„A mi vonzerőnk, hogy van sztorink” – a Street Food Karaván története

Olvasási idő 8 perc

Egy lángosozó ötletéből indult Budapest egyik legmenőbb, food truckokat felsorakoztató vendéglátóhelye. Almási Gábor közgazdász célja volt, hogy a főváros bulinegyedének közepén különleges lángosokat áruljon, azonban az élet úgy hozta, hogy lapot kellett húznia a tizenkilencre. Kényszerűségből tovább gondolta tervét, s nemcsak egy lángosozót, hanem társaival közösen a Kazinczy utcában egy valódi street food paradicsomot nyitott.  

A Kazinczy utcában, 2014 szeptemberében indult a Karaván, amelynek food truckjaiból az ételek világsztárjait kóstolhatjuk meg. Hogyan emlékszel a kezdetekre? 

A társammal egy lángosos food truckot akartunk nyitni a budapesti bulinegyedben. A Szimpla mellett kettővel találtunk egy megfelelő parkolót, ahol mindössze egy helyet szerettem volna kibérelni. A tulajdondos azonban lényegében elhajtott. De én nem tágítottam. Felmértem a helyet, oda jártam minden nap, s feljegyeztem, hogy hány autó használja a parkolót, hányan bérletesek, így kiszámoltam, hogy nagyjából milyen áron van esélyünk kivenni az egész parkolót… Reméltem, hogy ez az ajánlat már tetszeni fog a tulajnak. Sikerült meggyőznöm őt és kibéreltük a telket. A Zing Burger  tulajdonosai is csatlakoztak hozzánk, velük közösen nyitottuk meg a Karavánt. Ők hozták a vendéglátós szakmai hozzáértést a végül hat fősre nőtt tulajdonosi csapatba. 

Honnan jött egy közgazdásznak az ötlet, hogy lángost áruljon? 

A karrieremben és a magánéletemben is a változás időszakát éltem akkor – váltam és váltottam minden téren. Mindig vonzott a vendéglátás, ami onnan ered, hogy gyerekkoromban rajongtam szülőfalum Lacipecsenyéséért. Úgy gondoltam, ez lehet a világ legjobb munkája. Felnőtt fejjel pedig láttam az üzleti lehetőséget a forgalmas belvárosi estékben, ráadásul food truckok még egyáltalán nem voltak akkoriban Budapesten. Úgy gondoltam, ez egy olyan lehetőség, amit nem szabad kihagyni.  

Mekkora kockázatot vállaltatok ezzel az üzlettel?  

Nagyot, mert érdemi szakmai tudás nélkül vágtunk bele, és hasonló koncepcióval hamar elbuktak mások, de mi bíztunk a sikerben, de elsősorban a koncepcióban és a lokációban. Hamar bebizonyosodott, hogy az ételhangúlyos történet nagyon bejön a turistáknak. Nagy előny, hogy nem egy kocsmát csináltunk, hanem egy gasztro helyszínt, aminek van némi kulturális jelentősége is, hiszen a magyar gasztronómiát népszerűsíti. 

Jól érzem, hogy sokkal több ez, mint az ételek és italok felhozatala?   

A Karavánban a pizza kivételével kaphatók az ételek világsztárjai, így a hamburger, az ázsiai, a mexikói és a nemzetközi konyha – jelen esetben a magyar – ízei. De azon túl, hogy felelünk a változatosságért és a minőségért, lényegében minden nap fesztivál üzemmódban működtetjük a helyet. Emellett folyamatosan dolgozunk úgy is, mint ingatlanhasznosítók, hiszen a bérelt telket üzemeltetjük.  

Hogyan hatott a Karavánra a covid?

Túléltük, de nem volt könnyű. A bulinegyed egy felfutó ágában nyitottunk és nagyon szépen ment az üzlet 2019-ig. Aztán 2020 március 11-én bezártunk. Vagyis lényegében a szokásos január-februári téli leállás után ki sem nyitottunk. A világjárvány előtti év volt a csúcs a turizmusban, ennek megfelelő árbevételt hoztunk mi is. A covid alatti túlélésünk záloga a korábbi tartalékolás volt. Hiszen tudni lehetett, hogy egyszer válság lesz, mert a gazdaság ciklikus – csak azt nem, hogy mikor. Egyébként azon túl, hogy gondoskodni kellett az emberekről, az volt a rossz, hogy minden bizonytalanná vált. Nem tudtuk, hogy meddig tart a lezárás, vagy ha nyitás jön, akkor milyen feltételekkel, mikor, és meddig.  

