Vida Ági konzultáció: 10 tipp a hatékony vállalkozáshoz

Milyen márkanevet válasszunk? Hogyan szólítsuk meg hatékonyan a közönségünket? Milyen online platformokon legyünk ott mindenképp? Kérdések, amelyek sok induló vállalkozás esetében relevánsak lehetnek. Most adott egy konkrét példa: a Telekom Hello Biznisz Facebook csoportjában hirdetett játék nyerteseként Vargáné Pusztai Magdi kérhetett tanácsokat a kisvállalkozások nagymesterétől, Vida Ágitól. Tíz pontban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat, amelyek bármilyen más vállalkozás számára is hasznosak lehetnek.

Vida Ági eredetileg pszichológus, de ma már egész más területen mozog otthonosan: vállalkozókat segít tippekkel, tanácsokkal, hogyan lehetnének hatékonyan jelen az online térben. Erre nem csupán az online marketingből szerzett mesterdiplomája jogosítja fel, hanem saját sikersztorija is, hiszen vállalkozását is a nulláról építette fel online eszközök segítségével. Ma már 130 ezernél is többen követik őt a Facebookon, 8000-en végezték el valamelyik tanfolyamát, és kétszer került fel a Forbes magazin listájára az 50 legbefolyásosabb nő közé, de a legbefolyásosabb üzleti influencerek listáján is szerepel.

A Telekom Hello Biznisz Faebook csoportjában legutóbb Vida Ágival lehetett online konzultációt nyerni. A szerencsés, aki személyre szabott tanácsokat kaphatott Ágitól Vargáné Pusztai Magdolna volt.

Magdi így foglalta össze kiinduló helyzetét: „Édesanyám régóta foglalkozik egyedi kézműves mézeskalácsok készítésével. Ezeket főleg rendezvényeken, vásárokon árulta, de a járványhelyzet kitörése óta erre nincs lehetősége. Mivel engem a munkám a webshopok világához köt, azt gondoltam, segítek neki megtalálni a vásárlóközönséget az online térben is.”

Ági kezdésnek feltett néhány kérdést Magdinak arról, hogy hogyan működött eddig az üzlet, milyen módon találtak rá vevőikre, mik a termék egyedi jellemzői, majd jött a részletes gyakorlati útmutató. Lássuk, Ági milyen praktikus tanácsokkal látta el Magdit!

1. Kezdd el kicsiben!

„Ti pont így jártatok el, mert már van némi tapasztalatotok a termékkel, nem teljesen újként kerültök a piacra” – mondja Ági. – „De egyébként mindenki másnak ezt tanácsolom: kezdd el kicsiben, teszteld a piacot! Nem muszáj rögtön egy kész branddel elindulni, fontosabb, hogy releváns tapasztalataink legyenek a vevőkről, minél többet megtudjunk saját termékünkről, szolgáltatásunkról, hogy megtalálhassuk a legideálisabb értékesítési csatornákat. Nagyon jól meg tud ágyazni egy online vállalkozásnak, ha van már offline tapasztalatod.”

2. Nézd meg kik az első érdeklődők, szűrd le a tapasztalatokat!

„Minden vállalkozás számára kulcskérdés, hogy kiknek szól az, amit csinálnak. A mézeskalácsnál elsőre gondolhatnánk, hogy szezonális termék, és csak a karácsonyi időszakban van iránta érdeklődés, de ahogy Magdi meséli, kiderül, hogy ajándéktárgyként is keresett lehet. Érdemes sorra venni, kik voltak az eddigi vevők, milyen csoportokba sorolhatjuk őket” – hangzik Ági következő javaslata.

Magdi hisz benne, hogy édesanyja keresztszemes mintával, népi motívumokkal díszített mézeskalácsai valóban egyediek, és tökéletes ajándéktárgyként működhetnek. Vannak már pozitív visszajelzéseik, volt, aki hosszabb útra is vállalkozott, csak hogy személyesen vehesse át a megrendelt mézeskalácsokat, míg más képkeretbe téve a falra akasztotta, annyira tetszett neki.

3. Hívd segítségül a Google Trends alkalmazást, hogy megtudj többet közönségedről!

„Épp a Google Trends adataiból tudtam meg, hogy valószínűleg fejtörést okozhat a fiataloknak, hogy megfelelő ajándékot találjanak a nagyszülőknek, dédszülőknek, mert gyakoriak az ilyen keresések. Ez máris arra utal, hogy érdemes külön kezelni ezt a célcsoportot, akár külön aloldalt, ajánlatot készíteni nekik” – javasolja Ági és hozzáteszi, hogy így SEO szempontból is sokat lendíthetünk a weboldalunk forgalmán.

4. Bővítsd a célcsoportodat!

Magdiéknál felmerült az is, hogy cégeknek is kínálhatnák ajándéktárgyként a mézeskalácsokat, mivel nem egyszer épp ügyvezetők rendeltek tőlük, akár saját kollégáik, akár partnereik megajándékozására.

