„A nők sok olyan készséggel rendelkeznek, amit vállalkozóként is jól hasznosíthatnak” – Zeke Erika, a BalloonLife alapítója mesél vállalkozói tapasztalatairól

Hobbiként indult, vállalkozás lett belőle. Zeke Erika maga sem gondolta volna kilenc évvel ezelőtt, amikor először próbálkozott lufihajtogatással, hogy később majd valóban a lufikhoz kötődik a munkája. A BalloonLife ma már többféle dekorációs szolgáltatást kínál, és ha partikellék kell egy ünnepi eseményre, akkor a webshopban biztosan megtaláljuk a megfelelő kiegészítőket. A vállalkozásindítás azonban egyáltalán nem csak móka és kacagás, sőt, Erika úgy érezte, hogy korábbi tanulmányai egyáltalán nem készítették fel erre. De nem adta fel: képezte magát, vállalkozói programokon vett részt, így ma már cégének további növekedését tervezi. Erika sztorija motiváló lehet minden kezdő vállalkozó számára.

Erika környezetgazdálkodási agrármérnöknek tanult, kislánya születése előtt irodai ügyintézőként dolgozott – távol állt tőle mind a vállalkozás, mind a kézműves, dekorációs munka. Egy tragikus élethelyzet után amolyan mentális kapaszkodóként talált rá erre a különleges tevékenységre: „Egy lelkileg nagyon kemény időszak után találkoztam a lufihajtogatással. Először azért vágtam bele, hogy a kislányomat boldoggá tegyem, de észrevettem, hogy engem is kikapcsol, eltereli a gondolataimat. Aztán ha volt az óvodában valamilyen ünnepség, akkor vállaltam, hogy én készítek a gyerekeknek lufifigurákat.” – meséli Erika.

Hamar felismerte, hogy mennyi lehetőség rejlik a lufikban, és egyre inkább az lett a vágya, hogy minél többeknek megmutathassa ezt. Különböző tanfolyamokat és iskolákat végzett el, külföldre is elment tanulni, hogy egyre profibban bánjon a lufikkal. Erika férje is érzékelte, hogy a helyzet egyre komolyabbra fordul, és mindenben támogatta párját. Úgy gondolta, hogy ha Erika ebben a tevékenységben tud kiteljesedni, akkor mindenképpen ezzel kell foglalkoznia. Ekkor alapított Erika saját vállalkozást.

Az oktatási rendszer nem készít fel a vállalkozásra

„Nagyon göröngyös út ez, amikor az ember elszánja magát, hogy vállalkozó lesz, mert az oktatási rendszerben tanultak kevésbé készítenek fel arra, hogy milyen is a vállalkozói lét. Inkább elijesztenek tőle, hogy a vállalkozás az kockázatos, elbukni könnyű. Nagyon sok mindennek utánajártam, tanultam, képeztem magam, egy női vállalkozókat támogató programba is bekerültem. Ezzel pedig kinyílt a világ előttem, felismertem, hogy ezt tényleg komolyan kell gondolnom” – emlékszik vissza Erika a vállalkozásindítás nehézségeire. Gazdagmami, vagyis Vida Ági egyik vállalkozói versenyén is részt vett, ahol második helyezést ért el. Ahogy Erika mondja, már az sokat segített a későbbi működésében, hogy prezentációt kellett tartania a vállalkozásáról nagyobb közönség előtt.

Először „lufihajtogató” néven próbált érvényesülni, így szerepelt a vállalkozásfejlesztő programban is – ott javasolták neki, hogy hatásosabb lehet egy jól megválasztott márkanév. Ekkor vette fel vállalkozása a BalloonLife nevet. A BalloonLife mostanra többféle szolgáltatást is felvonultat a palettáján: egyrészt léggömb-, partikellék- és ajándéküzletet tart fenn, a hozzá kapcsolódó webshoppal, másrészt lufidekorációkat készít, harmadrészt különböző eseményeken vállal lufihajtogatós szereplést.

„Az árukészletet próbálom úgy összerakni, hogy aranyos kis üzlet benyomást keltsem, de egyben megmutathassam, mennyi mindenre jó a léggömb, milyen jól jöhet az ajándékozásnál. Találkoztam már olyan esettel, amikor egy idős ember csak azt kérte a születésnapjára, hogy lufi legyen a plafonon” – mondja Erika. A legextrémebb megrendelései közé tartozott egy gigantikus méretű lufi polip elkészítése, amit alpinisták húztak fel a helyére.  Rendeltek már nála lufikból készített embernagyságú Elvis Presley-utánzatot, de készített egyszer egy születésnapi ünnepségre súlyemelő embert is lufikból.

