni, úgyis kiderül, mi lesz belőle. Ugyanakkor a piackutatás fontossága sem elhanyagolható, ezzel a módszerrel mi is élünk” – árulja el Miklós.

Másfelől viszont azt is tudomásul kell venni, hogy nem érthet mindenki mindenhez. „Kezdetben nyilván tőlem is távolabb állt pl. a marketing és a menedzsment területe, de az évek során ebbe is beletanultam. Ugyanakkor tény és való, hogy a fejlődéshez komoly munkára van szükség. Mi sem a divattrendeket követjük,  hanem arra megyünk, ahol az ügyfelek vannak” – avat be Miklós.

„Ma már gyakorlatilag bármilyen egyszerű(nek tűnő) ötlettel vagy meglévő termék, szolgáltatás továbbfejlesztésével is labdába lehet rúgni, mert az internetnek hála nagyon gyorsan eldől mindenről, hogy piacképes-e. Hibázni nem csak szabad, de egyenesen kötelező, viszont ebből mindig tanulni kell” – teszi hozzá.

Miklósnak egyébként mindig van valami ötlete és a meglévő ügyfelekre is odafigyel. Az okos villanypásztor esetén például távoli szoftverfrissítés  teszi lehetővé, hogy az újonnan érkező funkciók a korábban vásárolt termékek esetén is eljussanak a vásárlókhoz. A rendszer pedig azonnal jelez, ha példának okáért vihar miatt rádőlne egy fa a termékre. Mivel erről a hamarosan érkező távfelügyeleten keresztül az ügyfél is értesítést kap majd, így megelőzhetők lesznek a nagyobb problémák.

„Én azt tapasztalom, hogy mindig beszélni kell az ügyfelekkel. Már csak azért is, mert nem biztos, hogy mindenkinek egyértelmű, hogyan kell  összeszerelni valamit. Nekünk is van személyes ügyfélfogadásunk, de csak előre egyeztetett feltételekkel és időpontban lehet befáradni hozzánk. Nálunk is meg lehet vásárolni a különféle termékeket, de a webshopos értékesítés az elsődleges. A gyártásunk is rugalmasan, az aktuális ügyféligényekhez igazodóan zajlik.” – meséli a fiatal vállalkozó.

„Ugyanakkor mivel a mezőgazdaság speciális területnek számít, így a gazdáknak nem egyszerű eladni technológiát. Mi viszont abból a szempontból mindenképpen előnyben vagyunk, hogy egy szó szerint kézzelfogható problémára tudunk megoldást nyújtani. Viszont az nem titok, hogy ezen a területen is van konkurencia, így ezzel is kalkulálunk kell” – teszi hozzá.

És hogy mi a helyzet a közösségi médiával? „A Facebook-jelenlét nálunk is alapvető, ezen, illetve az Instagramon keresztül is kommunikálunk. Viszont nem arra törekeszünk, hogy minden egyes nap mindenáron posztoljunk. Elsődleges célunk, hogy kiépítsük a vásárláshoz szükséges bizalmat, hogy ha a vevő eldöntötte, mit is akar tőlünk vásárolni, akkor azt a lehető leghatékonyabban, valóban egyetlen kattintással meg tudja tenni, és könnyen megtalálja nálunk, amit keres” – hangsúlyozza Miklós.

„Ugyanakkor a koronavírus-világjárvány minket nem érintett rosszul, sőt, nagyon is megnőtt a forgalmunk. Így volt olyan eset, amikor hétvégén barátok ugrottak be gyártani. Ráadásul 2020-ban a műhelyünket is kinőttük, de szerencsére a szomszéd helyiséget is ki tudtuk bérelni és egy ipari falvágó segítségével még aznap átvágtuk a falat” – mosolyog Miklós. „Home office-ba ugyan nem nagyon tudtunk menni, de a fejlesztő kollégánk ebben az időszakban otthonról dolgozott, így született meg az ötlet, hogy a termékeink tudjanak ’beszélni’’ – teszi hozzá.

Miklós úgy véli, a vállalkozáskezelést alapvetően nem lehet iskolapadban tanulni. Azt vallja, hogy mindent el kell kezdeni, hiszen nehézség, váratlan helyzet bármikor bárhol adódhat, amire az iskola nem készít fel. „Az évek során nekünk is több területen volt szükségünk tanácsadásra – legyen szó a logóról, az arculat levédetéséről. Marketing területen mindig van új a nap alatt. Ezt napi szinten követni kell, különben könnyedén lemarad az ember. A marketingügynökségekkel történő kapcsolattartás is nagyon hasznos lehet akár egy heti megbeszélés formájában is” – hívja fel a figyelmet Miklós.

„De például hardveres problémák esetén a vállalkozók egymástól is sokat tanulhatnak, így érdemes építeni a kapcsolatokat. Valamint ajánlott a különféle mentoring program között is tájékozódni – mi például csatlakoztunk a NAK TechLab agrárkezdeményezéshez. Továbbá a könyvelők jelentőségéről sem szabad megfeledkezni, akik ma már – a kapcsolódó folyamatok, megoldások automatizációjának köszönhetően – inkább egyfajta szaktanácsadó szerepet töltenek be. Illetve digitális megoldásokat is alkalmazunk. Legyen szó az online számlázásról vagy a gyártós kollégák teljesítményének méréséről. Utóbbi egy saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszerrel történik. A kapcsolódó adatok ugyanis egy falra szerelt monitorra vannak kivetítve, amin a kollégák folyamatosan nyomon tudják követni a teljesítményüket.”

És hogy mik a tervek? „Szeretném elérni, hogy minden gazdában tudatosuljon, hogy a versenyképes termeléshez bizony technológiai fejlesztésre és hatékonyságnövekedésre is szükség van. Az ideális az volna, ha hosszabb távon erre saját maguk ébrednének rá, ám tisztában vagyok vele, hogy ez egy komoly edukációs folyamat. Ahogy annak felismerése is, hogy ami pedig nem megy, azt ne erőltessük, ehelyett az erősségeken legyen a hangsúly. Példának okáért az öntözés az egyre gyakoribb aszály miatt kritikus pontot jelent, így ezt a kérdést is mindenképpen meg kell(ene) oldani. Továbbá a mezőgazdaságban is szükséges egyfajta egészséges versenyszellem kialakítása. Abban hiszek, hogy ez az agráriumban is csak jót tenne a piaci szereplőknek” – foglalja össze zárásként Miklós.

Mi a tanulság?
  1. Merj belevágni! Miklósról is elmondható, hogy gyakorlatilag a nulláról építette fel a vállalkozását.
  2. Szerezz gyakorlati tapasztalatot! Nem feltétlenül (csak) a végzettség számít.
  3. Ne engedd el magad! A folyamatos fejlesztés-fejlődés és tájékozódás a hosszabb távú sikerhez is elengedhetetlen.
  4. Kommunikálj! Vedd figyelembe az ügyfelek visszajelzéseit is, tartsd velük a kapcsolatot.
  5. Optimalizálj! Legyen szó termékekről vagy modern megoldásokról, rendszerekről.

Szerző:
Bodnár Zsófia – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 19

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.