„Mindenképpen javaslom, hogy készüljön egy külön prospektus, egy webaloldal, ahol szerepel a céges ügyfeleknek szánt ajánlat, a lehetséges kedvezményekkel, egyedi kérésekkel. Ha gyaníthatóan karácsonyi ajándéknak vásárolják leggyakrabban a mézeskalácsokat, akkor már szeptember körül meg kell keresni az ajánlattal a cégeket. Hosszú távon akár direkt marketinggel is próbálkoznék” – szól Ági tippje.

5. Rendelj a különböző célcsoportokhoz egyedi ajánlatokat!

„Sorra kell venni, hogy ki mindenkinek lehet érdekes az, amit kínálunk, vannak-e olyan időszakok az évben, amikor különösen aktuális lehet a termékünk, milyen módon tudjuk az év fennmaradó részében felhívni magunkra a figyelmet. Az így felfedezett célcsoportokhoz célszerű külön-külön ajánlatot rendelni, amit akár külön aloldalon mutatunk be a honlapon.”

Magdiéknál a karácsony és a születésnap mellett szóba jöhetnek más ünnepi alkalmak is: házassági évforduló, ballagás, búcsúajándék pedagógusoknak, stb. Ági kiemelte, hogy érdemes azokat a szülőket külön megszólítani, akik várhatóan a közeljövőben egy szülői értekezleten arról vitatkoznak majd, hogy mi legyen a tanár nénik búcsúajándéka.

6. Válassz megfelelő márkanevet!

„Az, hogy ’egyedi’, már egy elcsépelt kifejezés. Túl sokan mondják magukról, hogy ők valami egyedit készítenek. Ha márkanevet keresünk, akkor érdemes olyasmiben gondolkodni, ami egyszerre utalhat a termékre is, meg akár saját magunkra is – ez adott esetben jogi szempontból is jól védhetővé teszi a nevet” – indokolja Ági, miért nem lenne jó ötlet „egyedi mézeskalácsként” hirdetni Magdiék termékét. Ellenben a „Magdi Anyó Mézeskalácsa”, vagy a „Mézes Magdi” már sokkal jobban beazonosítható nevek lehetnek.

7. Találd meg a megfelelő csatornákat!

Magdinak feltűnt, hogy milyen sokan böngésznek szívesen a Pinteresten, ha inspiráció után kutatnak, akár ajándékkeresés közben, ezért ott is próbálkoztak megjelenéssel. Ági szerint ez kimondottan jó ötlet: „Ahogy ti is észrevettétek, itt könnyebb lehet elérni a célcsoportotok egy részét, akik ajándékot keresnek. Ráadásul a Google találatok között is nagyobb valószínűséggel futhatunk bele a mézeskalácsotok képébe, ha a Pinterestre kikerül. Amit emellett fontosnak tartanék: kis landing page-eket készíteni a különböző ajándékozási alkalmakhoz. Mit vegyünk a nagymamának, ha szereti a levendulát? Mivel lepjük meg a párunkat a házassági évfordulón? Ez SEO szempontból is értékes tartalom lehet, és rögtön a termékhez vezet. Az Instagram is jó platform, és már azt sem mondhatjuk, hogy csak a fiatalokat tudjuk ott elérni, egyre több a 30-as, 40-es felhasználó.”

8. Gondolj a csomagolásban, szállításban rejlő extra lehetőségekre!

„Egyedi ajándékhoz egyedi csomagolás jár – olyan, ami a brandhez is illeszkedik. A mézeskalácshoz tartozhatnak például kis üdvözlőkártyák, amire választhatnak versikét a megrendelők. Mivel ajándéktárgynak szánjuk a mézeskalácsot, gondolnunk kell arra, hogy mi van, ha valaki utolsó pillanatban akarja beszerezni, hogyan tudjuk megkönnyíteni a dolgát. Például összefoghatunk lokális partnerekkel, akár egy pizzériával, akik folyamatosan szállítanak házhoz pizzákat, hogy a sürgős kiszállítású igényű termékeinket is házhoz vigyék.”

9. Monitorozd a vevőidet!

„Amit én biztos megtennék legalább a kezdeti időszakban: megkérdezném a vevőket, hogy miért minket választottak. Fontos tudnunk, hogy milyen csatornán keresztül jutottak el hozzánk, mennyire elégedettek. Így tudjuk optimalizálni a rendszerünket.”

10. Építs az ajánlásokra!

Magdiék is találkoztak már több olyan esettel, amikor valaki kimondottan azért kereste az édesanyja mézeskalácsait, mert valaki más ajánlotta figyelmébe. Megtapasztalták, hogy az elégedett vásárló jelentheti a legjobb reklámot. Ági is megerősíti ezt: „Ki lehet dolgozni akár egy ajánlási rendszert is, hogy még inkább érdemes legyen elmondani másoknak, miért jó ez a termék. Ajánlásért valamilyen plusz kedvezményt, levásárolható kupont, kis ajándékot adni a vásárlóknak.”

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.3 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.