A járványhelyzet idején a webshop mentette meg a vállalkozást

A BalloonLife előbb működött webshopként, minthogy fizikai üzlet is társult volna hozzá. Ahogy egyre több lett a megrendelés, Erika érezte, hogy már nem lesz elég a lakásukban kijelölt szobát használni műhelyként és raktárként, ráadásul egyre inkább szerette volna, ha a vásárlói személyesen is megnézhetik a termékeket és dekorációkat, amire egyébként gyakran igény mutatkozott. A X. kerületben egy cukrászda és egy virágbolt szomszédságában nyitott üzletet, remélve, hogy jól kiegészítik egymást a termékkörök. Egy év kellett hozzá, mire minden összeállt az üzletnyitáshoz 2019-re.

Aztán jött a koronavírus-járvány és átrajzolta a terveket. Erika azonban azt mondja, hogy pont jól jött ebben az időszakban, hogy már egy saját üzlettel is jelen volt a piacon, mert így még többen megtalálták, még nagyobb eséllyel lettek vásárlói. Igaz, a különböző rendezvények száma megcsappant, de azért a családi születésnapokat csak megünnepelték sokan a járványhelyzet idején is, ahhoz pedig keresték a partikellékeket. Ugyanakkor azt is megtapasztalta ebben az időszakban, mekkora ereje van az online térnek: „Közzétettem a közösségi oldalaimon, milyen dekorációkat készítek itthon a karantén alatt, már csak ezzel is sikerült az emberek eszébe juttatnom, hogy mi minden elérhető nálam, hogy egy következő ünnepi alkalomra akár rendelhetnek tőlem is.”

Azt nagyon hamar felismerte, hogy az online térben ott kell lennie: először még csak egy bemutatkozó weboldala volt, aztán egy saját fejlesztésű webshop is társult hozzá, amelyet folyamatosan épít. Most épp a készletnyilvántartóval való automatizálás átalakításán dolgozik. „A webshop egyértelműen a túlélést jelentette az utóbbi két évben” – fogalmaz Erika. – „Visszaestek a rendezvények, a dekorációs vagy lufihajtogatós megrendelések, de a webshopra támaszkodhattam. Hirdetek a Google-on keresztül, a Facebookon és az Instagramon is. Magam sajátítottam el, mi a legoptimálisabb megoldás egy KKV számára az online hirdetésekhez.”

A nők számos olyan képességgel rendelkeznek, amelyet vállalkozóként jól hasznosíthatnak

Nőként nehezebb vállalkozónak lenni, mint férfiként – legalábbis Erika így érzi: „Valahogy hátrébb sorolnak minket, nőket. Mi másképp nézünk a dolgokra, kreatívak vagyunk, ha valaki ráadásul édesanya is, akkor a hétköznapi időzsonglőrködésnek köszönhetően olyan készségei alakulnak ki, ami egy vállalkozásban jól jön. A nők mellett szól az is, hogy képesek egyszerre több dologra figyelni, ami a férfiaknak sokszor nehézséget okoz. Saját üzleti kapcsolataim között kevés a férfi, többnyire nőkkel dolgozom együtt, velük pedig elég jól megtaláljuk a hangot – de eleve mindenkivel igyekszem nagyon rugalmas és együttműködő lenni.”

A BalloonLife egyre több visszatérő ügyféllel büszkélkedhet, sokan adnak róluk pozitív ajánlásokat a Facebook vagy a Google felületén. Amin még Erika csiszolni szeretne, az a törzsvásárlói program: szeretné, ha nagyobb figyelmet kaphatnának hűséges, visszatérő ügyfelei, vásárlói. A vállalkozás hosszútávú céljai között pedig természetesen szerepel a stabil vevőkör kialakítása, az ismertség további növelése. De vannak még más tervei is Erikának: „Szeretnék a jövőben felvenni egy alkalmazottat, aki segíteni tud az üzlet körüli teendőkben, így én a felszabaduló időt az egyedi termékek kifejlesztésére tudnám fordítani. Szoktam lufihajtogató tanfolyamokat is szervezni, sajnos ez a vonal most a járványhelyzet miatt háttérbe szorult, de szeretnék a jövőben újra ráerősíteni.”

Erika 5 legfőbb tanácsa kezdő vállalkozóknak:

1. Hatalmas akaraterő és kitartás kell a vállalkozáshoz.

Hinni kell magunkban. Biztos, hogy nem lesz könnyű az út, de a végeredmény lebegjen a szemünk előtt.

2. Mindig legyen meg a fókusz!

Ha el is veszítjük a lendületet, legyen ott a szemünk előtt, hogy miért is csináljuk.

3. Tanuljunk!

Tanuljunk másoktól és tanuljunk saját hibáinkból. A hibáink is építenek minket, ha felismerjük, mit tehetünk másképp.

4. Legyen jó a matek!

Nem szabad csak szerelemből elvállalni egy feladatot, meg kell kérni a munkánk értékét.

5. Legyen mindig időnk önmagunkra!

Csak ha boldogok vagyunk, boldogsággal csináljuk, amit csinálunk, akkor lesz igazán jó.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.