Mi jellemezte végül az újranyitást? 

Bíztunk a regenerációs képességben, de a gyorsaság meglepett bennünket. Amint vége lett a lezárásoknak, az emberek kiszabadultak otthonról és azonnal mentek, ahová csak lehetett… Budapestet ha nem is ellepték a turisták, de akik már nagyon vágytak az utazásra, ráadásul olcsón, azoknak a magyar főváros tökéletes úti cél volt.  

A bérlőitek is túlélték a vírus okozta válságot?  

Nem mindegyik, annak ellenére, hogy természetesen mindannyiuknak adtunk jelentős átmeneti kedvezményt a bérleti díjból. De mi egyébként is élünk a fluktuációval, vagyis időnként szükséges változtatnunk a felhozatalon. 

Fentebb említetted, hogy a turistáknak bejön ez az „ételhangsúlyos” történet. Gondolom, bejön nekik a hely stílusa is. A varázslat ugyanis már a kapunál elkezdődik.  

Igen, a mi vonzerőnk, hogy van sztorink. Ha turista vagy, akkor élményt akarsz szerezni: a Karavánban maradandó élményt kapnak és mesélni is lehet róla személyesen és a közösségi médiában is. Ezért csináltunk olyan bejáratot, amilyet: a logós léckapunál egy selfie mindent elmond arról, hogy melyik városban és melyik helyen van az illető. Az emberek szeretik érdekes helyeken megmutatni magukat és az élményeiket dokumentálni. Így a rólunk posztoló vendégeink lettek a leghitelesebb marketingeseink: a saját barátainak ugyanis jobban hisznek az emberek, mint egy fizetett reklámnak. 

Ezt értsük úgy, hogy nem volt szükség egyéb marketingre? Az elégedett vásárlók szétkürtölték a világban a Karaván jóhírét? 

Így történt, igen. Eleinte a nagyon jó lokációnk és konkrétan a Szimplával való szimbiózisunk segített abban, hogy ránk találjon a közönség. Majd a nagy, sűrű látogatószám azt eredményezte, hogy sokan láttak bennünket a neten, s ez a legjobb marketing: a digitalizáció óriási előnye, hogy folyamatosan hirdeti a helyet a vásárló a közösségi médiában. Természetesen igyekeztünk márkát építeni, és amikor úgy gondoltuk, hogy érdemes ráerősíteni egy-egy területre, akkor jobb, nézettebb turista felületeken tudatosan szerepeltünk. Egyetértettünk abban, hogy a hely – „romkocsmás” hangulata nagyon fontos, és hogy a bejáratnak szemfogónak kell lennie. Ezért tudatosan készíttettük el az organikus léckaput, ami fotogén és vonzza a látogatót, a vásárlót is. Az ételeinket is előszeretettel posztolják a vendégek. A népszerűség pedig már hozza az utazási csatornákat, újságírókat, akik be akarják mutatni a Karavánt. 

A digitalizáció jelen van a mindennapjaitokban?

Természetesen. A vendéglátós szoftverek nagyon meggyorsítja a munkát a rendelésfelvételtől az elszámoláson át a statisztikáig, amelyeket rendszeresen elemzünk. Ugyanis a saját forgalmunk mellett a bérlőink adatait is látjuk. Mi nem bérleti díjért adjuk ki a helyeket, hanem százalékot kérünk a bevételből, így nekünk is érdekünk, hogy mindenkinek jól menjen a bolt. A statisztikák nagyon hasznosak! A digitális megoldásokkal pedig rengeteg adatot tudunk rögzíteni és elemezni, ráadásul valós időben. Minden terméknél meg tudjuk nézni, hogy mi a legnépszerűbb egy adott évszakban vagy akár egy napon belül is, és sokszor jól kivehetők a mintázatok és a ciklikusságok, amiket elemezve tudatosan és magabiztosan tudunk változtatni, fejleszteni. Azt is látjuk, mert stopperrel mérjük, hogy milyen gyorsan szolgáljuk ki az embereket. Ha egy óra alatt mondjuk 100 embert tudunk kiszolgálni, az sokkal jobb, mintha csak ötvenet szolgálnánk ki. Sőt, mivel szinte minden statisztikát elemzünk, azt is tudjuk, hogy a legtöbbször lefotózott fogások a lángos burger és a gulyás, vagyis ezek a magyaros fogások a legjobb „reklámarcok” a Karavánban.

Említetted, hogy a felhozatalt tekintve a változatosság elvét követitek. Másban is követitek a trendeket, a vevői igényeket? 

Folyamatosan hozzászabjuk az igényekhez a helyet. Az organikus fejlődést nem csak ösztönösen, hanem racionálisan is követjük, mégpedig az adatok elemzése által. Az információkat a felhőben érjük el, ezért bárhol a világon meg tudjuk nézni, hogy aznap mekkora a forgalom és mit adunk el. Nagyon sokszor így derülnek ki olyan dolgok, amelyek a mindennapokban elsikkadnának.  

Mondanál egy példát valamilyen változtatásra, amelyet a vendégek igényei miatt léptetek meg? 

Idén például megnyitottuk a harmadik bárt, de tudatosan a lehető legszűkebb szortimenttel. Legtöbben sört vagy long drinket kérnek, ezért csináltunk egy gyors sörpályát, így sikerült lerövidítenünk a sort.   

Az orosz-ukrán háború és az energiaválság hogyan hat a vállalkozásra? 

A téli bezárás közben tört ki a szomszédos országban a háború…Ez a tudat felvetette a kérdést, hogy vajon mi lesz márciustól? Ki akar majd ide jönni, ilyen közel a konfliktushoz? De az emberek hozzászoktak ehhez is. A Karavánban egyébként az energiaárak szempontjából kedvező helyzetben vagyunk. A truckok jellemzően befejező konyhák, ennek nincs nagy energiaigénye. Itt kisüzemi méretben nagy sebességben szolgál ki mindenki. Ugyanakkor a háború hatása azért érint bennünket is.   

Az élelmiszer áremelkedésre gondolsz? 

Igen, bár esetünkben ez egyelőre nem okoz megoldhatatlanul nagy gondokat. A street food egy jól árazható terep. Ha nő az alapanyagár, mint most, akkor egy kétezer forintos menünél tudunk emelni 20 %-ot, s még mindig „csak” 2400 az ár. És az élőmunka igényünk is kevesebb, mint egy hagyományos étteremben, ahol a pincért, az üzletvezetőt és az üzlettér rezsijét is bele kell kalkulálni az árakba. Az alacsony bázis mozgásteret ad az emelésre, különösképpen, ha külföldiek a vendégek.  

Merre halad tovább a Karaván 2023-ban?

A legtöbben a tulajdonosok közül nyugodt életszakaszban vagyunk már, az üzlet helyett egyre inkább magunkra, a családra koncentrálunk. Az üzlet megy, ezért most újra tartalékolunk. Jó dolog megelégedni és jó dolog tudni, hogy mi az elég. Büszkék vagyunk a sikeres márkára, a sikeres üzletre. Ezt szeretnénk fenntartani, és az ezzel járó kihívásoknak megfelelni. A COVID egyvalamire biztosan megtanított: örülni annak, amink van. Nehézségek idején, amikor veszni tűnik minden, az ember hajlamos magát vesztesnek érezni. De az az igazság, hogy a leglúzerebb helyzetben is van valami heroizmus, ha kitartasz, küzdesz és helytállsz. És ez közben és utólag is sok erőt tud adni. Sok munkával, sok nehézséggel, de a Karavánnak ez sikerült. Ezért a legfontosabb célunk, hogy ezt a jó csapatot egyben tartsuk, mert egyedül sokkal kevesebb az ember, mint a társakkal. Tehát hogy hova tovább? Sehova, én azt szeretném, hogy megtartsuk azt és megelégedjünk azzal, amink van.  

A Karaván sikerének TOP 5 titka
  1. A Karaván sikerének elsődleges kulcsa a nagyszerű elhelyezkedés.  
  1. Adatok elemzésével folyamatosan a vásárlói igényekhez szabják a kínálatot és a szolgáltatást. 
  1. A finom és megfizethető étel nem elég. Fontos a dizájn, s hogy sztorizható legyen a hely. Az emberek szeretnek színesnek tűnni, olyan dolgokat csinálni, így enni is, s olyan helyeken, amelyek különlegesek.  
  1. Az elégedett vásárló a legjobb reklám, de fontos, hogy az élményét posztolja az internetre. A Karaván ismertsége organikusan fejlődött. A vendégek posztjai jelentették a reklámot, így lényegében nulla forint ráfordítással értek el tömegeket.  
  1. Több szem többet lát – több agy többet gondol” – vallja Almási Gábor, aki nagyon fontosnak tartja a jó üzlettársakat és a velük való együttműködést.  

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.